تکنیک ها و تمرین های تقویت لیسنینگ آیلتس

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1400/01/24

تقویت لیسنینگ آیلتس ممکن است یکی از ساده ترین کار هایی باشد که در هنگام آمادگی برای آزمون آیلتس باید انجام دهید. زیرا در این بخش استراتژی های مشخصی وجود دارد که می توان در چند ساعت آموخت و تمرین کرد.
در وبسایت British Council لیسنینگ آزمون آزمایشی آیلتس به طور کامل قرار داده شده است که می توانید استفاده کنید.
در بخش لیسنینگ آزمون آیلتس شما چهار متن را می شنوید که هر کدام در حدود ۵ دقیقه طول می شکند. باید در حالی که گوش می دهید به سوالات پاسخ دهید. در پایان نیز مهلتی داده می شود تا بتوانید پاسخ های خود را به برگه پاسخ نامه انتقال دهید. هر فایل صوتی نیز تنها یک بار پخش خواهد شد.
در ادامه مقاله با هم چند ترفند کاربردی برای تقویت لیسنینگ زبان انگلیسی و ارتقای نمره آیلتس را تشریح می کنیم.

یک تکنیک پنج قدمی برای تقویت لیسنینگ آیلتس

به صدا گوش دهید و نخوانید

اولین قدم در این تکنیک این است که به سادگی به یک صوت تنها گوش دهید. متن آن صوت را نخوانید و در حین گوش دادن آن را دنبال نکنید. قدم اینجا این است که تنها روی صدا و گوش خود متمرکز شوید و ببینید که چقدر می توانید از چیزی که می شنوید سر در آورید.
البته در صورتی که در سطح بالایی قرار نداشته باشید، این کار برای شما ممکن است دشوار باشد. به جای اینکه سعی کنید تک تک کلمات را تشخیص دهید، بهتر است که سعی کنید کلیات موضوع را درک کنید. امتحان کنید که آیا می توانید چند کلمه کلیدی را خارج کنید که به شما درکی از موضوع اصلی صحبت می دهند و آن ها را یاد داشت کنید. هرچه که بتوانید خارج کنید و بعد استفاده کنید تا از متن خوانده شده بیشتر بفهمید پیدا کنید.
برای اینکه کلیپ های صوتی آیتلس را به همراه سوالات آن ها دانلود کنید، می توانید از اینجا نیز آن ها را دانلود کرده و تمرینات خود را شروع کنید.

تکرار کنید!

هنوز وقت آن نرسیده که به متن مکالمه نگاه کنید. بسیاری از زبان آموزان این اشتباه را می کنند که به سرعت به متن نگاه می کنند. با این حال، هدف در این قسمت این است که مهارت لیسنینگ خود را افزایش دهید پس باز هم بر گوش خود تمرکز کنید.
در دفعه اول، احتمالا شما یک یا دو کلمه کلیدی را شناسایی کردید. اما وقتی تکرار می کنید، با دقت گوش کنید و ببینید آیا می توانید کلمات یا عباراتی که دفعه قبل از دست دادید را این بار جدا کنید یا خیر. احتمالا اکنون به طور کلی می دانید که این صوت در مورد چه چیزی صحبت می کند، پس از مفهوم آن استفاده کنید.
اگر نمی توانید دقیقا بفهمید در مورد چه حرف می زنند، نگران نباشید. فقط هر کلمه کلیدی که متوجه می شوید یا عباراتی که به نظرتان مهم می آیند را استخراج کنید و بنویسید.
تا این جای کار، پیشنهاد می شود باز هم گوش دادن را تکرار کنید و با هر بار تکرار چیز های بیشتری بنویسید. هدف این است که از تمام دانش کنونی خود بهره ببرید و تا جایی ممکن بفهمید پیش از آنکه متن را بخوانید. وقتی حس کردید به این مرحله رسیدید، سراغ خواندن بروید.

بخوانید

حالا وقت آن رسیده که متن را بخوانید. چک کنید که چقدر فهمیدید و آیا موضوع آن را دریافتید یا خیر.
همانطور که متن را می خوانید، کلمات جدید را شناسایی کنید. معنی آن ها را با توجه به مفهوم متن حدس بزنید و سپس دیکشنری را باز کنید. اگر فکر می کنید کلماتی هستند که ممکن است زیاد در مکالمات و آیتلس تکرار شوند، آن ها را بنویسید و به لیست واژگان ایلتس خود اضافه کنید.

با متن گوش دهید

وقتی متن را چند بار خواندید و هر کلمه ای که نفهمیده بودید را علامت زدید، اکنون باید با معنی متن دیگر مشکلی نداشته باشید. حالا بهتر است باز هم به صوت گوش دهید و همزمان متن را نیز دنبال کنید.
این بار اول است که گوش و چشم خود را همزمان به کار می گیرید. سعی کنید کلمات نوشته شده را به صدا ها وصل کنید و به اصطلاحات و گروه های کلمات و تلفظ آن ها توجه ویژه ای به خرج دهید. این کار به تقویت لیسنینگ آیلتس شما کمک بسیار زیادی می کند.
اگر تعداد کلمات جدید متن خیلی زیاد است، سعی کنید کلیپ صوتی را به چند بخش تقسیم کنید و تکرار کنید، به جای اینکه کل متن را به یکباره پخش کنید. اگر دوست داشته باشید می توانید این کار را با هر پاراگراف انجام دهید.

دوباره بدون متن گوش دهید

در آخر، دوباره کلیپ صوتی را بدون استفاده از متن گوش دهید. در این مرحله باید قادر باشید که تقریبا همه چیز را به خوبی بفهمید، حتی بدون استفاده از متن.
در طی چند روز آینده، خوب است که دوباره به کلیپ صوتی گوش دهید. صوت ها را در گوشی همراه خود دانلود کنید و هر موقع فرصت داشتید دوباره گوش دهید. می توانید برای دانلود صوت ها از سایت رسمی آیلتس استفاده کنید. با هر بار تکرار، اعتماد به نفس شما بیشتر می شود. چراکه اکنون قادرید کلمات و عبارت هایی را که خوانده اید به راحتی درک کنید. همچنین وقتی این کلمات در مکالمات و اصوات دیگر تکرار شوند قادر خواهید بود که آن ها را شناسایی کنید.

 

تکنیک ها و تمرین های تقویت لیسنینگ آیلتس

ترفند هایی برای ارتقای نمره لیسنینگ آیلتس

موضوع را پیش بینی کنید

اگر بدانید گفت و گو در رابطه با چه موضوعی است به شما کمک می کند که بتوانید بهتر به آن گوش دهید و آن را در ذهن خود تصور کنید. پس به هر بخش از مکالمه نگاه کنید و سعی کنید تصور کنید که چه کسی دارد صحبت می کند و مخاطب کیست و درباره چه صحبت می کنند. بهتر است با از قبل خود را با انواع سوالات آیلتس در بخش لیسنینگ آشنا کنید.

سوالات را پیش بینی کنید

باید همچنین سعی کنید بفهمید چه اطلاعات در مکالمه به شما داده می شود. به طور مثال، در بخش اول معمولا به نام ها، شماره ها و آدرس ها باید توجه کنید. در زمانی که دارید به سوالات نگاهی بیاندازید و دریابید چه پاسخ هایی می توانند به این سوالات داده شوند. یک اسم؟ یک شماره؟ یا یک آدرس؟ در این صورت وقتی به بخش مورد نظر از مکالمه رسیدید بهتر می توانید پاسخ را تشخیص دهید.

برای مرور هر بخش یک دقیقه وقت بگذارید

به شما ۳۰ ثانیه وقت داده خواهد شد که به هر بخش نگاه کنید و پاسخ های خود را مرور کنید. سپس به شما گفته می شود که برگه را برگردانید و ۳۰ ثانیه به بخش بعدی نگاه کنید. به جای این کار، شما می توانید مستقیما سراغ بخش بعدی بروید چرا که زمان چک کردن پاسخ های قبلی چندان کافی نیست که نتیجه ای داشته باشد. در این صورت شما یک دقیقه دارید که بخش بعدی را نگاه کنید. اینطوری بهره بهتری از زمان می برید.

مراقب ترتیب سوالات باشید

اغلب اوقات یک جدول می آید که باید کامل کنید، یا یک دیاگرام یا نمودار مطرح می شود. اینطور نیست که سوالات حتما از چپ به راست بیایند، پس مراقب ترتیب باشید در غیر این صورت گیج و سردرگم می شوید.

در یک لحظه به دو سوال نگاه کنید

برای این کار دو دلیل وجود دارد. اول، برخی سوالات ممکن است جواب های نزدیک به هم در یک جمله داشته باشند، پس اگر فقط به یک سوال نگاه کنید سوال بعدی را از دست می دهید. همچنین ممکن است پاسخ سوال دیگری را از دست بدهید. یعنی متوجه نشوید که پاسخ سوال گذشته است. اگر به دو سوال همزمان نگاه کنید، این اتفاق نمی افتد.

اگر پاسخی را از دست دادید، از آن بگذرید

اگر متوجه شدید که پاسخ سوالی را از دست دادید، بهتر است سریع آن را فراموش کنید و روی سوالات بعدی تمرکز کنید. کاری نمی توان کرد. وحشت نکنید و فقط از آن بگذرید. از دست دادن چند سوال لزوما تاثیر خاصی روی نمره نمی گذارد.

اگر کاملا گم شدید به دیگران نگاه کنید

اگر کاملا مکالمه را گم کردید، به داوطلبان دیگر نگاه کنید که چه موقع برگه خود را بر میگردانند. اینطور دوباره همزمان می شوید.

مراقب هم معنی ها باشید

برای تقویت لیسنینگ آیلتس به یاد داشته باشید که چیزی که می شنوید دقیقا همانی که در برگه نوشته شده نیست. سوالات باید هم معنی مکالمه باشند و باید برای این موضوع به دقت گوش دهید.

کلماتی که نمیشناسید نادیده بگیرید

وقتی کلمه جدید می شنوید که نمی شناسید وحشت نکنید. ممکن است نیاز به دانستن معنی آن نباشد، در نهایت می توانید حدس بزنید.

کلمات کلیدی را مشخص کنید

وقتی به برگه سوالات نگاه می کنید، زیر کلمات کلیدی خط بکشید ( مانند نام ها، مکان ها، و تاریخ ها) تا به شما در شنیدن پاسخ ها کمک کند. به یاد داشته باشید که همانطور که گفتیم معمولا از هم معنی ها استفاده می شود.

مراقب گرامر و دیکته باشید

اگر پاسخ شما غلط املایی یا گرامری داشته باشد، نمره ای به شما داده نخواهد شد. بنابراین وقتی پاسخ را وارد پاسخنامه می کنید، دوباره آن ها را چک کنید. می توانید از برگه سوالات نیز برای چک کردن استفاده کنید.

از املای بریتیش یا آمریکایی استفاده کنید

در وبسایت رسمی آیلتس نوشته شده که آیلتس هر دو املا و گرامر بریتیش و آمریکن را می شناسد. بنابراین می توانید از هر کدام در  پاسخ های خود استفاده کنید.

نگران چیزی که در برگه سوالات می نویسید نباشید

در آزمون ماک آیلتس، عادی است که زبان آموزان در برگه سوالات بنویسند و خط بکشند. کسی آن ها را نخواهد دید پس وقت خود را با درست کردن املا و چیز های دیگر تلف نکنید. فقط چیزی که می شنوید بنویسید سپس صحیح آن را وارد پاسخنامه کنید.

دستورالعمل را بخوانید

یکی از ترفند های تقویت لیسنینگ آیلتس این است که در هر بخش آزمون خواندن دستورالعمل است. به شما گفته می شود از چند کلمه استفاده کنید. شما باید تنها تعداد کلماتی که می خواهند را وارد کنید.

از حروف بزرگ یا کوچک استفاده کنید

در وبسایت رسمی بریتیش کانسیل نوشته شده که می توانید پاسخ های خود را با حروف کوچک یا بزرگ بنویسید. پس می توانید تمام پاسخ های خود را با حروف بزرگ بنویسید. مثلا اگر به جای Paris بنویسید paris ایرادی از شما نمی گیرند اما بهتر است برای امنیت بیشتر این کار را نکنید. اگر مطمئن نیستید که ابتدای کلمه حرف بزرگ یا کوچک بنویسید، می توانید کل آن را با حروف بزرگ بنویسید.

به لهجه بریتیش عادت کنید

یک ترفند خوب این است که خود را برای تمام لهجه های ممکن آماده کنید. اگرچه از تمام لهجه ها در آزمون استفاده می شود، اما بخش بیشتر آن بریتانیایی است (برعکس تافل که بیشتر آمریکایی است). پس مطمئن شوید که خوب به آن عادت کرده اید.

تلفظ حروف و اعداد را تمرین کنید

معمولا کلمات در آزمون توسط گویندگان اسپل می شوند، پس مطمئن شوید که می توانید تشخیص دهید که حروف مختلف در لهجه های مختلف چطور تلفظ می شوند. بهترین راه این است که از کلیپ های صوتی خود آیلتس استفاده کنید که برای دانلود آن ها در بخش های مختلف می توانید به این قسمت هم مراجعه کنید.

مراقب چیزی که می نویسید باشید

گویندگان در آزمون اغلب به شما یک پاسخ می دهند اما بعد آن را اصلاح می کنند. پس اولین پاسخ ممکن است صحیح به نظر برسد اما در واقع اشتباه باشد. پس صبر کنید و مراقب باشید.

سوالی را بدون جواب نگذارید

اگر پاسخی را اشتباه بنویسید، نمره منفی به شما تعلق نخواهد گرفت. پس حدس بزنید که جواب ممکن است چه باشد و به همه سوالات پاسخ دهید.

با دقت زیاد گوش دهید

در طول آزمون با دقت بسیار زیاد گوش دهید. تمرکز کنید و اجازه ندهید چیزی در اطراف شما حواستان را پرت کند. در صورتی که پاسخ سوالی را از دست دادید یا اشتباه نوشتید وحشت نکنید زیرا تنها حواس شما را از باقی آزمون پرت خواهد کرد.

گوش خود را قوی کنید

در بین تمام تمرین های تقویت لیسنینگ آیلتس، این یکی از همه مهمتر است. مطمئن شویم که به اندازه کافی تمرین لیسنینگ انجام داده اید. می توانید برای اطمینان در آزمون آنلاین آیلتس نیز شرکت کنید. منابع خوبی پیدا کنید و نگران نباشید اگر مخصوص آیلتس نباشند.

به سخنرانی گوش دهید

به یاد داشته باشید که آخرین قسمت لیسنینگ آزمون یک سخنرانی است. سخنرانی ها معمولا از یک الگوی مشخص پیروی می کنند، مانند یک معرفی برای موضوع و نکات اصلی، و از کلمات مشخصی استفاده می کنند که نشان دهند در حال مقایسه هستند مانند "although". پس گوش دادن به سخنرانی ها در این بخش کمک می کند.

یاد بگیرید همزمان گوش دهید و بنویسید

تمرین تقویت لیسنینگ آیلتس مهم است، اما به خاطر داشته باشید که در آزمون شما باید بنویسید و گوش دهید. پس باید این کار را نیز تمرین کنید. این کار توانایی شما را در انجام هر دو کار به طور همزمان افزایش می دهد.


نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!