9 نکته برای آمادگی با منابع اسپیکینگ آیلتس

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1402/01/28

اگر می خواهید برای اسپیکینگ آیلتس آماده شوید باید مکالمه زبان انگلیسی را با منابع اسپیکینگ آیلتس بیاموزید. ممکن است ساعت های طولانی را صرف مطالعه و تمرین کرده باشید اما همچنان برای روز آزمون نگرانی و استرس داشته باشید. در روز آزمون شما حدود 11 تا 14 دقیقه فرصت دارید تا مهارت خودتان را در اسپیکینگ آیلتس نشان دهید و از آنجاییکه باید با یک ممتحن با صورت رو در رو صحبت کنید، استرس داشتن کاملا طبیعی است.
برای اینکه بتوانید تا حدودی این استرس را کنترل کنید، نگاهی به سوال اسپیکینگ قسمت 1 خواهیم داشت تا بدانید انتظار چه چیزی را داشته باشید و چه کارهایی می توانید انجام دهید تا مطمئن شوید که نمره خوبی در آزمون اسپیکینگ آیلتس می گیرید.

فرمت اسپیکینگ آیلتس

در آزمون Speaking، شما با یک ممتحن مسلط به زبان انگلیسی صحبت خواهید کرد که یک گفتگوی دوطرفه خواهد بود.
ممتحن سعی می‌کند با حفظ ساختار آزمون نحوه گفتگو را به یک موقعیت واقعی نزدیک کند.‌
آزمون اسپیکینگ آیلتس 11-14 دقیقه است و در سه بخش می باشد. 
قسمت 1 - شما به سوالاتی در مورد خود و خانواده خود پاسخ خواهید داد. این قسمت از آزمون تقریباً چهار تا پنج دقیقه طول می کشد. سه سری سوال چهار تایی (در مجموع 12 سوال) وجود دارد. در اولین سری، موضوعات آشنا در مورد خانه، محل کار یا تحصیل از شما پرسیده می شود. سری دوم و سوم سؤالات تصادفی خواهد بود و ممکن است شامل موضوعاتی مانند آب و هوا، لباس، سرگرمی ها، فضای سبز، غذا و نوشیدنی، ورزش، گل، کارهای روزمره، رنگ ها و غیره باشد.
قسمت 2 - شما در مورد یک موضوع صحبت خواهید کرد.
قسمت 3 - در مورد موضوع مطرح شده در قسمت 2 بحث طولانی تری خواهید داشت.
آزمون Speaking برای هر دو آزمون آیلتس آکادمیک و آیلتس جنرال یکسان است.

تمرین گرامر با منابع اسپیکینگ آیلتس

در بیشتر موارد، سوال 1 اسپیکینگ نیازی به استفاده از فعل در زمان های‌ مختلف ندارد. با این حال، شما باید آماده باشید که برای پاسخ به سؤالات از حال ساده، گذشته ساده، حال کامل و آینده استفاده کنید. 

تمرین واژگان با منابع اسپیکینگ آیلتس

برای پاسخ به سوال ۱ از واژگان روزمره استفاده خواهید کرد و نیازی به استفاده از کلمات آکادمیک نیست. نکته کلیدی استفاده از واژگان متناسب با سوالات است. در این مورد، سوالات تا حدودی غیر رسمی هستند، بنابراین دایره لغات شما باید مطابقت داشته باشد.
من گاهی اوقات می بینم که داوطلبین سعی می کنند از کلمات بسیار پیچیده یا علمی استفاده کنند تا بتوانند توانایی واژگان خود را نشان دهند. شما نیازی به انجام این کار ندارید. این آزمون برای ارزیابی واژگان نیست بلکه برای سنجش توانایی صحبت کردن طبیعی شماست. آیا از آن کلمات پیچیده و آکادمیک برای صحبت کردن با یک دوست استفاده می کنید؟ احتمالا نه.

استفاده از اصطلاحات در آزمون اسپیکینگ آیلتس

اگر از اصطلاحات در تمرین های مربوط به منابع اسپیکینگ آیلتس استفاده کرده اید و به آنها تسلط دارید، می توانید در پاسخ سوالات آزمون نیز به کار ببرید. با این حال، به زور از آنها استفاده نکنید. ممتحن می‌تواند تشخیص دهد که آیا شما از اصطلاحات به‌طور طبیعی استفاده می‌کنید یا سعی دارید به طور غیرطبیعی آنها را وارد گفتار خود کنید.

نکات پاسخگویی به اسپیکینگ آیلتس

وقتی وارد اتاق می شوید و روی صندلی می نشینید، تنها چیزی که باید نگران آن باشید صحبت کردن است. ممتحن همه نکاتی را که باید در ادامه راه انجام دهید به شما می گوید. بنابراین در این مرحله نگران هیچ چیز اضافی نباشید.
به طور معمول، پاسخ های شما باید بین یک تا دو جمله باشد. پاسخ های بله / خیر قابل قبول نیست. به عنوان یک قانون کلی، مستقیماً به سؤال پاسخ دهید و سپس اطلاعات کمی به آن اضافه کنید. 
مثلا نمونه سوال اسپیکینگ آیلتس زیر را در نظر بگیرید:

سوال: ترجیح می دهید به تنهایی مطالعه کنید یا با دیگران؟
پاسخ: ترجیح می دهم به تنهایی درس بخوانم (پاسخ مستقیم)، زیرا می توانم بهتر تمرکز کنم و می توانم به موفقیت بیشتری برسم. (افزونه)

زمانیکه با منابع اسپیکینگ آیلتس تمرین می کنید نیز باید این نکات را در نظر بگیرید.
توجه کنید که ممتحن همیشه می تواند تشخیص دهد که آیا پاسخ های خود را حفظ کرده اید یا خیر. حفظ کردن پاسخ ها در نهایت فقط به نمره خودتان آسیب می رساند. ممتحن می خواهد توانایی شما را در مکالمه روزمره ارزیابی کند. پاسخ‌های حفظ شده، مکالمه طبیعی به نظر نمی‌رسند و این در نمره شما منعکس می‌شود.

چطور استرس روز آزمون اسپیکینگ را کاهش دهیم؟

این احتمال وجود دارد که وقتی برای اولین بار وارد اتاق می شوید، قلب شما به تپش بیفتد. همانطور که قبلاً در مورد آن صحبت کردیم، کنترل استرس گاهی اوقات نیمی از مشکلات پاسخگویی به سوالات اسپیکینگ آیلتس را حل می کند. بنابراین، قبل از شروع، دو تا سه نفس عمیق بکشید تا ضربان قلب خود را به حالت عادی برگردانید و آرام شوید.
نیازی نیست تاکید‌ کنیم که تمرین با منابع اسپیکینگ آیلتس، بیشترین تاثیر را روی کاهش استرس شما دارد. 
علاوه بر تمرین با منابع اسپیکینگ آیلتس که شما را با نوع سوالات و ساختار این بخش از آزمون آشنا می کند، بهتر است یک دوست پیدا کنید و با او به زبان انگلیسی مکالمه کنید. جلوی آینه تمرین کنید. صدای خودتان را ضبط کنید و بعد گوش دهید. در هر صورت شما باید سعی کنید به هر روشی که می توانید انگلیسی صحبت کنید.
گاهی اوقات داوطلبین آنقدر دچار استرس می شوند که به سادگی فراموش می کنند به سؤال پاسخ دهند. آنها صحبت می کنند اما پاسخشان ربطی به موضوع ندارد. 
به خاطر داشته باشید که درست یا غلط بودن پاسخ شما ارزیابی نمی شود و ممتحن فقط به دنبال ارزیابی نحوه استفاده شما از جملات و اصطلاحات زبان انگلیسی است. اما به هر حال، پاسخی که می دهید باید متناسب با سوالی باشد که از شما پرسیده شده است.
بنابراین، با دقت به سوال گوش کنید و به آن پاسخ دهید. زمانی که در حال تمرین با منابع اسپیکینگ آیلتس هستید نیز باید این نکته را در نظر بگیرید تا به آن عادت کنید. 

چطور بفهمیم که به سوال اسپیکینگ پاسخ درست دادیم؟

ممتحن طبق یک برنامه زمانی بسیار فشرده سوالات اسپیکینگ را مطرح می کند و در برخی مواقع در حین صحبت کردن شما، ممکن است حرف تان را قطع کند تا آزمون را در زمان مشخص شده به پایان برساند.
برای بسیاری از داوطلبین، قطع کردن حرفشان توسط ممتحن ممکن است به عنوان نشانه ای تلقی شود که آنها در حال اشتباه صحبت کردن هستند. اما نگران نباشید، اگر ممتحن، صحبت شما را قطع کند، ربطی به مهارت صحبت کردن شما ندارد، فقط بخشی از روند امتحان است.
شما نمی دانید با چه سوالاتی روبرو می شوید، اما این مسئله نباید برایتان مهم باشد. همه موضوعات می توانند به نوعی به زندگی شما مرتبط باشند. بنابراین، تنها کاری که باید انجام دهید این است که در مورد تجربیات شخصی خود صحبت کنید.
گاهی اوقات داوطلبین احساس می کنند که باید به همه چیز پاسخ مثبت بدهند. اما در زندگی واقعی اینطور نیست و در امتحان هم همینطور است. 
برای اینکه مطمئن باشید پاسخ درست می دهید، صداقت بهترین سیاست است. اگر پاسخ شما به سوال ممتحن منفی است، با خیال راحت این را بگویید و سپس مانند همیشه، کمی استدلال یا چند مثال اضافه کنید.
البته وقتی در آزمون اسپیکینگ آیلتس شرکت می کنید نیازی نیست حتما واقعیت را بگویید زیرا صحت حرفهای شما ارزیابی نمی شود. ممتحن فقط می خواهد تسلط شما را بر مکالمه بسنجد. پس حتی اگر برای پاسخ دادن به یک سوال تخیل خود را به کار بگیرید تا جمله بندی های مناسب تری داشته باشید یا با اصطلاحاتی که بلد هستید پاسخ بدهید، اشکالی ندارد.

 

9 نکته برای آمادگی با منابع اسپیکینگ آیلتس

چگونه با منابع اسپیکینگ آیلتس تمرین کنیم؟

بهترین منابع اسپیکینگ آیلتس، نمونه سوالاتی هستند که برای تمرین دو نفره طراحی شده اند. برخی از این نمونه سوالات را در لینک های زیر می توانید دانلود کنید: 

آزمون اسپیکینگ ماک آیلتس

قسمت 1

قسمت 2

قسمت 3

آزمون اسپیکینگ آزمایشی آیلتس 2

قسمت 1

قسمت 2

قسمت 3


برای تمرین با این نمونه سوالات نکات زیر را در نظر بگیرید:

یک پارتنر برای مکالمه پیدا کنید

یک پارتنر پیدا کنید تا به شما در تمرین کمک کند. پارتنر شما ممکن است یک معلم یا یک دوست باشد. سه قسمت این تست تمرینی را یکی پس از دیگری بدون وقفه انجام دهید تا تمرین خود را تا حد امکان به واقعیت نزدیک کنید. 
به یاد داشته باشید که باید روان، واضح و دقیق صحبت کنید. مهم این است که تا جایی که می توانید بگویید و خودجوش باشید. پاسخ ها را از قبل آماده نکنید. 
اگر می توانید صدای خودتان را ضبط کنید تا بتوانید به عقب برگردید و عملکرد خود را بررسی کنید.

پاسخ Speaking خود را مرور کنید

به صدای ضبط شده خودتان گوش دهید و در مورد آزمون خود با پارتنرتان صحبت کنید. به نحوه صحبت خود فکر کنید. مسلط بودید؟ آیا صحبت شما طبیعی به نظر می رسید؟ آیا توانستید دیدگاه خود را به وضوح بیان کنید؟
از فایل های صوتی و متن های هر بخش برای بهتر آشنا شدن با ساختار آزمون استفاده کنید. توجه داشته باشید که پاسخ های موجود، تمپلیت آماده نیستند، بنابراین سعی نکنید از آنها تقلید کنید.
هیچ "جواب درستی" در منابع اسپیکینگ آیلتس وجود ندارد. شما و شریک تان باید میزان موفقیت خود را خودتان ارزیابی کنید.

آزمون های آزمایشی آنلاین رایگان

اگر می خواهید به نمونه سوالات واقعی بیشتری برای آزمون آیلتس دسترسی داشته باشید می توانید در اپلیکیشن آکادمی آنلاین زبان شایسته عضو شوید. در این اپلیکیشن به تمام سوالات از منابع اسپیکینگ آیلتس رسمی از جمله کمبریج ها دسترسی دارید و می توانید با آنها تمرین کنید.
علاوه بر این، امکان ارسال درخواست تصحیح پاسخ هایتان را نیز برای ممتحین برجسته و مجرب ما دارید. اساتید ما، به پاسخ های شما گوش داده و اشکالات و نقاط ضعف تان را در حساب کاربریتان گزارش می دهند. با توجه به این اشکالات می توانید با تمرین های گام به گام، مهارت اسپیکینگ خود را بهبود ببخشید و نمره بالایی در آزمون اسپیکینگ آیلتس کسب کنید.


نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!