تکنیک ها و تمرین های تقویت ریدینگ و درک مطلب آیلتس

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1400/02/04

تقویت ریدینگ آیلتس به نظرتان سخت و دشوار می آید؟ بسیاری از افراد فکر می کنند که قسمت ریدینگ این آزمون از سخت ترین بخش های آزمون آیلتس است. آنها احساس می کنند که این بخش حتی دشوار تر از بخش های صحبت کردن یا اسپیکینگ، نوشتن یا رایتینگ و گوش دادن یا لیسنینگ است!
درست است که شما باید در این بخش خیلی سریع کار کنید و مطالعه متن های ریدینگ به تمرکز زیادی نیاز دارد. شما باید خود را در طول آزمون بسیار متمرکز نگه دارید تا پاسخ صحیح سوالات را بتوانید پیدا کنید. اما ترفند هایی وجود دارد که می توانید برای بهتر شدن در خواندن آن ها را انجام دهید. در ادامه این مقاله گزیده ای از این ترفند ها را توضیح داده ایم.

آنچه که باید درباره آزمون آیلتس بدانید

بخش ریدینگ آزمون آیلتس دارای سه بخش مجزا است، به این معنی است که شما باید سه متن مختلف را در این قسمت بخوانید. سوالات مختلفی نیز برای هر بخش طراحی شده است و شما 60 دقیقه وقت دارید تا این متون را بخوانید و به همه سوالات مطرح شده پاسخ دهید.
ممکن است اگر از قبل در آزمون ماک آیلتس شرکت کرده باشید و چند تست ریدینگ دیده باشید، متوجه شده باشید که برخی از سوالات از نظر چیزی که از شما می خواهند تقریبا شبیه به هم باشند. در اینجا انواع سوالات اصلی که به طور کلی می توانید در آزمون ریدینگ با آن ها مواجه شوید را آورده ایم:

• سوالات صحیح / غلط / اشاره نشده
• سوالات چند گزینه ای
• سوالات تطبیقی
• سوالات پر کردن جای خالی
• سوالات تمام کردن جمله
• سوالات طبقه بندی
• سوالات پاسخ کوتاه 
• سوالات تکمیل نمودار ، جدول یا دیاگرام

حالا که به انواع سوالات آزمون آیلتس آشنا شدیم، باید دید که برای پاسخگویی به سوالات تا بیشترین حد ممکن چه کار هایی می توانید انجام دهید؟

پنج ترفند فوق العاده برای تقویت ریدینگ آیلتس و افزایش نمره

از زمان به نفع خود استفاده کنید

همانطور که سوالات را حل می کنید پاسخ نامه را پر کنید: در اتاق آزمون، دو چیز را دریافت خواهید کرد؛ یک دفترچه با تمام سوالات و یک پاسخ نامه. پاسخ نامه مهم ترین سند شما است زیرا تمام پاسخ های شما باید در آن ثبت شود. اگر پاسخ های خود را فقط در جزوه سوالات بنویسید، پاسخ های شما در نظر گرفته نمی شوند و نمره ای به آن ها تعلق نمی گیرد.
بسیار از شرکت کنندگان در آزمون آیلتس با نوشتن پاسخ ها در دفترچه سوالات و سپس انتقال آنها به پاسخ نامه، وقت زیادی را تلف می کنند. همچنین بسیاری از آن ها ناگهان می فهمند که در پایان وقت کافی برای انتقال همه پاسخ های خود به صفحه پاسخنامه را ندارند. تصور کنید چقدر بد خواهد شد که جواب همه سوالات را داشته باشید اما وقت کافی برای نوشتن آن ها در جایی که باید نوشته شوند را نداشته باشید!
بنابراین، آنچه که ما به شما توصیه می کنیم انجام دهید این است که هنگام پاسخ دادن و جلو رفتن پاسخنامه را پر کنید، نه در پایان آزمون. جزوه را پیش روی خود داشته باشید تا بتوانید متون و سوالات را به راحتی بخوانید و پاسخنامه را نیز در جایی  بگذارید تا بتوانید همانطور که در آزمون پیش می روید، تمام پاسخ ها را یادداشت کنید.
سوالات سخت را برای آخر بگذارید: از دیگر راه های تقویت ریدینگ آیلتس این است که اگر وقت زیادی روی سوالاتی که سخت هستند بگذارید وقت زیادی را تلف خواهید کرد، پس آن ها را برای آخر بگذارید. در این صورت قادر نخواهید بود که به سوالات ساده تر نیز پاسخ دهید و نمره آن ها را نیز از دست خواهید داد.  
اگر پاسخ درست برخی از سوالات را نمی دانید آن ها را رها کنید و ادامه دهید. با این کار می توانید روی سوالاتی که بلدید تمرکز کنید و سپس اگر وقت اضافه ای در پایان داشتید می توانید دوباره روی سوالات مشکل تر باز گردید و فکر کنید.
پیش از دیدن سوالات خواندن متن را شروع نکنید: هنگامی که شروع به خواندن می کنید، باید از قبل سوالات را در ذهن خود داشته باشید. در غیر این صورت، ابتدا متن را می خوانید و سپس سوالات را، سپس  دوباره مجبور می شوید متن را دوباره بخوانید. در آخر می بینید که بار ها متن را خوانده اید وقت  کافی ندارید. قبل از خواندن متن، ابتدا سوالات را بخوانید و در مورد اطلاعاتی که برای پاسخ به این سوالات هنگام خواندن باید پیدا کنید ، فکر کنید.
در آزمون آزمایشی آیلتس شرکت کنید: برای تقویت ریدینگ آیلتس و حتی تمام بخش های دیگر آن، این بهترین راه برای استفاده از وقت خود قبل از امتحان اصلی است! در این صورت قبل از شرکت در آزمون واقعی، یاد می گیرید که چگونه باید با این آزمون برخورد کنید. شما در خواهید یافت که نقاط قوت و ضعفتان کجاست. همچنین می دانید برای هر سوال چه کاری انجام دهید و چگونه به هر نوع سوال پاسخ دهید. به این ترتیب می دانید که چگونه زمان خود را به بهترین شکل تقسیم کنید.

تمام سوالات را با دقت بخوانید

وقتی شروع به انجام بخش ریدینگ کردید، مطمئن شوید که دستورالعمل ها و مثال ها را با دقت می خوانید. اکثر اوقات سوالات  یکسان به نظر می رسند، بنابراین پس از انجام چند آزمون آنلاین آیلتس، آن ها را در نگاه اول تشخیص خواهید داد. با این حال، جزئیاتی وجود دارد که باید به آنها توجه ویژه ای داشته باشید. در اینجا آن چیزی که باید در سه نوع از متداول ترین انواع این سوالات به آن توجه کنید آورده شده است:
درست / نادرست / اشاره نشده: اگر "درست" را انتخاب کنید، کل جمله آورده شده باید درست باشد. در این بخش چند سوال مشکل نیز وجود دارد که تمام جزئیات ذکر شده در آنها درست نیست. برخی ممکن است درست باشد در حالی که برخی دیگر نادرست است. در این موارد، جواب "غلط" خواهد بود.
سوالات تطبیقی: گزینه هایی را که قبلاً استفاده کرده اید خط نزنید. این ممکن است یک روش سریع برای پاسخ دهی به نظر برسد اما می تواند منجر به اشتباه شود. در عوض، در همه گزینه های هر سوال را مجدد در نظر بگیرید. به این ترتیب در صورتی که دیدید هر گزینه برای سوال دیگری مناسب تر است، می توانید اشتباهات خود را اصلاح کنید.
سوالات پر کردن جای خالی: اطمینان حاصل کنید که از حد مجاز تعداد کلمات برای هر جای خالی بیشتر ننویسید.

مرور کردن را تمرین کنید

مرور کردن اسکن یک روش خواندن است که به شما امکان می دهد سریع تر اطلاعات لازم را پیدا کنید. هنگام این کار، دیگر همه چیز را کلمه به کلمه نمی خوانید. فقط با حرکتی موج مانند، چشم های خود را به راحتی روی متن حرکت می دهید. برای خواندن جزئیات متوقف نمی شوید و با اطلاعات غیرضروری وقت خود را تلف نمی کنید. این یک روش عالی برای درک نکته های اصلی متن و پیدا کردن اطلاعاتی است که می خواهید با جزئیات بیشتری بخوانید.
وقتی واقعاً می خواهید متنی را بفهمید، باید بدانید که هر پاراگراف دقیقا چه می گوید. هر پاراگراف یک نکته اصلی دارد و آن نکته در موضوع متن بیان می شود. وقت ندارید همه جزئیات را بخوانید و این اشکالی ندارد زیرا بیشتر آن ها برای پاسخ دادن لازم نیستند. آنچه واقعاً برای درک هر پاراگراف نیاز است، اطلاعات موجود در جمله موضوع است.
بنابراین ، جمله موضوع را از کجا پیدا می کنید؟
معمولاً اولین جمله هر پاراگراف است، اما می تواند در انتها نیز بیاید و ایده اصلی کل پاراگراف را بیان می کند. جمله های موضوع به راحتی قابل تشخیص هستند زیرا انگار چیزی که در ادامه می آید را اعلام می کنند. مثلا "امروزه استفاده از اینترانت در شرکت ها مزایای زیادی دارد" جمله موضوع یک پاراگراف است که می خواهد مزایای اینترنت را مورد بحث قرار دهد. برای صرفه جویی در وقت، آن را در جمله اول و جمله دوم و سپس جمله آخر جستجو کنید.
همچنین مرور کردن به شما کمک می کند کلمات کلیدی و اعداد را سریع پیدا کنید. یافتن اعداد معمولاً آسان است اما برای کلمات کلیدی باید از حافظه خود استفاده کنید تا مکان تقریبی را که قبلا آن را خوانده اید پیدا کنید و سپس با جزئیات بیشتری به دنبال کلمه مورد بحث بگردید. همچنین باید به دنبال کلمات کلیدی و اعداد در شکل ها، نمودارها و پاورقی ها باشید.

با کلمات خوب برخورد کنید

وقتی با کلمات نا آشنا روبرو می شوید وحشت نکنید. حتی افراد بومی هم هر کلمه را در هر متنی که می خوانند نمی فهمند.  اشکالی ندارد زیرا همه این کلمات بیشتر وقت ها مهم نیستند. به یاد داشته باشید که این یک تست واژگان نیست!
شما مجاز به استفاده از دیکشنری در امتحان نیستید اما عیبی ندارد. با جستجوی هر کلمه ای که نمی دانید، وقت زیادی را در امتحان تلف خواهید کرد. بنابراین، باید هنگام تقویت ریدینگ آیلتس در خانه نیز استفاده از آن را فراموش کنید. وقتی مشغول خواندن چیزی یا شرکت در یک آزمون آزمایشی آیلتس هستید، از دیکشنری استفاده نکنید.
شما باید تمرین کنید تا سریع تر بخوانید و ایده های کلی را در متن درک کنید. بدانید که می توانید معنی یک جمله یا پاراگراف را درک کنید حتی اگر تک تک کلمات را بلد نباشید!
اگر می خواهید دایره واژگان خود را بهبود ببخشید، می توانید پس از اتمام آزمون آزمایشی IELTS به طور جداگانه روی آن کار کنید. در برخی متن ها کلمات واقعاً مهمی وجود دارد که از یک زمینه خاص به حساب می آیند و تخصصی هستند و در واژه نامه انتهای متن آورده شده اند. اگر واژه نامه ای را مشاهده کردید، باید آن را بخوانید تا درک خود را از این گونه متون افزایش دهید.
همچنین ممکن است با سوالاتی روبرو شوید که در آن ها از مترادف کلمات استفاده شده در متن استفاده می کنند. به عنوان مثال، ممکن است پاراگرافی در مورد مضرات قرار گرفتن بیش از حد کودکان در معرض تلویزیون داشته باشید. ممکن است در سوالات از کلمه "disadvantages" استفاده نشود، اما ممکن است به جای آن از مترادفی مانند "downside" یا "drawbacks" استفاده شود.
بنابراین اگر واژگانی که بلدید زیاد است قطعاً بهتر خواهد بود. اما هنوز هم باید هنگام یافتن مفهوم کلمات ناشناخته خونسرد باشید. تا جایی که می توانید واژگان جدید بیاموزید، اما اگر تک تک کلمات یک متن را نمی دانید هم استرس پیدا نکنید.

سرعت خواندن خود را افزایش دهید

تنها یک راه وجود دارد که این کار را انجام دهید و آن است که بیشتر بخوانید. هرچه بیشتر بخوانید در خواندن متن ها سریع تر و بهتر خواهید شد. برای این کار باید تست های آزمایشی بدهید و در نمونه های ریدینگ را تمرین کنید و سوالات را پاسخ دهید. حتی در اوقات فراغت خود کتاب هایی مانند داستان یا کمیک بخوانید و هر بار سعی کنید کمی سریع تر بخوانید. حتی برای خود می توانید زمان هم بگیرید.
حتی اگر از قبل منابع آیلتس مورد علاقه خود را تهیه کرده اید، سعی کنید باز هم متن ها و موضوعاتی را بخوانید که ممکن است از لحاظ طولانی بودن و پیچیدگی مانند آیلتس باشند. متن های علمی، اقتصادی و سیاسی بخوانید که برای اخبار نیز عالی هستند.
تمرین تقویت ریدینگ آیلتس برای شما معجزه می کند حتی اگر هنوز در حال مطالعه یا کار کردن باشید. آزمون ریدینگ راهی عالی برای تقویت مهارتی است که قرار است در تمام عمر از آن استفاده کنید.

 

تکنیک ها و تمرین های تقویت ریدینگ و درک مطلب آیلتس

دانلود ریدینگ ها و درک مطلب Reading برای آیلتس IELTS

اگر به زمان بندی آزمون آیلتس نگاه کنید می بینید که زمان ریدینگ آزمون آیلتس ۶۰ دقیقه است که در سه بخش برگزار می شود. تمام متن ها نیز از لحاظ طولانی بودن در مجموع حدود 2150 تا 2750 کلمه می شوند. هر بخش شامل یک متن طولانی است. متن ها واقعی هستند و از کتاب ها، روزنامه ها و مجلات خارج شده اند. این متن ها برای یک شنونده غیر متخصص نوشته شده اند و در بخش موضوعات آکادمیک هستند.
این متن ها کاملا مناسب و در دسترس شرکت کنندگانی هستند که وارد مقاطع لیسانس یا ارشد می شوند، یا به دنبال موقعیت های شغلی هستند. متون از انواع توصیفی و واقعی تا تحلیلی هستند. این متن ها می توانند مواد غیرکلامی باشند، مانند نمودارها، دیاگرام ها یا تصاویر. اگر در متون از لحاظ فنی استفاده شود، یک واژه نامه ساده نیز ارائه می شود.
اگر برای افزایش نمره خود تقویت ریدینگ آیلتس را در اولویت قرار داده اید بهتر است از منابع و متون مناسبی استفاده کنید. در اینجا می توانید به مجموعه ای از ریدینگ های آیلتس دسترسی و آن ها را دانلود کنید و با استفاده از آن ها مهارت خود را افزایش دهید.
بهتر است بدانید که همانطور که گفته شد، سوالات متنوعی مطرح خواهند شد، مانند چند گزینه ای، شناسایی اطلاعات و نقطه نظر های نویسنده، تطبیقی، پاسخ کوتاه، تکمیل نمودار و جدول و غیره که با استفاده از متن های قرار داده شده در لینک بالا می توانید خود را برای پاسخ دادن به تمام این سوالات آماده کنید.


نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!