هزینه آزمون تافل آی بی تی چقدر است؟

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1399/08/12

هزینه آزمون تافل این روزها برای بسیاری از دانشجویان به خصوص داوطلبان کشور ما که در آن نرخ ارز مدام در حال تغییر است، از اهمیت زیادی برخوردار است. اگر دانشجوی بین المللی هستید و قصد تحصیل در خارج از کشور را دارید لازم است که تسلط خود بر زبان انگلیسی را اثبات کنید. به طور معمول از دانشجویان درخواست می شود که در یکی از آزمون های تافل یا آیلتس شرکت کنند. 
TOEFL مخفف نام رسمی این آزمون یعنی Test of English as a Foreign Language است. در این آزمون، مهارت  داوطلب از جنبه های مختلفی مورد ارزیابی قرار می گیرد. در واقع، تمام این مهارت ها، مهارت هایی هستند که برای تحصیل در خارج از کشور ضروری هستند: 

•    مکالمه و صحبت کردن 
•    درک مطلب و تجزیه و تحلیل
•    خواندن 
•    گوش دادن 
•    نوشتن 

از آنجایی که پرداخت هزینه آزمون تافل (TOEFL) با واحد دلار انجام می شود؛ داوطلبان بسیاری به خصوص در کشور ما در مورد هزینه این آزمون و نحوه پرداخت آن کنجکاو هستند. 
آزمون تافل (TOEFL) معمولا به صورت آنلاین برگزار می شود؛ اما در شرایط خاصی که اینترنت در دسترس نباشد یا امکان برگزاری تافل اینترنتی وجود نداشته باشد، داوطلبان می توانند در آزمون کاغذی تافل (TOEFL) نیز شرکت کنند. لازم به ذکر است که هزینه ثبت نام برای شرکت کنندگان در آزمون اینترنتی و کاغذی یکسان است. 
تا کنون، نزدیک به 30 میلیون نفر از کشورهای مختلف در این آزمون شرکت کرده اند و از این طریق گواهینامه تافل را دریافت کرده اند. همانطور که پیشتر هم اشاره کردیم، عمده داوطلبان این آزمون دانشجویانی هستند که قصد تحصیل در خارج از کشور محل تولدشان را دارند. با این حال، استفاده از این مدرک به جنبه تحصیلی آن محدود نمی شود. در موارد زیر می توان از مدرک تافل (TOEFL) استفاده کرد: 

•    اخذ پذیرش از دانشگاه های خارجی و دوره هایی که به زبان انگلیسی ارائه می شوند
•    اخذ بورسیه های تحصیلی
•    دریافت ویزای تحصیلی و یا شغلی
•    تدریس زبان انگلیسی  

اعتبار این مدرک در سطح بین المللی آنقدر بالاست که هزینه آزمون تافل (TOEFL) را به خوبی جبران می کند. با این حال، با توجه به تغییرات زیاد نرخ ارز در کشورمان، پیشنهاد می کنیم که پیش از شرکت در این آزمون اطلاعات خود در موارد زیر را افزایش دهید: 

•    حداقل نمره مورد نیاز برای اخذ ویزای تحصیلی
•    حداقل نمره مورد نیاز برای اخذ پذیرش و بورسیه تحصیلی
•    نرخ ارز
•    تاریخ آزمون 

توجه به این موارد به شما کمک می کند که آمادگی برای آزمون را به شکل بهتری برنامه ریزی کنید. با یک برنامه ریزی درست برای آمادگی آزمون تافل (TOEFL) شما شانس خود برای موفقیت در آزمون تافل را افزایش خواهید داد. در نتیجه، دیگر نیازی به پرداخت مجدد هزینه آزمون تافل (TOEFL) و شرکت در این آزمون نخواهید داشت. حداقل نمره مورد نیاز برای موسسات و دانشگاه های مختلف، متفاوت است. با این حال، آن ها معمولا نمره تافل آی بی تی بین 61 تا 100 را از دانشجو درخواست می کنند. 

مدت اعتبار مدرک تافل (TOEFL)

توجه کنید که مدرک آزمون تافل (TOEFL) تنها به مدت دو سال اعتبار دارد. بنابراین، داوطلبانی که موفق به اخذ مدرک تافل (TOEFL) می شوند تنها تا دو سال می توانند از مزایای این مدرک استفاده کنند. 
پس اگر بعد از اتمام این دوره دو ساله قصد تحصیل در خارج از کشور را داشته باشید باید مجددا در آزمون شرکت کنید و هزینه آزمون تافل را بپردازید. همین نکته برای شما هزینه اضافی در بر خواهد داشت پس بهتر است که قبل از هر کاری، حتی قبل از تهیه منابع آزمون تافل (TOEFL)، یک برنامه منسجم برای خود طرح کنید. 
البته، اگر هدف شما از گرفتن مدرک تافل (TOEFL) تدریس زبان انگلیسی باشد؛ باید به صورت مداوم در این آزمون شرکت کرده و هزینه آزمون تافل (TOEFL) را بپردازید. اینگونه، شما همیشه یک مدرک معتبر خواهید داشت.
شاید برای شما جالب باشد که بدانید مدرس هایی که در حال تدریس، یک مدرک معتبر تافل دارند، قادرند به شکل بهتری شما را آموزش دهند. علت این است که آن ها از آخرین تغییراتی که در شرایط برگزاری آزمون و سوالات طرح شده به وجود آمده به خوبی اطلاع دارند و با منابع آزمون تافل نیز به خوبی آشنا هستند بنابراین به راحتی می توانند شما را در مسیر رسیدن به هدف، راهنمایی کنند. 

هزینه ثبت نام در آزمون تافل (TOEFL) چقدر است؟

هزینه آزمون تافل (TOEFL) در کشورهای مختلف متفاوت است. در برخی از کشورها، هزینه شرکت در این آزمون تنها 160 دلار است و در برخی از کشورهای دیگر با هزینه 250 دلار برگزار می شود! داوطلبان ایرانی، به طور معمول تافل آی بی تی (TOEFL iBT) را انتخاب می کنند. iBT کوتاه شده عبارت Internet Based TOEFL است و همان آزمون اینترنتی تافل است. با این حال، هزینه شرکت در این آزمون با آزمون کاغذ محور تفاوتی ندارد.
هزینه آزمون تافل آی بی تی (TOEFL iBT) نیز از کشوری به کشور دیگر متفاوت است. این هزینه، در مواردی حتی از یک به مرکز برگزاری آزمون به مرکز دیگر نیز متفاوت است! قیمت این آزمون می تواند از 160 دلار تا 250 دلار متغیر باشد. با این حال، در اکثر نقاط هزینه ثبت نام 200 دلار است. 

دیگر هزینه های آزمون تافل (TOEFL)

همانطور که میدانید، هزینه ثبت نام در این آزمون تنها هزینه ای نیست که شرکت کنندگان می پردازند. برخی دیگر از هزینه های آزمون تافل عبارتند از: 

•    هزینه خریداری منابع آزمون تافل (TOEFL)
•    هزینه مربوط به ثبت نام در کلاس های آموزشی
•    هزینه اضافی در صورت عدم ثبت نام به موقع
•    هزینه ارسال نتایج به دانشگاه های مختلف

در هنگام ثبت نام در آزمون تافل (TOEFL) شما می توانید حداکثر 4 موسسه یا دانشگاه را برای دریافت نتایج آزمون انتخاب کنید. هزینه ارسال مدارک به این 4 موسسه با هزینه اصلی آزمون ادغام شده است. با این حال، اگر قصد داشته باشید که مدرک خود را برای بیش از 4 موسسه ارسال کنید لازم است هزینه مجزا بپردازید. 

•    هزینه اعتراض به نمرات 
•    هزینه تغییر زمان آزمون

حتی در مواردی مانند عدم ثبت نام به موقع در آزمون، از شما هزینه مازادی دریافت می شود. در ادامه تمام هزینه های مربوط به ثبت نام آزمون تافل (TOEFL) را در یک جدول برای شما آورده ایم: 

 

ثبت نام در آزمون تافل آی بی تی (TOEFL-iBT)

هزینه آزمون تافل (TOEFL) در کشورهای مختلف، متفاوت است.

ثبت نام در 5 روز پایانی مانده به آزمون

40 دلار به هزینه ثبت نام اضافه می شود

تغییر زمان آزمون

60 دلار

بازگردانی نمرات لغو شده

20 دلار

ارسال نتایج آزمون (بیش از 4 بار)

20 دلار

اعتراض به نمره صحبت کردن یا نوشتن

80 دلار

اعتراض به نمره صحبت کردن و نوشتن

160 دلار


تفاوت فرمت جدید و فرمت قدیم آزمون تافل (TOEFL)

قالب جدید تافل (TOEFL) آسان تر از قالب قدیمی است! این حرف بسیاری از داوطلبانی است که در هر دو فرمت آزمون تافل (TOEFL) شرکت کرده اند. تغییرات جدید که توسط برگزار کننده آزمون تافل یعنی ETS اعمال شده اند دو تغییر عمده در آزمون ایجاد کرده اند: 

•    حجم آزمون تافل کمتر شده است 
•    داوطلبان فرصت بیشتری برای پاسخگویی به سوالات دارند

در ادامه، نقل قولی از یکی از مسئولان مربوطه ETS در مورد فرمت جدید آزمون تافل (TOEFL) را آورده ایم:  

"مدت زمان آزمون تافل آی بی تی (TOEFL iBT) به اندازه 30 دقیقه کاهش می یابد و تنها 3 ساعت خواهد بود. هیچ تغییری در قالب آزمون و یا نوع سوالات ایجاد نشده است. به عبارت دیگر، این آزمون همچنان از همان شیوه منصفانه برای ارزیابی استفاده می کند. تنها در بخش خواندن، گوش دادن و بخش صحبت کردن سوالات کمتری وجود خواهد داشت. داوطلبان می توانند در یک روز تمام بخش های آزمون را بگذرانند."
عمده ترین تغییرات فرمت قدیم و جدید آزمون تافل را در یک جدول نمایش داده ایم. لازم به ذکر است که هزینه آزمون تافل (TOEFL) در فرمت جدید و قدیم تفاوت چندانی نکرده است. 

 

 

فرمت جدید آزمون تافل (TOEFL)

فرمت قدیمی آزمون تافل (TOEFL)

بخش های آزمون

3 الی 4 تاپیک برای خواندن

تعداد سوالات هر تاپیک: 10

مدت زمان: 54 الی 72 دقیقه

  • شرکت کنندگان برای پاسخ دادن به هر سوال 1.8 دقیقه زمان خواهند داشت.

3 الی 4 تاپیک برای خواندن

تعداد سوالات هر تاپیک: 12 الی 14

مدت زمان: 60 الی 80 دقیقه

  • شرکت کنندگان برای پاسخ دادن به هر سوال 1.4 دقیقه زمان خواهند داشت.

خواندن (Reading)

3-4 سخنرانی، هر کدام 6 سوال

2-3 مکالمه، هر کدام 5 سوال

مدت زمان: 41–57 دقیقه

  • شرکت کنندگان برای پاسخ دادن به هر سوال 1.5 دقیقه زمان خواهند داشت.

مدت زمان اختصاص داده شده به هر سوال در فرمت جدید کمتر است، اما به دلیل کاهش تعداد سخنرانی ها، شرکت کنندگان راحت تر می توانند روی مهارت های نوشتن و صحبت کردن تمرکز کنند.

4-6 سخنرانی، هر کدام 6 سوال

2-3 مکالمه، هر کدام 5 سوال

مدت زمان: 60–90 دقیقه

  • شرکت کنندگان برای پاسخ دادن به هر سوال 1.8 دقیقه زمان خواهند داشت.

شنیدن (Listening)

4 موضوع برای مکالمه

مدت زمان: 17 دقیقه

6 موضوع برای مکالمه

مدت زمان: 20 دقیقه

صحبت کردن

 (Speaking)

 

 

هزینه آزمون تافل آی بی تی چقدر است؟

هزینه آزمون تافل TOEFL در ایران چقدر است؟

هزینه آزمون تافل (TOEFL) در ایران 245 دلار است. همانطور که قبلا هم گفتیم، به دلیل تغییرات ارز در ایران، امکان تعیین مبلغ دقیق ریالی آزمون تافل (TOEFL) وجود ندارد. در ضمن، این مبلغ لازم است که به صورت دلاری پرداخت شود چرا که پرداخت های غیر دلاری توسط ETS قبول نمی شوند. 
با توجه به اینکه بسیاری از شرکت کنندگان حساب ارزی ندارند که بتوانند از طریق آن، هزینه آزمون تافل را هنگام ثبت نام بپردازند می توانند هزینه آزمون تافل (TOEFL) را به یکی از روش های زیر پرداخت کنند:

•    کارتهای بین المللی
•    خرید ووچر یا مستر کارت
•    موسسات واسطه پرداخت های بین المللی 

البته بسیاری از موسسات واسطه، هزینه ای بسیار بیشتر از هزینه مشخص شده برای آزمون تافل دریافت می کنند تا خدمات پرداخت را به جای شرکت کننده انجام دهند. 
سایت ihd بسیار زیادی وجود دارند که با پرداخت مبلغ ریالی تعیین شده می توانید از آنها ووچر یا مستر کارت تهیه کنید. البته برای انتخاب سایت مورد نظر باید به امن بودن درگاه پرداخت و نشان اعتماد الکترونیک آنها دقت کنید.
به عنوان مثال سایت 20payment در حال حاضر با دریافت مبلغ 73,444,875 ریال ووچر آزمون تافل را در اختیار شما خواهد گذاشت. در این سایت همچنین می توانید مستر کارت قابل شارژ نیز تهیه کنید.
درصورتیکه قبلا در آزمون تافل ثبت نام کرده اید و قصد دارید هزینه تغییر زمان و مکان آزمون تافل را بپردازید و یا با پرداخت هزینه اضافی مدرک تافل خود را به دانشگاه های بیشتری ارسال کنید، می توانید به همین سایت مراجعه کرده و با پرداخت هزینه به صورت ریالی، خدمات مورد نظر خود را دریافت کنید.
البته توجه داشته باشید که برای شروع عملیات پرداخت در این وب سایت ها باید ابتدا حساب کاربری خود را در وب سایت رسمی ETS ایجاد کرده و سپس اطلاعات مربوطه را وارد سایت پرداخت هزینه آزمون تافل به صورت ریالی کنید تا ووچر یا مستر کارت دقیقا با توجه به اطلاعات ثبت شده در سایت آزمون تافل صادر شود.
بسیار اهمیت دارد که داوطلبان آزمون تافل (TOEFL) به این آزمون به عنوان یک سرمایه گذاری (و نه یک هزینه) نگاه کنند. زیرا نمره ای که شما کسب می کنید در پیشرفت های آتی شما نقش بسیار تعیین کننده ای خواهد داشت. حتی پس از فارغ التحصیلی نیز، داشتن یک مدرک معتبر تافل (TOEFL) چشم انداز شغلی شما را بهبود خواهد داد.


نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!