چگونه در بخش لیسنینگ آزمون آیلتس نمره بالا بگیریم؟

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1399/10/24

بخش لیسنینگ آزمون آیلتس IELTS یکی از چالش برانگیزترین قسمت های آزمون است که در تعیین نمره شما نقش به سزایی دارد. در قسمت پیشین این مقاله (برای ورود به قسمت اول اینجا کلیک کنید) یک توضیح مفصل درباره بخش لیسنینگ Listening ارائه کردیم. موضوعاتی مانند نوع سوالات، محتوای فایل های صوتی، نحوه نمره دهی و اهمیت مدیریت زمان، در قسمت اول این مقاله بیان شدند. همچنین، برخی از بهترین منابع برای تقویت مهارت های شنیداری آیلتس IELTS را نیز به شما معرفی کردیم.
در این قسمت، شما را با برخی از بهترین استراتژی های پاسخگویی به سوالات بخش لیسنینگ آیلتس IELTS و انواع سوالات،آشنا خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

استراتژی های پاسخگویی به سوالات بخش لیسنینگ آزمون آیلتس IELTS

تجزیه و تحلیل و پیش بینی:

تجزیه و تحلیل و پیش بینی، دو مهارت کاربردی برای موفقیت در پاسخگویی به سوالات بخش لیسنینگ Listening هستند. با این حال، انجام آنها به تمرین و تجربه نیاز دارد. برای رسیدن به این هدف، استفاده از منابعی مانند آزمون آزمایشی آیلتس IELTS یا آزمون ماک آیلتس IELTS بسیار اهمیت دارد. هیچ منبعی بهتر از یک آزمون شبیه سازی شده در ارزیابی و تقویت سرعت عمل شما در آزمون آیلتس IELTS عمل نمی کند. 
مدت زمان بخش لیسنینگ Listening آیلتس IELTS محدود است. شما تنها یک بار مجاز به گوش دادن فایل های صوتی هستید. همانطور که میبینید، سرعت عمل در این مرحله، نقش حیاتی دارد. پیش از گوش دادن به هر فایل صوتی، شما 30 الی 40 ثانیه برای بررسی کردن سوالات بخش بعدی، فرصت خواهید داشت. برخی از داوطلبان از این مدت زمان برای بررسی پاسخ های خود در بخش قبلی استفاده می کنند. اما انجام این کار یک اشتباه بزرگ است. 
مطالعه و ارزیابی سوالاتی که پیش رو دارید بسیار اهمیت دارد. به خاطر داشته باشید که بهترین روش برای پاسخ دادن به سوالات بخش لیسنینگ آزمون آیلتس IELTS، پاسخ دادن همزمان با گوش دادن به فایل صوتی است. بنابراین، شما باید در همان حالی که به قایل های صوتی گوش می دهد پاسخ درست را تشخیص داده و در دفترچه سوالات علامت بزنید. به همین دلیل، بسیار اهمیت دارد که شما در فرصت 30 ثانیه ای که پیش از شروع هر بخش دریافت می کنید، برای بررسی سوالات استفاده کنید. 
تلاش برای پاسخ دادن به سوالات آزمون، آن هم بدون اینکه قبلا آنها را خوانده باشید، بدون شک نتیجه بدی در پی خواهد داشت. تنها کافی است تصور کنید در حال گوش دادن یک فایل صوتی آیلتس IELTS در روز آزمون هستید. احتمال اینکه بتوانید در همان زمان سوالات را برای اولین بار بخوانید و پاسخ دهید، بسیار پایین است. 
بنابراین، بهترین شیوه برای استفاده از این مدت زمان (30- 40 ثانیه پیش از پخش شدن فایل صوتی) ارزیابی سوالات است. ابتدا، باید سوالات را تجزیه و تحلیل کنید. سپس، به سرعت موارد زیر را تعیین کنید: 

•  نوع سوال 
• نحوه پاسخگویی: به دستورالعمل های مربوط به هر سوال نگاه کنید. این دستورالعمل ها به شما می گویند که پاسخ شما باید شامل عدد، حروف یا هر دو باشد. همچنین، تعیین می کند که مجاز به نوشتن چند کلمه به عنوان پاسخ هستید.
• کلمات کلیدی در سوالات: در هر سوال، کلمات یا عباراتی که مهم و کلیدی هستند را علامت گذاری کنید. شما می توانید به سادگی زیر آن  خط بکشید. با انجام این کار، این کلمات را ساده تر در فایل صوتی تشخیص خواهید داد. این کلمات همچنین در استخراج پاسخ های درست نیز به شما کمک خواهند کرد.
 به عنوان مثال ، ممکن است با یک سوال از نوع تکمیل جمله به شکل زیر، روبرو شوید:

After the exam, Marcus scheduled a meeting with________________.

این سوال، شامل کلمات کلیدی هستند که در فایل صوتی بخش لیسنینگ آزمون آیلتس IELTS، خواهید شنید. همانطور که میبینید، متن این سوال یک ایده کلی درباره چیزی که قرار است بشنوید، برای شما ایجاد می کند. مسلما، چنین سوالی نمی تواند از یک سخنرانی با موضوع مواد غذایی، طرح شده باشد! به سوال دقت کنید، مارکوس یک ملاقات را برنامه ریزی کرده است. این ملاقات بی شک با فرد دیگری است. بنابراین، پاسخی که در قسمت خالی قرار می گیرد باید نام یک فرد باشد. 
این یک تجزیه و تحلیل ساده بود. شما باید این کار را برای تمام سوالات بخش لیسنینگ آزمون آیلتس IELTS، آنجام دهید. کلمات کلیدی را تعیین کنید و پاسخ احتمالی را حدس بزنید. با این کار، در هنگام پخش شدن فایل صوتی، شما می دانید که دقیقا باید دنبال چه چیزی باشید. به طور مثال، ممکن است در پاسخ به سوال قبل (قرار ملاقات مارکوس)، از گویندگان چیزی شبیه به این بشنوید:

 
Marcus: “I feel so disappointed about the test yesterday. I met regularly with a study group to help me prepare and I thought I was ready. But I’ve decided to make an appointment with a tutor since I got such a poor grade. I guess I need more help.”

همانطور که گفتیم، پاسخ سوال بدون شک مربوط به یک فرد است. کلمات کلیدی به حفظ سطح تمرکز شما کمک می کنند. همانطور که می بینید، پاسخ درست به سوال، واژه Tutor می باشد. مارکوس به خاطر نمره بدی که در آزمون گرفت یک قرار ملاقات با معلم ترتیب داد. 
شاید به نظر شما برسد که انجام تمام مراحل گفته شده، آن هم در طول 30 الی 40 ثانیه، غیرممکن است. اما اینگونه نیست! با تمرین، حل نمونه سوالات واقعی آیلتس IELTS و شرکت در آزمون آنلاین آیلتس IELTS، شما به راحتی می توانید در مدت زمان تعیین شده اینکار را انجام دهید. 
در بسیاری از موارد، هنگام تشخیص کلمات کلیدی با اطلاعات بسیار مفیدی رو به رو خواهید شد که به شما در پیش بینی پاسخ ها کمک می کنند. به عنوان مثال، بیایید به سوالی که در بالا بررسی کردیم  نگاهی بیندازیم:


After the exam, Marcus scheduled a meeting with __(noun/person)___.

شما می توانید به راحتی، تنها بر اساس عنوان سوال، پیش بینی کنید که پاسخ شما باید شامل یک اسم باشد. چرا که با حرف اضافه With (با) به پایان رسیده است. در حقیقت، حروف اضافه به طور معمول در کنار اسم ها به کار می روند. در حقیقت، پیش بینی اینکه شما باید به نام یک شخص خاص و یا یک عنوان گوش دهید؛ تنها سوالی است که باقی می ماند. 
همانطور که میبینید، در بخش لیسنینگ آزمون آیلتس IELTS، همه چیز در مورد پیش بینی است. تا زمانی که به فایل صوتی گوش ندهید نمی توانید در مورد کلمه نهایی تصمیم بگیرید. با این حال، بر اساس پیش بینی های خود، درک بهتری از آنچه قرار است بشنوید، به دست می آورید. در این صورت، تشخیص پاسخ ها بسیار راحت تر خواهد بود. 
بیایید چند مثال دیگر را بررسی کنیم. سعی کنید پاسخ این سوال را حدس بزنید (پیش بینی کنید)؛ البته، پیشبینی پاسخ در این سوال دشوارتر است. در ادامه، دو نمونه سوال لیسنینگ Listening آیلتس IELTS را برای شما آورده ایم. به نظر شما، پاسخ درست کدام گزینه است؟ 


 If Americans had an extra day per week, they would spend it
A    working harder
B    building relationships
C    sharing family meals
 Understanding how people think about time can help us
A    become more virtuous
B    work together better
C    identify careless or ambitious people

دنبال کردن همزمان سوالات و گوینده / گویندگان:

آخرین استراتژی بخش لیسنینگ آزمون آیلتس IELTS که به شما معرفی خواهیم کرد، Tracking نام دارد. Tracking یا ردیابی، کاری است که شما باید در هنگام گوش دادن به فایل های صوتی، انجام دهید. لازم به ذکر است که انجام درست این کار، توجه و تمرکز بسیاری میطلبد. بنابراین، بهتر است با شرکت در آزمون آزمایشی آیلتس IELTS یا آزمون آنلاین آیلتس IELTS، این مهارت ها را در خود تقویت کنید. 
هدف اصلی از بکارگیری استراتژی ترکینگ، دنبال کردن مکالمات گویندگان است آن هم در حالی که همزمان پاسخ سوالات را در دفترچه علامت میزنید. نگران نباشید، این کار چندان هم دشوار نیست و با تکرار و تمرین، شما هم قادر به انجام آن خواهید بود. مطالعه سوالات (قبل از پلی شدن فایل صوتی)، شما را در انجام این امر یاری می کند. در واقع، پیدا کردن کلمات کلیدی یکی از بهترین روش هایی است که به شما کمک می کند پاسخ ها را با سهولت بیشتری از فایل صوتی استخراج کنید. 
شاید برای شما جالب باشد که بدانید سوالات لیسنینگ Listening در آیلتس و جواب آن ها، همیشه به ترتیب در فایل صوتی بیان می شوند. به عبارت دیگر، سخنران (ها) قبل از اینکه پاسخ سوال 2 را بشنوید؛  پاسخ سوال 1 را ارائه می کنند. همین مسئله، پاسخگویی به سوالات لیسنینگ  آیلتس در بخش های مختلف را بسیار ساده کرده است. 
نیازی نیست با تمرکز کردن بر روی تمام سوالات خود را گیج کنید. در هر مرحله، تنها روی یک سوال تمرکز کنید و به دنبال جواب آن بگردید. پس از بیان شدن پاسخ، به سراغ سوال بعدی بروید. البته، پیشنهاد می کنیم که همواره مراقب سوالات بعدی هم باشید. 
به عنوان مثال، تصور کنید که شما منتظر شنیدن پاسخ مربوط به سوال 4 هستید؛ اما به هر دلیلی آن را از دست می دهید. اگر متوجه این مسئله نباشید و همچنان به انتظار و تمرکز بر روی سوال 4 ادامه دهید؛ ممکن است پاسخ سوالات بعدی را هم از دست بدهید. بنابراین، بهتر است که همزمان به حداقل دو سوال بعدی نیز توجه کنید. در صورت شنیدن پاسخ مربوط به سوال 5، از سوال چهار بگذرید و به سراغ سوال 6 بروید. با این کار، امتیاز مربوط به دیگر سوالات را از دست نمیدهید. 
شاید این کار به نظر شما درست نباشد، اما تمرکز بر روی یک سوال از دست رفته و گم شدن در فایل صوتی، نتایج خیلی بدتری برای شما در پی خواهد داشت. تنها با جریان سخنران (ها) همراه شوید و در هر لحظه بر روی دو (یا نهایتا سه سوال) تمرکز کنید.

 

چگونه در بخش لیسنینگ آزمون آیلتس نمره بالا بگیریم؟

چگونه مهارت های پاسخگویی به سوالات بخش لیسنینگ آزمون آیلتس را تقویت کنیم؟

برای اینکه بتوانید در بخش لیسنینگ آزمون آیلتس نمره بالایی کسب کنید باید مهارت های پاسخگویی به سوالات این بخش را با توجه به راهنمایی که در این مقاله در اختیارتان قرار دادیم، تقویت کنید. 
بهترین روش های تقویت مهارت ها همانطور که در مقاله "هر آنچه باید درباره بخش لیسنینگ آزمون آیلتس بدانید" گفتیم، تمرین کردن است. برای تمرین کردن می توانید از سوالات مطرح شده در آزمون های دوره های قبل آزمون آنلاین آیلتس استفاده کنید که در مقاله " آشنایی با بخش لیسنینگ Listening آیلتس IELTS و نمونه سوال و جواب آن" برای شما آماده کردیم.
روش دیگر، شرکت در آزمون های آزمایشی آیلتس است که سوالات کاملا شبیه سازی شده ای درآن از شما پرسیده می شود و با پاسخگویی به آنها به خوبی می توانید نقاط ضعف و قوت خودتان را تشخیص بدهید. معمولا پس از اتمام آزمون نیز در صورتیکه به سوالات بخش لیسنینگ به درستی پاسخ ندهید، تمریناتی مشابه در پنل کاربری شما پیشنهاد می شود که می توانید از آنها برای تقویت مهارت تان در پاسخگویی به سوالات لیسنینگ آزمون آیلتس استفاده کرده و بالاترین نمره را در این بخش کسب کنید.


نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!