تکنیک ها و تمرین های تقویت اسپیکینگ آیلتس

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1400/01/31

 تکنیک های اسپیکینگ آیلتس IELTS و نحوه به کارگیری آنها در تعیین نمره شما نقش تعیین کننده ای را بازی می کنند. مهم ترین اصل برای موفقیت در آزمون آیلتس این است که بپذیرید با وجود اهمیت غیر قابل انکار این آزمون، آیلتس نیز تنها یک امتحان است! آزمونی که اگر به خوبی برای آن آماده شوید، هیچ ترسی ندارد. هیچ سوال فضای یا ناشناخته ای در این آزمون شما را به چالش نخواهید کشید پس به توانایی و مطالعات خود اعتماد کنید. 
"آرام باشید، آیلتس تنها یک آزمون است!"
شاید اغلب با چنین عباراتی از طرف خانواده یا دوستان خود مواجه شده باشید. افراد مختلف، نظرات متفاوتی درباره این آزمون دارند. با این حال، اگر از افرادی که آیلتس را با موفقیت پشت سر گذاشته اند بپرسید خواهید فهمید که این آزمون، آنقدرها هم ترسناک نیست. باور این مسئله، شانس شما برای موفقیت در آزمون را به شکل چشمگیری (بله! چشمگیر!) افزایش می دهد. 
نمره آزمون آیلتس IELTS نقش تعیین کننده ای در آینده تمام داوطلبان دارد. اغلب افرادی که ثبت نام در آزمون آیلتس IELTS را انتخاب می کنند ایده تحصیل یا زندگی در خارج از کشور را در سر دارد. بنابراین، نتایج این آزمون نقش بسزایی در ساخت آینده شما دارد. بهترین راه برای موفقیت در این آزمون، آشنایی با تکنیک هایی است که پاسخگویی به سوالات آزمون را برای شما بسیار ساده تر می کنند. 
اغلب داوطلبان، بخش اسپیکینگ آزمون آیلتس IELTS را به عنوان یکی از دشوارترین بخش های آزمون میشناسند. وقتی نوبت به این قسمت می رسد، شما با چالشی فراتر از آمادگی، تمرین و گسترش دایره لغات رو به رو خواهید شد. در واقع، بررسی ها نشان داده است اکثر داوطلبان در بخش اسپیکینگ آیلتس IELTS نمره کمتر از انتظارات و البته پتانسیل های واقعی خود دریافت میکنند. اما چرا؟ پاسخ این سوال تنها در یک کلمه خلاصه میشود: استرس! 
تمام بخش های دیگر آزمون که به صورت کتبی برگزار می شوند. اما بخش اسپیکینگ به صورت یک مکالمه پویا و واقعی با امتحان گیرنده برگزار می شود. بنابراین، شما فرصت کافی برای فکر کردن و آرام کردن خود در اختیار نخواهید داشت. در این مرحله، همه چیز در لحظه اتفاق می افتد، زمانی برای نگران بودن نیست! شما باید پویا و خودجوش باشید. فراموش نکنید که اولین پاسخ شما همان پاسخ نهایی خواهد بود!
آشنایی با تکنیک های اسپیکینگ آیلتس رمز موفقیت شما خواهد بود. شما با استفاده از این تکنیک ها و یادگیری آنها می توانید بدون هیچ ترسی از بخش اسپیکینگ Speaking آزمون آیلتس IELTS گذر کنید. در ادامه، برخی از بهترین تکنیک ها و استراتژی ها برای موفقیت در بخش اسپیکینگ Speaking آزمون آیلتس IELTS را برای شما آورده ایم. 

•    اطلاعات خود در مورد زمانبندی و نحوه نمره دهی بخش اسپیکینگ Speaking آیلتس IELTS افزایش دهید. 
•    به واژگان مسلط شوید.
•    از پاسخ های از پیش آماده شده استفاده نکنید. 
•    از یکنواخت صحبت کردن اجتناب کنید. 
•    از اشتباهات خود وحشت نکنید. 

آشنایی با زمان بندی و نحوه نمره دهی بخش اسپیکینگ آیلتس IELTS

بخش اسپیکینگ آزمون آیلتس IELTS از سه بخش تشکیل شده است.
آزمون آیلتس اسپیکینگ دارای 3 قسمت است: 

•    بخش مقدماتی 
•    بخش تسک کارت
•    بخش مصاحبه 

قسمت اول: بخش مقدماتی

این قسمت به طور کلی بین 4 الی 5 دقیقه طول میکشد. در این مرحله، ممتحن برخی سوالات کلی درباره زندگی، سرگرمی ها و سایر موارد را از شما خواهد پرسید. در هنگام پاسخگویی به این سوالات صادق و طبیعی باشید. همین نکته کوچک، یکی از بهترین تکنیک های اسپیکینگ آیلتس IELTS است. توجه داشته باشید که توجه و آرامش شما در هنگام پاسخ دادن تاثیر خوبی روی آزمون گیرنده به جا خواهد گذاشت. پس یک لبخند ملایم را فراموش نکنید!
علاوه بر این، از پیچیدگی های معنایی خودداری کنید. نیازی به پاسخ های علمی نیست. برای درک بهتر این مسئله، به مثال زیر توجه کنید: 

Do you think reading a magazine can help you learn a language?

پاسخ شما می تواند به این شکل باشد: 

Yes! It helps develop one’s communication skills and also their vocabulary

برای تقویت اعتماد به نفس خود در هنگام پاسخگویی می توانید به نکات زیر که در دسته تکنیک های اسپیکینگ آیلتس IELTS قرار دارند نیز توجه کنید:

•    با آرامش پاسخ دهید اما خیلی طولانی صحبت نکنید. 
•    توجه داشته باشید در مرحله سوم آزمون اسپیکینگ آیلتس از شما انتظار می رود پاسخ های خود را به طور کامل و جامع بیان کنید. 

قسمت دوم: بخش تسک کارت

در این قسمت از آزمون اسپیکینگ آیلتس IELTS، شما یک کارت حاوی یک موضوع برای مکالمه دریافت خواهید کرد. به طور کلی، شما 1 دقیقه برای آماده کردن یک پاسخ و طرح یک ایده کلی فرصت خواهید داشت. سپس، به مدت 2 دقیقه باید در مورد موضوع داده شده صحبت کنید. این مرحله، از جمله قسمت های چالش برانگیز برای داوطلبان آزمون آیلتس IELTS است. 

برخی از موضوعات رایج تسک کارت: 

•    تبلیغاتی که در مجله، تلویزیون یا روزنامه دیده اید. 
•    درباره خواننده مورد علاقه خود صحبت کنید.
•    یک قانون خوب در کشور شما.

در ادامه چند تکنیک اسپیکینگ آیلتس IELTS برای موفقیت بیشتر در این بخش به شما معرفی کرده ایم. بهتر است در طول دوران آمادگی برای آزمون آیلتس IELTS از این روش ها استفاده کنید. 
بر روی کاغذی که در اختیار شما قرار خواهد گرفت نکات و یادداشت هایی که ممکن است در صحبت کردن به شما کمک کند را بنویسید. پیشنهاد میکنیم با توجه به محدودیت زمانی، تنها کلمات کلیدی و طلایی پاسخ خود را بنویسید و با استفاده از آنها، برای مدت زمان بیشتری صحبت کنید. 

•    برای طراحی یک ساختار کلی برای پاسخ خود از متن سوال استفاده کنید. 
•    اطمینان حاصل کنید که به اندازه حداقل مدت زمانی که از شما انتظار می رود صحبت می کنید (البته زیاده روی نکنید). پیشنهاد میکنیم برای آشنایی بیشتر با ساختار و

زمانبندی بخش اسپیکینگ آیلتس، شرکت در آزمون آزمایشی آیلتس IELTS یا آزمون آنلاین آیلتس IELTS را در نظر بگیرید. 

قسمت سوم: بخش مصاحبه

این قسمت نیز به طورکلی 4 الی 5 دقیقه طول میکشد. استفاده از تکنیک های اسپیکینگ آیلتس IELTS به موفقیت شما در این مرحله کمک شایانی میکند. موضوعات مصاحبه در این قسمت بسیار متنوع هستند. بنابراین، خود را آماده کنید. پاسخ های خود را بر اساس تجربیات واقعی بیان کنید. این کار شما را خاص و مسلط نشان می دهد. با این حال، خود را محدود نکنید. اگر از شما سوالی پرسیده شد که جواب آن را نمی دانستید یا هیچوقت آن را تجربه نکرده بودید پاسخ منفی ندهید! پیشنهاد میکنیم روی قدرت داستان سازی خود کار کنید! 
تکنیک های اسپیکینگ آیلتس IELTS برای موفقیت در بخش مصاحبه: 

•    دایره لغات گسترده رمز بزرگترین نقطه قوت شما خواهد بود. 
•    به خوبی راجع به موضوع فکر کنید و در پاسخ دادن شتابزده عمل نکنید. 
•    پاسخ های خود را با دلایل و استدلال هایی پشتیبانی کنید. این کار به آزمون گیرنده نشان میدهد شما تسلط خوبی بر روی موضوع مورد بحث دارید. 
•    سوال را به دقت تحلیل کنید تا به هدف اصلی آن پی ببرید. 

تسلط به واژگان:

اکثر متقاضیان شرکت در آزمون آیلتس IELTS با مشکلات زیادی در به خاطر سپردن واژگان و استفاده از آنها دست و پنجه نرم میکنند. توجه داشته باشید که این دو مهارت، وزن یکسانی در نمره نهایی شما دارند پس نباید هر هیچ کدام غفلت کنید. برخی از داوطلبان آنقدر درگیر یادگیری تعداد بالای کلمات هستند که یادگرفتن نحوه به کار گیری آنها را کاملا فراموش میکنند. آنچه بیش از به کار بردن کلمات دشوار اهمیت دارد، میزان تسلط شما بر روی کلمات است. بنابراین، به این موضوع دقت کنید. 
وقتی روان و شیوا صحبت کنید، خواه ناخواه تاثیر خوبی بر روی آزمونگر به جا میگذارد. حتی اگر از کلمات دشوار زیادی هم استفاده نکنید این مسئله تغییر نمیکند. تنها 2 یا 3 کلمه سطح دشوار در پاسخ شما کفایت می کند. پس چندان خود را درگیر آن نکنید و بر روی تسلط و ایجاد یک مکالمه روان تمرکز کنید. 

از پاسخ های از پیش آماده شده استفاده نکنید:

بسیاری از ثبت نام کنندگان در آزمون آیلتس IELTS سعی میکنند درست مانند امتحانات دبیرستان، سوالات و پاسخ های آیلتس را به خاطر بسپارند. این کار به هیچ وجه توصیه نمی شود و در دسته تکنیک های اسپیکینگ آیلتس IELTS قرار ندارد. پیش از هر چیز، باید بدانید که استفاده از چنین تکنیکی بسیار زمانبر است و در نهایت کمکی نیز به شما نخواهد کرد (به خصوص در بخش دوم و سوم). زیرا در قسمت تسک کارت و مصاحبه طیف گسترده ای از موضوعات تصادفی به کار گرفته می شود. 
به خاطر داشته باشید که آزمون گیرندگان به سرعت تفاوت میان یک پاسخ از پیش آماده شده و پاسخ واقعی را متوجه می شوند. این مسئله، به نوبه خود بر روی نمره شما تاثیر منفی می گذارد. پیشنهاد میکنیم که هر روز، هر چند کوتاه، 

از یکنواخت صحبت کردن اجتناب کنید:

پاسخ ها و به طور کلی، مکالمه شما، باید به گونه ای باشد که شنونده را با خود درگیر میکند. سرعت و لحن بیان کلمات را در نقاط مشخصی از جمله تغییر دهید. نشان دهید که تا چه حد به زبان انگلیسی و نحوه گفتار در این زبان، مسلط هستید. با انجام این کار، پاسخ های شما روانتر و البته، جالب تر به نظر می رسند. 

از اشتباهات خود وحشت نکنید:

بله! شما نباید پس از یک اشتباه در جمله بندی، گرامر یا تلفظ یک کلمه وحشت کنید! لازم است بدانید که بروز خطا و اشتباه در طول آزمون کاملا طبیعی است. در واقع، تمام شرکت کنندگان چنین اشتباهاتی را مرتکب می شوند! پس خود را نبازید و تنها به ادامه پاسخ خود برسید. 
اگر برای شما ممکن بود، اشتباه خود را به سرعت اصلاح کنید. این مسئله، نشان می دهد که شما به خوبی از ساختار پاسخ خود آگاه هستید. اما اگر نمی دانید که چگونه باید اشتباه خود را اصلاح کنید چندان نگران نباشید. تنها به جلو حرکت کنید. 

 

تکنیک ها و تمرین های تقویت اسپیکینگ آیلتس

آخرین تکنیک های اسپیکینگ آیلتس

وقتی که سوال یا جمله ای را نمیفهمید تنها صادق باشید و اینگونه بیان کنید: 

I'm sorry. But, could you please elaborate on what you mean?

سعی کنید از واژگان پیشرفته در جملات خود استفاده کنید. علاوه بر این، در یک جمله از کلمات و عبارات مشابه استفاده نکنید.
ویژگی های گرامری که در متن سوالات وجود دارد را حفظ کنید. به طور مثال، اگر آزمونگر با فعل گذشته از شما درباره یک تجربه یا حادثه پرسید پاسخ خود را با فعل های زمان گذشته بیان کنید. 
توصیه میکنیم استراتژی ها و تکنیک های اسپیکینگ آیلتس IELTS که امروز آموختید را در تمرینات هر روزه خود به کار ببرید. علاوه بر این، برای درک بهتر سطح فعلی خود و ردیابی میزان پیشرفتتان، شرکت در آزمون آزمایشی آیلتس IELTS یا آزمون ماک آیلتس IELTS نیز مفید خواهد بود. 

دانلود اسپیکینگ ها Speaking برای آیلتس IELTS

همانطور که بارها گفته ایم، شرکت در آزمون آزمایشی آیلتس IELTS یا آزمون ماک آیلتس IELTS یک راه عالی برای افزایش میزان آمادگی شما است. با شرکت در این آزمون ها، علاوه بر اینکه از سطح فعلی و میزان پیشرفت خود آگاه می شوید، فرصت آشنایی با نمونه سوالات واقعی آیلتس IELTS را نیز به دست می آورید. در ادامه، چند نمونه سوال اسپیکینگ آیلتس IELTS را برای شما آورده ایم. شما می توانید با به کار گیری تکنیک های اسپیکینگ آیلتس IELTS که امروز آموختید، مهارت های خود را تقویت کنید. 

IELTS Speaking Actual Tests and Suggested Answers

30 Free IELTS Speaking Practice Cards


نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!