11 تکنیک برای بهبود نمره ریدینگ  TOEFL Reading

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1401/06/15

نمره بخش ریدینگ تافل براساس پاسخ های درست یا غلط شما مشخص می‌شود و مانند بخش گوش دادن، فقط یک پاسخ صحیح وجود دارد که باید انتخاب کنید. کامپیوتر قرار نیست تشخیص دهد چقدر خوب به سوال پاسخ دادید. یا درست متوجه معنا و مفهوم متن شده اید یا خیر. شما فقط باید تکنیک های ریدینگ تافل را به نحوی یاد بگیرید که بتوانید به سوالات چهارگزینه ای پاسخ درست بدهید. 
ممکن است قبلاً در آزمون شرکت کرده باشید و بخواهید نمره ریدینگ خود را بهبود ببخشید، یا ممکن است فقط در یک آزمون تمرینی شرکت کرده باشید و بخواهید قبل از شرکت در آزمون واقعی مهارت های خود را تقویت کنید. حتی ممکن است در هنگام شروع مطالعه به دنبال تکنیک هایی باشید که به شما کمک کند، نمره بهتری در بخش ریدینگ تافل بگیرید. اگر هر یک از این موارد در مورد شما صدق می‌کند، این پست برای شما مناسب است!
اما قبل از اینکه تکنیک های ریدینگ تافل را با هم مرور کنیم به خاطر داشته باشید که ۳ عامل زیر تاثیر قابل توجهی در نمره شما دارد. اگر این ۳ عامل را در نظر نگیرید، بهترین تکنیک‌ها نیز تاثیری در افزایش نمره ریدینگ شما نخواهند داشت.

در خودتان انگیزه ایجاد کنید

انگیزه مهم‌ترین عاملی است که باید در هنگام مطالعه زبان انگلیسی یا یادگیری  تکنیک های  جدیدی برای ریدینگ تافل در نظر بگیرید. اجازه دهید این موضوع را با یک مثال توضیح دهیم.
یک لحظه تصور کنید که ماشین رویایی خود را در پارکینگ دارید. مدلی است که می‌خواهید، رنگی است که می‌خواهید، و کلید استارت نیز دست شما است. به سرعت روی صندلی راننده می‌نشینید و کلید را می‌چرخانید در حالی که احساس می‌کنید قلبتان در انتظار می‌تپد، و... هیچ اتفاقی نمی‌افتد - هیچ صدایی. دوباره تلاش میکنید ولی بازهم هیچ!
به فکر می‌افتید که کاپوت را باز کنید شا بتوانید مشکل را حل کنید.
پس از باز کردن کاپوت، بلافاصله متوجه می‌شوید که چرا ماشین روشن نمی شود چون موتوری وجود ندارد! شما آنجا ایستاده اید و فقط به این فکر می‌کنید که این وضعیت چقدر طعنه آمیز است: شما ماشین رویایی خود را دارید، اما نمی توانید با آن رانندگی کنید.
در حین مطالعه، انگیزه همان موتور شما خواهد بود. اگر آن را نداشته باشید، نمی توانید به طور موثر تکنیک های ریدینگ تافل را یاد بگیرید. هر چه بیشتر انگیزه داشته باشید، تمرکز بیشتری خواهید داشت. هرچه تمرکز بیشتری داشته باشید، در تافل بهتر عمل خواهید کرد و شانس بیشتری برای کسب نمره مورد نظر خواهید داشت.
منبع انگیزه شما "چرای" شما برای تحصیل در تافل است. اگر دلیل شما عمیق و قوی باشد، به مطالعه ادامه می‌دهید، حتی زمانی که کار سخت می‌شود، یا ترجیح می‌دهید کار دیگری انجام دهید.
اگر می‌توانید، دلایل بیشتری از اینکه «می‌خواهم وارد دانشگاه یا کالج «X»، «Y» یا «Z» شوم، را به عنوان انگیزه خود در نظر بگیرید. سعی کنید از خود بپرسید که چرا می‌خواهید به آن دانشگاه یا کالج بروید. آن چیزی که واقعاً می‌خواهید چیست؟ عمیق ترین "چرای" شما چیست؟ از خود بپرسید چرا؟ این همان چیزی است که من می‌خواهم!" 
اگر بتوانید از عمیق ترین انگیزه های خود بهره ببرید، به شما کمک می‌کند تا لحظات سخت را پشت سر بگذارید. 

ساختار آزمون را بشناسید

در حالی که انگیزه بسیار مهم است، اما همه چیز نیست. شما باید آن را برای اطمینان از موثر بودن زمانی که صرف مطالعه می‌کنید، هدایت کنید. اولین قدم این است که بدانید در آزمون با چه چیزی روبرو خواهید شد.
دانستن ساختار بخش ریدینگ تافل مانند داشتن ریل برای حرکت کردن «قطار مطالعه» است. اگر از ماندن در مسیر مطمئن شوید، با تکنیک های مناسب به مقصد خود خواهید رسید. 
بخش خواندن دارای 3 یا 4 متن با طول حدود 700 کلمه است و هر قسمت دارای ده سؤال چند گزینه ای است. این سوالات ترکیبی از سوالات چهار گزینه ای و انتخابی هستند. برای سؤالات ۴ گزینه ای، از شما خواسته می‌شود که یک پاسخ را انتخاب کنید. برای سوالات انتخابی، از شما خواسته می‌شود که چندین پاسخ را انتخاب کنید که ترکیب آنها پاسخ صحیح را تشکیل می‌دهد.
 گاهی اوقات ازمون ریدینگ تافل شامل متن‌ها و سوالات اضافی در آزمون می‌شود. این سؤالات اضافی به ETS کمک می‌کند تا اطمینان حاصل کند که نمرات در سراسر جلسات آزمون قابل مقایسه است و ارزیابی کند که چگونه به این سؤالات در شرایط آزمون استاندارد پاسخ داده می‌شود. نگران نباشید؛ این سوالات در نمره نهایی شما به حساب نمی آیند و برای سوالات اضافی زمان بیشتری به شما اختصاص داده می‌شود.
کل زمانی که برای این بخش از آزمون خواهید داشت 54 تا 72 دقیقه است (بستگی به تعداد متن‌ها و سوالات دارد). 

بدانید که خواندن یک مهارت است

یکی از کتاب هایی که اخیراً بیشترین تأثیر را بر من داشته است، کتاب « چگونه کتاب بخوانیم» نوشته مورتیمر آدلر است . ممکن است فکر کنید احمقانه است که فکر کنید کسی کتابی در مورد آن بنویسد. با این حال، او آن را نوشت زیرا می‌دانست که خواندن یک کتاب از صفحه 1 تا انتها بهترین راه برای خواندن کتاب نیست، حتی اگر ممکن است در تمام عمرمان اینطور خوانده باشیم.
وقتی به روش درست می‌خوانیم، بیشتر از آنچه می‌خوانیم می‌فهمیم. پس بهتر است آنچه را که خوانده ایم به خاطر بسپاریم و نکات کلیدی کتاب را به یکدیگر متصل کنیم. 
بنابراین لازم نیست یک کتاب راهنما یا تمرین تافل را کامل بخوانیم، بلکه می‌توانیم فقط بخش تکنیک های ریدینگ تافل یا هر بخشی را که در آن ضعف داریم مطالعه کنیم.
حالا زمان آن رسیده که نگاهی به چند تکنیک ریدینگ تافل بیندازیم که می‌توانیم برای تقویت این مهارت استفاده کنیم.

تکنیک های ریدینگ تافل

تکنیک شماره 1: از "نشان گر" استفاده کنید

چند بار چیزی خوانده اید، فقط برای اینکه از خود بپرسید چه چیزی را خوانده اید؟ ما همیشه این کار را انجام می‌دهیم زیرا ذهن ما تمایل به سرگردانی دارد. استفاده از "نشان گر" روشی موثر برای کمک به تمرکز بیشتر در هنگام مطالعه است.
نشان گر می‌تواند هر چیزی باشد که به ما کمک کند به متن اشاره کنیم: یک انگشت، یک مداد، یک خودکار. چشم‌های ما نشانگر را دنبال می‌کنند، و ما را روی متن متمرکز نگه می‌دارد، و در حین خواندن تمرکز راحت‌تر خواهد بود. 

تکنیک ریدینگ شماره 2: نوع متن، چه ژانری و چه چیزی است را مشخص کنید

این تکنیک به ما کمک می‌کند تا از سطح بالایی شروع کنیم و به تدریج آن را در یک جعبه قرار دهیم تا بدانیم با چه چیزی روبرو هستیم. مغز ما این را دوست دارد زیرا به طور مداوم به دنبال سرنخ هایی برای درک آنچیزی است که در حال وقوع است. 
اولین کاری که هنگام شروع متن باید انجام دهیم این است که بفهمیم چه نوع متنی را می‌خوانیم. در تافل، ریدینگ‌ها معمولاً شبیه خلاصه ای از یک کتاب درسی دانشگاهی است، بنابراین لازم نیست زیاد نگران این قسمت باشید.
دوم، به دنبال سرنخ هایی بگردید که متن در مورد چیست. آیا عنوانی وجود دارد؟ آیا در دستورالعمل های مربوط به سوالات ذکر شده است؟ موضوع اصلی چیست؟ علوم پایه؟ جغرافیا؟ اقتصاد؟ این به مغز شما کمک می‌کند تا متن را از ابتدا در زمینه ای قرار دهد تا "مرزهای" ذهنی برای متن داشته باشید.

تکنیک ریدینگ شماره 3: مرور کنید و یاد بگیرید که چگونه به دنبال اطلاعات ضروری بگردید

با نشان گر خود، متن را برای حدود یک دقیقه مرور کنید تا یک ایده کلی از پیام آن به دست آورید. این دوباره به مغز شما کمک می‌کند اطلاعات بیشتری کسب کند. به دنبال ایده های اصلی بگردید و آنها را روی یک تکه کاغذ، یادداشت کنید تا در صورت نیاز بتوانید بعداً به آنها مراجعه کنید. 
آیا تا به حال جملات کتابی را هایلایت کرده اید یا زیر آنها خط کشیده اید و سپس دیده اید که چقدر آن قسمت‌ها برجسته می‌شوند؟ 
به طور معمول، ایده خوبی است که هنگام خواندن کتاب یا متن، زیر ایده های اصلی خط بکشید، اما از آنجایی که در روز آزمون این گزینه را ندارید، نوشتن آنها بهترین کار است.
نوشتن مهم ترین ایده های یک متن ضروری است. در غیر این صورت، تمرین برای یافتن پاسخ های صحیح بی فایده خواهد بود. این کار مستلزم تمرین و تکرار است، زیرا پاسخ دادن به سوالات با درک نکات اصلی بسیار آسان تر خواهد بود.

تکنیک ریدینگ شماره 4: متن را با دقت بیشتری بخوانید و نحوه ارتباط بین اطلاعات را درک کنید

این بار متن را با دقت بیشتری مرور کنید. شما قبلاً برخی از نکات اصلی را شناسایی کرده اید، اما ممکن است مواردی را که در حین بررسی ندیده اید، انتخاب کنید. هر چیزی را که از دست رفته یادداشت کنید. در حین مطالعه، به دنبال قسمت هایی باشید که با توضیح بیشتر ایده های اصلی، از آنها پشتیبانی می‌کنند.
بعد از اینکه ایده‌های اصلی متن را یادداشت کردید، نموداری خواهید داشت که شامل ساختار اصلی متن است. این خلاصه ای از ایده های اصلی است. با این کار می‌توانید اطلاعات را به هم مرتبط کنید. شما می‌توانید مقایسه کنید و ببینید نویسنده چگونه نظر خود را بیان کرده و متن چگونه ادامه یافته است.
این نه تنها شما را در موقعیت فوق العاده ای برای پاسخ دادن به سوالات قرار می‌دهد، بلکه از این مزیت اضافی نیز برخوردار خواهید شد که چگونه بهتر بنویسید. بنابراین، این کار روی نمره رایتینگ تافل شما نیز تاثیر مثبت خواهد داشت.

 

11 تکنیک برای بهبود نمره ریدینگ  TOEFL Reading

 

تکنیک 5: زیاد بخوانید (و به طور گسترده)

هر چه بیشتر با استفاده از تکنیک های بالا مطالعه کنید، نه تنها به زبان انگلیسی بلکه به هر زبانی، از جمله زبان خودتان، خواننده بهتری خواهید شد! شما بیشتر به یاد خواهید آورد، بیشتر متوجه خواهید شد و تمایل به خواندن بیشتر خواهید داشت! اگر این تکنیک های ساده را به عادت تبدیل کنید، خواننده بسیار بهتری خواهید شد. بله، کمی بیشتر زمان می‌برد، اما ارزش تلاش کردن را خواهد داشت.
همانطور که در بالا گفتیم، نوع متونی که در روز آزمون در تافل خواهید دید، آکادمیک خواهد بود و معمولاً از یک کتاب درسی گرفته می‌شود. متن زیاد سطح بالا نخواهد بود، بنابراین لازم نیست نگران داشتن دانش خاصی برای درک آنچه در متن اتفاق می‌افتد باشید. درک زبان انگلیسی متن برای پاسخ به سوالات کافی خواهد بود.
برای تمرین، به گوگل بروید و یک موضوع دانشگاهی معمولی مانند "اقتصاد کلان" را جستجو کنید. با کلیک بر روی تب "کتاب‌ها" با کتاب های درسی مختلفی روبرو خواهید شد. گوگل معمولا پیش نمایشی از متن را در اختیار شما قرار می‌دهد، بنابراین می‌توانید با خواندن مقدمه این کتاب های درسی تمرین کنید. در اینجا یک نمونه است  که می‌توانید با آن شروع کنید.
حتی با وجود اینکه این آزمون دارای متن های آکادمیک است، خواندن مطالب غیر آکادمیک را نیز توصیه می‌کنم. که چندین مزیت دارد:

واژگان شما گسترش می‌یابد

با مطالعه متون غیر درسی، از خواندن مکرر موارد مشابه، خسته و ناامید نخواهید شد.
خواندن برای درک مطلب و یادگیری نحوه شناسایی ایده های اصلی چیزی است که در همه متن‌ها کاربرد دارد. 
با خواندن متون مختلف، با زبان انگلیسی بیشتر آشنا می‌شوید و مجموعه واژگان شما گسترش می‌یابد.

گرامر شما تقویت می‌شود

از آنجایی که گرامر یک عنصر اساسی برای هر زبان است، درک گرامر انگلیسی در درک مطلب متون بسیار به شما کمک می‌کند. زمانی که من در مدرسه بودم، جملات را به صورت «نمودار» می‌نوشتیم تا به ما در درک بخش‌های مختلف یک جمله کمک کند.
نمودارسازی ساختاری به شما می‌دهد و به شما کمک می‌کند تا قسمت های مختلف یک جمله و اینکه چگونه هر قسمت با هم مرتبط می‌شوند را شناسایی کنید. این "منطق" انگلیسی را به شما نشان می‌دهد. 
همچنین یادگرفتن نحوه شناسایی زمان های فعل مختلفی که با آنها برخورد می‌کنید مفید خواهد بود. برای انجام این کار، یک مداد یا خودکار بردارید و در هر جمله ای که به آن برخورد می‌کنید، زیر فعل خط بکشید. چه زمانی است؟ این برای تفسیر جمله چه معنایی دارد؟

تکنیک شماره 6: وقتی درک مطلب سخت می‌شود، از متن برای کمک به خودتان استفاده کنید

در حین خواندن، و حتی زمانی که در روز آزمون بخش ریدینگ تافل را می‌گذرانید، ممکن است با کلمات یا جملات مبهم مواجه شوید. درک آنها می‌تواند چالش برانگیز باشد. وقتی این اتفاق افتاد، نترسید. می‌توانید یک روند را دنبال کنید:
از جمله یا پاراگراف چه می فهمید  ؟ 
چه چیزی را در جمله یا پاراگراف نمی دانید؟ 
آیا راهی وجود دارد که بتوانید معنای آنچه را که نمی دانید از آنچه می‌دانید استنباط کنید؟
هنگامی که واژگان چالش برانگیز در بخش ریدینگ وجود دارد، از فرهنگ لغت کمک بگیرید.
در حین خواندن، همیشه با کلماتی روبرو می‌شوید که نمی دانید. همانطور که در بالا گفتیم، گاهی اوقات می‌توانید معنی را از متن استنباط کنید، اما گاهی اوقات نمی توانید.
به عنوان مثال، فرض کنید شما نمی دانید که کلمه "invariably" در جمله قبلی به چه معناست. در این صورت، با کمی دانش انگلیسی، ممکن است بتوانید استنباط کنید که معنای آن چیزی شبیه «قطعاً» است.
اگر نمی توانید معنی آن را استنباط کنید، کلمه را روی فلش کارت بنویسید و سپس تعریف آن را در طرف دیگر بنویسید. به این ترتیب می‌توانید کلماتی که نمی دانید را تمرین کنید. با یادگیری این لغات، آنها را در متون بعدی تشخیص خواهید داد و دامنه وسیع تری از کلمات برای استفاده در اسپیکینگ خود در زبان انگلیسی خواهید داشت.
اگر ترجیح می‌دهید از رایانه یا تلفن هوشمند خود برای ایجاد فلش کارت استفاده کنید، می‌توانید از خدماتی مانند Quizlet یا Brainscape یا. Anki استفاده کنید که یک انتخاب عالی برای ایجاد فلش کارت‌ها هستند و برای اندروید رایگان می‌باشند.

تکنیک ریدینگ شماره 7: اگر جواب را نمی دانید، حدس بزنید

نکته مهم در مورد هر دو بخش لیسنینگ و ریدینگ در تافل این است که در صورت پاسخ نادرست نمره منفی نمی گیرید. این یک خبر عالی است!
با این حال، این بدان معنا نیست که شما باید کورکورانه حدس بزنید. با حذف پاسخ هایی که می‌دانید یا گمان می‌کنید اشتباه هستند، شانس خود را برای انتخاب پاسخ صحیح افزایش دهید. با حذف برخی از گزینه‌ها، گاهی اوقات می‌توانید پاسخ صحیح را واضح تر ببینید.
گاهی اوقات، حتی اگر انتخاب‌ها را به دو یا سه پاسخ ممکن محدود کرده باشید، ممکن است هنوز آن وضوح لازم برای دانستن پاسخ صحیح را  نداشته باشید . با این حال، شانس بیشتری برای کسب نمره خواهید داشت. 
از آنجایی که آزمون زمان بندی شده است، سعی کنید زمان زیادی را برای سؤالی که نمی دانید صرف نکنید، به خصوص اگر هنوز سؤالات زیادی برای پاسخ دادن باقی مانده است. فایده ای ندارد که زمان زیادی را صرف یک سوال کنید و سپس مجبور شوید پاسخ سوالات باقی مانده را حدس بزنید زیرا وقت شما تمام شده است!
به خاطر داشته باشید که برای هر متن 700 کلمه ای و 10 سوال مربوطه حدود 18 دقیقه زمان دارید و برای سوالات انتخابی به زمان بیشتری نیاز خواهید داشت، پس از زمان خود عاقلانه استفاده کنید.

جمع بندی

بهترین روش تمرین تکنیک های تافل، پاسخ دادن به سوالات واقعی آزمون های TPOاست. شما می‌توانید با عضویت در اپلیکیشن آکادمی آنلاین زبان شایسته به تمام ریدینگ های تی پی او نسخه ۷۴ تایی همراه با ترجمه و سوالات و جواب آنها دسترسی داشته باشید. در این نرم افزار شبیه ساز آزمون تافل، امکان شرکت در آزمون تی پی او کامل یا فقط آزمون بخش ریدینگ وجود دارد. به این ترتیب می‌توانید روی مهارت ریدینگ تمرکز کرده و تکنیک هایی را که به شما آموزش دادیم، تمرین کنید.


نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!