گرفتن آیلتس چقدر طول میکشد؟

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1400/01/12

زمان لازم برای گرفتن آیلتس (IELTS) و اینکه چقدر طول می کشد تا شما بتوانید خود را برای آزمون آیلتس (IELTS) آماده کنید، سوالی است که بسیاری از دانشجویان از خود می پرسند، در واقع اغلب آن ها. 
اما پاسخ ها به این سوال بسیار متغیر است و بستگی به توانایی های کنونی شما و سطح زبان انگلیسی و نمره ای که نیاز دارید و بسیاری فاکتور های دیگر دارد. دانشجویی که برای نمره ۶.۵ تلاش می کند ممکن است به تلاش بیشتری نیاز داشته باشد نسبت به کسی که برای نمره بالاتری هدف گذاری کرده است، چرا که کاملا بستگی به توانایی های کنونی آن ها دارد.
ما به طور معمول پینشهاد می کنیم که دانش آموزان حداقل شش تا هشت هفته برای آمادگی در آزمون آیلتس (IELTS) وقت بگذارند و روی گرامر پایه ای، سرعت خواندن، استراتژی های امتحان و مهارت های نوشتن تمرین کنند. هر بخش آزمون آیلتس (IELTS) متفاوت است، بنابراین مطمئن شوید که کاملا به کاری که انجام می دهید آگاهید. سطح کنونی زبان شما به شما دقیقا می گوید چقدر زمان نیاز دارید تا نمره مورد نیاز خود را به دست بیاورید.

چقدر طول می کشد که برای آیلتس (IELTS) آماده شوم؟ آیا یک ماه مطالعه کافی است؟

تمام متقاضیان از این قبیل سوالات را از خود میپرسند. همانطور که گفتیم کاملا این موضوع بستگی دارد. در حقیقت هیچ پاسخ یکسانی وجود ندارد. برخی از فاکتور هایی که در پاسخ به این سوال دخیل هستند عبارتند از:

•    سطح کنونی زبان شما
•    چند ساعت در روز برای مطالعه وقت می گذارید
•    آيا تنها مطالعه می کنید یا خیر

طبق international standard Common European Framework of Reference (CEFR) سطح بندی های زبان نشان می دهد که:

•    متقاضی که در سطح B2 قرار دارد ممکن است در صورت شرکت در آزمون آیلتس (IELTS) نمره ای معادل ۵.۵ یا ۶.۵ دریافت کند. 
•    این در حالی است که کسی که در سطح C1 قرار دارد می تواند در مجموع نمره ای معادل ۶.۵ الی ۸ را در این آزمون به دست آورد. 
•    همچنین کسی که در سطح C2 قرار دارد می تواند در آزمون آیلتس (IELTS) نتیجه ای برابر ۸ تا ۹ دریافت کند. 
•    اگر شما در سطح B1 قرار داشته باشید ممکن است در آزمون آیلتس (IELTS) نمره ۴ تا ۵.۵ دریافت کنید.

حالا احتمالا برای شما این قضیه روشن تر شده است که اگر میخواهید بدانید زمان لازم برای گرفتن آیلتس (IELTS) برای شما چقدر است و چه مقدار باید مطالعه کنید، پیش از هر کاری اولین قدمی که باید بردارید این است که سطح زبان خود را مشخص کنید.
چگونه؟ بدون اینکه خود را نگران سطح بندی هایی که در بالا گفته شد کنید، احتمالا خودتان تا حدودی می دانید که مهارت های زبان شما در چه حدی هستند. در این راستا تست های آنلاین فراوانی وجود دارند که ممکن است به شما در این راه کمک کنند. همچنین می توانید خود را با یک آزمون آزمایشی آیلتس (IELTS) محک بزنید.

مهارت های آزمون و آمادگی آیلتس (IELTS)

مطالعه برای آزمون آیتلس به معنی این است که آزمون آیلتس (IELTS) را اول باید خوب بشناسید. مهم است که بدانید مهارت های امتحان چه چیز هایی هستند، نه فقط مهارت های زبان. چیز هایی که باید بشناسید شامل:

•    فرمت آزمون آیلتس (IELTS) 
•    مهارت هایی که در بخش ریدینگ، لیسنینگ، اسپیکینگ و رایتینگ مورد ارزیابی قرار می گیرند
•    محدوده استراتژی هایی که باید به کار ببرید

هستند. بهترین راه برای این کار شرکت در آزمون آنلاین آیلتس (IELTS) است.
بهترین راه برای کسب این مهارت ها، شرکت در آزمون آزمایشی آیلتس (IELTS) است. این آزمون ماک که کاملا شبیه به آزمون آیلتس (IELTS) اصلی برگزار می شود، به شما کمک میکند که هم نقاط ضعف و قوت تان را تشخیص بدهید و هم خودتان را در شرایطی شبیه به روز برگزاری آزمون محک بزنید.

آيا می توانم خودم به تنهایی برای آزمون آیلتس (IELTS) آماده شوم؟

بله، اگر ابزار های لازم برای تمرین و مطالعه را دارید و با مطالعه در تنهایی احساس راحتی بیشتری می کنید، هیچ اشکالی ندارد که تنها این کار را انجام دهید. اما بیشتر متقاضیان آیتلس از جمله کسانی که سطح زبان انگلیسی آن ها در سطح C1 یا C2 قرار دارد، به دنبال این هستند که از یک فرد حرفه ای تر کمک گیرند. فردی که در آزمون آیلتس (IELTS) متخصص است می تواند به شما کمک کند در:

•    شناسایی نقاط قوت خود
•    شناسایی نقاط ضعف خود 
•    کار کردن و تمرین بر مهارت ها و استراتژی هایی که به بهتر کردن نقاط قوت شما کمک می کنند
•    کار کردن و تمرین بر مهارت ها و استراتژی هایی که به رفع کردن نقاط ضعف شما کمک می کنند

که این موارد گفته شده در طول زمان بین شما و فرد متخصص به معنی چیدن یک برنامه مطالعه منظم و دقیق از نظر ساعت در روز و در هفته و محتوای درسی و همچنین تبادل اطلاعات مانند بازخورد عملکرد شما با جزییات و ارزیابی مداوم پیشرفت است.

ترفند هایی برای مطالعه

در ادامه چند ترفند را با شما در میان میگذاریم که در طول مدتی که می خواهید برای آزمون آماده شوید به خاطر داشته باشید و زمان لازم برای گرفتن آیلتس (IELTS) برای شما کوتاه تر شود:
•    در برنامه درسی خود، به یک روتین بچسبید و آن را رها نکنید. این بدان معنی است که برنامه ای بچینید که به بهترین نحو مناسب حال شماست. به طور مثال آیا شما در شب بازخورد بهتری از درس خواندن دارید یا در طول روز.
•    برنامه درسی شما باید تا حد ممکن جزییات داشته باشد و ساعت ها و روز های شما را به طور دقیق تجزیه کند. به طور مثال برای تمرین اسپیکینگ صدای خود را با ریکوردر گوشی همراه خود ضبط کنید و به مدت دو دقیقه صحبت کنید تا بخش دوم اسپیکینگ آیلتس (IELTS) را برای خود شبیه سازی کنید. به خود ۶۰ ثانیه برای آماده شدن زمان دهید. سپس آن را یاد داشت کنید و اشتباهات خود را شناسایی کنید. سپس آن را با پاسخ های نمونه که توسط یک متخصص آیلتس (IELTS) تهیه شده اند مقایسه کنید. این کار را تکرار کنید و دوباره چک کنید تا به نتیجه مطلوب برسید.
•    با تمرکز و تمرین بر روی نقاط ضعف خود کار را آغاز کنید. به طور آگاهانه سعی کنید که نتایج خود را یک جا یاد داشت کنید و مقایسه کنید و شاهد پیشرفت خود باشید. به طور مثال، اگر در رایتینگ مشکل اساسی دارید، چه تسک اول باشد چه تسک دوم، به جزییات باز خورد پیشرفت خود در طول زمان توجه کنید تا نتیجه بهتری بگیرید.
•    تسک و بخش های پیچیده تر را تا لحظه آخر رها نکنید و بعد بروید روی آن ها کار کنید. این کار بسیار اشتباه است. اگر به طور مثال در بخش لیسنینگ، گوش دادن و فهمیدن چند گوینده که درباره موضوع مشخصی صحبت می کنند برای شما مشکل است، بهتر است اول بر روی همین بخش کار کنید.
•    مطالعه را قدم به قدم انجام دهید و خود ارزیابی کنید و سپس از یک متخصص بازخورد کار خود را بخواهید. مسیر پیشرفت خود را بررسی کنید. اگر به شما گفته شده که متنی بنویسید و عناصر را در آن ترکیب کنید تا آن را بهتر کنید، این کار را انجام دهید. این کار نتیجه بهتری به شما می دهد نسبت به اینکه آن را رها کنید و به سادگی به نوشتن یک متن جدید روی بیاورید. درست است که کمیت مهم است اما کیفیت کار شما حتی مهم تر از کمیت است.
•    هر فرصتی که گیر میاورید، بخوانید، بنویسید، گوش دهید و به زبان انگلیسی صحبت کنید. تا جایی که می توانید خود را با زبان درگیر کنید.
•    مرتب خود را چک کنید، چگونه؟ با شرکت در آزمون ماک آیلتس (IELTS) در شرایط آزمون واقعی و اصلی، بهتر دستتان خواهد آمد که کجای کار هستید.

ساعات مطالعه و تمرین

شما همه نوع توصیه و پیشنهاد و اطلاعاتی را خواهید یافت تا بدانید چگونه آیلتس (IELTS) بگیرید و زمان لازم برای گرفتن آیلتس (IELTS) برای شما چقدر است تا به سطح دلخواه خود برسید. برخی برای راحتی کار، آن را در یک فرمول خلاصه می کنند: اگر در آزمون آزمایشی آیلتس (IELTS) نمره شما یک نمره از چیزی که نیاز دارید کمتر است، یک ماه زمان نیاز دارید تا به سطح مورد نیاز خود دست پیدا کنید.
به عبارت دیگر، یک ماه برابر است با یک نمره. اگر نمره من ۶ باشد و من به ۷ نیاز داشته باشم، باید یک ماه مطالعه کنم.
اما چند ساعت در روز و در هفته؟ و آیا زمانی که در دسترس دارم را به طور مساوی بین مهارت های ریدینگ، لیسنینگ، رایتینگ و اسپیکینگ تقسیم کنم؟ جایی خوانده ام که ۲۰ ساعت مطالعه در هفته بهتر از ۱۰ یا ۱۵ ساعت است. حالا این یک غافلگیری است!
بیایید صادق باشیم. تعداد ساعت هایی که برای مطالعه آزمون آیلتس (IELTS) میگذارید بسیار مهم است، اما چیزی که مهم تر است این است که شما چطور این ساعت ها را به زمان با کیفیت تبدیل می کنید. این کار با تمرین روی مهارت های زبان و مهارت های آزمون و گوش دادن و عمل کردن به ترفند هایی که فرد متخصص به شما می آموزد قابل انجام است.
به عبارت دیگر، مساله «اگر» نیست بلکه «چطور» است. نمره شما می تواند یک نمره زیاد شود اگر شما حداقل زمان لازم برای گرفتن آیلتس (IELTS) را به خود اختصاص دهید. اما این کار تنها زمانی اتفاق میفتد که برنامه ای دقیق برای خود داشته باشید و از فرد متخصص کمک بگیرید و سخت تلاش کنید.

چگونه برای آیلتس (IELTS)  IELTS مطالعه کنیم؟

در زیر نگاه سریعی می اندازیم به لیستی از کار هایی که می تواند در فرایند آماده سازی خود برای آزمون آیلتس (IELTS) به شما کمک کند:

•    فرمت آزمون را بشناسید
•    از نحوه نمره دهی اطلاع یابید
•    اطراف خود را با انگلیسی محاصره کنید
•    برای فعالیت ها برنامه بچینید
•    در کلاس آمادگی شرکت کنید
•    با نمونه سوالات تمرین کنید
•    مهارت های آیلتس (IELTS) خود را یاد بگیرید
•    در آزمون آزمایشی آیلتس (IELTS)
•    پیشرفت خود را بررسی کنید
•    برای آزمون اصلی آیلتس ثبت نام کنید

 

گرفتن آیلتس چقدر طول میکشد؟

چرا آمادگی برای آیلتس (IELTS) اینقدر مشکل است؟

خیلی ساده، اطلاعات و دانستنی ها بسیار زیادند و دانش آموزان نمی دانند به کدام کلاس ها و دوره ها می توانند اعتماد کنند. زمان لازم برای گرفتن آیلتس (IELTS) ممکن است ماه ها ( یا حتی سال ها!) طول بکشد و هزینه زیادی برای امتحانات و کلاس ها بخواهد. بنابراین فشار زیادی است که بار اول نتیجه خوبی بگیرید.
به طور کلی سه کار اصلی وجود دارد که باید انجام دهید:

•    دانش کلی انگلیسی (آهسته)
•    مهارت های آزمون (متوسط)
•    نحوه نمره دهی (سریع)

سطح کلی زبان انگلیسی خود را بالا ببرید

آیلتس (IELTS) یک آزمون زبان انگلیسی است بنابراین هرچه سطح زبان انگلیسی شما بالا تر باشد نمره نهایی آزمون شما مشخصا بهتر خواهد بود. تنها مطالعه برای آیلتس (IELTS) و تمرین کردن با آزمون های آزمایشی کافی نخواهد بود اگر سطح دانش شما از این زبان به اندازه کافی بالا نباشد.
همانطور که گفته شد این کار احتمالا آهسته ترین بخش شما برای آمادگی برای آزمون است. بیشتر مدارس و آموزشگاه های زبان انگلیسی حداقل شش ماه زمان می گذارند تا سطح زبان آموزی که در سطح ۱ قرار دارد را بالا ببرند.

مهارت های آزمون خود را یاد بگیرید

همانطور که می دانید آزمون آیلتس (IELTS) چهار بخش دارد که شامل نوشتاری یا رایتینگ، گفتاری یا اسپیکینگ، درک مطلب یا ریدینگ و شنیداری یا لیسنینگ است. هر کدام از این بخش ها سوالات احتمالی زیادی در خود گنجانده اند و هر کدام از آن ها مهارت مشخصی لازم دارند و شما نیاز دارید در این مهارت ها توانا شوید.
به طور مثال، متقاضیانی که در آیلتس (IELTS) آکادمیک شرکت می کنند می توانند انتظار داشته باشند که یکی از هفت نوع سوال در تسک اول رایتینگ را ببینند. هر کدام از این انواع سوال به مهارت متفاوتی نیاز دارند و شما باید تمام آن ها را تمرین کنید.
بخش های لیسنینگ و ریدینگ هر کدام بالای ۱۰ نوع سوال در خود دارند که ممکن است مطرح شوند و باز هم هر کدام از این انواع پرسش ها به یک استراتژی و مهارت متقاوت نیاز دارند. بیشتر فرایند آماده سازی خود در زمان لازم برای گرفتن آیلتس (IELTS) باید بیشتر صرف یاد گیری همین مهارت ها شود و زمانی که همه این ها با دانش بالایی از انگلیسی ترکیب شوند آنگاه می توانید انتظار یک نمره بالا در آزمون را از خود داشته باشید.
یادگیری این مهارت ها به اندازه یادگیری خود زبان انگلیسی از شما زمان نمی گیرد، اما باز هم زمان قابل توجهی نیاز خواهد داشت تا به درستی انجام شود. بیشتر آموزشگاه ها و موسسات آموزش زبان انگلیسی پیشنهاد می کنند که برای یادگیری مهارت های آزمون حداقل ۲ تا ۳ ماه زمان گذاشته شود.

با نحوه نمره دهی در آزمون آشنا شوید

سریع ترین و تاثیر گذار ترین راه برای بالا بردن نمره آزمون خود این است که دقیقا بدانید آزمون گیرنده ها دنبال چه چیزی هستند و همان چیز را به آن ها بدهید. همچنین سعی کنید در زمان مطالعه هسته اصلی برنامه های خود را همین کار قرار دهید. با این حال، شما نمی توانید تنها همین را یاد بگیرید و نمره بالایی کسب کنید، بلکه این کار باید با افزایش سطح دانش شما از زبان انگلیسی و توانایی شما در مهارت های آزمون ترکیب شود.


نظرات کاربران

Salim

شرکت در ازمون

لیلاحسینی

ساده

Salim

شرکت در ازمون