مدت زمان آمادگی برای آزمون آیلتس

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1399/10/14

آمادگی برای آزمون آیلتس IELTS بزرگترین چالش برای رسیدن به مدرک آیلتس IELTS است. "مدت زمان آمادگی برای آزمون آیلتس IELTS چقدر است؟" این یکی از رایج ترین سوالاتی است که توسط متقاضیان شرکت در آزمون آیلتس IELTS پرسیده می شود. اما متاسفانه، ارائه یک پاسخ دقیق بسیار مشکل است. در واقع، پاسخ این سوال بیش از هر چیز به داوطلب بستگی دارد. بدون در نظر گرفتن شرایط، بسته به توانایی فعلی شما و اینکه به چه نمره ای نیاز دارید، تنها می توان پاسخ های ذهنی و کلی داد.
به طور مثال، دو داوطلب را تصور کنید. داوطلب A به اخذ نمره 6.5 در آزمون نیاز دارد و داوطلب B قصد دارد نمره 8 اخذ کند. بسیاری، تصور می کنند که داوطلب B به مدت زمان بیشتری برای آمادگی نیاز خواهد داشت. اما پاسخ همیشه به این سادگی نیست. داوطلبی که قصد دارد نمره 6.5 را اخذ کند ممکن است نسبت به داوطلب B به تلاش و مطالعه بیشتری نیاز داشته باشد.
علت این است که داوطلب A ممکن است تسلط بسیار پایینی به زبان انگلیسی داشته باشد. بنابراین، در مقایسه با داوطلب B که آشنایی بهتری با زبان انگلیسی دارد؛ او به مدت زمان بیشتری برای آمادگی نیاز خواهد داشت. 
ما به طور معمول به دانشجویان توصیه میکنیم که حداقل 8 یا 6 هفته را برای آمادگی در آزمون آیلتس IELTS در نظر بگیرند. در طی این دوره، بهتر است که  شرکت در آزمون ماک آیلتس IELTS و آزمون آزمایشی آیلتس IELTS را نیز در نظر بگیرند. با تمرکز درست بر روی گرامر مقدماتی، سرعت خواندن، استراتژی های شرکت در آزمون و تقویت مهارت های گفتاری و نوشتاری، خود را برای شرکت در آزمون آماده کنند. 

 

مدت زمان آمادگی برای آزمون آیلتس

مهارت های مورد نیاز آیلتس IELTS

ساختار آزمون آیلتس IELTS به چهار قسمت کلی تقسیم شده است. آشنایی با این ساختار و نوع سوالاتی که در آزمون اصلی پرسیده می شود شانس موفقیت شما را بالا خواهد برد. آزمون آنلاین آیلتس IELTS و آزمون آزمایشی آیلتس IELTS منابع خوبی هستند که از طریق آنها می توانید با سوالات واقعی آزمون آیلتس IELTS آشنا شوید. بنابراین، استفاده از آن ها را فراموش نکنید. بخش های اصلی آزمون عبارتند از: 

•    خواندن (Reading)
•    شنیدن (Listening) 
•    نوشتن (Writing)
•    صحبت کردن (Speaking)

همانطور که میدانید، آزمون آیلتس IELTS به دو شکل آکادمیک (Academic یا دانشگاهی) و جنرال (General یا عمومی) برگزار می شود. در این دو شکل از آزمون، سوالات بخش های گوش دادن (Listening) و صحبت کردن (Speaking) تفاوتی در محتوا ندارند. اما در نظر داشته باشید که زمینه سوالات بخش خواندن (Reading) و نوشتن (Writing) با توجه به نوع آزمون که در آن شرکت کرده اید متفاوت خواهد بود. 
داوطلبان باید با توجه به اهداف تحصیلی، شغلی یا مهاجرتی که در سر دارند، در یکی از دو شکل آزمون آیلتس IELTS شرکت کنند. شما می توانید برای آشنایی با نحوه ثبت نام در آزمون آیلتس به این صفحه مراجعه کنید. 
شرکت در آزمون آیلتس 2 ساعت و 45 دقیقه طول می کشد. شما به سوالات مربوط به بخش های شنیدن، خواندن و نوشتن در یک روز پاسخ خواهید داد و هیچ وقفه ای بین آنها وجود نخواهد داشت. با این حال، داوطلبان می توانند با هماهنگی با مرکز آزمون آیلتس IELTS، در روزهای قبل یا بعد از تاریخ برگزاری آزمون نیز به سوالات مربوط به مهارت اسپیکینگ پاسخ دهند. 
از جمله سوالات آزمون IELTS آیلتس که داوطلبان بسیاری را به چالش می کشد، سوالات مربوط به مهارت نوشتن (Writing) می باشد. در ادامه، چهار نکته که توجه کردن به آنها به بهبود نمره شما و آمادگی برای آزمون آیلتس IELTS کمک می کند را شرح داده ایم:

1. در ثبت نام در آزمون آیلتس IELTS عجله نکنید

این مسئله بسیار اهمیت دارد که به خود زمان کافی برای آماده شدن را بدهید. بنابراین، بهتر است که در ثبت نام عجله نکنید. به جای این کار، تاریخ های مربوط به برگزاری آزمون آیلتس IELTS را در وب سایت رسمی آیلتس چک کنید و سپس، با توجه به ددلاین مربوط به ارائه مدرک آیلتس IELTS، یک تاریخ مناسب انتخاب کنید. بهتر است که حداقل دو الی چهار هفته زمان برای آمادگی در آزمون آیلتس IELTS برای خود در نظر بگیرید. گاهی عجله کردن تنها باعث از بین رفتن سرمایه و زمان شما می شود. 

2. در کلاس های آیلتس IELTS شرکت کنید

شرکت در کلاس های آیلتس IELTS سرعت یادگیری و پیشرفت شما را افزایش می دهند و مطالعات شما را در مسیر درست قرار می دهند. این بدان معناست که شما از مطالعه مباحث بی ربط اجتناب خواهید کرد. در ضمن، با اشتباهاتی که اغلب شرکت کنندگان در آزمون آیلتس IELTS مرتکب می شوند آشنا خواهید شد. شما می توانید در پایان هر دوره کلاس ها، در یک آزمون ماک آیلتس IELTS یا آزمون آنلاین آیلتس IELTS نیز شرکت کنید تا بهتر از پیشرفت های خود مطلع شوید. 
علاوه بر موارد گفته شده، شرکت در کلاس های آموزشی میزان اعتماد به نفس شما برای شرکت در آزمون را افزایش می دهند. آمادگی برای آزمون آیلتس IELTS از طریق کلاس بسیار مفید است چرا که کیفیت کلی تسلط شما به زبان انگلیسی بهبود می یابد. برای ارزیابی مهارت های نوشتاری خود در آزمون آزمایشی آیلتس IELTS شرکت کنید.

3. عملکرد خود در بخش رایتینگ (Writing) را مدیریت کنید

مدت زمانی که برای پاسخگویی به سوالات بخش رایتینگ در اختیار خواهید داشت 1 ساعت است. در بخش رایتینگ آزمون آیلتس IELTS، شما باید به دو سوال پاسخ دهید:
Task 1: پاسخ شما به این سوال باید حداقل شامل 150 کلمه باشد. پیشنهاد می کنیم که برای پاسخ گویی به این سوال 20 دقیقه را در نظر بگیرید. Task 1 آزمون جنرال معمولا شامل توصیف یک موقعیت می شود. از شما خواسته می شود با توجه به شرایط توضیح داده شده یک نامه رسمی یا غیر رسمی بنویسید. اما در آیلتس آکادمیک، در Task 1 به شما یک نمودار دایره ای، میله ای، نقطه ای، ستونی، جدول و ... ارائه می شود. 
Task 2: پاسخ شما به این بخش باید حداقل 250 کلمه باشد. پیشنهاد می کنیم که 40 دقیقه از زمان بخش رایتینگ آزمون آیلتس IELTS را به این بخش اختصاص دهید. در صورت باقی ماندن وقت اضافه، می توانید دوباره به سراغ Task 1 بروند و آن را کامل تر کنید. در این قسمت به شما یک موضوع داده می شود و شما باید در قالب یک مقاله نقطه نظرات خود در مورد آن را بیان کنید. 

4. از دستور و گرامر زبان انگلیسی به خوبی استفاده کنید و لحن رسمی را فراموش نکنید!

در بخش رایتینگ آزمون آیلتس IELTS، به استفاده صحیح از گرامر زبان انگلیسی توجه زیادی می شود. در ضمن، شما باید پاسخ خود، به خصوص در Task 2 را به صورت رسمی بنویسید. حتی جایگذاری درست علائم نگارشی و املا درست کلمات نیز در تعیین نمره نهایی شما تاثیر خواهد داشت. سعی کنید از کلمات و اصطلاحات محاوره ای استفاده کنید. راتینگ، یکی از مهمترین بخش هایی است که در هنگام آمادگی برای آزمون آیلتس IELTS باید روی آن تمرکز کنید. 
افرادی که قبلا در دوره های آموزشی زبان انگلیسی شرکت کرده اند به طور معمول به مدت زمان کمتری برای آمادگی نیاز دارند. از طرف دیگر، داوطلبانی که هیچ پیش زمینه خاصی ندارند ممکن است که حداقل به 4 ماه مطالعه نیز نیاز داشته باشند. بهتر است که ابتدا به زبان انگلیسی مسلط شوید و سپس به سراغ آمادگی برای آزمون آیلتس IELTS بروید. 

بخش های آزمون آیلتس IELTS

در ادامه، بخش های آزمون آیلتس و مدت زمان مربوط به هر بخش را به همراه توضیحات کوتاهی در یک جدول به شما ارائه کرده ایم: 

 

در این قسمت شما باید به چهار فایل صوتی گوش دهید و سپس، جواب های خود را در پاسخنامه وارد کنید. لهجه گویندگان این فایل های صوتی، لهجه بومی انگلیسی می باشد.

تست شنیدن (Listening) آیلتس

مدت زمان: 30 دقیقه

در این قسمت شما باید به 40 سوال (از جمله چهار گزینه ای، انتخاب عنوان مناسب و ...) پاسخ دهید. متن های این قسمت با هدف ارزیابی مهارت های خواندن داوطلبان طراحی شده اند و معمولا از کتاب ها و مجلات مختلف انتخاب می شوند.

تست خواندن (Reading) آیلتس

مدت زمان: 60 دقیقه

در این قسمت شما باید پاسخ های خود به Task 1 و Task 2 را بنویسید.

تست نوشتن (Writing) آیلتس

مدت زمان: 60 دقیقه

در این قسمت مهارت های مکالمه شما مورد ارزیابی و سنجش قرار می گیرند. این بخش از آزمون خود به سه قسمت تقسیم می شود. برای آشنایی بیشتر با سوالات این بخش به مطلب راهنمای آزمون آیلتس IELTS مراجعه کنید.

تست صحبت کردن (Speaking) آیلتس

مدت زمان: 11 الی 14 دقیقه

مدت‌زمان آزمون آیلتس IELTS و نحوه برنامه ریزی برای مدیریت زمان

همانطور که قبلا هم گفتیم، مدت زمان آزمون آیلتس 2 ساعت و 40 دقیقه می باشد. مدیریت زمان، یکی از مهم ترین مهارت هایی است که باید در دوران آمادگی برای آزمون آیلتس IELTS آن را تقویت کنید. در ادامه، برخی نکات مهم در مورد مدیریت زمان در هر بخش آزمون آیلتس IELTS را بیان کرده ایم. 

مدیریت زمان در بخش گوش دادن (Listening)

در این بخش، به شما 1 دقیقه زمان داده می شود تا مجموعه سوالات بخش شنیدن را بخوانید. بدیهی است که شما باید از این 1 دقیقه برای خواندن مجموعه سوالات ارائه شده استفاده کنید. اما اگر چند ثانیه ای وقت برای شما باقی ماند، یک نگاه کوتاه به دیگر سوالات نیز بیندازید. برای انجام این کار، شما باید بسیار متمرکز باشید و سوالات را با سرعت بالا بخوانید. هنگام خواندن، بهتر است که زیر کلمات کلیدی خط بکشید. اینگونه، می توانید در هنگام گوش دادن به فایل های صوتی آن ها را راحت تر پیدا کنید. 
توجه کنید که در این مرحله امکان فهم کاملا تک تک سوالات نیست. از همین رو، تنها به درک یک نمای کلی از سوالات اکتفا کنید. سوالات را به سرعت مرور کنید. بهتر است که در آزمون ماک آیلتس IELTS نیز این نکته را در نظر بگیرید تا بهتر آماده شوید. 
در آخر، به شما 10 دقیقه وقت اضافه داده می شود تا پاسخ های خود را به پاسخنامه منتقل کنید. سرعت عمل در عین دقت، یکی از مواردی است که باید در دوران آمادگی برای آزمون آیلتس IELTS روی آن کار کنید. پاسخ های خود را به سرعت منتقل کنید اما در عین حال، آن ها را با دقت بنویسید تا از اشتباهات املایی جلوگیری کنید. 

مدیریت زمان در بخش خواندن (Reading)

بخش ریدینگ آزمون آیلتس IELTS یکی از مهمترین بخش هایی است که برای گذراندن آن به مدیریت درست زمان نیاز دارید. در مجموع، شما 1 ساعت برای پاسخگویی به 40 سوال زمان خواهید داشت. این سوالات به سه قسمت تقسیم شده اند و هر قسمت، متن مربوط به خود را دارد. شما باید متن های مربوط به هر بخش را با دقت بخوانید و پاسخ های درست را استخراج کنید.
 این کار به مدیریت موثر زمان نیاز دارد. بهترین راه برای پاسخگویی به سوالات این بخش این است که در طول آمادگی برای آزمون آیلتس IELTS استراتژی های مناسب برای خود را طراحی کنید. برای پاسخگویی به سوالات هر قسمت، مدت زمان خاصی را تعیین کنید. در صورتی که نتوانستید در مدت زمان تعیین شده به سوالات آن قسمت پاسخ دهید؛ از آن بگذرید و به سراغ سوالات بعدی بروید. 

آزمون مدیریت زمان در بخش نوشتن (Writing)

 در بخش نوشتن، شما باید ایده های خود را طراحی کنید و سپس آن ها را در قالب یک مقاله 150 یا 250 کلمه ای ارائه کنید. این کار به زمان نیاز دارد؛ اما شما باید آن را در یک محدوده زمانی 1 ساعته انجام دهید. در ادامه، یک نمونه برنامه ریزی زمان برای این بخش از آزمون برای شما آورده ایم. شما می توانید در طول دوران آمادگی برای آزمون آیلتس IETLS از این استراتژی ها استفاده کنید و در نهایت، استراتژی مناسب برای خود را طراحی کنید. 

استراتژی مدیریت زمان برای Task 1 آیلتس آکادمیک:

 

خواندن سوال و بررسی نمودار، جدول، ...

2 دقیقه

تجزیه و تحلیل نمودار و درک آن

3 دقیقه

نوشتن مقدمه، بدنه متن و نتیجه گیری

13 دقیقه

بررسی نهایی برای اصلاح خطاهای گرامری یا علائم نگارشی

2 دقیقه

 

استراتژی مدیریت زمان برای Task 1 آیلتس جنرال:

 

خواندن سوال برای درک هدف نامه

1 دقیقه

فکر کردن به ایده های ممکن برای نامه

2 دقیقه

نوشتن مقدمه، بدنه اصلی و نتیجه گیری

15 دقیقه

بررسی نهایی برای اصلاح خطاهای گرامری یا علائم نگارشی

2 دقیقه

 

استراتژی مدیریت زمان برای Task 2 آیلتس جنرال:

در زمان آمادگی برای آزمون آیلتس IELTS، یکی از بهترین راه ها برای تقویت مهارت ها، حل کردن نمونه سوالات واقعی آزمون آیلتس IELTS است. پیشنهاد میکنیم که حل کردن نمونه سوالات Task 1 و Task 2 بخش رایتینگ را به هیچ وجه فراموش نکنید. در ادامه، استراتژی پاسخگویی به Task 2 را آورده ایم. این قسمت در آیلتس آکادمیک و جنرال مشابه است. مدت زمانی که برای پاسخگویی به این سوال در اختیار خواهید داشت 40 دقیقه است. شما می توانید این زمان را مطابق با جدول زیر مدیریت کنید:

 

سوال را با دقت مطالعه کنید. شما باید موضع سوال را به خوبی درک کنید؛ در مورد ساختار فکر کنید و در مورد نقطه نظر خود تصمیم بگیرید.

5 دقیقه

به ایده هایی که می توانید در بدنه اصلی مقاله بگنجانید فکر کنید.

5 دقیقه

مقدمه، بدنه اصلی و نتیجه گیری را در قالب حداقل 250 کلمه بنویسید.

25 دقیقه

بررسی نهایی برای اصلاح خطاهای گرامری یا علائم نگارشی

5 دقیقه

 


نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!