آشنایی با معیارهای نمره دهی اسپیکینگ آیلتس

زمان مطالعه : 15 دقیقه | منتشر شده در: 1401/12/16

یکی از مهمترین اطلاعاتی که باید درباره آزمون آیلتس داشته باشید، معیارهای نمره دهی بخش اسپیکینگ انگلیسی آزمون است. اگر در حال خواندن این پست هستید، احتمالاً اهمیت آمادگی برای آزمون آیلتس را درک کرده اید و می‌توانید از حجم وسیعی از اطلاعات موجود در این مقاله برای آمادگی بهتر قبل از شرکت در آزمون آیلتس استفاده کنید.  
آشنایی با معیارهای نمره دهی عمومی برای آزمون اسپیکینگ انگلیسی به شما کمک می‌کند راحت تر برای روز آزمون آماده شوید. در این پست وبلاگ یک نمای کلی از معیارهای نمره دهی Speaking را به شما می‌دهیم.

معیارهای نمره دهی اسپیکینگ انگلیسی آیلتس چیست؟

معیارهای نمره دهی Speaking مجموعه ای از معیارها برای ارزیابی پاسخ اسپیکینگ شما هستند که ممتحن برای ارزیابی عملکرد صحبت کردن شما از آنها استفاده می‌کند. معیارهای نمره دهی برای هر دو آزمون اسپیکینگ آیلتس (آکادمیک و جنرال) یکسان است. این معیارهای ارزیابی که حداکثر 9 نمره را به پاسخ شما می‌دهند، به چهار دسته تقسیم می‌شوند: 
روانی و انسجام 
منبع واژگان
تسلط بر گرامر و دقت 
تلفظ
دقت کنید که لهجه جزو معیارهای نمره دهی اسپیکینگ انگلیسی آیلتس نیست. ممتحنین اسپیکینگ آیلتس انواع لهجه‌ها را درک می‌کنند و هر لهجه ای که داشته باشید می‌توانند در یک مکالمه رو در رو با شما ارتباط موثر برقرار کنند.

معیارهای نمره دهی Speaking چگونه استفاده می‌شوند؟

ممتحن آیلتس از معیارهای نمره دهی برای ارزیابی مهارت های اسپیکینگ انگلیسی شما استفاده می‌کند. ممتحن به دقت معیارها را در نظر می‌گیرد و سپس آنها را با عملکرد کلی شما در این چهار دسته مقایسه کرده و یک نمره برای هر معیار مطابق با سطح مهارت شما اختصاص می‌دهد. نمرات از 0 (کمترین) تا 9 (بالاترین) متغیر است.

منظور از معیارهای نمره دهی اسپیکینگ انگلیسی آیلتس چیست؟

بیایید نگاهی دقیق‌تر به معنای هر دسته داشته باشیم و ببینیم ممتحن آیلتس چگونه از این معیارها برای ارزیابی مهارت‌های گفتاری شما استفاده می‌کند.

1. روانی و انسجام

چند نکته در مورد این معیار باید در نظر گرفته شود: 
تسلط  - ممتحن، میزان مسلط بودن شما به اسپیکینگ انگلیسی را بررسی می‌کند که به معنای توانایی شما برای ادامه صحبت کردن و اصلاح کردن جملات در صورتیکه اشتباه و تکرار درست جملات است.
انسجام  - ممتحن به میزان منسجم بودن صحبت های شما نگاه می‌کند اینکه چگونه کلمات، ایده‌ها و افکار شما در کنار هم معنای درستی را منتقل می‌کنند و اینکه چقدر از طیف وسیعی از کلمات و عبارات برای ارتباط و سازماندهی ایده های خود استفاده می‌کنید و از آنها کمک می‌گیرد تا ادامه مطلب خود را بیان کنید و غیره. 
استفاده از کلمات ربط در اسپیکینگ انگلیسی بسیار مهم است. چند نمونه از کلمات و عبارات ربط عبارتند از: 
First, Second, ...   
Then…  
Next…  
One more thing…  
I believe that … 
این چند مورد به عنوان نمونه ارائه شده اند و ما پیشنهاد می‌کنیم زمانی را صرف تحقیق و بررسی کنید که چگونه استفاده از این کلمات می‌تواند به شما کمک کند روان تر صحبت کنید.

2. منبع واژگان

طبق این معیار، ممتحن به توانایی شما در انتخاب کلمات و عبارات مناسب برای بیان واضح صحبت هایتان گوش می‌دهد: 
گستردگی کلمات  - ممتحن انواع کلماتی را که استفاده می‌کنید، اینکه آیا آنها به روشن شدن ایده های شما کمک می‌کنند و اینکه آیا کلمات قابل درک، مناسب و مرتبط با موضوع هستند را بررسی می‌کند. آنها همچنین می‌بینند که آیا می‌توانید فرم های مناسب را انتخاب کنید (به عنوان مثال Bored /Boring) و آیا می‌توانید از کلمات مناسب در کنار هم استفاده کنید (مثلا Environmental pollution).  
عبارات و اصطلاحات  - استفاده از اصطلاحات و عبارات برای کسب نمره بالاتر در اسپیکینگ آیلتس مهم هستند (نمره 7 و بالاتر). البته منظورمان این نیست که شما نیاز به استفاده از کلمات بسیار غیر معمول، یا عبارات و اصطلاحاتی دارید که به سختی به خاطر سپرده اید. هنگام بحث در مورد موضوعات مختلف، استفاده از اصطلاحی که به طور طبیعی مورد استفاده قرار می‌گیرد، می‌تواند نمره شما را افزایش دهد. ممتحن همچنین توانایی شما را در استفاده از کلمات یا عبارات مشابه ارزیابی می‌کند تا ببیند آیا زمانیکه نمی‌توانید به کلمه یا عبارت مناسب فکر کنید این توانایی را دارید که با استفاده از کلمات مختلف منظورتان را بیان کنید یا خیر.

3. تسلط بر گرامر و دقت اسپیکینگ انگلیسی

طبق این معیار، توانایی شما برای صحبت کردن به نحوی که از نظر گرامری درست باشد با استفاده از ساختارهای ساده و پیچیده مهم است: 
ساختار جمله و تنوع  - هنگام صحبت کردن، به استفاده صحیح از جملات با استفاده از ترکیبی از ساختارهای ساده و پیچیده فکر کنید. اگر می‌خواهید نمره بالاتری در اسپیکینگ انگلیسی آیلتس کسب کنید، باید به ممتحن خود نشان دهید که می‌توانید از طیف وسیعی از ساختارهای پیچیده به طور دقیق استفاده کنید.
تعداد خطاها  - برای کسب نمره بالا در اسپیکینگ انگلیسی مهم است که سعی کنید تعداد خطاهای گرامری را محدود کنید. از اشتباهاتی که معمولاً مرتکب می‌شوید آگاه شوید (مثلاً حروف اضافه، تطابق فاعل/فعل) تا بتوانید از دقیق بودن جملات خود مطمئن شوید.

4. تلفظ در اسپیکینگ انگلیسی

این معیار ارزیابی می‌کند که آیا میزان درک آنچه می‌گویید آسان است یا خیر و اسپیکینگ انگلیسی شما را بر اساس طیف وسیعی از ویژگی‌های تلفظی که می‌توانید استفاده کنید، از جمله استرس، لحن و ریتم ارزیابی می‌کند. 
چقدر صحبت های شما خوب درک می‌شود  - ممتحن بررسی می‌کند که درک صحبت های شما چقدر آسان است و چقدر واضح (و درست) کلمات را تلفظ می‌کنید. آنها همچنین به نحوه استفاده از استرس و لحن برای تأکید بر کلمات و ایده های مهم و استفاده از استرس برای تضاد ایده‌ها گوش خواهند داد. آنها همچنین به اشتباهات تلفظی که هنگام گفتن کلمات خود مرتکب می‌شوید توجه می‌کنند.
هنگام آماده شدن برای آزمون آیلتس به خاطر داشته باشید همانطور که در بالا ذکر شد، موارد زیادی وجود دارد که ممتحن آیلتس به آنها توجه می‌کند. بنابراین، درک اینکه ممتحن به دنبال چه چیزی است، مهم است تا برای روز آزمون اسپیکینگ انگلیسی آمادگی بهتری داشته باشید.

 

آشنایی با معیارهای نمره دهی اسپیکینگ آیلتس

نمرات آیلتس چگونه گزارش می‌شوند؟

در فرم گزارش آزمون آیلتس، نمره کلی و نتایجی که داوطلبین در هر بخش از آزمون به دست آورده‌اند گزارش می‌شود.

نمرات هر آزمون به صورت مجزا

نمرات برای هر یک از چهار مهارت به طور مساوی گزارش می‌شود و نمره کلی با گرفتن میانگین از ۴ نمره بخش از آزمون محاسبه می‌شود. 

نمره کلی آیلتس

نمره کلی به نزدیکترین نمره کامل یا با دهک نیم محاسبه می‌شود. اگر میانگین نمره در چهار مهارت  Listening، Reading، Writing و Speaking - به .25 ختم شود، به نیم نمره بعدی گرد می‌شود.
اگر به 0.75 ختم شود، به نمره کامل بعدی گرد می‌شود.

نمره

سطح مهارت

شرح

نمره 9

کاربر متخصص

شما تسلط کامل به زبان انگلیسی دارید. استفاده شما از زبان انگلیسی مناسب، دقیق و روان است و درک کاملی از خود نشان می‌دهید.

نمره 8

کاربر خیلی خوب

شما به زبان انگلیسی کامل دارید و فقط گاهی اوقات اشتباهات غیرسیستماتیک و استفاده نامناسب در پاسخ های شما دیده می‌شود. ممکن است در موقعیت های ناآشنا برخی نکات را اشتباه متوجه شوید اما به خوبی از پس استدلال های پیچیده بر می‌آیید.

نمره 7

کاربر خوب

شما تسلط کافی به زبان انگلیسی دارید، هرچند با اشتباهات گاه به گاه، استفاده نامناسب و سوء تفاهم در برخی موقعیت‌ها همراه است. اما به طور کلی شما برقراری ارتباط به زبان انگلیسی را به خوبی مدیریت می‌کنید و استدلال‌ها را دقیقا درک می‌کنید.

نمره 6

کاربر ممتاز

به طور کلی علیرغم برخی اشتباهات، استفاده نامناسب و سوء تفاهم‌ها، تسلط کافی بر زبان دارید. شما می‌توانید از زبان نسبتاً پیچیده استفاده کرده و به ویژه در موقعیت های آشنا آن را به خوبی درک کنید.

نمره 5

کاربر متوسط

شما تسلط نسبی بر زبان دارید و در بیشتر موقعیت‌ها ، معنای کلی را درک می‌کنید، اگرچه احتمال دارد اشتباهات زیادی مرتکب شوید. شما می‌بتوانید ارتباطات اولیه را در رشته خود مدیریت کنید.

نمره 4

کاربر ضعیف

تسلط اولیه شما محدود به موقعیت های آشناست. شما اغلب در درک و بیان منظور خود مشکل دارید و نمی توانید از زبان انگلیسی پیچیده استفاده کنید.

نمره 3

کاربر بسیار ضعیف

شما فقط مفهوم کلی را در موقعیت های بسیار آشنا منتقل و درک می‌کنید. اختلالات مکرری در برقراری ارتباط از طرف شما وجود دارد.

نمره 2

کاربر دوره ای

شما در اسپیکینگ انگلیسی و رایتینگ انگلیسی مشکل زیادی دارید.

نمره 1

غیر کاربر

شما توانایی استفاده از زبان انگلیسی را ندارید به جز چند کلمه محدود.

نمره 0

عدم شرکت در امتحان

شما به سوالات پاسخ ندادید.

تفاوت  آیلتس و CEFR

CEFR یک استاندارد بین المللی برای ارزیابی توانایی زبان است و مهارت های زبانی فرد را در یک مقیاسی از نمره ۶ با معیاری که از سطح  A1 (مبتدی) تا C2 (پیشرفته) رتبه بندی می‌شود، مشخص می‌کند.
نمرات آیلتس از 0 تا 9 متغیر است و نمرات آیلتس را می‌توان با نمرات CERF مقایسه کرد که به ارزیابی مهارت زبان انگلیسی داوطلبان کمک می‌کند.
این مقیاس به معلمان، ممتحنان و داوطلبین آیلتس کمک می‌کند تا مهارت های زبانی و نمرات آزمون‌ها و مدارک خود را با هم مقایسه کنند.

مقایسه نمرات آیلتس نسبت به CEFR

آشنایی با معیارهای نمره دهی اسپیکینگ آیلتس

با استفاده از جدول بالا می‌توانید نمرات آیلتس و Cerf را با هم مقایسه کنید.

چگونه نمره بالاتری در اسپیکینگ آیلتس بگیریم؟

بهترین راه برای کسب نمره بالا در آزمون اسپیکینگ انگلیسی آیلتس شرکت در آزمون های آزمایشی است.
در نرم افزار آکادمی آنلاین زبان شایسته به تمام سوالات کمبریج آیلتس دسترسی دارید و می‌توانید در آزمون های زمانبندی شده طبق فرمت آیلتس شرکت کنید. نمونه سوالات کمبریج آیلتس از منابع رسمی این تست بین المللی هستند که به شما معیار درستی از میزان توانایی هایتان ارائه می‌دهند.
در نرم افزار ما علاوه بر آزمون های ماک آیلتس به ترجمه ریدینگ های تمامی کتاب های کمبریج و صدها منبع رایگان برای دانلود کردن دسترسی خواهید داشت که به شما کمک میکند نمره بالاتری در این آزمون کسب کنید.
پس از عضویت در اپلیکیشن تحت وب ما نه تنها می‌توانید هر یک از مهارت های آزمون آیلتس مانند اسپیکینگ انگلیسی را به طور مجزا تمرین کنید بلکه امکان ارسال درخواست برای تصحیح پاسخ های خود را نیز دارید. پاسخ های اسپیکینگ شما توسط ممتحین برجسته ما بررسی شده و نمره آن همراه با اشکالاتی که در صحبت های خود داشتید در حساب کاربریتان گزارش می‌شود.
پس از بررسی اشکالات و نقاط ضعف تان می‌توانید با تمرین های گام به گام، سطح اسپیکینگ انگلیسی خود را تقویت کنید و در این مهارت نمره بالاتری کسب نمایید.
برای عضویت در اپلیکیشن آکادمی آنلاین زبان شایسته کلیک کنید.


نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!