تکنیک ها و تمرین های تقویت اسپیکینگ آیلتس

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1400/05/22

اسپیکینگ آزمون آیلتس IELTS کوتاه ترین بخش این آزمون است که تنها 11 الی 15 دقیقه طول می کشد. با این حال، برای بسیاری از شرکت کنندگان آزمون آیلتس، این تجربه کوتاه میتواند تا ابد ادامه پیدا کند! بخش اسپیکینگ آیلتس IELTS یک مصاحبه کوتاه است. آنچه آن را از بخش اسپیکینگ دیگر آزمون های بین المللی مانند تافل TOEFL، متمایز می کند این است که به صورت حضوری برگزار می شود. 
بنابراین، داوطلبان در یک اتاق در بسته، به صورت مستقیم با آزمون گیرنده مصاحبه خواهند کرد. برای موفقیت در این بخش، تفکر درست و سرعت عمل اهمیت بسیاری دارد. برای اخذ نمره بالا، به مهارت هایی مانند تمرکز، خلاقیت و مهارت های قوی زبان انگلیسی نیاز خواهید داشت.  
در مقاله ای که امروز برای شما آماده کرده ایم، آنچه که باید در مورد این بخش کوتاه اما چالش برانگیز آزمون آیلتس IELTS بدانید را بیان خواهیم کرد. ما کار خود را با اطلاعات اولیه (اما مهم!) شروع می کنیم تا شما را با بخش اسپیکینگ آزمون آیلتس IELTS و نحوه نمره دهی در این بخش بیشتر آشنا کنیم. 
نیمه دوم مقاله، بر روی هر یک از سه بخش اصلی آزمون اسپیکینگ تمرکز دارد. ما با بیان نکات و استراتژی هایی، به شما کمک می کنیم تا مهارت های خود را توسعه دهید. پیشنهاد میکنیم پیش از ثبت نام در آزمون آیلتس IELTS، با شرکت در چند آزمون آزمایشی آیلتس IELTS یا آزمون ماک آیلتس IELTS، مهارت های خود را ارزیابی کنید. به مطالعه این مطلب ادامه دهید تا با نحوه آمادگی برای اسپیکینگ آیلتس IELTS بیشتر آشنا شوید.
بخش اسپیکینگ آزمون آیلتس IELTS از سه بخش تشکیل شده است. ما هر یک از این بخش ها را از نزدیک بررسی می کنیم و برخی نکات و استراتژی هایی که در افزایش نمره اسپیکینگ شما موثر هستند را بیان می کنیم. قبل از اینکه به مشاوره در مورد قسمت های خاص بپردازیم، بهتر است برخی نکات کلی در مورد بخش اسپیکینگ آیلتس برای خودآموزی، بیان کنیم.

تکنیک ها  تمرین های تقویت آیلتس برای داوطلبانی که خود خوانی می کنند

خودآموزی می تواند چالش برانگیز باشد. به خصوص وقتی نوبت به مهارت های تعاملی مانند اسپیکینگ میرسد. در ادامه، 10 نکته برتر برای موفقیت در بخش اسپیکینگ آیلتس IELTS آورده ایم. این نکات به طور ویژه برای داوطلبانی مناسب هستند که به دنبال خودخوانی هستند. 

نکته 1: در طول تمرین ، آرام باشید!

آرامش و اعتماد به نفس به حفظ جریان طبیعی یک مکالمه به زبان انگلیسی کمک می کند. البته، استرس در روز آزمون کاملا طبیعی است. اما به خاطر داشته باشید که استرس زیاد و کنترل نشده به شکل قابل توجهی روی عملکرد و در نهایت نمره شما تاثیر می گذارد. بنابراین، سعی کنید آرامش خود را حفظ کنید. همین نکته به ظاهر ساده، به روان بودن مکالمه شما کمک می کند. سعی کنید با فضای آزمون آشنا شوید. 
در واقع، بخش اسپیکینگ، برای اکثر داوطلبان دشوار ترین مرحله ای است که در روز آزمون آیلتس با آن مواجه می شوند. در آزمون آنلاین آیلتس IELTS یا آزمون آزمایشی آیلتس IELTS شرکت کنید تا با فضای آزمون بیشتر آشنا شوید. تجربه به شما کمک میکند در روز آزمون عملکرد بهتری داشته باشید و با سهولت بیشتری بتوانید مهارت های واقعی خود را به نمایش بگذارید. اگر در طول دوران آمادگی برای آزمون آیلتس IELTS پاسخگویی بدون استرس را تمرین کنید، در روز آزمون نیز اعتماد به نفس خواهید داشت. 
 که به نوبه خود به روان بودن کمک می کند. البته ، در آزمایش واقعی ، آرامش را می توان راحت تر از انجام دادن گفت. اما اگر در طول خودآموزی پاسخ دادن بدون استرس را تمرین می کنید ، به احتمال زیاد در روز آزمون اعتماد به نفس دارید.

نکته 2: دایره واژگان خود را گسترش دهید اما سادگی مکالمه را حفظ کنید

واژگان آیلتس IELTS را مطالعه کنید تا بتوانید از طیف گسترده ای از کلمات و واژگان مختلف استفاده کنید. اما به خاطر داشته باشید، در مقایسه با نوشتار آکادمیک، در گفتار انگلیسی از واژگان ساده تری استفاده می شود. بنابراین، باید با محدوده مناسب لغت در بخش اسپیکینگ و بخش رایتینگ آیلتس IELTS آشنا باشید. استفاده از واژگان تخصصی در بخش اسپیکینگ، مکالمه را برای شما سخت تر می کند و حس و حال طبیعی بودن را از مکالمه شما دور می کند. 

نکته 3: از کلمات هم معنی استفاده کنید

در قسمت هایی از بخش اسپیکینگ آیلتس IELTS، کارت هایی در اختیار شما قرار داده می شود. در این کارت ها، موضوعاتی برای مکالمه عنوان شده است. اگر در پاسخ های خود دقیقا عین کلماتی که در این کارت ها استفاده شده است استفاده کنید یا کلماتی که آزمونگر در سوالات خود به کار برده است را استفاده کنید، تسلط خود به واژگان را نشان نخواهید داد. برای اجتناب از این امر، نحوه استفاده از کلمات هم معنی و معادل جملات را تمرین کنید و با این کار، آزمون گیرنده را تحت تاثیر قرار دهید. 

نکته 4: از محدوده گسترده ای از گرامر زبان انگلیسی استفاده کنید

یکی از روش های رایج تمرین اسپیکینگ آزمون آیلتس IELTS برای داوطلبانی که خودخوان مطالعه می کنند، بیان پاسخ ها با صدای بلند است. این کار به شما کمک می کند با جملات و مکالمه خو بگیرید و در روز آزمون با آرامش بیشتری به سوالات پاسخ دهید. در هنگام انجام این کار، سعی کنید پاسخ های خود را با چند روش مختلف و با استفاده از ساختارهای مختلف بیان کنید. 
این روش به شما کمک می کند با روش های مختلف بیان یک جمله را درک کنید و در روز آزمون، محدوده گسترده ای از گرامر انگلیسی را به کار بگیرید.

نکته 5: هم صدا و هم تلفظ را تمرین کنید

به یاد داشته باشید که استفاده درست از زبان انگلیسی (و هر زبان دیگری) تا حد زیادی مستلزم تسلط به نحوه تلفظ آواها و داشتن یک لحن مناسب (لحن و ریتم) است. برای تقویت اسپیکینگ و تلفظ، روش های مختلفی وجود دارد که می توانید از آنها بهره ببرید. شاید بهترین روش، گوش دادن به پادکست های انگلیسی و تماشای فیلم های زبان اصلی باشد. حتما این روش ها را امتحان کنید تا در طول دوران آمادگی برای آزمون، با آواهای زبان انگلیسی به خوبی آشنا شوید.

نکته 6: حتی با وجود لهجه، اعتماد به نفس داشته باشید

باید بدانید که در حقیقت، اکثر داوطلبان آزمون آیلتس IELTS لهجه دارند. بنابراین، نگران تاثیر لهجه بر روی بخش اسپیکینگ آزمون آیلتس IELTS نباشید. آنچه اهمیت دارد، تلفظ صحیح کلمات است. نداشتن لهجه خوب است اما بهتر است وقت خود را برای از بین بردن لهجه در طول زمان تلف نکنید.

نکته 7: صدای خودتان را ضبط کنید و دوباره گوش دهید.

انجام این کار برای زبان آموزانی که برنامه های خودخوان را دنبال میکنند اهمیت ویژه ای دارد. از برنامه های ضبط صدا استفاده کنید و مکالمات خود را ضبط کنید. سپس، به صداهای ضبط شده گوش دهید و عملکرد خود را قضاوت کنید. نقطه ضعف های خود را به خاطر بسپارید و روی آنها کار کنید. فراموش نکنید که پیشرفت مهارت ها برای بخش اسپیکینگ آزمون آیلتس IELTS نیازمند صبر و تمرین بسیار است.

نکته 8: جواب های دیگر شرکت کنندگان را بررسی کنید.

انجام این کار، یکی از مهم ترین و بهترین روش ها برای افزایش شانس موفقیت در بخش اسپیکینگ است. چه از طریق کلاس های آموزشی برای آیلتس آماده شوید و چه مطالعات خودخوان را دنبال کنید، انجام این کار ضروری است. یوتیوب، یکی از بهترین منابع برای دستیابی به تجربیه دیگر داوطلبانی است که در آزمون شرکت کرده اند.
ابتدا، نمره ای که داوطلب اخذ کرده را بررسی کنید و سپس، عملکرد او را زیر ذره بین قرار دهید. توجه کنید اشکال کار او کجاست. اگر نمره بالایی اخذ کرده، به تکنیک ها و روش بیان او توجه کنید. علاوه بر یوتیوب، وب سایت های بسیاری در بستر اینترنت وجود دارد که از طریق آنها می توانید به نمونه پاسخ های داوطلبان آزمون در بخش اسپیکینگ آیلتس IELTS دست پیدا کنید. تنها کافی است از موتور جستجوی گوگل استفاده کنید.
این صفحه در وب سایت رسمی آیلتس IELTS، حاوی نمونه های اسپیکینگ است که میتوانند برای شما بسیار مفید واقع شوند. 

نکته 9: مکالمه برای بخش اسپیکینگ آیلتس IELTS را با یک نفر دیگر تمرین کنید

شاید فکر کنید که به تنهایی عملکرد بهتری دارد. بله، برای برخی از داوطلبان اینگونه است. برخی، حتی به شرکت در کلاس های آموزشی نیازی ندارند و به طور مستقل، مطالعه موثرتری دارند. این مسئله در مورد بخش های دیگر آزمون آیلتس IELTS درست است، اما تجربیات نشان داده است که تمرین مکالمه آیلتس IELTS، شانس موفقیت داوطلبان را افزایش می دهد. 
بخش اسپیکینک آیلتس IELTS، ماهیت متفاوتی با دیگر بخش ها دارد. شما با آزمون گیرنده ارتباط مستقیم خواهید داشت بنابراین، بهتر است مهارت های ارتباطی خود را در یک شرایط واقعی به چالش بکشید. 

نکته 10: منظم باشید و از برنامه مطالعاتی خود پیروی کنید

این گزینه، مهم ترین نکته ای است که داوطلبانی با مطالعه به سبک خودخوان، باید به خاطر بسپارند. یک برنامه مطالعاتی دقیق و با جزئیات بالا برای خود تنظیم کنید و با تمام قدرت به آن پایبند باشید. حتی یک لغزش کوچک هم میتواند روی کیفیت کلی مطالعات شما تاثیر منفی به جا بگذارد. تمرین های اسپیکینگ خود را مطابق با برنامه ادامه دهید و از مکالمه با دوستان یا دیگر داوطلبان آزمون، اجتناب نکنید. 

 

تکنیک ها و تمرین های تقویت اسپیکینگ آیلتس

نکاتی برای کسب نمره بالا: بخش های 1، 2 و 3 اسپیکینگ

در هر قسمت از بخش اسپیکینگ آزمون آیلتس IELTS سوالات متفاوتی از شما پرسیده می شود. برای هر یک از این قسمت ها، روش ها و تکنیک های متفاوتی وجود دارد که با تکیه به آنها می توانید معیارهای کسب نمره در بخش اسپیکینگ را برآورده کنید. در ادامه، روش های اخذ نمره بالا در هر قسمت از آزمون را بیان کرده ایم:

قسمت اول اسپیکینگ

در بخش اول اسپیکینگ، از ارائه کردن پاسخ های ساده بپرهیزید. در این بخش، اغلب از داوطلبان سوالات کلی و عمومی در مورد موضوعات آشنا پرسیده می شود. از نظر فنی، تنها با یک کلمه ساده "بله" یا "خیر" هم می توان به چنین سوالاتی پاسخ داد. اما برای کسب نمره عالی، باید به سوالات پاسخ کامل بدهید. از توضیح دادن نترسید. از آنجایی که سوالات بخش 1 بر روی خود شما متمرکز هستند باید حرف های زیادی برای گفته داشته باشید!
اما جواب های خیلی طولانی هم ندهید. قسمت اول اسپیکینگ آزمون آیلتس IELTS،  ساده ترین بخش است. سوالات سر راست هستند. اگر برای هر پاسخ خود بیش از حد صحبت کنید، ممکن است از موضوع اصلی منحرف شوید. نمونه های اسپیکینگ آیلتس IELTS را بررسی کنید تا با حد مناسب برای پاسخگویی بهتر آشنا شوید.

قسمت دوم اسپیکینگ

در این بخش به شما یک کارت حاوی سوالات ارائه می شود. این کارت، حاوی یک سوال چند بخشی است. از دست دادن یک بخش، ساده ترین روش برای از دست دادن نمره است! پس پیش از هر چیزی، مطمئن شوید که سوال و بخش های مختلف آن را به خوبی درک کرده اید. 
متمرکز باشید. مطمئن شوید که دقیقا به سوالاتی که در کارت پرسیده شده اند صحبت میکنید. در مورد موضوعات غیر مرتبط بحث نکنید و مطمئن شوید که پاسخ شما تمام جنبه های سوال را پوشش می دهد. 
شما یک دقیقه برای یادداشت کردن بدنه اصلی پاسخ خود فرصت خواهید داشت. این یادداشت را ساده بنویسید. شما باید نوشتن نکات کلیدی پاسخ های خود را پیش از آزمون اصلی، تمرین کنید. بهترین روش، شرکت در آزمون ماک آیلتس IELTS است که فضایی مشابه با آزمون اصلی دارد. 

قسمت سوم اسپیکینگ

در پاسخ به سوالاتی که از شما پرسیده می شود، هر نقطه نظری که فکر میکنید بیان آن برای شما ساده تر است را انتخاب کنید. هدف اصلی، ارائه یک پاسخ روان است. در واقع، درست بودن نظر شما برای آزمون گیرنده هیچ اهمیتی ندارد؛ آنچه مهم است نحوه بیان پاسخ، استفاده صحیح از کلمات و گرامر انگلیسی است. سعی کنید در پاسخ های خود میزان تسلط خود به زبان انگلیسی را نشان دهید. حتی اگر ایده هایی را بیان میکنید که باور اصلی شما نیستند، متمرکز باقی بمانید و روی بیان تمرکز کنید.
در صورت لزوم ، کمی وقت بگذارید تا فکر کنید. در این قسمت از اسپیکینگ آزمون آیلتس IELTS، سرعت عمل می تواند چالش برانگیز باشد. استفاده از فرصت یک دقیقه که در اختیار شما قرار خواهد گرفت به شما کمک می کند افکار خود را جمع و جور کنید. شاید برای شما جالب باشد که بدانید روش هایی برای خرید زمان وجود دارد که به نمره شما نیز آسیب نمیزند. شما میتوانید کارهای زیر را انجام دهید:

•    از آزمون گیرنده بخواهید سوال خود را تکرار کند.
•    در مورد سوال نظر دهید.
•    ایده خود را معرفی کنید.
•    درباره معنای یک کلمه بپرسید.

دانلود اسپیکینگ ها Speaking برای آیلتس IELTS

همانطور که گفتیم، استفاده از نمونه های اسپیکینگ داوطلبان قبلی آزمون آیلتس IELTS یکی از روش های عالی برای افزایش شانس موفقیت در آزمون است. این ویدئوها، مهارت های شما را در چند بخش تحت تاثیر قرار می دهند. شما با فضای کلی آزمون آشنا خواهید شد و میتوانید با تکنیک های برخی از داوطلبانی که با موفقیت آزمون را پشت سر گذاشته اند آشنا شوید. 
در ادامه، لینک چند نمونه اسپیکینگ آزمون آیلتس IELTS را برای شما آورده ایم. این نمونه ها بر اساس موضوع تفکیک شده اند تا شما با سهولت بیشتری از آنها استفاده کنید.
•    سفر و تعطیلات
•    دوستان
•    فن آوری
•    ورزش
•    غذا
•    تحصیلات
•    آب و هوا
•    محیط
•    موسیقی
•    کتابها و فیلمها
•    سلامتی

کلام آخر

بدیهی است که نمونه سوالاتی که توسط برگزارکنندگان رسمی آزمون آیلتس ارائه می شوند بهترین منبع برای تمرین های شما هستند. در بخش اسپیکینگ آزمون آیلتس IELTS نیز، نمونه سوالات آزمون های پیشین و استفاده از تجربیات داوطلبان قبلی، یکی از ابزارهای عالی برای افزایش آمادگی شماست. همچنین، می توانید در آزمون ماک آیلتس IELTS یا آزمون آنلاین آیلتس IELTS که سوالاتی مشابه با آزمون اصلی دارند و فضای شبیه سازی شده برای شما فراهم می کنند نیز استفاده کنید.


نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!