تکنیک ها و تمرین های تقویت ریدینگ و درک مطلب ریدینگ تافل

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1400/01/15

تقویت ریدینگ تافل (TOEFL)  برای شما هم به یک چالش تبدیل شده؟ 
به جمله زیر توجه کنید:
«موضوع این نیست که چه کاری می کنی، بلکه این است که چگونه آن را انجام می دهی»
این جمله انگیزه بخش می تواند به شما کمک کند که در ریدینگ تافل (TOEFL)  نمره بالایی بگیرید. 
در تمرین، ممکن است فکر کنید که فقط باید بخوانید، بخوانید و بخوانید. ("چه کاری" در جمله بالا). اما در واقع برای پیشرفت باید با روش مشخصی بخوانید و سایر مهارت  ها را هم تمرین کنید. ("چگونه" در همان جمله). 
مثل این که یک دونده برای تمرین تنها نمی دود، بلکه وزنه می زند، حرکات کششی انجام می دهد، زمان بندی می کند و غذای سالم می خورد.
برای اینکه به شما کمک کنیم بخش ریدینگ آزمون تافل (TOEFL) را با موفقیت پشت سر بگذارید، در زیر ۶ ترفند را به شما آموزش داده ایم. 
شما به دانش خاصی در هیچ زمینه ای نیاز ندارید تا این بخش را پاس کنید. هدف از این بخش این است که درک شما از زبان انگلیسی و واژگان را ارزیابی کند.

۶ ترفند باور نکردنی برای ارتقای نمره ریدینگ تافل (TOEFL)

ترفند اول: روزانه ۲۰  دقیقه انواع موضوعات را بخوانید

تنها راه تقویت ریدینگ تافل (TOEFL)  این است که فعالانه بخوانید. سعی کنید در روز حداقل ۲۰ دقیقه بخوانید و از روزنامه ها، کتاب ها و داستان ها استفاده کنید. مخلوطی از موضوعات مختلف بهترین چیز است. در زیر چند نمونه آورده شده است.

مقالات خبری:

حداقل سه بار در هفته مقالات خبری به زبان انگلیسی بخوانید. Breaking News English مقالات خوبی برای افرادی مانند شما دارد. بسته به سطح خود مقالات را انتخاب کنید و پس از آن سوالاتی خواهید دید که در درک مطلب به شما کمک می کنند. به آنها پاسخ دهید و سپس پاسخ خود را چک کنید.

داستان کوتاه:

سایت The Eserver’s Collection – Fiction مجموعه ای از داستان های کوتاه دارد که به زبان ساده برای زبان آموزان نوشته شده اند. در هر هفته یک داستان بخوانید، خلاصه کنید و پس از چند هفته دوباره آن را بخوانید تا شاهد پیشرفت خود باشید.

داستان های ساده:

سایت Goodreads مجموعه خوبی از کتاب هایی دارد که برای زبان آموزان مناسب است. خلاصه هر کتاب را بخوانید و اگر برایتان جذاب بود آن را تهیه کنید. سعی کنید در هفته یک یا دو فصل از کتاب را بخوانید و هرچه خواندید را خلاصه کنید. دور کلمات جدید خط بکشید و معنی آن ها را پیدا کنید. سپس هر فصل را به صورت شفاهی یا کتبی خلاصه کنید. حتی می توانید صدای خود را ضبط کنید.

ترفند دوم: در  اوقات فراغت خود غیر فعالانه بخوانید

مجلات خنده دار، کمیک ها،‌ پست های فیس بوک و ... برای این کار عالی هستند.خواندن غیر فعال یعنی بدون اینکه هدف یادگیری در ذهن داشته باشید مطلبی را بخوانید. بسته به موضوعی که علاقه دارید مانند سفر، سلامتی، ورزش و تغذیه و ... می توانید وبسایت های مورد علاقه خود به زبان انگلیسی را پیدا و دنبال کنید.
به یاد داشته باشید که تمام این ها را برای سرگرمی بخوانید. نگران خلاصه کردن یا استفاده از دیکشنری نباشید. هدف خواندن غیر فعال این است که اجازه دهید ذهن شما به فکر کردن به انگلیسی عادت کند. حداقل و حداکثر زمانی برای این کار وجود ندارد، تنها اوقات فراغت خود را پر کنید.

ترفند سوم: واژگان خود را گسترش دهید

گسترش دامنه واژگان بسیار مهم است تا از چیزی که می خوانید بیشتر متوجه شوید. در زیر چند راهکار و ترفند برای این کار به شما خواهیم گفت تا برای آزمون تافل (TOEFL) آماده تر شوید.

سرنخ محتوا:

وقتی با کلمه جدیدی روبرو می شوید ابتدا سعی کنید معنی آن را حدس بزنید. به محتوایی که کلمه در آن به کار رفته است نگاه کنید و بر همان اساس سعی کنید معنی کلمه را بفهمید. سپس در دیکشنری چک کنید.

واژگان مخصوص تافل (TOEFL) :

کلماتی هستند که به طور مرتب در آزمون های تافل (TOEFL)  تکرار می شوند. این کلمات در زندگی واقعی نیز مرتبا استفاده می شوند. در زمان مطالعه روی این کلمات تمرکز کنید تا درک مطلب های تافل (TOEFL)  را بهتر بفهمید. بهتر است مطالعه واژگان را با استفاده از یک دوره آموزشی تافل (TOEFL)  نیز در نظر بگیرید که به طور ویژه آموزش می دهد چطور برای این آزمون باید آماده شد.

مترادف ها و متضاد ها:

مترادف ها کلماتی هستند که معنی یکسان یا مشابه دارند. به طور مثال واژه large و huge و jumbo همه مترادف های big هستند. همچنین متضاد های آن کلمات tiny و little هستند. می توانید از واژه نامه برای این کار استفاده کنید. به جای اینکه تنها یک کلمه جدید یاد بگیرید، می توانید چند کلمه یاد بگیرید.
برای اینکه مترادف ها و متضاد ها را به خاطر بسپارید، اول کلمه اصلی را در یک  جمله به کار ببرید. سپس همان جمله را با چند مترادف بسازید. بعد جمله را تغییر دهید تا با متضاد ها جور شود. به مثال زیر که با صفت dynamic که به معنی داشتن انرژی زیاد برای فعالیت است ساخته شده توجه کنید.

جمله اصلی:

My dynamic choir teacher was jumping around while flailing his arms in class today.

با مترادف:

My energetic choir teacher was jumping around while flailing his arms in class today.
My lively choir teacher was jumping around while flailing his arms in class today.

با متضاد:

My lifeless choir teacher would never jump around in class.
My inactive choir teacher slept with his head on the desk in class today.

توجه کنید که جمله چگونه تغییر پیدا می کند تا با متضاد کلمه همخوانی داشته باشد.

کاغذ یادداشت: 

برای تقویت ریدینگ تافل (TOEFL)  و تمرین مداوم، کلمات جدید تافل (TOEFL)  را روی کاغذ یادداشت بنویسید و آن ها را در اطراف خانه بچسبانید، مثلا روی آینه، یخچال، در اتاق. بنابراین هرجا بروید یک کلمه می بینید. هرجا که یک کاغذ یادداشت می بینید آن را بلند بخوانید، معنی آن را چک کنید، و آن را در یک جمله استفاده کنید.

نوشتن:

مطمئن شوید که با واژگان خود هم در به صورت کتبی و هم شفاهی جمله می سازید. خود را با نوشتن پنج جمله مختلف برای هر کلمه به چالش بکشید. یا حتی هر هفته یک داستان کوتاه بنویسید و با در مورد موضوعی که دوست دارید صبحت کنید و کلمات جدید آن هفته را در آن به کار ببرید.

ترفند چهارم: سرعت خواندن خود را بررسی کنید

تافل (TOEFL)  یک آزمون زمان بندی شده است. شما تقریبا پنج دقیقه برای هر متن و یک دقیقه برای هر سوال وقت دارید. یعنی مهم است که سرعت خواندن خود را بتوانید افزایش دهید.

سرعت کنونی شما:

برای اینکه سریع تر بخوانید، ابتدا باید ببینید در کجای کار هستید. یک متن را بخوانید و زمان بگیرید. زمان خود را یادداشت کنید و تاریخ بزنید. راه دیگر برای ثبت سرعت کنونی شما این است که پنج دقیقه زمان بگیرید و شروع به خواندن کنید. ببینید چه مقدار از متن را توانستید در این زمان بخوانید و این اطلاعات را نیز ثبت کنید.
خواندن مرتب و اجرا کردن ترفند های گفته شده در این متن به تقویت ریدینگ تافل (TOEFL)  شما و سرعت خواندن شما کمک شایانی خواهد کرد. در طول زمان خواهید دید که سرعت شما افزایش می یابد. البته شرکت در آزمون ماک تافل (TOEFL)  نیز خیلی می تواند کمک کننده باشد.

آزمون های آزمایشی زمان بندی شده:

همچنین می توانید یک متن تافل (TOEFL) را بخوانید و زمان بگیرید. بسته به اینکه چه مدت است شروع به مطالعه کرده اید، هر چند هفته یا هر ماه یک آزمون آزمایشی تافل (TOEFL) بدهید. اطلاعات خود را ثبت کنید و از آن برای برنامه ریزی درس خواندن خود استفاده کنید. این آزمون های آزمایشی به شما اطلاعات واقعی می دهند و می توانید نمره خود را ارتقا دهید.

آرام بودن:

در آخر، اگر یاد بگیرید آرام باشید، می توانید سریع تر بخوانید. اگر نگران باشید، ممکن است خواندن زمان طولانی تری از شما بگیرد. حرکات کششی انجام دهید و پیش از تمرین خواندن چند نفس عمیق بکشید و سپس شروع کنید.

 

تکنیک ها و تمرین های تقویت ریدینگ و درک مطلب ریدینگ تافل

ترفند پنجم: ایده های اصلی را بخوانید

برای تقویت ریدینگ تافل (TOEFL)  ممکن است فکر کنید که باید هر کلمه در هر متنی که می خوانید را بفهمید. خبر خوب این است که چنین چیزی نیاز نیست. مهم ترین چیز این است که ایده های اصلی را بفهمید و مهم ترین نکات را در هر پاراگراف در یابید. حداقل سه بار در هفته، متن را برای ایده های اصلی را بخوانید، نه جزییات. متن را برای فهمیدن معنی آن از نظر بگذرانید و به کلمات کلیدی نگاه کنید. کلمات و ایده های مهم تر را هایلایت کنید.
در هنگام این گونه تمارین و نیز در آزمون، اگر چیزی را نفهمیدید فقط جلو بروید. همینطور که به خواندن ادامه می دهید، مفهوم واضح تر خواهد شد و ایده های اصلی متن را خواهید فهمید. به غریزه خود اعتماد کنید و هرچه به نظرتان پاسخ آمد را علامت بزنید. سریع به سوالات بعدی بروید و نگران پاسخ نباشید. در هنگام مرور پاسخ ها،‌ می توانید دوباره آن را بخوانید و با دیکشنری چک کنید.

ترفند ششم: با یک معلم یا شریک درسی کار کنید

کار کردن با یک معلم یا شریک درسی زمان درس خواندن شما را از تنهایی خارج می کند. آنها می توانند به شما کمک کنند که پاسخ سوالاتتان را بیابید، به شما انگیزه می دهند و از شما کوییز می گیرند. می توانید این کار را به صورت آنلاین نیز انجام دهید. در زیر به شما می گوییم چطور با معلم یا شریک درسی درس بخوانید.

باشگاه کتاب:

یکی از راه های هنکاری با شریک درسی این است که یک باشگاه کتاب با هم داشته باشید. یکدیگر را هفتگی یا ماهانه ملاقات کنید و درباره داستان ها و کتاب هایی که خوانده اید صحبت کنید. اگر چنین چیزی در شهر شما وجود ندارد، می توانید خودتان یکی ایجاد کنید. با شریک درسی خود مطالب یکسانی را بخوانید، آن را با هم بخوانید و در یک تاریخ توافق کنید که آن را به پایان برسانید.

از یکدیگر سوالاتی مانند:

•    می توانید کاراکتر اصلی را توصیف کنید؟
•    ایده اصلی متن چه بود؟
•    در مورد پایان داستان چه فکر می کنید؟ خودتان دوست داشتید چطور تمام شود؟
•    شخصیت مورد علاقه شما که بود و چرا؟
•    اگر او را می دیدید چه سوالاتی از او می کردید؟

از یکدیگر کوییز بگیرید:

با خلق کردن کوییز های کوچک برای یکدیگر که هر کدام بر اساس یک متن است یکدیگر را ارزیابی کنید. پس از اینکه متن شریک خود را خواندید و کوییز او را انجام دادید، اشتباهات یکدیگر را تصحیح کنید، اما همیشه مثبت باشید. تنها اشتباهات را علامت نزنید. به یکدیگر یاد آوری کنید که چه می کنید و از جلسه قبل چقدر پیشرفت کرده اید. از همه مهمتر فراموش نکنید که به یکدیگر انگیزه دهید و حتما همدیگر را تشویق کنید.
اگر از این ترفند ها و راهکار ها برای تمرین تقویت ریدینگ تافل (TOEFL)  استفاده کنید، مطمئن باشید که بسیار موثر خواهد بود و هیچ شکی وجود نخواهد داشت که شما توانایی سریع تر و بهتر خواندن را به دست خواهید آورد. به تلاش سخت ادامه دهید و مطمئن باشید که اگر این راه ها را به کار بگیرید، به بهترین نحو می توانید از بخش ریدینگ آزمون تافل (TOEFL)  خود سربلند خارج شوید.

دانلود ریدینگ ها و درک مطلب Reading ژنتی برای تافل (TOEFL)

آزمون های ژنتی یکی از بهترین آزمون های معتبری هستند که اگر شما می خواهید خود را برای آزمون تافل (TOEFL) آماده کنید می توانید برای سنجش مهارت های مختلف خود از جمله ریندینگ، رایتینگ، لیسنینگ و اسپیکینگ از آن ها استفاده کنید. شما می توانید برای تقویت ریدینگ تافل (TOEFL) ‌‌‌در آزمون آنلاین تافل (TOEFL) ژنتی نیز شرکت کنید.
این آزمون ها توسط اساتید دانشگاه رن مین چین بر اساس سوالات تافل (TOEFL) گرفته می شود و دارای بخش های مختلف است. در این آزمون های آزمایشی، راهنمای کاملی ارائه شده تا با مطرح کردن سوالات و طرز پاسخ دهی درست آموزش کاملی را فراهم کنند. لینک دانلود ریدینگ ژنتی در وبسایت آکادمی زبان شایسته قرار گرفته و اگر می خواهید بخش های مختلف این آزمون ها از جمله ریدینگ و لیسنینگ ژنتی را دانلود کنید، می توانید به آن مراجعه کنید.
تمرین کردن با آزمون ژنتی مزایای مختلفی از جمله هزینه کمتر، تقویت مهارت های مختلف آزمون و ارزیابی جایگاه و سطح کنونی شما را به همراه دارد. بهتر است برای اینکار محیط خود را شبیه آزمون واقعی تافل (TOEFL) شبیه سازی کنید تا بهترین بهره را از آزمون ماک تافل (TOEFL) ژنتی ببرید.


نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!