تافل آی بی تی چه تفاوتی با تافل کاغذی و تافل هوم ادیشن دارد؟

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1400/11/01

تافل یکی از محبوب‌ترین آزمون‌های مهارت زبان انگلیسی است که به دو صورت تافل کاغذی و تافل آی بی تی یا اینترنتی برگزار می شود. البته با شیوع ویروس کرونا و بسته شدن مراکز آزمون، ETSاقدام به برگزاری نوع سومی از این آزمون کرده که با نام تافل هوم ادیشن یا تافل خانگی، شناخته می شود. در این مقاله تفاوت ساختار و نحوه برگزاری هر سه نوع تافل را با هم بررسی می کنیم.

آزمون TOEFL چیست؟

تافل (تست زبان انگلیسی به عنوان یک زبان خارجی) همانطور که از نام آن پیداست، برای ارزیابی توانایی زبانی افراد غیر بومی که رویای تحصیل در خارج از کشور عمدتاً در ایالات متحده را دارند، برگزار می شود.
این آزمون تافل برای اولین بار در سال 1964 برگزار شد. از آن زمان تاکنون به عنوان تنها مدرک زبان انگلیسی در بیش از 5200 کالج و دانشگاه در سراسر جهان مورد تایید است.

در حال حاضر، این آزمون تافل به سه نوع تقسیم می شود:
تافل IBT (آزمون مبتنی بر اینترنت) 
تافل PBT (تست مبتنی بر کاغذ)
تافل هوم ادیشن (تافل خانگی)

مقایسه نمره تافل آی بی تی، کاغذی و خانگی

در هر سه نوع آزمون تافل آی بی تی TOEFL Internet-based ، کاغذی TOEFL paper-based و هوم ادیشن TOEFL home edition، در مقیاس 0-120 نمره می گیرد. در هر یک از چهار مهارت آزمون یعنی Reading، Listening، Writing و Speaking نیز نمره مجزایی بین 0-30 دریافت می کنید. در نهایت نمره های تراز شده از چهار بخش با هم جمع می شود تا نمره نهایی هر نوع آزمون تافل مشخص شود.
مدت زمان آزمون تافل آی بی تی و هوم ادیشن،  4 ساعت است و نمره کلی آن از 0 تا 120 می باشد. در این نوع از آزمون‌های آی بی تی، که به صورت اینترنتی برگزار می شوند، بازخورد عملکرد خود را برای هر مهارت در گزارش آزمون دریافت می کنید.
در حالی که آزمون تافل PBT  حدود ۳ ساعت است، مقیاس نمره آن بین 310-677 است. در تافل PBT بازخورد عملکرد خود را در مورد هر مهارت در گزارش آزمون دریافت نمی کنید و فقط نمره کلی شما ارائه می شود.
نمره دهی آزمون های تافل TOEFL توسط مصححین انسانی و همچنین نرم افزارهای e-rater انجام می شود که میزان خطا را به حداقل می رساند.

تفاوت بین تافل آی بی تی TOEFL IBT ، کاغذی TOEFL PBT و هوم ادیشن بر اساس زمان

آزمون تافل مبتنی بر اینترنت (IBT) چهار ساعت طول می کشد در حالی که آزمون تافل مبتنی بر کاغذ (PBT) یک آزمون سه ساعته است. آزمون 4 ساعته، نه تنها مهارت های خواندن و شنیدن شما را ارزیابی می کند، بلکه نوشتن و صحبت کردن شما را نیز می سنجد.در حالی که در تافل کاغذی، مهارت های ریدینگ، رایتینگ و لیسنینگ ارزیابی می شود، اما بخش چهارم در تافل IBT یعنی صحبت کردن در تافل PBT ساختار متفاوتی دارد و بر اساس گرامر است. زمان تافل هوم ادیشن دقیقا مانند تافل آی بی تی، ۴ ساعت است و ساختار مشابهی با آن دارد.
به دلیل ساختار متفاوت، مدت زمان دو آزمون اینترنتی یا هوم ادیشن و کاغذی نیز تفاوت دارد. این بدان معناست که تافل IBT یا خانگی، طی چهار ساعت و PBT طی سه ساعت برگزار می شود.

تفاوت تافل مبتنی بر اینترنت در مقابل کاغذی بر اساس بخش ها

همانطور که گفتیم ساختار و بخش های تافل آی بی تی و هوم ادیشن دقیقا مشابه هم است اما با تافل پی بی تی متفاوت است. در ادامه تفاوت هر بخش را به طور جداگانه بررسی می کنیم. 

خواندن (Reading)

امتحانات تافل مبتنی بر اینترنت یعنی آی بی تی و هوم ادیشن، دارای 3 تا 4 ریدینگ حدودا 700 کلمه ای هستند و هر ریدینگ شامل 12-14 سؤال است که به صورت چهار گزینه ای و مقایسه ای باید به آنها پاسخ بدهید. زمان ایده آلی که برای ریدینگ تافل IBT اختصاص داده می شود 60-100 دقیقه و مقیاس نمره 0-30 IBTاست.
در حالی که در آزمون PBT ، 5 ریدینگ از متون آکادمیک با طول حدود 250-350 کلمه مطرح می شود. زمان ایده آلی که برای مطالعه بخش PBT داده می شود 55 دقیقه و مقیاس نمره PBT 31-67 است.

نوشتن (Writing)

در بخش نوشتن تافل IBT و هوم ادیشن، دو وظیفه وجود دارد، یک وظیفه یکپارچه (بر اساس آنچه خوانده شده و شنیده می شود) و یک وظیفه مستقل (نظر دادن در مورد یک موضوع). زمان در نظر گرفته شده برای این کار 20 دقیقه و مقیاس نمره 0-5 است. 
در حالی که در TOEFL PBT، تنها یک وظیفه مستقل وجود دارد. زمان در نظر گرفته شده برای این کار 30 دقیقه و مقیاس نمره 0-30 است.

شنیدن (Listening)

آزمون لیسنینگ در تافل آی بی تی و خانگی، دارای 4-6 سخنرانی است و هر سخنرانی، 3-5 دقیقه حاوی 6 سوال می باشد. سپس در مرحله بعد، 2-3 مکالمه حدودا 3 دقیقه ای را می شنوید که برای هر کدام باید به 5 سوال پاسخ بدهید. مدت زمان پاسخ گویی سوالات این بخش در آزمون اینترنتی 60-90 دقیقه است و دارای مقیاس نمره 0-30 می باشد.
در حالی که در آزمون PBT ، 3-4 مینی گفتگو دارد که هر یک 60-90 ثانیه طول می کشد و دارای 3-5 سوال است. سپس 2-3 مکالمه طولانی 60-90 ثانیه ای را می شنوید که باید به سوالات دیگری پاسخ بدهید. مدت زمان این بخش از PBT ، حدود 30-40 دقیقه و دارای مقیاس نمره 31-68 می باشد. 
اگرچه موارد فوق در هر دو بخش مشترک بودند. تافل IBT و تافل PBT اما بخش چهارم در تافل IBT متفاوت است، بخش Speaking و در تافل PBT ساختار است، اجازه دهید بحث کنیم.

 

تافل آی بی تی چه تفاوتی با تافل کاغذی و تافل هوم ادیشن دارد؟

تفاوت بخش صحبت کردن (Speaking) تافل آی بی تی، هوم ادیشن و کاغذی

آزمون Speaking تافل IBT یا هوم ادیشن، یک ارزیابی 20 دقیقه ای است که در آن 6 سوال از شما پرسیده می شود. از 6 سؤال، دو سؤال بر اساس موضوعات آشنا مانند خانواده، سرگرمی ها یا در مورد شهر شما خواهد بود. سپس از شما خواسته می شود که در مورد یک مکالمه خاص، نظر بدهید. در پایان بخش صحبت کردن تافل، از شما خواسته می شود که اطلاعات یک مکالمه کوتاه را خلاصه کنید. نمره بخش اسپیکینگ در IBT بین 0-4 است که به مقیاس 0-30 تبدیل می شود.
این بخش از آزمون در تافل کاغذی به صورت گرامر مطرح می شود که شامل 40 سوال است. مدت زمان این بخش، 25 دقیقه و نمره تافل 31-68 می باشد.

تفاوت نحوه برگزاری آزمون آی بی تی، هوم ادیشن و کاغذی

یکی از مهمترین تفاوت های تافل آی بی تی، تافل هوم ادیشن و تافل کاغذی در نحوه برگزاری آنها است که در ادامه به طور کامل توضیح می دهیم:

نحوه برگزاری تافل IBT

تافل اینترنتی IBT در مراکز مورد تایید ETS و با استفاده از کامپیوتر انجام می شود. در روز آزمون شما باید به مرکز آزمون مراجعه کرده و در یک اتاق همراه با سایر داوطلبین پشت کامپیوتر بنشینید و مراحل آزمون را طی کنید. مرکز آزمون را خودتان هنگام ثبت نام در سایت ای تی اس انتخاب میکنید.

نحوه برگزاری تافل خانگی

تافل هوم ادیشن مانند تافل آی بی تی با کامپیوتر برگزار می شود اما تفاوت اصلی در این است که برای شرکت در تافل خانگی همانطور که از اسم آن پیدا است نیازی به حضور در مرکز آزمون ندارید بلکه می توانید از خانه خود و با لپ تاپ یا کامپیوتری که به وب کم مجهز شده در این آزمون شرکت کنید.

نحوه برگزاری تافل کاغذی

برای شرکت در تافل کاغذی باید به مراکز آزمونی که توسط ای تی اس در روز ثبت نام مشخص می شود مراجعه کنید اما این آزمون ها روی کاغذ برگزار می شوند و در روز آزمون به کامپیوتر دسترسی ندارید.

تفاوت هزینه تافل آی بی تی، هوم ادیشن و اینترنتی

هزینه تافل IBT در هر کشوری متفاوت است اما به طور کلی هزینه آزمون تافل آی بی تی و هوم ادیشن نسبت به کاغذی بیشتر است. با توجه به اینکه هزینه آزمون تافل به صورت دلاری محاسبه می شود، مبلغ ان نسبت به پول ما بسیار گران است. بنابراین، اگر قصد شرکت در آزمون های تافل را دارید بهتر است با مطالعه منابع و شرکت در آزمون های آزمایشی تافل مانند TPO نسخه 71 تایی به طور کامل خودتان را برای کسب نمره بالا در این آزمون آماده کنید.


نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!