آیلتس چه بخش هایی دارد؟

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1400/01/13

بخش های مختلف آزمون آیلتس (IELTS) به گونه ای طراحی شده است که مهارت های گفتاری یا اسپیکینگ، شنیداری یا لیسنینگ، نوشتاری یا رایتینگ و درک مطلب یا ریدینگ را به خوبی بسنجد. امتحان IELTS آزمونی است که برای سنجش مهارت های مختلف زبان آموزان و متقاضیان کار و تحصیل در خارج از کشور، توسط سازمان ETS برگزار می شود.

فرمت آزمون آیلتس (IELTS)

دو نوع امتحان آیلتس (IELTS) مختلف وجود دارد، آیلتس آکادمیک (IELTS Academic) و آیلتس (IELTS) جنرال. که هر کدام از این ها دارای چهار بخش در مهارت های ذکر شده هستند. بخش های لیسنینگ و اسپیکینگ در هر دو نوع آزمون یکسان هستند اما دو بخش ریدینگ و رایتینگ متفاوت هستند.

آیلتس (IELTS) آکادمیک

اگر قصد تحصیل در دوره های تحصیلات عالی دانشگاهی را دارید یا برای پزشکی و پرستاری می خواهید اقدام کنید، آزمون آیلتس آکادمیک (IELTS Academic) مناسب شماست.

آیلتس (IELTS) جنرال

اگر می خواهید به یک کشور انگلیسی زبان مهاجرت کنید ( مانند استرالیا،‌ کانادا،‌ نیوزلند و انگلیس) یا قصد تحصیل در دوره های آموزش متوسطه را دارید باید در آزمون آیلتس جنرال (IELTS Genral) شرکت کنید.
بخش های مختلف آزمون آیلتس (IELTS) به طور خلاصه به شکل زیر هستند که در ادامه به تشریح بیشتر هر کدام از این بخش ها می پردازیم.

•    لیسنینگ: ۴۰ سوال،‌ حدود ۳۰ دقیقه + ۱۰ دقیقه برای پاسخ دهی
•    ریدینگ: ۴۰ سوال، ۶۰ دقیقه
•    رایتینگ: ۲ بخش، ۶۰ دقیقه
•    اسپیکینگ: ۳ بخش، ۱۱ تا ۱۴ دقیقه

بخش خواندن و درک مطلب Reading آزمون آیلتس (IELTS)

در بخش درک مطلب آزمون آیلتس (IELTS) آکادمیک، متن ها از کتاب ها، ژورنال ها، مجلات و روزنامه ها استخراج شده اند و برای یک مخاطب متخصص نوشته شده اند. تمام موضوعات علاقه مندی های کلی دانشجویان آموزش عالی هستند. حداقل یکی از متن ها شامل بحث منطقی با جزییات است. ممکن است نمودار یا گراف نیز در آن مشاهده کنید. اگر از کلمات تکنیکال استفاده شود دیکشنری کوچکی در انتها می آید. برای اینکه بتوانید دامنه کلمات خود را افزایش دهید بهتر است از منابع معتبر آیلتس (IELTS) کمک بگیرید.
برعکس لیسنینگ در اینجا زمان جدایی برای پاسخ دهی داده نمی شود و باید هنگام پاسخ دادن دقت کنید چون اشتباهات گرامری یا دیکته ای موجب از دست دادن نمره می شود.

درک مطلب آزمون آیلتس جنرال (IELTS Genral) چگونه است؟

در اینجا ۳ بخش وجود دارد که به ترتیب دشوار تر می شوند. بخش اول شامل دو یا سه متن کوتاه است. بخش دوم شامل دو متن و بخش سوم شامل یک متن بلند است.
متن های بخش اول در مورد هر موضوعی می توانند باشند و مطالبی هستند که فردی که در یک کشور انگلیسی زبان زندگی می کند باید قادر به فهمیدن آنها باشد. باید اطلاعات مهم را جدا کنید. بخش دوم تمرکز بر یک موضوع کاری است مانند شرح وظایف و قرارداد ها. بخش سوم درباره منافع عمومی است و شامل اطلاعات جزیی و سازنده است. این بخش طولانی تر و پیچیده تر است و از مجلات و کتاب ها استخراج شده است. 
پاسخ دهی به این بخش نیز مانند آیلتس آکادمیک (IELTS Academic) است و باید در همان زمان یک ساعت داده شده پاسخ های خود را به پاسخ نامه منقل کنید و به ایرادات گرامری و دیکته ای خود نیز دقت کنید تا نمره ای از دست ندهید.

۶۰ دقیقه

زمان پاسخ دهی

۳ بخش، متن حدود ۲۱۵۰ تا ۱۷۵۰ کلمه است

تعداد بخش ها و اندازه متن

۴۰ سوال

تعداد سوالات

هر پاسخ صحیح ۱ نمره

نمره نهایی از ۱ تا ۹ داده می شود

نمره دهی

بخش نوشتاری Writing آزمون آیلتس (IELTS) آکادمیک

یکی دیگر از بخش های مختلف آزمون آیلتس (IELTS) ، رایتینگ آیلتس آکادمیک (IELTS Academic) است که خود شامل دو قسمت است. در قسمت اول باید اطلاعات بصری ( شامل گراف، جدول، نمودار یا دیاگرام) را با کلمات خودتان توصیف کنید. باید حداقل ۱۵۰ کلمه را در ۲۰ دقیقه بنویسید.
در قسمت دوم با شما یه نقطه نظر، مبحث یا مشکل را مطرح می کند که باید در مورد آن بحث کنید. باید حداقل ۲۵۰ کلمه را در ۴۰ دقیقه بنویسید. برای این کار باید از جملات کامل استفاده کنید. می توانید از برگه سوالات به عنوان چرک نویس استفاده کنید.
نمره دهی: امتحان گیرنده عملکرد شما در هر بخش رایتینگ را بررسی می کند. چهار ملاک برای نمره دهی وجود دارد که مصحح بر اساس آن ها تصمیم می گیرد چه نمره ای به شما بدهد:

•    دستیابی و پاسخ دهی به متن
•    همگرایی و وابستگی
•    غنای واژگانی
•    دامنه و صحت گرامری

دستیابی در بخش اول و پاسخ دهی به متن در بخش دوم ارزیابی می کند که پاسخ های شما چقدر مرتبط، مناسب و دقیق ملازمات متن را در حداقل کلمات ۱۵۰ برای بخش اول و ۲۵۰ کلمه برای بخش دوم پوشش داده اند.
در قسمت اول تمام اطلاعات مورد نیاز در نمودار داده شده است. در بخش دوم پاسخ دهی به متن شامل این می شود که چقدر خوب بتوانید بحث خود را در پاسخ به متن پیش ببرید و شواهد و مثال هایی بزید بر گرفته از تجربیات خودتان است. در این بخش نیاز نیست حتما از وقایع استفاده کنید، بلکه می توانید از تخلیات خود نیز استفاده کنید.
همگرایی و وابستگی ارزیابی می کند که شما چقدر می توانید روان و واضح بنویسید و چطور ایده ها و اطلاعات را در متن مرتب می کنید. شامل این می شود که ایده ها و اطلاعات در یک ترتیب منطقی قرار بگیرند. به طور مثال کلمات به طور مناسب به هم مرتبط باشند.
غنای واژگانی این را ارزیابی می کند که دامنه کلماتی که استفاده می کنید تا چه حد است و چطور این کلمات را متناسب و با دقت در متن به کار می برید.
دامنه و صحت گرامری این را بررسی می کند که دامنه دانش گرامری که استفاده کرده اید چقدر است و چگونگی به کار گیری دقیق آن در متن چطور است و چقدر متناسب است.

 

آیلتس چه بخش هایی دارد؟

رایتینگ آیلتس جنرال (IELTS Genral) چگونه است؟

مهارت رایتینگ در آیلتس جنرال (IELTS Genral) نیز یکی دیگر از بخش های مختلف آزمون آیلتس (IELTS) است. در این بخش نیز مانند آزمون آيلتس آکادمیک دو قسمت وجود دارد که توانایی نوشتن شما در این دو قسمت سنجیده می شود. هر دو قسمت این بخش باید پاسخ داده شوند.
در قسمت اول یا تسک یک، شما باید به یک موقعیت پاسخ دهید یا اینکه یک نامه بنویسید، به طور مثال، در مورد اطلاعاتی سوال کنید یا یک موقعیت یا توضیح دهید و توصیف کنید. در این بخش نیز شما باید حداقل ۱۵۰ کلمه را در زمان ۲۰ دقیقه بنویسید.
در قسمت دوم این بخش نیز مانند آزمون آکادمیک، به شما یک نقطه نظر یا موضوع یا یک مشکل داده می شود و شما باید بتوانید در مورد آن بحث کنید. در اینجا نیز باید بتوانید در مدت ۴۰ دقیقه دست کم ۲۵۰ کلمه بنویسید.
باید حتما از جلمات کامل استفاده کنید و انشای خود را باید در برگه پاسخ نامه بنویسید. می توانید از برگه سوالات نیز به عنوان چرک نویس استفاده کنید.
نمره دهی به بخش رایتینگ آیلتس جنرال (IELTS Genral) ملاک هایی مشابه آیلتس آکادمیک (IELTS Academic) دارد که عبارت هستند از:

•    دستیابی و پاسخ دهی به متن
•    همگرایی و وابستگی
•    غنای واژگانی
•    دامنه و صحت گرامری

دستیابی به متن در تسک اول و پاسخ دهی در تسک دوم این بخش نشان می دهند چقد با دقت و متناسب و مربوط توانسته اید انشای خود را در قالب حداقل ۱۵۰ در بخش اول و ۲۵۰ کلمه در بخش دوم بنویسید.
در بخش اول دستیابی به متن بررسی می کند که چقدر نامه ای که نوشتید به هدف موضوع نزدیک است. در بخش دوم نیز پاسخ دهی به متن ارزیابی می کند که چطور توانستید پاسخ خود را در رابطه با موضوع بیان کنید و شواهد و تجربیاتی از خودتان ارائه کنید که مربوط باشد. در اینجا نیز می توانید از تخیلات خود به صورت یک اتفاق واقعی استفاده کنید.
همگرایی و وابستگی نیز وضوح و روان بودن انشای شما را می سنجند. غنای واژگانی هم دامنه کلمات استفاده شده در انشا را بررسی می کند و می سنجد که این کلمات چقدر متناسب با متن استفاده شده اند. دامنه و صحت گرامری نیز به انواع دستورات زبانی که در متن استفاده کرده اید نگاه می کنند و به تناسب و صحیح بودن آن ها نمره می دهند. 
شما می توانید با شرکت در آزمون آزمایشی آیلتس (IELTS) مهارت خود را در بخش رایتینگ در محیط شبیه سازی شده بیازمایید.

خلاصه:

۶۰ دقیقه

زمان پاسخ گویی

۲ بخش

تعداد بخش ها

قسمت دوم دو برابر قسمت اول در نمره دهی ارزش دارد.

نمره دهی

بخش شنیداری Listening آزمون آیلتس (IELTS)

از دیگر بخش های مختلف آزمون آیلتس (IELTS) بخش شنیداری آن است که شامل چهار قسمت دیگر است که در هر قسمت ۱۰ سوال مطرح شده است. خوبی این بخش این است که سوالات به همان ترتیبی که در صوت ضبط شده می شنوید مطرح می شوند بنابراین پاسخ هر سوال پیش از سوال دیگر است.
بخش های اول و دوم با وقایع روزانه و اجتماعی سر و کار دارند. در قسمت اول مکالمه ای میان دو گوینده مطرح است ( به طور مثال درباره برنامه ریزی مسافرت). در بخش دوم تنها صدای یک گوینده شنیده می شود ( مانند سخنرانی درباره مشاغل محلی).
بخش های سوم و چهارم با موقعیت های آموزشی و تحصیلی سر و کار دارند. در قسمت سوم یک مکامله میان دو شخصیت اصلی ( مانند دو دانشجو با راهنمایی یک استاد) شنیده می شود. قسمت چهارم نیز تنها یک گوینده دارد که در مورد یک موضوع آکادمیک صحبت می کند.
شما هر صوت را تنها یک بار خواهید شنید. لهجه های مختلف شامل بریتیش،‌ استرالیایی، نیوزلندی و آمریکای شمالی در این صوت ها استفاده شده اند.
باید پاسخ های خود را به برگه پاسخنامه انتقال دهید و برای این کار ۱۰ دقیقه زمان دارید. باید به پاسخ ها دقت کنید زیرا در ازای گرامر و دیکته اشتباه نمره از دست خواهید داد. برای تمرین بخش لیسنینگ بهتر است همیشه خود را با آزمون آنلاین آیلتس (IELTS)  ارزیابی کنید.

 

تقریبا ۳۰ دقیقه + ۱۰ دقیقه برای انتقال پاسخ ها به پاسخنامه

زمان پاسخگویی

۴ بخش

تعداد بخش ها

۴۰ سوال

تعداد سوالات

هر پاسخ صحیح یک نمره دارد

نمره نهایی بین یک تا ۹ داده می شود

نمره دهی

بخش گفتاری Speaking آزمون آیلتس (IELTS)

آزمون اسپیکینگ یکی دیگر از بخش های مختلف آزمون آیلتس (IELTS) است که در آن توانایی صحبت کردن درباره یک موضوع و گفت و گو با فرد انگلیسی زبان در شما سنجیده می شود. این آزمون به صورت رو در رو بین متقاضی و آزمون گیرنده برگزار می شود و مکالمه ضبط می شود.
در این بخش نیز توانایی صحبت کردن متقاضی در سه قسمت ارزیابی می شود و هر قسمت دارای یک الگوی مشخص است تا بتواند توانایی صحبت کردن شما را به شکل های مختلفی بررسی کند.
نحوه نمره دهی: آزمون گیرنده آیلتس (IELTS) توانایی شما در اجرای صحبت و مکامله را در چهار زمینه مختلف بررسی می کند و به شما نمره می دهد. این ملاک ها که امتحان گیرنده رسمی با در نظر گرفتن آن ها نمره اسپیکینگ شما را ارزیابی می کند عبارت هستند از:

•    روان بودن و انسجام
•    غنای واژگانی
•    دامنه و صحت گرامری
•    تلفظ

روان بودن و همگرایی این را ارزیابی می کند که شما چقدر خوب توانسته اید با یک سرعت طبیعی و بدون دودلی زیاد سخن بگویید. همچنین این را بررسی می کند که چطور ایده و جملات را در یک ترتیب منطقی و مناسب قرار داده اید و صحبت کرده اید و دنبال کردن آنچه می گویید دشوار نیست.
غنای واژگانی در بخش اسپیکینگ نیز چیزی مشابه بخش رایتینگ است و دامنه کلمات شما را در حین صحبت اندازه گیری می کند و می سنجد که این کلمات در جای مناسب و مربوط به کار رفته اند تا منظور را برسانند یا خیر. همچنین شامل این می شود که بتوانید منظور خود را با استفاده از گزینه ها و مترادف های مختلف بیان کنید وقتی معنی کلمه مشخصی را نمی دانید.
دامنه و صحت دستوری نیز مانند بخش رایتینگ، میزان دانش شما را از گرامر زبان انگلیسی می سنجد و بررسی می کند که آیا گرامر مربوط به طور مناسب استفاده شده است یا خیر.
تلفظ کلمات چیزی است که موقع صحبت به آن توجه می شود و توانایی شما در بیان کلمات می سنجد، کلمات باید به گونه ای بیان شوند که قابل فهم باشند و بدون تلاش زیاد فهمیده شوند.

۱۱ تا ۱۴ دقیقه

زمان آزمون

۳ بخش

تعداد بخش ها

 

برای تمرین هر کدام از بخش های مختلف آزمون آیلتس (IELTS) یکی از بهترین راه ها شرکت در آزمون ماک آیلتس (IELTS) است که اغلب و متقاضیان پیش از شرکت در آزمون اصلی یکی یا دو بار در این آزمون ها شرکت می کنند تا توانایی های خود را ارزیابی کنند.


نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!