نمره قبولی جی آر ای | نمره قبولی آزمون جی آر ای چند است؟

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1400/05/30

اخذ نمره قبولی GRE جی آر ای برای اخذ پذیرش در بسیاری دوره های تحصیلی نیاز است. بسیاری از دانشگاه های بین المللی ارائه مدرک جی آر ای GRE را به عنوان یکی از الزامات پذیرش مطرح کرده اند. بنابراین اگر بخواهید در چنین دانشگاه هایی تحصیل کنید باید عملکرد خوبی از خود نشان دهید و نمره قابل قبول GRE کسب کنید. همانطور که میدانید آزمون جی آر ای یک آزمون با حداکثر نمره 340 است. اما نمره خوب در این آزمون دقیقا چه نمره ای است؟ 
برای رسیدن به پاسخ این سوال به مطالعه این مقاله ادامه دهید. در این مقاله ما بیان میکنیم که چرا نباید نگران نمره کل آزمون GRE باشید و چرا باید بر روی نمرات هر بخش تمرکز کنید. سپس توضیح می دهیم که نمره خوب در این آزمون چه نمره ای است و بر چه اساس باید نمره هدف خود را تعیین کنید.

نمره قبولی GRE از 340 چند است؟ 

برخلاف تصور بسیاری در داوطلبان، تعریف نمره قبولی GRE می تواند بسیار ذهنی باشد. در واقع، نمره خوب در آزمون جی آر ای GRE هر نمره ای است که به اندازه کافی بالا باشد و بتواند شما را در اخذ پذیرش تحصیلی یاری کند. بنابراین می توان اینگونه نتیجه گیری کرد که نمره قابل قبول GRE توسط دانشگاه مقصد تعیین می شود. 
بر خلاف دیگر آزمون های بین المللی که برای اخذ پذیرش نیاز هستند (مانند SAT، ACT و GMAT) نمرات جی آر ای معمولا به طور جداگانه (و به عنوان یک نمره کل) در مقیاس 260-340 در نظر گرفته می شوند.اما این دقیقاً به چه معناست؟
در آزمون هایی مانند SAT کالج ها معمولا به کل نمرات نگاه می کنند. یعنی نمره ای که از 1600 بدست می آورید برابر با مجموع نمرات در بخش ریاضی، خواندن و نوشتن شما است. اما در آزمون جی آر ای GRE مدارس معمولا نمرات را به صورت جداگانه در هر بخش (بدون توجه به جمع کل نمرات) بررسی می کنند. 
بسیاری از برنامه های مقطع تحصیلی به نمرات GRE نیاز دارند ، بنابراین اگر امیدوار هستید که بتوانید در مدرسه برتر خود انتخاب کنید ، باید در آزمون خوب عمل کنید. اما دقیقاً نمره قبولی GRE از 340 چقدر است؟ در واقع به جای اینکه از خود بپرسید "نمره قبولی GRE از 340 چند است" باید از خود بپرسید "نمره خوب در بخش وربال جی آر ای GRE یا دیگر بخش ها چند است؟"

بررسی نمره آزمون جی آر ای GRE

همانطور که میدانید GRE از سه بخش تشکیل شده است:

•    استدلال کلامی (Verbal Reasoning)
•    استدلال کمی (Quantitative Reasoning)
•    نوشتن تحلیلی (AW) (Analytical Writing)

هر دو بخش کلامی و کوانت به صورت جداگانه در مقیاس 130-170 نمره دهی می شوند. در این مقیاس، 130 کمترین نمره ممکن و 170 بالاترین نمره ممکن است.
در حال حاضر، میانگین نمره جی آر ای در بخش های وربال Verbal و کوانت Quant به شرح زیر است:

استدلال کلامی (Verbal Reasoning): 150
استدلال کمی (Quantitative Reasoning): 153

جمع نمرات این دو بخش یک نمره ترکیبی از 340 (حداکثر نمره کلامی 170 + حداکثر حداکثر 170) برای شما رقم خواهد زد. با این حال، همانطور که در بالا ذکر کردیم اکثریت قریب به اتفاق دانشگاه ها و موسسات آموزشی نمرات دو بخش را به صورت جداگانه در نظر میگیرند و به نمره کل جی آر ای GRE توجه نمی کنند. 
دلیل این امر این است که مسئولان هر دوره و رشته تحصیلی نمره یک بخش را نسبت به بخش دیگر (کلامی یا کمی) ارزش گذاری می کنند به طوری که نمره یک بخش مهم تر از دیگری خواهد بود. به عبارت دیگر دانشگاه ها به نمره کل به اندازه نمره بخشی که به رشته تحصیلی انتخابی شما در آن دانشگاه مرتبط است؛ اهمیت نمی دهند. بنابراین اگر در بخشی که به رشته انتخابی شما ارتباط بیشتری دارد خوب عمل کنید توجه هیئت پذیرش را جلب خواهید کرد.
به عنوان مثال اگر قصد تحصیل در رشته های مهندسی را داشته باشید آن ها به نمرات شما در بخش کوانت توجه بیشتری (در مقاله با نمرات شما در بخش وربال) خواهند داشت. 
اما نمره قبولی GRE در سومین بخش آزمون یعنی نوشتن تحصیلی (AW) چگونه است؟ نمره این بخش چگونه تعیین می شود و نمره خوب چه نمره ای است؟ 
نمره شما در بخش تحلیل نوشتاری (AW) در نمره کل آزمون گنجانده نمیشود چرا که نمره آن بسیار متفاوت از بخش کلامی Verbal و کمی Quant است. علاوه بر این توسط دانشگاه های بسیاری به عنوان مهم ترین بخش آزمون جی آر ای GRE شناخته می شود. محدوده امتیاز دهی در بخش تحلیل نوشتاری (AW) 0.0-6.0 می باشد. نمره به صورت نیم نمره کم و زیاد می شود و میانگین فعلی نمره تحلیل نوشتاری جی آر ای GRE 0.0-6.00 است. 

به طور کلی نمره قبولی GRE چیست؟

تا به اینجای مقاله ما فهمیدیم که به طور معمول مدارس و دانشگاه های بین المللی به نمره کل جی آر ای GRE از 340 توجه زیادی ندارند. اما این نکته هنوز پاسخگوی سوال اصلی ما نیست: نمره قابل قبول GRE چند است؟
خوشبختانه ما می توانیم با بررسی صدک های جی آر ای GRE به این سوال پاسخ دهیم. صدک ها در مدرک جی آر ای GRE شما ذکر می شوند. این اعداد نشان می دهند شما از چند درصد از شرکت کنندگان در آزمون نمره بالاتری کسب کرده اید. هر چه صدک شما بالاتر باشد یعنی شما در مقایسه با دیگر شرکت کنندگان در آن بخش عملکرد بهتری داشته اید.
به طور کلی، هر نمره ای که شما را به صدک های بیشتر از 50 (میانگین) برساند می شوند به عنوان یک نمره قبولی GRE در نظر گرفته شود. زیرا این بدان معناست که شما نمره بالاتری نسبت به اکثر شرکت کنندگان در آزمون کسب کرده اید.
در ادامه یک مرور کوتاه بر صدک های GRE در بخش های وربال و کوانت و همچنین نمرات و صدک هایی که عموما قوی، متوسط یا ضعیف در نظر گرفته می شوند ارائه کرده ایم:

درصد

نمره بخش کلامی

نمره بخش کمی

تفسیر نمره

99

169-170

170

عالی

90

162

166

خیلی خوب

75

157

160

خوب

50

150- 151

153

متوسط

25

144 - 145

147

پایین تر از متوسط

10

139 - 140

141

ضعیف

1

132 و پایین تر

134 و پایین تر

خیلی ضعیف


در این نمودار می بینید که نمرات کلامی در همان صدک کمتر از نمرات Quant هستند. این تفاوت به این دلیل است که بیشتر شرکت کنندگان در آزمون Quant نسبت به Verbal نمره بیشتری می گیرند. همین مسئله Quant را به بخش رقابتی تری تبدیل می کند.
در نتیجه، تعریف نمره قبولی GRE جی آر ای بسته به اینکه چه بخشی را مد نظر دارید متفاوت است. به عنوان مثال با وجودی که نمره 162 در بخش وربال (صدک 90) یک نمره "بسیار خوب" محسوب می شود؛ همین نمره در کوانت با صدک پایین تری (صدک 80) مطابقت دارد. به همین دلیل این نمره در بخش کوانت یک نمره "خوب" محسوب می شود.
نوشتن تحلیلی چطور؟ اگرچه معمولا نمره نوشتار تحلیلی AW شما برای دانشگاه ها چندان مهم نیست، اما کسب نمره مناسب در این بخش همچنان اهمیت دارد. در ادامه صدک های بخش AW و آن چه در مورد عملکرد شما نشان می دهند را آورده ایم:

درصد

نمره بخش نوشتار تحلیلی

تفسیر نمره

99

6.0

عالی

98

5.5

92

5.0

خیلی خوب

 

82

4.5

خوب

59

4.0

متوسط

41

3.5

17

3.0

پایین تر از متوسط

7

2.5

ضعیف

2

2.0

خیلی ضعیف

1

1.5 و پایین تر

منبع: داده های تفسیری آزمون عمومی ETS GRE

اما تمام این نمودارها و صدک های جی آر ای GRE دقیقا چه معنایی دارند؟ به طور خلاصه، آستانه هایی وجود دارند که در صورت اخذ نمره قبولی GRE می توانید به آنها برسید:

نمره جی آر ای GRE

عملکرد

وربال: 169 – 170

کوانت: 170

نوشتار تحلیلی: 5.5 – 6.0

عالی

وربال: 162

کوانت: 166

نوشتار تحلیلی: 5.0

خیلی خوب

وربال: 157

کوانت: 160

نوشتار تحلیلی: 4.5

خوب


به خاطر داشته باشید که این نمرات بسیار کلی هستند. به جای تمرکز بر روی صدک ها، پیشنهاد می کنیم اطلاعات خود را در مورد اینکه برنامه تحصیلی مورد نظر شما چه نمره ای را درخواست میکند تکمیل کنید. هدف گرفتن این نمره مطمئن ترین تصمیم است.

 

Acceptance Score In GRE Test

نمره قبولی GRE برای شما چند است؟

اگرچه صدک ها می توانند به طور کلی در تعیین نمره قبولی GRE مفید باشند، اما شخص نمی کنند برای متمایز شدن از سایز متقاضیان رشته انتخابی تان باید چه نمرهایی را کسب کنید. به زبان ساده، باید بدانید دانشگاه و رشته ای که برای آن اپلای می کنید نمره خوب را چه نمره ای می داند. برای بدست آوردن این اطلاعات باید از ابزار جستجو استفاده کنید و سپس اطلاعات را مرتب کنید. ما نحوه انجام این کار را مرحله به مرحله توضیح می دهیم.

مرحله 1: یک نمودار بسازید

قبل از شروع تحقیقات خود در مورد نمره قبولی GRE یک نمودار ساده تهیه کنید. این نمودار جایی است که اطلاعات مربوط به نمره جی آر ای GRE برای هر یک از رشته هایی که برای آن درخواست می کنید را وارد خواهید کرد. 
فرض کنید آلیسا در حال برنامه ریزی برای  ثبت نام در مقطع کارشناسی ارشد رشته سیاست عمومی (MPP) است. در اینجا یک نمودار وجود دارد که شامل تمام دانشگاه هایی است که وی قصد دارد در آنها درخواست دهد:

نام دانشگاه

نکات مهم

نمره بخش کمی

نمره بخش کلامی

UC Berkeley

 

 

 

Arizona State

 

 

 

UCLA

 

 

 

UT Austin

 

 

 

U of Maryland

 

 

 


مرحله 2: تحقیق در مورد الزامات مربوط به نمره جی آر ای GRE در هر رشته

زمان تحقیق است! آنچه در این مرحله به دنبال آن هستید اطلاعات مربوط به نمرات GRE برای هر یک از برنامه های موجود در نمودار شما است. انتظاراتی که دانشگاه از شما دارد را می توان به روش های مختلف دسته بندی کرد. در ادامه سه روش رایج برای تخمین حداقل نمره مورد نیاز برای اخذ پذیرش را معرفی کرده ایم:
•    میانگین نمرات: این میانگین نمرات متقاضیانی است که قبلاً پذیرفته شده اند. این نمره را به عنوان حداقل نمره در نظر بگیرید. کسب این نمره بسیار حیاتی است چرا که نشان می دهد شما با دانش آموزان فعلی هم تراز هستید.
•    نمرات توصیه شده: اینها نمرات GRE است که توسط خود دانشگاه درخواست شده اند. 
•    حداقل نمرات مورد نیاز: اینها کمترین نمرات ممکن GRE هستند که می توانید برای درخواست در برنامه کسب کنید.
بسیاری از دانشگاه ها اطلاعات مربوط به نمره قبولی GRE را در وب سایت های رسمی دانشگاه منتشر می کنند. بنابراین با جستجوی نام دانشگاه و نام رشته میتوانید اطلاعات مرتبط با نمرات GRE را استخراج کنید. برای محدود کردن نتایج می توانید جستجوی خود را تغییر دهید و از کلمات کلیدی متنوع استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که اطلاعات ارائه شده در وب سایت رسمی دانشگاه بهترین منابع برای شما هستند. پس بهتر است به وب سایت های غیر رسمی تکیه نکنید.
مفیدترین اطلاعاتی که می توانید در مورد نمره قبولی GRE تهیه کنید میانگین نمرات است. اما اگر نتوانستید چنین اطلاعاتی را پیدا کنید بررسی کنید آیا دانشگاه نمره خاصی را توصیه کرده است یا خیر. 
اگر نمی توانید اطلاعات مربوط به الزامات مربوط به نمره جی آر ای GRE را پیدا کنید باید تحقیقات بیشتری در مورد اعتبار برنامه انتخابی خود انجام دهید. 

مرحله 3: نمودار خود را پر کنید

پس از تکمیل کردن اطلاعات خود در مورد هر یک از رشته های تحصیلی که انتخاب کرده اید؛ اطلاعات را در نمودار وارد کنید.

مرحله 4: نمرات هدف GRE خود را محاسبه کنید

اکنون که نمودار شما پر شده است، وقت آن است که از اطلاعات موجود در آن برای بدست آوردن نمره هدف GRE خود استفاده کنید. نمره هدف همان نمره قبولی GRE برای شما است. بالاترین نمرات در بخش کمی و کلامی آزمون جی آر ای GRE را علامت بزنید. در مرحله بعد، 2 امتیاز به نمرات هر بخش اضافه کنید. با انجام این کار نمره هدف شما مشخص می شود. 
با افزودن 2 نمره اضافی، شما نمره ای را هدف قرار خواهید داد که قطعا آنقدر بالا است که نمره مورد نیاز شما را پوشش دهد. در واقع با انجام این کار احتمال بروز خطا را کم می کنید. انجام این کار برای تعیین یک نمره هدف خوب بسیار اهمیت دارد. بهتر است پیش از آزمون اصلی در آزمون آزمایشی جی آر ای GRE یا آزمون ماک جی آر ای GRE شرکت کنید تا از میزان آمادگی خود مطلع شوید.
هنگامی که تمام نمرات هدف خود را تعیین کردید زمان آن رسیده که آماده شدن برای آزمون جی آر ای GRE را آغاز کنید تا به راحتی بتوانید به نمره هدف خود دست پیدا کنید.

کلام آخر

مهم ترین عامل در موفقیت شما میزان آمادگی و مطالعه موثر شما است. میزان تاثیر یک مطالعه به برنامه ریزی مطالعاتی شما وابسته است. آنچه باید به آن توجه کنید این است که این برنامه ها قطعی نیستند. بنابراین در صورت نیاز باید آنها را تغییر دهید. پیش از آزمون اصلی در فواصل زمانی مشخصی در آزمون آنلاین جی آر ای GRE یا آزمون ماک جی آر ای GRE شرکت کنید. با استفاده از نتایج این آزمون می توانید برنامه مطالعاتی خود را بهینه کنید و شانس خود برای اخذ نمره قبولی GRE را بالا ببرید.


نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!