هزینه آزمون جی آر ای چقدر است؟

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1400/01/16

هزینه آزمون جی آر ای (GRE) با توجه به چند عامل از جمله نوع آزمون جی آر ای (GRE) که قصد شرکت در آن را دارید، محل زندگی و برخی فاکتور های متغیر ممکن است متفاوت باشد. در ادامه این مطلب به تشریح کامل انواع این آزمون ها در کشور های مختلف و هزینه های آن ها و سایر شرایط غیر منتظره که بر هزینه ثبت نام می افزایند می پردازیم تا پیش از ثبت نام در هر آزمونی، این کار را آگاهانه انجام دهید.
به طور کلی دو نوع آزمون جی آر ای (GRE) وجود دارد:

•    آزمون جی آر ای (GRE) جنرال 
•    آزمون جی آر ای (GRE) سابجکت

هر دوی این امتحانات هزینه ثبت نام متفاوتی دارند.

هزینه آزمون جی آر ای (GRE) سابجکت Subject و جنرال General

بیایید اول نگاهی به آزمون جی آر ای (GRE) جنرال بیندازیم و سپس هزینه های آن را بررسی کنیم.

آزمون جی آر ای (GRE) جنرال

متقاضیان این آزمون فارغ التحصیلان دانشگاه هستند که می خواهند برای پذیرش تحصیلات تکمیلی، بورسیه، کمک مالی و غیره اقدام کنند. نمره آزمون GRE نزد دانشگاه ها و موسسات تحصیلات تکمیلی در آمریکا، کانادا و بسیاری کشور های دیگر بسیار معتبر است. اکنون این آزمون نزد مدارس حقوق و MBA نیز مورد قبول واقع می شود. ETS مسئول برگزاری آزمون جی آر ای (GRE) در سراسر دنیا است.
دانشجویانی که می خواهند در مقطع تحصیلات تکمیلی MBA پذیرش شوند یا ارشد تخصصی در تجارت یا دکترا بگیرند، در آزمون جنرال شرکت می کنند. بیش از هزار حوزه برگزاری آزمون جی آر ای (GRE) در ۱۶۰ کشور دنیا وجود دارد. جی آر ای (GRE) جنرال به عنوان آزمون مبتنی بر رایانه در طول سال برگزار می شود. با این حال، در جاهایی که امکان برگزاری آزمون کامپیوتری وجود ندارد، آزمون کاغذی ارائه می شود.

الگوی سوالات آزمون جی آر ای (GRE) جنرال

این آزمون دارای انواع سوالاتی است که نوع تفکری که شما در دوران تحصیلات تکمیلی یا مدرسه تجارت خواهید داشت را منعکس می کند.
•    استدلال کلامی (Verbal):
توانایی شما در آنالیز کردن و تحلیل و نتیجه گیری از داده های ناقص، درک سطوح مختلف از معنا، خلاصه کردن متن و جدا کردن نکات اصلی از فرعی، درک معنای کلمات، جملات و متون و درک رابطه بین کلمات و مفاهیم را بررسی می کند. بر مهارت های پیچیده استدلال های این بخش تاکید شده است.
•    استدلال کمی (Quantitative):
توانایی شما در درک ، تفسیر و تجزیه و تحلیل اطلاعات کمی، حل مسائل با استفاده از مدل های ریاضی و استفاده از مفاهیم پایه ای حساب، جبر، هندسه و تجزیه و تحلیل داده ها را ارزیابی می کند. بر مهارتهای استدلال کمی در این بخش نیز تأکید شده است.
•    تحلیل نوشتاری (Analytical):
تفکر انتقادی و مهارت تحلیلی نوشتاری، از جمله توانایی بیان و دفاع از عقاید پیچیده را با استفاده از دلایل و مثال های مرتبط، و بررسی ادعاها و شواهد را در شما می سنجد. بر مهارت های تحلیل نوشتاری نیز تأکید شده است.

هزینه آزمون جنرال

آزمون عمومی جی آر ای (GRE) در ۱۶۰ کشور دنیا و در بیش از هزار مرکز برگزار می شود. شما می توانید مرکزی نزدیک به خود انتخاب کنید و در مهلت مقرر در آزمون شرکت کنید. هزینه آزمون جی آر ای (GRE) جنرال بر اساس کشور بین ۲۰۵ تا ۲۵۵ دلار متغیر است. یعنی هزینه این آزمون در تمام کشور ها به جز پنج کشور زیر ۲۰۵ دلار است:

1.    ترکیه – ۲۵۵ دلار
2.    چین – ۲۳۱ دلار
3.    استرالیا – ۲۳۰ دلار
4.    نیجریه – ۲۲۶ دلار
5.    هند – ۲۱۳ دلار

گذشته از هزینه ثبت نام آزمون جی آر ای، در صورتی که بخواهید تاریخ امتخان خود ار تغییر دهید یا مرکز برگزاری آزمون جی آر ای (GRE) خود را عوض کنید، باید هزینه های اضافه تری را پرداخت کنید.

هزینه تغییر در آزمون GRE جنرال و خدمات اضافه

هزینه آزمون جی آر ای (GRE) در صورت تغییر در محل برگزاری یا تغییر در تاریخ آن در تمام دنیا به جز کشور چین ۵۰ دلار است. همچنین وقتی آزمون جی آر ای (GRE) را دادید، خدمات دیگری در نمره دهی وجود دارند که در صورتی که به هر کدام از آن ها نیاز داشته باشید باز هم باید هزینه های اضافه تری پرداخت کنید. این هزینه ها به صورت زیر هستند:

•    هزینه گزارش نمره : ۲۷ دلار (هر گزارش)
•    هزینه بررسی نمره برای بخش تحلیل نوشتاری: ۶۰ دلار
•    هزینه بازیابی مجدد نمره: ۵۰ دلار

آزمون جی آر ای (GRE) سابجکت

این آزمون مهارت های شما را در زمینه های مشخص موضوعی می سنجد. برخی از دانشگاه ها و ارائه دهندگان کمک هزینه تحصیلی ممکن است به نمره آزمون جی آر ای (GRE) سابجکت نیاز داشته باشند.‌ آزمون GRE سابجکت برای دانشجویانی طراحی شده است که دارای یک پیش زمینه گسترده یا یک مدرک کارشناسی در یکی از شش رشته زیر باشند:

•    بیولوژی
•    شیمی
•    ادبیات انگلیسی
•    ریاضیات
•    فیزیک
•    روان شناسی

آزمون سابجکت مبتنی بر کاغذ است و سه بار در سال در ماه های سپتامبر، اکتبر و آپریل برگزار می شود. هزینه آزمون جی آر ای (GRE) سابجکت برای ثبت نام در تمام کشور ها ۱۵۰ دلار است. فرآیند ثبت نام برای آزمون جی آر ای (GRE) سابجکت نیز کاملا مشابه آزمون جنرال است.

آمادگی آزمون جی آر ای (GRE) سابجکت

نمره آزمون GRE سابجکت مورد استفاده برنامه های تحصیلات تکمیلی و برنامه های بورسیه قرار می گیرد تا صلاحیت شما در زمینه های خاصی را مورد بررسی قرار دهد. آمادگی سیستماتیک می تواند به شما در گرفتن نمره بهتر کمک کند. باید برای شما جالب باشد که بدانید که آزمون جی آر ای (GRE) واقعی چگونه است. به همین منظور می توانید در آزمون آنلاین جی آر ای (GRE) شرکت کنید تا خود را محک بزنید.

هزینه های جانبی آزمون جی آر ای (GRE) سابجکت

بر خلاف آزمون جنرال که بر مبنای کشور هزینه ثبت نام متغیری داشت، هزینه آزمون جی آر ای (GRE) سابجکت در سراسر دنیا ۱۵۰ دلار است. جدا از هزینه ثبت نام، دقیقا مانند آنچه درباره آزمون جنرال گفته شد، در اینجا نیز هزینه های جانبی برای خدمات مختلف وجود دارد که در صورت نیاز باید پرداخت شود. این هزینه های عبارت هستند از:

•    هزینه ثبت نام با تاخیر – ۲۵ دلار
•    هزینه زمان بندی مجدد – ۵۰ دلار
•    هزینه تغییر محل آزمون – ۵۰ دلار
•    هزینه تغییر موضوع آزمون – ۵۰ دلار
•    هزینه گزارش نمره – ۲۷ دلار (هر گزارش)
•    هزینه بررسی نمره – ۵۰ دلار
•    هزینه بازیابی مجدد نمره – ۵۰ دلار

کاهش هزینه های آزمون جی آر ای (GRE) (برای متقاضیان بین المللی)

متاسفانه ETS به جز شهروندان و مقیمان دائم آمریکا برای شهروندان سایر کشور ها و افرادی که در خارج از آمریکا در این آزمون شرکت می کنند برنامه ای برای کاهش هزینه ندارد. در این صورت مجبورید تمام هزینه ها را پرداخت کنید.
با این حال، یک احتمال خیلی ظریف وجود دارد که بتوانید به طور رایگان در این آزمون شرکت کنید. ETS این امکان را فراهم کرده که سازمان ها اگر می خواهند اسپانسر دانشجویان باشند بتوانند ووچر خریداری کنند. این سازمان ها که می توانند هر چه باشند؛ یک شخص، کسب و کار، مدرسه وغیره، یک ووچر با قیمت کامل ثبت نام خریداری می کنند، سپس می توانند آن ووچر را به یک متقاضی امتحان بدهند. بنابراین متقاضی دیگر نیازی به پرداخت هزینه آزمون جی آر ای (GRE) ندارد.
با این حال، به نظر می رسد این ووچر ها به دفعات زیاد خریداری نمی شوند. بنابراین، تنها در صورتی می توانید از این فرصت استفاده کنید که جایی را بشناسید که آن را برای شما خریداری کند (مانند آموزشگاه کنونی خود). در غیر این صورت راهی ندارید جز اینکه هزینه ثبت نام آزمون را به طور کامل پرداخت کنید.

 

هزینه آزمون جی آر ای چقدر است؟

هزینه آزمون جی آر ای (GRE) در ایران چقدر است؟

همانطور که گفته شد، هزینه آزمون جی آر ای (GRE) جنرال در سال ۲۰۲۱ به جز پنج کشور در تمام کشور ها ۲۰۵ دلار است. همچنین هزینه آزمون GRE سابجکت در سراسر دنیا ۱۵۰ دلار است. این هزینه ها شامل کشور ایران نیز می شود. برای اینکه بتوانید قیمت آزمون جی آر ای (GRE) را به تومان حساب کنید، با توجه به نوسانات، باید به قیمت دلار توجه کنید.
درحال حاضر قیمت آزمون جنرال در ایران در حدود 5,237,000 تومان و قیمت آزمون سابجکت نیز در حدود 2,682,000 تومان است. با توجه به هزینه نبستا زیاد این آزمون ها در ایران، توصیه می شود پیش از شرکت در آزمون اصلی، حتما چند بار در آزمون آزمایشی جی آر ای (GRE) شرکت کنید تا با آمادگی کامل تری سر جلسه آزمون اصلی حاضر شوید.

چطور از هزینه های اضافی شرکت در آزمون جی آر ای (GRE) جلوگیری کنیم؟

شما می توانید با پرهیز کردن از استفاده از خدماتی که هزینه ای مضاف بر هزینه ثبت نام دارند، از خرج کردن های اضافه جلوگیری کنید. در ادامه چند راهکار بیان شده است که می تواند به شما در انجام این کار کمک کند.

تنها در صورتی در آزمون ثبت نام کنید که از خود مطمئن باشید.

برای اینکه از هزینه های لغو کردن و زمان بندی کردن مجدد امتحان خود پرهیز کنید، تنها در صورتی برای یک مرکز برگزاری امتحان و تاریخ ثبت نام کنید که کاملا مطابق با برنامه ریزی شما باشند و از آن ها مطمئن باشید. اگر احتمال می دهید که ممکن است برنامه خود را عوض کنید، برای کاهش دادن ریسک هر اتفاق غیر منتظره ای که ممکن است شما را وادار به تغییر در برنامه آزمونتان کند، بهتر است زمانی را انتخاب کنید که چندان دور از حال حاضر شما نباشد.
البته از سویی ممکن است کمی مشکل باشد، چرا که اگر خیلی دیر اقدام کنید خطر پر شدن تمام تاریخ های امتحان وجود دارد. مخصوصا برای داوطلبان ساکن غیر آمریکا زیرا تاریخ های در دسترس برگزاری آزمون کمتر است.
سعی کنید بین این دو مورد، یعنی پر شدن تاریخ ها و اطمینان از برنامه خود، یک تعادل برقرار کنید. بهتر است تاریخ ها را به طور مرتب چک کنید تا بدانید با چه سرعتی پر می شود. هزینه آزمون جی آر ای (GRE) گران است، پس مطمئن شوید که تاریخ خود را با دقت انتخاب می کنید.

از چهار گزارش نمره رایگان استفاده کنید

هزینه آزمون شما شامل چهار گزارش نمره رایگان می شود. پیش از اینکه آزمون دهید، با دقت فکر کنید که برای کدام موسسات می خواهید نمره خود را گزارش دهید تا ریسک هدر دادن گزارش های نمره خود با ارسال برای آموزشگاه هایی که ممکن است بعد ها از آن ها پشیمان شوید را کاهش دهید.
در برخی شرایط، مانند وقتی که می خواهید برای پیش از چهار آموزشگاه اقدام کنید، راهی به جز پرداخت هزینه اضافه نیست. اما اگر صبر کنید تا زمانی که از انتخاب های خود مطمئن شوید و سپس جی آر ای (GRE) بدهید، می توانید تعداد گزارش نمره های اضافه را کاهش دهید، زیرا چهار گزارش رایگان شما به مدارسی ارسال خواهند شد که شما علاقه مند به ادامه تحصیل در آن ها هستید.

تنها در صورتی درخواست بررسی مجدد دهید که نشانه مشخصی وجود دارد

درست است که درخواست بررسی نمره یا امکان اعتراض در برخی بخش های جی آر ای (GRE) وجود دارد، اما این را بدانید که معمولا دریافت یک نمره متفاوت بسیار کم اتفاق می افتد. حتی ممکن است مشخص شود که بیش از حد به شما نمره داده شده است و از نمره شما بکاهند.
حتی اگر نمره شما از چیزی که انتظار داشتید هم کمتر بود، تقریبا در همه موارد نمره داده شده درست است. ممکن است قبول کردن آن کمی ناراحت کننده باشد، اما بهتر از این است که پول بیشتری صرف چیزی کنید که به احتمال زیاد هیچ تغییری نخواهد کرد.
تنها زمانی که باید به نمره خود اعتراض بزنید، وقتی است که چیزی به طور کاملا واضح و مشخص اشتباه باشد. به طور مثال، اگر نمره صفر در مقاله های خود دریافت کرده باشید ( که یعنی هیچ چیز ننوشته اید) در حالی که اطمینان دارید همه چیز را نوشته اید. در غیر این صورت پول خود را هدر ندهید.

هزینه های آمادگی در آزمون را کاهش دهید

علاوه بر هزینه آزمون جی آر ای (GRE) که تنها برای ثبت نام می پردازید، هزینه های آماده شدن نیز ممکن است بسیار گران باشد. برای اینکه این قبیل هزینه ها را کاهش دهید، ابتدا از منابع رایگان استفاده کنید. چک کنید که آیا کتابخانه نزدیک شما کتاب های آمادگی جی آر ای (GRE) دارد یا خیر، همچنین از منابع کتاب های رایگانی که ETS ارائه می کند نیز استفاده کنید. مسائل را با توضیحات قدم به قدم تمرین کنید و یک یا دو بار در آزمون ماک جی آر ای (GRE) شرکت کنید.
همچنین، اگر نگران هزینه های خود هستید، توصیه می شود که تنها در صورتی آزمون بدهید که از آمادگی کامل خود برای موفقیت مطمئن باشید. اگر پیش از آن که کاملا آماده شوید امتحان دهید، ریسک دریافت نکردن نمره هدف خود و نیاز به ثبت نام و هزینه های دوباره را بالا می برید که به ضرر شما خواهد بود.
یکی از روش هایی که به شما کمک می کند مطمئن شوید که برای شرکت در آزمون اصلی آمادگی لازم را پیدا کرده اید، شرکت در آزمون آزمایشی جی آر ای (GRE) است. این آزمون ها دقیقا شبیه به آزمون اصلی برگزار می شوند و اگر در آنها نمره قابل قبول بگیرید تقریبا می توانید مطمئن باشید که از پس آزمون اصلی هم برخواهید آمد.


نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!