موضوعات بخش ریدینگ تافل iBT

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1401/06/30

تمام آزمون‌های اینترنتی تافل (iBT) شامل یک بخش ریدینگ با موضوعات مختلف است که شامل سه یا چهار متن می‌شود که هر کدام دارای 12 تا 14 سؤال است. زمان بندی کل بخش بین 60 تا 80 دقیقه است و نمره مقیاس بندی شده از 0 تا 30 گزارش می‌شود. برای دریافت نمرات بالا در بخش ریدینگ تافل iBT، شرکت کنندگان در آزمون باید بتوانند بر موضوعات مختلف متن و سؤالات ریدینگ تافل تسلط داشته باشند.

انواع موضوعات ریدینگ تافل

بخش ریدینگ تافل iBT برای ارزیابی توانایی داوطلبین در درک کتاب‌های درسی است که احتمالاً در دوره‌های دانشگاهی با آن‌ها مواجه خواهند شد. بنابراین، موضوعات ریدینگ تافل از کتاب‌های درسی مقدماتی کالج در زمینه های مختلف استخراج شده‌اند. اگرچه ممکن است متن‌ها کمی تغییر کنند تا به طور مستقل معنا پیدا کنند، اما آنها ویرایش معمولاً به حداقل می‌رسد. 
هر متن حدود 700 کلمه است، اگرچه متن های جداگانه می‌توانند کمی طولانی‌تر یا کوتاه‌تر باشند. سرویس تست آموزشی (ETS) تمام متن های ریدینگ تافل iBT را به موضوعات توضیحی (متنی که یک موضوع را توضیح می‌دهد)، استدلالی (متنی که یک دیدگاه خاص را با استفاده از شواهد پشتیبان ارائه می‌کند) یا تاریخی (متنی بر اساس گذشته) طبقه‌بندی کرده است. 
طرح های ساختاری موضوعات ریدینگ تافل می‌تواند شامل طبقه بندی شده، مقایسه / تضاد، علت / معلول یا مشکل / راه حل باشد.
دانش‌آموزانی که در تافل iBT شرکت می‌کنند می‌توانند با خیال راحت فرض کنند که تمام اطلاعات لازم برای پاسخگویی به سؤالات ریدینگ در متن آن گنجانده می‌شود و شرکت‌کنندگان در آزمون نیازی به داشتن دانش دقیق درباره موضوعات ریدینگ تافل ندارند.

مروری بر انواع سؤالات بخش ریدینگ تافل iBT

بخش ریدینگ تافل iBT فقط شامل اشکال مختلف سوالات چند گزینه ای است، اما در مجموع ده نوع سوال وجود دارد. این ده نوع توسط ETS به دو دسته کلی دسته بندی می‌شوند که در زیر با جزئیات بیشتر مورد بحث قرار می‌گیرند: 
اطلاعات پایه 
سؤالات استنتاجی
سؤالات Reading to Learn
اکثریت قریب به اتفاق سوالات بخش خواندن در همین سه دسته قرار می‌گیرند.

سوالات اطلاعات اولیه و سوالات استنتاجی آزمون ریدینگ تافل

در دسته اطلاعات پایه و استنتاجی، هشت نوع سوال وجود دارد. دو مورد از رایج ترین سؤالات اطلاعات واقعی (3-6 سوال در هر متن) و سؤالات واژگانی (3-5 سوال در هر متن) هستند. سؤالات اطلاعات واقعی مستلزم آن است که دانش آموزان بتوانند حقایق بیان شده را تشخیص دهند، در حالی که سؤالات واژگانی مستلزم انتخاب یک تعریف مناسب برای کلمات و عبارات در حین در نظر گرفتن زمینه متن است. 
تمام متن های ریدینگ همچنین شامل سؤالات استنتاجی (هر کدام 1-3)، سؤالات هدف از متن (هر کدام 1-2) و درج متن (هر کدام 1) خواهد بود.
سؤالات استنتاجی در مورد استدلال‌ها یا ایده های ضمنی می‌پرسند و سؤالات هدف از متن می‌پرسند که چرا نویسندگان متن ریدینگ از ساختار، نقل قول‌ها یا حقایق به روش های خاصی استفاده می‌کنند. 
 سؤالات درج متن از داوطلبان می‌خواهد که مطلوب‌ترین جایگاه را در یک متن برای یک جمله جدید انتخاب کنند. برخی از موضوعات ریدینگ تافل نیز شامل سؤالات اطلاعات واقعی منفی (هر کدام 0-2)، سؤالات مرجع ضمیر (هر کدام 0-2) و سؤالات ساده‌سازی جمله (هر کدام 0-1) می‌شوند. 
در سؤالات اطلاعات واقعی منفی، داوطلب باید تنها گزینه پاسخی را که صحیح نیست انتخاب کند. سوالات مرجع ضمیر در مورد پیدا کردن مرجع صمیری که در جمله بیان شده، می‌پرسند. سؤالات ساده سازی جمله شامل انتخاب گزینه پاسخی است که به طور مؤثر یک جمله برجسته در متن ریدینگ را اصلاح و ساده می‌کند.

سوالات Reading to Learn

سوالات مربوط به موضوعات ریدینگ تافل iBT تنها شامل دو نوع سؤالات Reading to Learn است: خلاصه کردن متن و پر کردن جدول. سؤالات Reading to Learn بخش کوچکی از محتوای متن ریدینگ را شامل می‌شوند و هر متن فقط یک سؤال به این سبک را خواهند دید.
شرکت کنندگان در آزمون هرگز هر دو سبک این سوالات را در بخش ریدینگ همزمان باهم نخواهند دید. 
سوالات خلاصه متن، شناخت ایده های مهم و توانایی رتبه بندی آن ایده‌ها را بر اساس درجه اهمیت آنها ارزیابی می‌کند. سوالات پر کردن جدول از داوطلبین می‌خواهد که ایده‌های بخش‌های مختلف یک متن را سازماندهی و طبقه بندی کنند.

استفاده از کلمات کلیدی و موضوعات ریدینگ تافل برای درک انواع سوالات

در بخش ریدینگ تافل  iBT، انواع سؤالات معمولاً با توجه به موضوعات متن خود سؤال مشخص می‌شود، و تشخیص نوع سؤال از روی کلمات یا عبارات ساده است. به عنوان مثال، سؤالات اطلاعات واقعی تقریباً همیشه شامل عبارت «according to» است و سؤالات استنتاجی معمولاً دارای عباراتی مانند «study» یا «suggestion» هستند. دانشجویانی که برای تافل iBT آماده می‌شوند باید نمونه سوالات زیادی از هر یک از این انواع سوالات را تمرین کنند. تمرین با tpoهای نسخه ۷۴ تایی که نمونه سوالات واقعی آزمون تافل اینترنتی هستند، الگوهای مفیدی از ساختار سؤالات و موضوعات ریدینگ تافل را مشخص می‌کند که حذف سریع‌تر گزینه‌های پاسخ نادرست را اسان تر می‌کند.

کدام نوع سوالات و موضوعات ریدینگ تافل بیشتر تکرار می‌شوند؟

من به مجموعه‌های ریدینگ تافلی که در دسترس عموم قرار دارد نگاهی انداختم تا بررسی کنم کدام موضوعات ریدینگ تافل بیشتر در ازمون‌ها، تکرار می‌شوند. بررسی من شامل تست های زیر بود:
•    The Official Guide to the TOEFL 
•    The Official iBT Tests Vol. 1
•    The Official iBT Tests Vol. 2
•    The free practice test on ETS.org
•    The TOEFL PDF sets on ETS.org
•    The Propell Workshop Teacher’s Book
که در مجموع شامل 47 متن می‌شدند.
 مجموعه سوالات  TPO در این بررسی لحاظ نشده زیرا ممکن است همه به آن‌ها دسترسی نداشته باشند. 
من هر متن ریدینگ را بررسی کرده و آن را بر اساس موضوع طبقه بندی کردم. در نهایت، روی پرتکرار ترین عناوین موضوعی ممکن تمرکز کردم. بنابراین، برای مثال، من از «تاریخ» به عنوان یکی از موضوعات ریدینگ تافل نام بردم، اما از «تاریخ سیاسی» استفاده نکردم. البته دسته بنری متون کار آسانی نبود زیرا موضوعات ریدینگ تافل برخی از متن‌ها، همپوشانی زیادی داشتند.
در ادامه این نمودار، چند یادداشت در مورد موضوعات ریدینگ تافل خاص‌تر می‌آورم.
به هر حال، این نتیجه ای است که من پیدا کردم:

موضوع

تعداد پاساژها

تاریخ

16

جانور شناسی

7

جغرافیای فیزیکی

5

زیست شناسی

4

زمين شناسي

3

روانشناسی

3

بوم شناسی

2

معماری

1

ستاره شناسی

1

جامعه شناسی

1

آموزش

1

مردم شناسی

1

هنر

1

دیرینه شناسی

1


همانطور که می‌بینید، تاریخ تا حد زیادی رایج ترین حوزه بین موضوعات ریدینگ تافل است. جانورشناسی نیز بسیار متداول است. 
چند مورد دیگر نیز در اینجا قابل ذکر است:
•    متن های مربوط به تاریخ اغلب بر تاریخ انسان های اولیه و تمدن های اولیه متمرکز است.  
•    تاریخ سیاسی نیز تا حدودی رایج است.
•    یکی از متن هایی که با عنوان "زمین شناسی" مشخص شده است در واقع در مورد تاریخ زمین شناسی بود.
•    به همین ترتیب، قسمت مربوط به نجوم در مورد تاریخ نجوم بود. 
پس اگر می‌خواهید در بخش ریدینگ تافل نمره بالایی کسب کنید، کمی تاریخ بخوانید!
شاید این اطلاعات به عنوان راهنمای پیدا کردن موضوعات ریدینگ تافل برای توسعه مهارت های ریدینگ قبل از آزمون برای شما مفید باشد.

 

موضوعات بخش ریدینگ تافل iBT

4 نکته برای بهبود نمره ریدینگ تافل

آشنایی با موضوعات ریدینگ تافل می‌تواند به شما کمک کند که عملکرد بهتری در روز آزمون داشته باشید اما اگر می‌خواهید به نمره هدف ریدینگ تافل خود برسید باید با راهکارها و استراتژی های مختلفی تمرین کنید.
در ادامه چند استراتژی مفید را به شما معرفی می‌کنیم.

فهرست کلمات دانشگاهی و آکادمیک را براساس موضوعات ریدینگ تافل مطالعه کنید

واژگان آکادمیک زیادی در تافل مطرح می‌شود و واژگان در بخش Reading تقریبا در سطح پیشرفته است. برخی از این واژگان را می‌توان در سایت های راهنما که به طور خاص برای آمادگی تافل طراحی شده است، پیدا کرد.
اما یکی دیگر از منابع عالی برای مطالعه لغات تافل، فهرست واژه های آکادمیک است که مجموعه طولانی از کلمات است که به متون دانشگاهی به زبان انگلیسی مرتبط است. این فهرست توسط تیمی از زبان شناسان خبره گردآوری شد که برای یافتن همه کلماتی که معمولاً در متون دانشگاهی و سخنرانی های انگلیسی زبان می‌بینید، کار کردند. لیست کامل را می‌توانید اینجا ببینید. همچنین آموزش‌های آنلاین بسیار خوبی وجود دارد که به شما کمک می‌کند فهرست کلمات آکادمیک را یاد بگیرید، مانند تمرین‌های AWL پر کردن جای خالی در EnglishVocabularyExercises.com یا درس‌های فهرست واژه‌های آکادمیک در وبلاگ تافل Magoosh .

از تمرین درک مطلب برای درک واژگان جدید و عبارات دشوار استفاده کنید

یادگیری لیست کلمات دانشگاهی مفید است، اما کل همه چیز نییت. همیشه کلماتی را در متن های ریدینگ تافل پیدا می‌کنید که قبلاً ندیده اید یا معنی آن را به خاطر نمی آورید.
بنابراین باید یاد بگیرید که با استفاده از سرنخ های متن، معنی واژگانی که نمی شناسید را پیدا کنید و تلاش کنید تا معنای کامل یک جمله، پاراگراف یا متن را بفهمید، حتی زمانی که تک تک کلمات را متوجه نمی شوید. یاد بگیرید که ایده های اصلی را در قسمت ریدینگ تافل شناسایی کنید - این به شما کمک می‌کند معنی کلمات و عبارات دشوار را با توجه به موضوعات هر پاراگراف ریدینک تافل حدس بزنید.

از سرعت خواندن خود آگاه باشید

ریدینگ تافل تنها بخشی از تافل است که هیچ محدودیت زمانی برای هر سوال ندارد. بنابراین شما باید خودتان مراقب زمان باشید. به یاد داشته باشید که باید حدود 20 دقیقه برای هر متن و مجموعه سوال آن اختصاص دهید که به شما حدود 1 دقیقه و 25 ثانیه برای هر سوال وقت می‌دهد. اما احتمالاً بهتر است برای هر سوال فقط یک دقیقه هدف گذاری کنید. به این ترتیب، زمانی خواهید داشت که به عقب برگردید و پاسخ های خود را برای هر مجموعه سؤال بررسی کنید.

تمرین کردن استراتژی های مختلف را با پاسخگویی به سؤالات TPO های تافل تمرین کنید

برخی از شرکت کنندگان در آزمون تافل این اشتباه را مرتکب می‌شوند که قبل از پاسخ دادن به سوالات تافل ابتدا کل متن را می‌خوانند. این استراتژی می‌تواند زمان ارزشمند شما را هدر دهد. اگر قبل از اینکه به هر سوالی نگاه کنید کل متن را بخوانید، به جزئیات مناسب برای هر سوال توجه نخواهید کرد. سپس باید به عقب برگردید و متن را برای یافتن پاسخ، دوباره بررسی کنید.
در عوض، باید استراتژی خواندن متن همزمان با سوالات را امتحان کنید. حتی می‌توانید ابتدا به سؤالات نگاه کنید و سپس متن را برای پاسخ دادن به آنها بررسی کنید. یا ممکن است قبل از خواندن سؤال‌ها و بررسی پاسخ‌ها، فقط ایده‌های اصلی متن را مرور کنید. گزینه دیگر این است که پاراگراف به پاراگراف متن را بخوانید و به محض پایان خواندن آن مارارگاف، به ترتیب به سؤالات پاسخ دهید. (در بخش ریدینگ تافل، هر پاراگراف کنار مجموعه سوالات خود نمایش داده می‌شود.)

موضوعات بخش ریدینگ تافل iBT

برای اینکه بر این استراتژی‌ها مسلط شوید با نمونه سوالات واقعی تمرین کنید. آزمون های TPO تافل بهترین منبع تمرینی شما هستند زیرا مطمئن خواهید بود که موضوعات ریدینگ تافل مطرح شده در آنها دقیقا با سوالاتی که در روز آزمون خواهید دید، مشابه است.
با عضویت در اپلیکیشن آنلاین آکادمی زبان شایسته می‌توانید با تی پی او های نسخه ۷۴تایی تمرین کنید و به ترجمه متون ریدینگ نیز دسترسی داشته باشید.


نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!