تکنیک ها و تمرین های یادگیری و به حافظه سپردن لغت برای آزمون آیلتس

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1400/04/01

یادگیری لغت برای آیلتس چالشی است که مانع از به دست آوردن نمره ی بالا در این آزمون شده است؟ آزمون های آیلتس جنرال و آکادمیک به گونه ای طراحی شده اند که توانایی کلی زبان انگلیسی شما را بسنجند. اما موضوعات مشخصی وجود دارد که برای اینکه نمره خود را از هر جنبه افزایش دهید باید آن ها را بدانید.
این مطلب به شما آموزش می دهد که چطور لغات ضروری آیلتس که به شما در درک بهتر و سریعتر لیسنینگ و ریدینگ کمک می کنند را بیاموزید، با دقت بیشتر جواب  دهید و سپس آن ها را به طور مؤثر تری در رایتینگ و اسپیکینگ خود استفاده کنید.

تکنیک های یادگیری لغات و کلمات برای آزمون آیلتس

یک دفتر بخرید

مشاهدات نشان می دهد که نوشتن چیز ها با دست ( با خودکار آبی!) به شما کمک می کند که اطلاعات را با راحتی بیشتری به خاطر بسپارید نسبت به زمانی که از ابزار های دیجیتال استفاده کنید.
پس یک دفتر برای خود تهیه کنید که بتوانید همه جا آن را با خود ببرید. بهتر است جلد مورد علاقه شما را  داشته باشد تا به باز کردن آن تمایل داشته باشید. کلمات جدیدی که می بینید را در یک طرف صفحات بنویسید، به این ترتیب می توانید از خودتان امتحان نیز بگیرید.

از یک دیکشنری خوب استفاده کنید

دیکشنری های آموزشی برای این طراحی شده اند که از ادبیاتی استفاده کنند که برای زبان آموزان واضح و قابل فهم باشد. اگر تعاریف را در دفتر خود بنویسید قطعا به تقویت مهارت رایتینگ شما نیز کمک زیادی خواهد کرد و موجب در ذهن ماندن کلمات خواهد شد.
این دیکشنری ها همچنین به شما مثال هایی از اشتباهات معمول می آموزند، به همین دلیل سرمایه گذاری خوبی به حساب می آیند. دیکشنری آنلاین لانگ من Longman رایگان است و کلمات را با تعریف و متن ها و تلفظ به شما می آموزد.

یاد بگیرید که نماد ها و اختصارات چه معنی دارند

در مورد ویژگی های کلمات یاد بگیرید زیرا به شما می آموزد که کلمات چه خاصیتی دارند و چطور می شود از آن ها در جمله استفاده کرد. برای هر کلمه در دفترتان، اشکال مختلف آن را بنویسید( اسم، فعل، صفت، قید).

کاراکتر های تلفظ را یاد بگیرید

بیشتر دیکشنری ها علامت [‘] را قبل از حروف استرس دار قرار می دهند. این کابر به شما کمک می کند که استرس اصلی یک کلمه را یاد بگیرید. در دفتر خود می توانید خطی زیر این حروف بکشید تا بهتر در خاطرتان بماند.

در مورد الگوهای کلمات بدانید

بسیاری از کلمات الگوهایی دارند که می توانید از آنها برای تقویت مهارت اسپل کردن خود استفاده کنید. مانند educate education، donate، donation.
همچنین برخی گروه ها هستند که از الگوهای نا معینی استفاده می کنند مانند long، length، lengthen،strong strength، strengthen.

از کلمات پیشین یاد داشت برداری کنید

Collocation ها کلماتی هستند که همیشه با هم دیگر می آیند. به طور مثال شما می توانید بگویید ‘heavily polluted’ اما نمی توانید بگویید ‘strongly polluted’.
یاد گرفتن عبارت های آکادمیک مانند نمونه بالا به شما کمک می کند که روان تر و بدون نیاز به فکر کردن درباره کلمات صحیح بتوانید بنویسید. بهترین جا برای پیدا کردن این عبارت ها و یادگیری لغت برای آیلتس، آزمون آزمایشی آیلتس است. زیرا منبع خوبی از لغات پر تکرار هستند.

کلمات پسین را نیز یاد داشت کنید.

این کار به خصوص برای پریپوزیشن ها و اشکال مختلف فعل ها لازم است. به مثال های زیر توجه کنید.

 I’d rather go, I’d prefer to go, I’d rather you went.

کلمات مترادف را پیدا کنید

مراقب استفاده های متفاوت کلمات و مترادف های آن ها باشید. مثلا clear = liquid. اما نمی توانید مثلا در جمله بگویید The graph liquidly shows… . تنها از مترادف هایی استفاده کنید که مطمئن هستید در متن های صحیح دیده اید.

متضاد های کلمات را یاد داشت کنید

متضاد های کلمات را پیدا کنید و آن ها را یاد داشت کنید و مراقب دیکته خود نیز باشید. متضاد ها می توانند گاهی بسیار کمک کنند باشند زیرا یکی از راه های اصلی یادگیری لغت برای آیلتس به شمار می آیند. مثلا در سوالات صحیح و غلط. زیرا وقتی جواب «غلط» باشد، معمولا از یک کلمه متضاد استفاده شده است.

پیشوند ها و معنی آن ها را یاد بگیرید

این کار به شما کمک می کند که معنی کلمات را بتوانید از روی متن حدس بزنید. در اینجا لیستی از ۵۰ پیشوند معمول در زبان انگلیسی را می توانید ببینید.

به دنبال ریشه کلمات بگردید

اگر بدانید ریشه کلمات به چه معنی هستند، این کار می تواند به شما کمک کند که معنی را بتوانید از متن حدس بزنید. به طور مثال یکی از کلمات در تکرار در آیلتس کلمه زیر است: ‘aqua‘ = ‘water’ که کلمات هم ریشه آن aquifer, aqueduct, aquatic هستند. مثال دیگر نیز کلمه ‘terra‘ = earth است که کلمات هم رشته آن terrestrial, terrace, terrain, territory هستند.

ترفند هایی برای به خاطر سپردن کلمات

تحقیقات نشان داده است که برای این که یک کلمه ملکه ذهنتان شود و باقی بماند، لازم است که ۱۲ بار آن را بشنوید،‌ یا ببینید. بنابراین دیدن کلمات در متن های ریدینگ، اسپیکینگ، و مدل های رایتینگ می توان اثر مشابهی برای شما داشته باشد. در زیر چند ترفند دیگر به شما آموزش داده شده است.

کیف کلمات خود را بسازید

کیف کلمات یکی از کاربردی ترین کار هایی است که برای یاد گیری لغت برای آیلتس می توانید انجام دهید. برای انجام این کار کلمات جدید را که حداکثر ۱۲ کلمه در روز هستند روی یک کارت بنویسید، سپس برای آن تعریف، مترادف، متضاد، تلفظ و ... در طرف دیگر کارت بنویسید.
در طول روز ها، کلماتی که در اول هفته یاد گرفته اید به طور خود کار در ذهن شما می مانند به طوری که دیگر نیاز نیست به آن ها فکر کنید.

کلمات را در جمله ای بنویسید که می توانید استفاده کنید

اینکه کلمات را برای ریدینگ و لیسنینگ یاد بگیرید خوب است، اما برای استفاده از آن ها در رایتینگ و اسپیکینگ، باید یک جمله نمونه داشته باشید که بتوانید آن را به خاطر بسپارید و تکرار کنید تا زمانی که در ذهن شما نقش بندد. این کار را در آزمون ماک آیلتس انجام دهید.

کسی را پیدا کنید تا از شما آزمون بگیرد

این فرد می تواند کسی باشد که شرایطی مشابه شما دارد یا کسی باشد که علاقه مند به کمک کردن به شماست. این کار می تواند یاد گیری را بسیار لذت بخش و به یاد ماندنی کند.

یک برنامه یا سیستم آنلاین برای خود پیدا کنید

درست است که نوشتن کلمات روی کاغذ به یادگیری آن ها کمک بیشتری می کند، اما اپلیکیشن هایی وجود دارند که می توانند به شما کمک کند کلمات خود را مرور کنید و لیست کلمات خود را بسازید.

کلمات را با موبایل خود ضبط کنید

سعی کنید برای این کار از دیکشنری آنلاین تلفظ کلمات خود استفاده کنید. بهترین راه برای یادگیری لغت برای آیلتس این است که صدای آن را ضبط کنید تا بتوانید هر جا که می روید به آن ها گوش دهید و کلمات را تکرار کنید.

یک منبع ریدینگ مناسب برای آیلتس برای خود پیدا کنید

البته که خوب است همیشه چیزی را بخوانید که از همه بیشتر به آن علاقه دارید، و از خواندن آن لذت می برید. با این حال، متن های ریدینگ آیلتس همواره رسمی تر و آکادمیک تر هستند، بنابراین باید مطمئن شوید که تمرین کافی در نوشتن این گونه متن ها را دارید.

تنها از وبسایت های با کیفیت استفاده کنید

از منابع معتبر آیلتس و وبسایت هایی مانند BBC Learning English, British Council Learn English و البته از IELTS Liz استفاده کنید.

خودتان مطالب را چک کنید

بهترین جایی که می توانید کلمات جدید آیلتس را چک کنید وبسایت ludwig.guru است. تنها کافی است که کلمات خود را وارد کنید تا تعداد زیادی مثال برگرفته از منابع خوب و معتبر را به شما نشان دهد.

 

تکنیک ها و تمرین های یادگیری و به حافظه سپردن لغت برای آزمون آیلتس

کتاب های لغت برای آیلتس

IELTS Vocabulary

این کتاب در وبسایت IELTSMaterial.com شامل کلمات، فعل ها، تمارین و متن های نمونه برای هر مبحث است. این تاپیک ها در آزمون های آیلتس بسیار پر تکرار هستند. این کتاب نه تنها به شما کمک می کند که یادگیری لغت برای آیلتس راحت شود، بلکه شما را با عبارات و فعل های جدید آشنا می کند و استفاده کلمات در بخش رایتینگ را به شما می آموزد.

Collins Vocabulary for IELTS

این کتاب لغت که به همراه یک سی دی است به ۲۰ بخش تقسیم شده است. کلماتی را که پوشش می دهد به تمام چهار بخش آزمون آیلتس مربوط می شود. هر بخش این کتاب شامل تمارین و فعالیت هایی است که موجب یادگیری بهتر لغات می شود. همچنین یک آزمون تمرینی در پایان هر بخش وجود دارد که از آزمون اصلی آیلتس الگو برداری شده اند.

Barron’s Essential Words for IELTS

این کتاب برای زبان آموزانی که قصد شرکت در آیلتس را دارند بسیار ضروری است. در این کتاب تمرین های جامعی بر ساختن دایره لغات خود و استفاده صحیح از آن ها در مکالمات خود پیدا می کنید. همچنین لیست بزرگی از ششصد کلمه پر تکرار آیلتس در آن وجود دارد. این کلمات به دسته بندی های پرتکراری شامل توریسم، طبیعت، محیط زیست، هنر، سرگرمی و ... مربوط می شوند.

4000 English Words

این کتاب ها که شامل یک سری ۶ تایی هستند، بر ساخت دایره واژگان شما به تمرکز بر ۴۰۰۰ کلمه ای که به طور مرتب در آیلتس تکرار می شوند از سطح مبتدی تا پیشرفته هدف گذاری کرده اند.
هر بخش از این کتاب شامل ۲۰ کلمه است که با جملاتی می آیند تا با استفاده صحیح از آن ها آشنا شوید. در پایان هر بخش داستان کوتاهی که در آن تمام کلمات جدید استفاده شده است ضمیمه شده است تا به شما در فهم بیشتر کمک کند.

English Vocabulary in Use

این کتاب ها یک سری از کتاب های تمرینی لغات هستند که از پایه شروع می شوند و به پیشرفته می رسند. آن ها از یک فرمت مشخص استفاده می کنند که شامل معرفی لغات در سمت چپ و سوالات تمرینی در سمت راست صفحه می شوند.
برای هر سطح، دو کتاب وجود دارد: یک کتاب مطالعه و یک کتاب آزمون و تمرین.

Oxford Word Skills

ای کتاب ها مانند یک دوره آموزشی سه مرحله ای عمل می کنند که شامل کتاب و سی دی می شوند تا شما را با لیسنینگ و تلفظ نیز آشنا کنند.

Cambridge Vocabulary for IELTS

این کتاب یک راهنمای خودخوان است که برای زبان آموزانی که می خواهند نمره آیلتس بالای ۶.۵ بگیرند بسیار مناسب است. همچنین شامل یک سی دی است تا به شما در تقویت مهارت لیسنینگ نیز کمک کند. به جای اینکه فقط کلمات جدید را لیست کند، آن ها را به واسطه لیسنینگ ها و ریدینگ های تمرینی مشابه آزمون آیلتس به شما معرفی می کند.

دانلود کتاب های لغت برای آیلتس

همانطور که می دانید یادگیری لغت برای آیلتس به واسطه کتاب های معتبری که وجود دارد بسیار ساده شده است به طوری که می توان تنها با چند کلیک به دنیایی از روش ها و اطلاعات دست یافت. به عنوان مثال در زیر لیستی از ۵۷۰ واژه ضروری و پر تکرار در آزمون آیلتس آورده شده است که توسط مدرسه زبان ها و ادبیات دانشگاه ویکتوریای ولینگتون تهیه شده است.
این لیست شامل ۵۷۰ کلمه است که بر اساس تکرار و استفاده از آن ها در متون انتخاب شده اند. برای دانلود کردن این لیست می توانید از اینجا دانلود کنید.


نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!