مشاهده و تفسیر نمره اسپیکینگ تافل

زمان مطالعه : 15 دقیقه | منتشر شده در: 1401/05/08

پس از شرکت در آزمون تافل، وظیفه بعدی شما این است که سعی کنید گزارش نمره تافل خود را درک کنید. چه نوع اطلاعاتی در گزارش تافل شما ظاهر می شود؟ گزارش نمره تافل برای دانشگاه ها چطور ارسال می شود؟ چطور می توان نمره بخش های مختلف تافل از جمله اسپیکینگ را تفسیر کرد؟
در این راهنما، ما همه نکاتی را که باید در مورد گزارش نمره تافل بدانید، از جمله نحوه دسترسی مشاهده نمره تافل، مواردی که در آن گنجانده شده است و نحوه ارسال نمرات به دانشگاه ها را به شما آموزش خواهیم داد.

مشاهده نمره تافل: بررسی اجمالی

حدود 10 روز پس از تاریخ آزمون، ایمیلی از ETS (سازندگان تافل) دریافت خواهید کرد که به شما می گوید گزارش نمره تافل شما به صورت آنلاین در دسترس است و می توانید آن را در حساب کاربری خود مشاهده کنید. (در بخش بعدی دقیقاً توضیح خواهیم داد که کجا باید گزارش نمره خود را پیدا کنید.) این اولین باری است که نمرات رسمی تافل خود را می بینید.
اکثر افراد گزارش نمره تافل خود را فقط به صورت آنلاین دریافت می کنند. با این حال، اگر می خواهید یک نسخه کاغذی از گزارش نمرات خود را نیز دریافت کنید، می توانید درخواستی برای آن ارسال کنید. برای ارسال درخواست خود، به سادگی وارد حساب تافل خود شوید و به بخش «تنظیمات گزارش نمره» بروید. این نسخه کاغذی حدود 13 روز پس از تاریخ آزمون شما پست می شود، اما زمان دریافت آن بستگی به موقعیت مکانی شما دارد. 
متأسفانه، پس از شرکت در تافل، نمی توانید یک نسخه کاغذی از گزارش نمره خود را درخواست کنید. اگر می‌خواهید یک نسخه چاپی از گزارش تافل خود را داشته باشید، اما قبل از شرکت در آزمون درخواست آن را نکرده‌اید، می‌توانید در عوض یک PDF از گزارش نمره آنلاین تافل خود را چاپ کنید. گزارش های PDF معمولاً سه روز پس از در دسترس شدن گزارش نمره آنلاین شما یا حدود 13 روز پس از تاریخ آزمون برای دانلود در دسترس هستند.

کجا می توان گزارش نمره اسپیکینگ تافل را مشاهده کرد؟

برای مشاهده نمره تافل خود، وارد حساب کاربریتات شوید. در صفحه اصلی، روی "view scores" کلیک کنید:

مشاهده و تفسیر نمره اسپیکینگ تافل

در صفحه گزارش نمره تان، یک نمای کلی از اطلاعات شخصی، از جمله شماره ثبت نام و شماره امنیتی، و همچنین تاریخ آزمون تافل، نمرات خود (هر دو نمره کل و بخش های مختلف از جمله اسپیکینگ تافل) و تجزیه و تحلیل کامل عملکرد خود را دریافت خواهید کرد. 
همانطور که قبلاً اشاره کردم، شما همچنین می توانید نسخه PDF گزارش ننره خود را دانلود کنید. برای دانلود، روی «download» در زیر «score details» در صفحه «view scores» کلیک کنید.

در گزارش نمره تافل شما چیست؟

در حساب شما، کل گزارش نمره تافل تان به این صورت خواهد بود:

مشاهده و تفسیر نمره اسپیکینگ تافل

در گوشه سمت راست بالا، تمام اطلاعات شخصی اصلی خود را خواهید دید:
•    نام و نام خانوادگی
•    نشانی
•    آدرس ایمیل
•    شماره تلفن
•    شناسه ETS
و در گوشه بالا سمت چپ، شماره ثبت و اطلاعات امنیتی خود را خواهید دید.
در ادامه این اطلاعات، دو بخش اصلی گزارش نمره تافل شما آمده است: مروری بر نمرات تافل و خلاصه ای از عملکرد شما در هر یک از چهار بخش (Reading، Listening، Speaking و Writing). در زیر، نگاه دقیق تری به این مؤلفه ها می اندازیم و معنای آنها را توضیح می دهیم.

بررسی اجمالی نمره تافل پس از مشاهده در سایت ETS

در گزارش نمره تافل، اولین بخش اصلی که مشاهده می کنید، یک جدول کوچک حاوی نمرات تافل، تاریخ آزمون و نام آزمون شما در این مثال، تافل iBT است. در سمت راست یک ستون حاوی نمره کل تافل شما و در سمت چپ آن نمرات بخش فردی شما برای Reading، Listening، Speaking و Writing خواهد بود. بنابراین برای مشاهده نمره اسپیکینگ تافل باید به این قسمت نگاهی بیندازید:

مشاهده و تفسیر نمره اسپیکینگ تافل

محدوده نمره برای هر بخش تافل 0-30 است که محدوده نمره کل را 0-120 تعیین می کند. به عبارت دیگر، نمره کامل بخش اسپیکینگ برابر 30 و نمره کامل کل 120 خواهد بود. همانطور که در تصویر بالا می بینید، این آزمون دهنده نمره فوق العاده چشمگیر 118 را کسب کرد - یک امتیاز تقریباً عالی!

اما نمره خوب تافل چقدر است؟

در حقیقت، نمره خوب تافل بسته به شرکت کننده در آزمون و دانشگاهی که او برای آن درخواست می دهد، متفاوت است.
با این حال، برای توضیح عینی‌تر نمره تافل خوب، می‌توان به میانگین نمرات و صدک‌های رسمی تافل نگاه کرد. درصدها به شما می گویند که چند درصد از شرکت کنندگان در آزمون نمره بالاتری نسبت به یک بخش خاص (یا در کل) کسب کرده اید. به طور کلی، هر نمره ای که در 25 درصد پایین باشد، نمره ضعیفی است و هر نمره ای که در حدود متوسط باشد، نمره خوبی است، و هر نمره ای که در صدک 75 یا بالاتر باشد، یک امتیاز عالی است.
در اینجا یک مرور مختصر از صدک ها و میانگین های فعلی تافل iBT و آنچه در مورد سطح زبان انگلیسی شما نشان می دهد آورده شده است.

 

Reading

Listening

Speaking

Writing

کل

عالی  25%بالا   *

26-27

26

24

25

96

خوب  (میانگین)

20.5

20.2

20.4

20.9

82

ضعیف   25% پایین *

17

16

18

19

68-72

*برخی نمرات دقیقاً در صدک 75 و 25 قرار ندارند.
در نهایت، همانطور که در بالا گفتم، تاریخ آزمون خود را نیز در این بخش از گزارش تافل خود خواهید دید. دانستن این تاریخ بسیار مهم است زیرا نمرات تافل فقط تا دو سال معتبر است. پس از گذشت دو سال، نمی‌توانید نمرات خود را برای هیچ گیرنده‌ای ارسال کنید، به این معنی که اگر می‌خواهید نمرات تافل را به دانشگاه ها بفرستید، باید مجدداً در تافل شرکت کنید

مشاهده نمره اسپیکینگ و تفسیر بازخورد عملکرد تافل

بقیه گزارش نمره تافل شما اساساً تجزیه و تحلیل عملکرد شما در هر یک از چهار بخش است. این ارزیابی ها هر کدام با استفاده از سطوح مختلف از پایین تا بالا درجه بندی می شوند. با این حال، آنچه که نمره بالا یا پایین را تشکیل می دهد در هر بخش متفاوت است، در ادامه تفسیر گزارش هر بخش را مرور می کنیم:

مشاهده نمره ریدینگ و تفسیر گزارش تافل

بیایید ترتیب گزارش تافل را دنبال کنیم و با Reading شروع کنیم. در تصویر زیر ارزیابی عملکرد Reading از نزدیک دیده می شود:

مشاهده و تفسیر نمره اسپیکینگ تافل

در این اسکرین شات، آزمون شونده نمره سطح "بالا (22-30)" را دریافت کرد که بالاترین سطح از سه محدوده امتیاز Reading ممکن اس

Reading Skills

Low (0-14)

Intermediate (15-21)

High (22-30)


از چپ به راست، ارزیابی Reading شما شامل اطلاعات زیر خواهد بود:
• Reading Skills: برای این بخش تافل، تنها یک مهارت ارزیابی شده وجود دارد: بنابراین، شما فقط یک سطح Reading و یک نمره از 30 امتیاز دریافت خواهید کرد.
 Level در بخش ریدینگ  بسته به محدوده نمره ای که نمره Reading شما در آن قرار می‌گیرد، می‌توانید رتبه‌بندی کم، متوسط یا بالا دریافت کنید.
• Your Performance: در اینجا، می توانید یک نمای کلی از نقاط قوت و ضعف خود را مشاهده کنید، که نشان می دهد چقدر خوب می توانید  در خواندن به زبان انگلیسی مهارت داشته باشید.

مشاهده نمره ریدینگ و تفسیر گزارش تافل

در مرحله بعد، بیایید به ارزیابی Listening نگاه کنیم:

مشاهده و تفسیر نمره اسپیکینگ تافل

یک بار دیگر، آزمون دهنده در اینجا نمره "بالا" (22-30) را کسب کرده است. مانند بخش Reading، سه سطح مهارت برای بخش Listening وجود دارد:

Listening Skills

Low (0-13)

Intermediate (14-21)

High (22-30)


در ارزیابی Listening خود، اطلاعات زیر را از چپ به راست خواهید دید:
• Listening Skills: در این بخش، تنها یک مهارت مورد آزمایش قرار می گیرد: «گوش دادن». این بدان معنی است که شما فقط یک سطح و یک نمره در مقیاس 0-30 دریافت خواهید کرد.
 Level: مانند قسمت Reading، Listening نیز به سه سطح ضعیف، متوسط و قوی تقسیم می شود. سطح شما با محدوده نمره ای که در Listening دریافت کرده اید، مشخص می شود.
• Your Performance: در نهایت، یک نمای کلی از نقاط قوت و ضعف خود در Listening به شما داده می شود، با فهرستی از آنچه که می توانید در این سطح از زبان انگلیسی گفتاری خود درک کنید.

مشاهده نمره اسپیکینگ و تفسیر گزارش تافل

قسمت بعدی Speaking است:

مشاهده و تفسیر نمره اسپیکینگ تافل

برخلاف بخش Reading و Listening، در قسمت مشاهده نمره اسپیکینگ تافل سه مهارت وجود دارد که هر کدام دارای سطح و محدوده نمره خاص خود هستند. این آزمون شونده در هر سه مهارت در بالاترین سطح، "خوب (3.5-4.0)" امتیاز کسب کرده است. در جدول زیر محدوده امتیازات برای چهار سطح و سه مهارت صحبت کردن آمده است

مهارت های اسپیکینگ

ضعیف (0-9)

محدود (10-17)

خوب (18-25)

عالی (26-30)

صحبت درباره موضوعات آشنا

ضعیف (0-1)

محدود (1.5-2)

خوب (2.5-3)

عالی (3.5-4)

صحبت درباره موقعیت های دانشکاهی

ضعیف (0-1)

محدود (1.5-2)

خوب (2.5-3)

عالی (3.5-4)

صحبت درباره موضوعات درسی و آکدمیک

ضعیف (0-1)

محدود (1.5-2)

خوب (2.5-3)

عالی (3.5-4)


آمادگی برای اسپیکینگ تافل یکی از مشکل ترین بخش های تافل برای هر داوطلب است. با این حال شما می توانید با عضویت در اپلیکیشن آکادمی آنلاین زبان شایسته به صدها نمونه سوال اسپیکینگ تافل دسترسی داشته باشید و در tpoهای تافل نسخه ۷۴تایی به صورت رایگان شرکت کنید. همچنین شما می توانید صدای خود را حین ازمون دادن ضبط کرده و درخواست تصحیح آن را برای اساتید ما ارسال کنید. پس از شرکت در هر آزمون، گزارشات نمرات هر بخش را با تفسیر کامل ننایج آن در حساب کاربریتان در یافت خواهید کرد.

مشاهده نمره اسپیکینگ و تفسیر گزارش تافل

در این بخش از گزارش نمره تافل، اطلاعات زیر را از چپ به راست دریافت خواهید کرد:
• Speaking Skills: در بخش Speaking، با شش سوال اسپیکینگ جداگانه که با سه حوزه زیر سروکار دارند، رتبه بندی می شوید: موضوعات آشنا، موقعیت در دانشگاه، و محتوای دوره آکادمیک. هر کار در مقیاس 0-4 نمره دهی می شود و سپس ترکیب و مقیاس بندی می شود تا از 30 نمره کل، یک نمره Speaking بدست آید.
Level: در اینجا، برای هر یک از سه مهارت Speaking رتبه خود را دریافت خواهید کرد. بسته به نمره شما از 0 تا 4 چهار سطح ممکن وجود دارد: ضعیف، متوسط، خوب و عالی.
• Your Performance: در این قسمت از گزارش نمره اسپیکینگ تافل، خلاصه ای از نقاط قوت و ضعف خو را مشاهده می کنید که توضیح می دهد چگونه به طور موثر توانستید به زبان انگلیسی ارتباط برقرار کنید.
اگر می خواهید بالاترین نمره را در این بخش از آزمون کسب کنید راهنمای زیر را مطالعه نمایید:

چطور در بخش اسپیکینگ آزمون تافل نمره بالایی بگیریم؟

مشاهده نمره رایتینگ و تفسیر گزارش تافل

در نهایت، اجازه دهید به بخش Writing و نحوه نمایش آن در گزارش نمره تافل شما نگاه کنیم:

مشاهده و تفسیر نمره اسپیکینگ تافل

همانطور که در این اسکرین شات می بینید، دو مهارت Writing و در نتیجه دو محدوده امتیازی وجود دارد. این آزمون شونده بالاترین سطح "خوب (4.0-5.0)" را در هر دو مهارت ارزیابی شده دریافت کرده است. در زیر محدوده نمرات برای هر سطح و مهارت Writing آمده است

مهارت های رایتینگ

محدود (1-16)

خوب (17-23)

عالی (24-30)

نوشتن برمبنای گوش دادن و خواندن

محدود (1-2)

خوب (2.5-3.5)

عالی (4-5)

نوشتن در اساس اطلاعات و دانش

محدود (1-2)

خوب (2.5-3.5)

عالی (4-5)


هنگامی که گزارش تافل خود را دریافت می کنید، ارزیابی Writing شما اطلاعات زیر را از چپ به راست به شما نشان می دهد:
• Writing Skills: شما بر اساس دو پاسخ کتبی مختلف رتبه بندی خواهید شد: اولی سوال ریدینگ تلفیقی و دومی سوال ریدینگ مستقل. این دو سوال هر کدام در مقیاس 1-5 نمره دهی می شوند و سپس با هم ترکیب و مقیاس بندی می شوند تا یک نمره کلی Writing با دامنه نمره 0-30 به شما بدهند. توجه داشته باشید که از نظر تئوری می‌توانید در یک سوال Writing نمره 0 بگیرید، این بدان معناست که یا به درستی به درخواست پاسخ نداده‌اید یا سوال را خالی گذاشته‌اید.
Level: سه سطح در بخش Writing وجود دارد: ضعیف، متوسط و خوب. شما یک سطح و محدوده نمره متناسب با نمره خود برای هر مهارت دریافت خواهید کرد.
• Your Performance: در اینجا، خلاصه ای از نقاط قوت و ضعف خود را با تمرکز ویژه بر مهارت های نوشتاری که ممکن است بتوانید بهبود دهید، دریافت خواهید کرد.

 

مشاهده و تفسیر نمره اسپیکینگ تافل

دانشگاه ها چه نمراتی را در گزارش نمره تافل شما مشاهده خواهند کرد؟

متأسفانه، ETS مستقیماً به ما نمی گوید که چه نمراتی در گزارش نمره تافل شما برای مدارس ارائه می شود. با این اوصاف، می‌توان فرض کرد که دانشگاه ها نیز همان اطلاعات اولیه‌ای را که در گزارش تافل خود می‌بینید، ببینند.
طبق ETS، گزارش تافل شامل موارد زیر است:
"گزارش نمره تافل تان شامل نمرات هر بخش آزمون، نمره کل و بازخورد عملکرد در مورد آنچه شرکت کنندگان در سطح نمره شما معمولاً می توانند انجام دهند."
علاوه بر این عناصر اساسی گزارش نمره، می‌توانیم از چند نکته مطمئن باشیم. اول از همه، دانشگاه های شما هیچیک از نمرات تافلی را که شما انتخاب نکرده باشید برای آنها ارسال کنید، نخواهند دید. هر گزارش نمره تافل فقط نمرات همان آزمون خاص را نشان می دهد. به عبارت دیگر، حتی اگر در دو سال گذشته بیش از یک بار در تافل شرکت کرده باشید، دانشگاه های منتخب شما فقط نمرات تافل را از تاریخ آزمون خاصی که هنگام سفارش گزارش نمره انتخاب کرده‌اید، می‌بینند.
ثانیاً، دانشگاه های منتخب شما نمی توانند ببینند که چند بار تافل گرفته اید. مگر اینکه مستقیماً به دانشگاه خود بگویید چند بار در تافل شرکت کرده اید، یا اگر نمرات تافل را از چندین تاریخ آزمون ارسال نکنید، آنها هرگز نمی دانند که در مجموع چند بار در تافل  شرکت کرده اید.

نحوه ارسال گزارش نمره تافل خود به دانشگاه ها: 2 روش

برای شرکت در کالج یا تحصیلات تکمیلی در یک کشور انگلیسی زبان، باید یک کپی از گزارش نمره تافل خود را مستقیماً به دانشگاه هایی که برای آنها درخواست می دهید ارسال کنید. در اینجا به طور خلاصه به دو روش برای ارسال نمرات تافل شما می پردازیم.

قبل از روز آزمون

هنگامی که برای تافل ثبت نام می کنید، می توانید گزارش نمره تافل را به صورت رایگان به حداکثر چهار دانشگاه ارسال کنید. می توانید دانشگاه ها را از طریق حساب تافل آنلاین خود تا ساعت 10 شب اضافه و حذف کنید. در روز قبل از آزمون شما پس از سپری شدن این زمان، اگر می‌خواهید گزارش نمرات را به دانشگاه های دیگر ارسال کنید، باید برای هر گزارش نمره هزینه اضافی بپردازید (برای جزئیات به بخش زیر مراجعه کنید).
چهار گزارش نمره رایگان شما حدود 13 روز پس از آزمون به طور خودکار به دانشگاه های منتخب تان شما ارسال می شود. تمام گزارش های نمره تافل به مدارس از طریق پست (به جای نسخه الکترونیکی) ارسال می شود، بنابراین مطمئن شوید که نمرات شما قبل از پایان موعد ثبت نام یا املای کردن به دست آنها می رسد.
زمان تحویل پست به مکان مدرسه شما متفاوت است. دانشگاه های داخل ایالات متحده باید گزارش نمره تافل را تقریباً 20 تا 30 روز پس از آزمون شما دریافت کنند، در حالی که دانشگاه های خارج از ایالات متحده باید حدود 6 تا 8 هفته پس از آزمون شما نمرات را دریافت می کنند.

بعد از روز آزمون

برای سفارش دادن گزارش‌های بیشتر نمره تافل بعد از روز آزمون، کافی است وارد حساب تافل خود شوید و روی «Order Score Reports» کلیک کنید. نمرات شما 3 تا 5 روز کاری پس از دریافت درخواست شما به دانشگاه های شما ارسال می شود.
فقط زمانی که نمرات رسمی برای شما منتشر شد (حدود 10 روز پس از آزمون) می توانید گزارش های بیشتری را سفارش دهید. پس از آن، تا زمانی که نمرات شما معتبر باشد، می‌توانید در هر زمان به ارسال گزارش نمرات ببشتر درخواست دهید. برخلاف چهار گزارش نمره رایگان شما، گزارش نمره بیشتر، رایگان نیستند و هر گزارش 20 دلار هزینه دارد.
می توانید گزارش نمرات تافل بیشتر را از طریق فکس یا پست سفارش دهید. برای انجام این کار، فرم درخواست گزارش امتیاز بیشتر تافل iBT را پر کرده و همراه با پرداخت خود به ETS ارسال کنید. برای اطلاعات بیشتر در مورد نحوه انجام این کار، به وب سایت ETS بروید. برای سفارشات فکس یا پستی، نمرات شما تقریباً 10 روز کاری پس از دریافت درخواست شما به دانشگاه های شما پست می شود. همانطور که قبلا گفته شد، زمان دقیق تحویل متفاوت خواهد بود.

آنچه را که باید در مورد گزارش نمره تافل به خاطر بسپارید

تقریباً 10 روز پس از شرکت در آزمون، گزارش نمره تافل خود را به صورت آنلاین در حساب تافل خود دریافت خواهید کرد. شما فقط در صورتی گزارشی را از طریق پست دریافت خواهید کرد که قبل از شرکت در آزمون درخواست داده باشید. با این حال، شما می توانید یک PDF از گزارش تافل خود را در هر زمانی دانلود کنید که معمولاً 13 روز پس از آزمون در دسترس است.
گزارش نمره تافل شما شامل جزئیات زیر است:
• اطلاعات شخصی شما (شامل نام، اطلاعات تماس، شناسه ETS، شماره ثبت، و اطلاعات امنیتی)
• تاریخ آزمون شما
• نمره کل و نمرات هر بخش از ازمون
• بازخورد عملکرد برای هر بخش از ازمون
دانشگاه ها نیز همین اطلاعات اولیه را در گزارش های نمره تافل که برایشان ارسال می کنید، خواهند دید.

اگر به علت تحریم یا هزینه بالا نتوانیم نمرات تافل را مستقیما به دانشگاه مورد نظرمان ارسال کنیم، چکار کنیم؟

بسیاری از داوطلبین ایرانی به علت هزینه های بالای ارسال نمره تافل به دانشگاه ها نمی توانند نمره تافل خود را برای تمام دانشگاه های منتخب خود ارسال کنند. اما نگران نباشید اگر برای بیش از ۴ دانشگاه قصد دارید نمره تافل خود را ارسال کنید نیازی نیست هزینه گزاف ۲۰ دلاری بپردازید. شما می توانید به دانشگاه ایمیل بزنید و شرایط خود را توضیح دهید سپس نام کاربری و رمز عبور حساب ets خود را برای آنها ارسال کنید تا مستقیما وارد حساب کاربریتان شوند و نمره تافل شنا را مشاهده کنند. 


نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!