ممتحن آزمون اسپیکینگ آیلتس Speaking به دنبال چیست؟

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1403/02/29

شرکت کنندگان در آزمون آیلتس اغلب می‌پرسند که چرا بخش Speaking این آزمون ساختار متفاوتی دارد و جدا از بخش های دیگر برگزار می‌شود. آشنایی بیشتر با ساختار آزمون اسپیکینگ آیلتس Speaking، عملکرد بهتر در آن را تضمین کرده و روند برگزاری آزمون را برای آنها آسان تر می‌کند. در نظر داشته باشید که بخش Speaking آیلتس برای ارزیابی مهارت کلامی شرکت کنندگان در آزمون طراحی شده و مهارت های مورد ارزیابی براساس شرایطی است که شرکت کنندگان در آزمون ممکن است هنگام زندگی، کار یا تحصیل در یک محیط انگلیسی زبان با آن مواجه می‌شوند. در این مقاله می‌خواهیم تمرین‌ها و استراتژی‌های مؤثر برای پاسخ به سوالات مطرح شده در این بخش را ارائه کنیم. 

فرمت آزمون اسپیکینگ آیلتس

آزمون اسپیکینگ آیلتس در سه بخش برگزار می‌شود و حدود 11-14 دقیقه است. این آزمون به صورت حضوری توسط یک ممتحن معتبر آیلتس انجام می‌شود.

بخش آزمون

توضیحات

زمان

بخش 1: معرفی

ممتحن خودش را معرفی می‌کنید و از داوطلب نیز می‌خواهد که خودش را معرفی کند. سپس ممتحن سوالاتی درباره موضوعات خانوادگی و روزمره مثل محل زندگی، کار، رشته دانشگاهی و علایق داوطلب می‌پرسد.

4 تا 5 دقیقه

بخش 2: صحبت طولانی مستقل

ممتحن یک کارت سوال را به داوطلب می‌دهد که از داوطلب می‌خواهد درباره یک موضوع خاص با عناوینی که در کارت مشخص شده صحبت کند. ممتحن یک دقیقه به داوطلب وقت می‌دهد تا صحبت های خود را آماده کند و یک مداد و کاغذ نیز در اختیار او قرار می‌گیرد تا یادداشت برداری کند. سپس لاید 1 تا 2 دقیقه صحبت کند. سپس ممتحن سوالاتی را درباره همان موضوع از داوطلب می‌پرسد.

3 تا 4 دقیقه (شامل 1 دقیقه وقت برای آماده سازی)

بخش 3: مکالمه دونفره

ممتحن سوالات بیشتری را می‌پرسد که با موضوع قسمت 2 مرتبط است. این سوالات به داوطلب امکان می‌دهد تا بیشتر در مورد مشکلات و ایده‌ها بحث کند.

4 تا 5 دقیقه

آزمون اسپیکینگ آیلتس چگونه ارزیابی می‌شود؟

 چهار معیار اصلی در این آزمون مورد ارزیابی قرار می‌گیرد:
روانی و انسجام: سرعت، جریان، نظم و پیشرفت، توانایی برقراری ارتباط بین ایده‌ها و استفاده از مهارت های کلامی برای بیان گفتار منسجم و مرتبط.
منبع واژگان: گستره و دقت کلماتی که برای بیان مفاهیم استفاده می‌شود تا نگرش داوطلب را منتقل کند.
دستور زبان و دقت: رعایت ساختارهای زبان و نحوه استفاده دقیق و مناسب از آنها.
تلفظ: توانایی بیان عبارات قابل درک و استفاده از طیف وسیعی از ویژگی های تلفظ .
هر معیار به طور مساوی نمره داده می‌شود و نمره نهایی میانگینی از چهار معیار است:

ممتحن آزمون اسپیکینگ آیلتس Speaking به دنبال چیست؟

ممتحن در آزمون آیلتس  Speaking به دنبال چه چیزی است؟

دانستن اینکه ممتحن به دنبال چه چیزی است به شما کمک می‌کند تا نقاطی را که نمره شما را بهبود می‌بخشد، تقویت کنید و از هدر دادن زمان و انرژی در مورد مطالبی که ممتحن به آنها اهمیتی نمی دهد جلوگیری کنید.
ممتحن به این موارد اهمیت نمی دهد:
•    چند پاسخ را حفظ کرده اید.
•    چند کلمه "قلنبه"/"سلمبه"/"سطح بالا" را می‌دانید.
•    چند ساختار گرامری و زمان های مختلف را می‌شناسید.
•    لهجه شما چقدر "بریتانیایی" یا "آمریکایی" است.
ممتحن به این موارد اهمیت می دهد:
چقدر خوب می‌توانید از طریق مکالمه انگلیسی ارتباط برقرار کنید.
خودشه!
ممتحنین در اسپیکینگ آیلتس می‌خواهند بدانند که شما می‌توانید به زبان انگلیسی ارتباط برقرار کنید و ممتحن شما را تشویق می‌کند که به صحبت کردن ادامه دهید.

آشنایی با ساختار و سوالات اسپیکینگ آیلتس

تست Speaking دارای 3 قسمت است که در هر قسمت ایده های مختلفی مطرح می‌شود و شما باید طبق معیارهاییکه نام بردیم به سوالات هر قسمت پاسخ دهید. بیایید ایده های هر قسمت از آزمون اسپیکینگ آیلتس Speakingرا با هم بررسی کنیم. 

ایده هایی برای تمرین اسپیکینگ آیلتس قسمت 1

هدف از قسمت 1 آزمون اسپیکینگ آیلتس این است که با صحبت کردن در مورد موضوعات آشنا به داوطلب آرامش دهد. این قسمت به داوطلبین این فرصت را می‌دهد که توانایی خود را در انتقال دانش و تجربه در مورد موضوعات روزمره با پاسخ دادن به طیفی از سؤالات نشان دهند - همانطور که ممکن است هنگام ملاقات با افراد در یک محیط جدید انجام دهند.
در این بخش ممکن است درباره یکی از موضوعات زیر از شما سوال شود:
•    کار
•    مطالعه
•    تعطیلات
•    فیلم‌ها
•    سرگرمی‌ها
•    غذا
•    دوستان
•    ورزش‌ها.

ایده های برای تمرین اسپیکینگ آیلتس قسمت ۲

این بخش از آزمون بر توانایی صحبت طولانی در مورد یک موضوع معین، تمرکز دارد. برای کسب نمره بالا در این بخش باید برای سازماندهی منسجم ایده های خود و ساختار دادن به پاسخ خود تمرین کنید.
در ادامه چند نکته برای تمرین کردن با نمونه سوالات این بخش آزمون اسپیکینگ آیلتس Speaking مطرح می‌کنیم:

یادداشت برداری را روی برگه کاغذ تمرین کنید

یادداشت برداری به داوطلب کمک می‌کند تا ایده های خود را به طور منطقی سازماندهی کرده و واژگان خاص (از جمله واژگان تولید شده در فهرست موضوع قسمت 1) را در کلام خود بگنجانند.
مثال:
در مثال زیر، رنگ‌ها ترتیبی را که یادداشت‌ها بر اساس آن نوشته شده اند نشان می‌دهند.

ممتحن آزمون اسپیکینگ آیلتس Speaking به دنبال چیست؟

تمرین کنید تا طبق زمانبندی پیش بروید

در تمرینات 2 دقیقه وقت برای یادداشت برداری و 30 ثانیه برای صحبت کردن در نظر بگیرید. پس از دو بار انجام این کار، زمان آماده سازی را 30 ثانیه کاهش دهید و زمان صحبت را 30 ثانیه افزایش دهید. این کار را با افزایش 30 ثانیه ادامه دهید تا زمانی که به زمان واقعی در آزمون برسید، یعنی 1 دقیقه برای یادداشت برداری و 2 دقیقه برای صحبت کردن.
 این روش تمرین به شما کمک می‌کند تا برای صحبت طولانی اعتماد به نفس پیدا کنید و همچنین بتوانید 1 دقیقه برای پاسخ دادن وقت بگذارید.

ایده های برای تمرین اسپیکینگ آیلتس قسمت ۳

در این بخش، شرکت کنندگان در آزمون بر اساس توانایی شان در بیان و توجیه و تجزیه و تحلیل موضوعات مختلف که معمولاً با موضوع قسمت 2 مرتبط هستند، ارزیابی می‌شوند. 
برای اینکه عملکرد بهتری در این بخش از آزمون داشته باشید، نکات زیر را در نظر بگیرید:

درباره موضوعاتی که دارای دو جنبه موافق و مخالف هستند، صحبت کنید 

موضوعی را انتخاب کنید که به دو جنبه "موافق" و "مخالف" تقسیم می‌شود. به خودتان زمان بدهید تا استدلال های خود را برای حمایت از موضع تان آماده کنند. شما باید مثال‌ها، دلایل و نتایج را برای هر یک از استدلال‌های خود در صحبت های تان بگنجانید. 
برای بیان عقاید، حدس و گمان‌ها و مقایسه موضوعات، با نمونه سوالات اسپیکینگ آیلتس تمرین کنید.
سعی کنید از عبارات زیر در مکالمه خود استفاده کنید: 
Well خُب
You see! میدونید…
Oh! Sure خب، البته!
You know میدونید چیه…
Actually در واقع…
Definitely قطعا
Generally speaking بطور کلی…
As a matter of fact در واقع…
To tell you the truth راستش را بخواهید…
To answer this question برای پاسخ…
Sure, why not? البته، چراکه نه؟
Honestly speaking راستش را بخواهید…
Not at all هرگز…
Of course البته…
Frankly speaking راستش را بخواهید…
No way به هیچ وجه…
Surely قطعا…
To be honest راستش را بخواهید…
Not a chance اصلا و ابدا
Certainly مطمئنا

 

ممتحن آزمون اسپیکینگ آیلتس Speaking به دنبال چیست؟

5 نکته برای کسب نمره بالا در اسپیکینگ آیلتس

معمولا تنها فرصتی که داوطلبین برای تمرین اسپیکینگ و صحبت به زبان انگلیسی دارند، در کلاس های آموزشی است. بنابراین، مهم است که از هر فرصتی در کلاس برای صحبت کردن استفاده کنند، حتی اگر تمرکز اصلی درس روی صحبت کردن نباشد. 
به عنوان مثال در آموزش رایتینگ، می‌توانند در مورد سؤالات مقاله بحث کنند و ایده‌ها/استدلال‌ها را قبل از نوشتن با هم بررسی کنند.
در درس ریدینگ یا لیسنینگ نیز می‌توانند به صورت گروهی یا دوتایی به آنچه خوانده یا شنیده اند پاسخ انتقادی بدهند.
اما اگر شما جزو داوطلبین خودآموز هستید که در کلاس های آموزشی شرکت نکردید، می‌توانید از شرکت در آزمون های آزمایشی آیلتس برای تقویت اسپیکینگ آیلتس کمک بگیرید.
فقط کمی تمرین در طول روز به بهبود تدریجی مهارت‌های انگلیسی زبان شما کمک می‌کند. شما می‌توانیددر های ماک آیلتس شرکت کنید و برای پاسخ به سوالات بخش اسپیکینگ صدای خود را ضبط کنید. سپس چندین بار به صدای خودتان گوش بدهید و اشکالات تان را یادداشت کنید.
در این مقاله می‌توانید با بهتری تکنیک‌ها برای کسب نمره بالا در آزمون آیلتس آشنا شوید.
در روز آزمون نیز استرس را از خودتان دور کنید و به نکات زیر توجه کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید: 

اگه متوجه سوال یا کلمه ای نشدید از ممتحن بپرسید

آزمون اسپیکینگ آیلتس باید مانند یک مکالمه معمولی بین 2 نفر باشد. بنابراین، اگر کلمه ای را متوجه نشدید، می‌توانید از ممتحن بخواهید معنی آن را توضیح دهد. همچنین می‌توانید از آنها بخواهید که یک سوال را تکرار کنند.

یک روز قبل از آزمون فقط انگلیسی صحبت کنید

بیشتر داوطلبین آیلتس مانند یک ورزشکار به 10-15 دقیقه برای "گرم کردن" نیاز دارند. بنابراین بهتر است قبل از امتحان آیلتس بدن خود را گرم کنید. چرا 24 ساعت قبل از آزمون اسپیکینگ آیلتس به زبان انگلیسی صحبت نکنید، بنویسید، بخوانید و گوش نکنید؟ تفاوت زیادی در نمره شما ایجاد خواهد کرد.

پاسخ های کامل بدهید

باید به ممتحن نشان دهید که انگلیسی شما چقدر خوب است. بنابراین در صورت امکان سعی کنید پاسخ های خود را با توضیح و مثال طولانی تر کنید. از پاسخ دادن به صورت "بله" و "خیر" خودداری کنید، به ممتحن نشان دهید که زبان انگلیسی شما چقدر خوب است.

اشتباهاتتان را اصلاح کنید

اگر اشتباهی مرتکب شدید نگران نشوید. همه اشتباه می‌کنند به خصوص زمانی که در امتحان استرس دارند. شما فقط باید آن را تصحیح کنید و به ممتحن نشان دهید که گرامر و واژگان را می‌دانید. پس جمله را درست تکرار کنید.

چگونه برای اسپیکینگ آیلتس آماده شویم؟

تمرین، تمرین و تمرین بیشتر شروع خوبی است. کتاب‌ها، وب‌سایت‌ها، دوره‌ها و معلم‌های زیادی برای کمک به شما وجود دارد. منابع آنلاین متعددی نیز برای داوطلبین آیلتس آماده شده که می‌توانید به صورت رایگان از آنها کمک بگیرید تا اسپکینگ آیلتس را تقویت کنید.
اما یکی از بهترین پلتفرم های تعاملی که به شما امکان شرکت در آزمون های آزمایشی آیلتس را می‌دهد، آکادمی آنلاین زبان شایسته است. با ثبت نام در نرم افزار این سایت می‌توانید به ده‌ها آزمون آزمایشی آیلتس دسترسی داشته باشید و برای اسپیکینگ آیلتس از آنها کمک بگیرید.
اگر در آزمون های اسپیکینگ شرکت کنید و در میکروفون صحبت کنید، تمام پاسخ های شما به طور خودکار ذخیره می‌شود. همچنین می‌توانید درخواست تصحیح صحبت های خود را برای اساتید ما ارسال کنید تا اشکالات شما را گزارش دهند و بتوانید با نقاط ضعف خود آشنا شده و آنها را با تمرین کردن رفع کنید.

ممتحن آزمون اسپیکینگ آیلتس Speaking به دنبال چیست؟

نتایج آزمون های ماک آیلتس در حساب کاربری شما ثبت می‌شود تا بتوانید پیشرفت خود را مشاهده کنید.

ممتحن آزمون اسپیکینگ آیلتس Speaking به دنبال چیست؟

می‌توانید نمره آیلتس خود را از ابتدا با نمره ای که پس از آماده سازی با تمرینات این سایت کسب کرده اید مقایسه کنید. شما می‌توانید در چندین آزمون آزمایشی کامل آیلتس به صورت رایگان شرکت کنید، فقط باید ثبت نام کنید!

ممتحن آزمون اسپیکینگ آیلتس Speaking به دنبال چیست؟

واژگان و کتاب های کمک آموزشی مخصوص آیلتس نیز برای کمک به بهبود مهارت های شما در دسترس هستند. در مبخش تمرین‌ها، توصیه‌ها و نکات مفید فراوانی وجود دارد که به شما کمک می‌کند عملکرد بهتری در روز آزمون اسپیکینگ آیلتس داشته باشید.

ممتحن آزمون اسپیکینگ آیلتس Speaking به دنبال چیست؟

مزیت آکادمی آنلاین زبان شایسته این است که می‌توانید هر زمان که بخواهید تمرین کنید، روی هر دستگاهی می‌توانید به آن دسترسی داشته باشید فقط باید به اینترنت متصل باشید! در این سایت می‌ توانید در آزمون های کمبریج آیلتس به صورت رایگان شرکت کنید و به هزاران منبع مفید دیگر دسترسی داشته باشید.
همین امروز ثبت نام کنید تا با آزمون های ماک کامل آیلتس تمرین کنید!


نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!