تعداد سوال ها در هر بخش تافل و زمان پاسخگویی به آنها

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1400/01/21

تعداد سوالات آزمون تافل (TOEFL) در هر بخش از این آزمون متفاوت است. برای اینکه آمادگی خوبی برای آزمون  تافل (TOEFL) به دست آورید، ابتدا نیاز است الگوی آن را درک کنید. یعنی بدانید که ساختار آن چگونه است و چه سوالاتی از شما پرسیده می شود و در نهایت چطور از این اطلااعات استفاده کنید تا نمره خوبی به دست آورید.
در این مقاله الگوی تافل (TOEFL) را بررسی می کنیم و هر بخش را جداگانه از نظر می گذرانیم.

الگوی کلی تافل (TOEFL) به چه شکل است؟

آزمون تافل (TOEFL) یک آزمون ۴ ساعته است که ۴ بخش دارد:

•    درک مطلب (Reading) 
•    مهارت شنیدن (Listening) 
•    مهارت صحبت کردن (Speaking) 
•    مهارت نوشتن (Writing) 

که هر کدام از این بخش ها با سوالاتی همراه است. هر بخشی نیز زمان محدود خود را دارد، مثلا اسپیکینگ ۱۷ دقیقه و رایتینگ ۵۰ دقیقه وقت دارد. با این حال، بخش های ریدینگ و لیسنینگ با توجه به سوالات آزمایشی زمان مختلفی دارند. ریدینگ از ۵۴ تا ۷۲ دقیقه و لیسنینگ از ۴۱ تا ۵۷ دقیقه است. مشخص نیست کدام سوالات ازمایشی و کدام نیستند، پس بهترین تلاش خود را برای همه بکنید!
در نهایت، ۱۰ دقیقه استراحت در میانه امتحان داده می شود که اجباری است. در جدول زیر زمان هر بخش وتعداد سوالات آن ها خلاصه شده است:

 

جزییات

ترتیب

زمان (دقیقه)

تعداد سوالات

بخش

3 تا 4 پاراگراف

1

54-72

30 تا 40

ریدینگ

3 تا 4 سخنرانی و 2 تا 3 مکالمه

2

41-57

28 تا 39

لیسنینگ

3

10

استراحت

پاسخ دادن به مضوعات آشنا، اتفاقات دانشگاه، و محتوای کورس های آموزشی

4

17

 6 تسک

اسپیکینگ

مقایسه یک متن و سخنرانی، نوشتن درباره نظر خود

5

50

 تسک2

رایتینگ

تقریبا 4 ساعت

مجموع

 

ممکن است نیاز باشد در تمام بخش های آزمون نوت برداری کنید. به شما یک کاغذ چرک نویس و مداد داده می شود. همچنین یک هدست و میکروفون برای بخش لیسنینگ و ضبط کردن پاسخ های اسپیکینگ داده می شود.
هر بخش از ۳۰ نمره حساب می شود و مجموع نمره تافل (TOEFL) از ۱۲۰ محاسبه می  شود و تقریبا ده روز پس از آزمون نتیجه آن را دریافت می کنید. حالا بیایید نگاهی به الگوی تعداد سوالات تافل (TOEFL) به صورت بخش به بخش بیندازیم.

بخش ریدینگ

اولین بخشی که سر آزمون تافل (TOEFL) آی بی تی خواهید دید بخش ریدینگ است. همانطور که گفته شد، در این بخش زمان متغیر است. اگر سوال آزمایشی وجود نداشته باشد ۵۴ دقیقه زمان دارید و تعداد سوالات آزمون تافل (TOEFL) در این بخش ۳۰ تا ۴۰ سوال خواهد بود. 
کار اصلی شما خواندن متن ها و پاسخ به سوالات است. هر متن تقربیا ۷۰۰ کلمه است و بین ۳ تا ۴ پاراگراف خواهید داشت. متن ها درباره موضوعات متنوع آکادمیک از تاریخ و هنر تا علوم و روان شناسی هستند و هر کدام با ۱۰ سوال همراهند. پس مهم است که زمان بندی مناسبی داشته باشید.
بخش ریدینگ اول به شکل نمرات خام تصحیح می شود. (نمره ای که برای هر سوال می گیرید) و سپس به نمره ای از ۳۰ تبدیل می شود. معمولا نمره ای بالای ۲۲ (یعنی ۵۰ درصد) می تواند خوب تلقی شود. برای اینکه با سوالات این بخش آشنا شوید می توانید در آزمون آزمایشی تافل (TOEFL) نیز شرکت کنید.

انواع سوالات ریدینگ تافل

در این بخش سه نوع سوال وجود دارد:

•    چند گزینه ای
•    وارد کردن جمله
•    خواندن برای یادگیری

در زیر هر کدام از این سوالات را تشریح می کنیم.

چند گزینه ای: بیشتر سوالات ریدینگ چند گزینه ای استاندارد هستند. این سوالات هر کدام یک نمره خام دارند و ۴ گزینه برای انتخاب کردن. در این سوالات، ممکن است نیاز باشد یک واژه در متن را تعریف کنیم یا به سوالی درباره محتوای متن پاسخ دهید.
وارد کردن جمله: با هر متن یک سوال به این شکل می آید که یک نمره خام دارد. این سوال همیشه سوال یکی مانده به آخر است. در این سوال، به شما یک جمله و ۴ جای ممکن داده می شود و که باید آن را در متن قرار دهید. کاری که باید بکنید این است که آن را در جایی قرار دهید که با متن بیشترین همخوانی را داشته باشد.
خواندن برای یادگیری: احتمالا این یکی ازمنحصر به فرد ترین سوالات تافل (TOEFL) است. این سوال از شما می خواهد نکات اصلی متن را با کلیک کردن و قرار دادن جمله ها در یک چارت مرتب کنید یا آن ها را خلاصه کنید. این تنها سوال از این نوع در هر متن است و اخرین سوال نیز می باشد. به علاوه تنها سوال با ۲ تا ۳ نمره خام است.

بخش لیسنینگ

مانند ریدینگ، این بخش نیز در تعداد سوالات و زمان متغیر است. تعداد سوالات آزمون تافل (TOEFL) در بخش لیسنینگ و زمان آن می تواند از ۴۱ دقیقه با ۲۸ سوال تا ۵۷ دقیقه با ۳۹ سوال مطرح شود.
لیسنینگ مهارت های شنیدنی شما را می سنجد. در مجموع، شما به ۳ تا ۴ سخنرانی به همراه ۶ سوال و ۲ تا ۳ مکالمه به همراه ۵ سوال گوش می دهید. شما هر کلیپ صوتی را تنها یک بار می شنوید و همچنین لهجه های مختلف انگلیسی را می شنوید.
نمره لیسنینگ ابتدا به صورت نمره خام داده می شود و سپس به نمره ای بین صفر تا ۳۰ تبدیل می شود. معمولا نمره ی بالای ۲۱ که به معنای ۵۰ درصد پاسخ صحیح است، نمره خوبی محسوب می شود.

انواع سوالات لیسنینگ

در این بخش نیز سه نوع سوال مختلف می آیند:

•    چند گزینه ای استاندارد
•    چند پاسخی
•    جواب دادنی

 چند گزینه ای: این گونه سوالات نیز به تعداد بیشتری در بخش لیسنینگ مطرح می شوند. هر سوال یک نمره خام دارد و به همراه چهار گزینه و یک پاسخ صحیح می آید.
چند پاسخی: این نوع سوال نیز مشابه چند گزینه ای است، با این تفاوت که چهار پاسخ دارید که از بین آن ها باید انتخاب کنید، با این حال، ممکن است بیشتر از یک پاسخ را انتخاب کنید. این سوال به شما می گوید چند پاسخ باید انتخاب شود. برای هر سوال یک نمره خام دریافت می کنید.
جواب دادنی: این سوالات به بخشی از کلیپ صوتی پاسخ می دهند و سپس از شما یک سوال چند گزینه ای می پرسند. این سوال نیز یک نمره خام دارد.

 

تعداد سوال ها در هر بخش تافل و زمان پاسخگویی به آنها

انواع تسک های اسپیکینگ

از نظر موضوعی هر تسک اسپیکینگ متفاوت است، اما می توان آن ها را به دو نوع عمده تقسیم کرد: مستقل و غیر مستقل.

تسک مستقل:

در این نوع تسک ها، تمرکز بر موضوعات آشنا و شنیده شده است برای تسک یک باید یکی از دو گزینه را برگزینید. تعداد سوالات آزمون تافل (TOEFL) برای این تسک به این صورت است که باید یک سوال را بخوانید و سپس چند ثانیه فرصت فکر کردن دارید. سپس ۴۵ ثانیه وقت دارید درباره آن صحبت کنید. باید نظرات خود را واضح بیان کنید و مثال بزنید.

تسک های غیر مستقل:

تسک های ۲ تا ۴ از شما می خواهند که مهارت های ریدینگ و لیسنینگ خود را نیز با مهارت اسپیکینگ درآمیزید. تسک ۲ در مورد اتفاقات دانشگاهی است، تسک های ۳ و ۴ نیز بر موضوعات آکادمیک تمرکز دارند.
برای تسک های ۲ و ۳ باید یک متن را بخوانید و به یک کلیپ صوتی گوش دهید و سپس به یک سوال درباره هر دوی آن ها پاسخ دهید. برای خواندن ۴۰ ثانیه و برای آماده کردن پاسخ حدود ۳۰ ثانیه وقت دارید و سپس می توانید ۶۰ ثانیه صحبت کنید.
برای تسک ۴ باید به یک کلیپ صوتی گوش دهید و به یک سوال درباره آن پاسخ دهید. این کلیپ معمولا ۲ دقیقه است و شما چند ثانیه برای فکر کردن و ۶۰ ثانیه برای صحبت کردن وقت دارید. در زیر خلاصه ای از تسک های این بخش را می بینید.

 

 

تسک 2

تسک 3

4 تسک

محتوا

ریدینگ + لیسنینگ

لیسنینگ

موضوع

موقعیت های دانشگاهی

موضوعات آکادمیک

موضوعات آکادمیک

بخش رایتینگ

آخرین بخش تافل (TOEFL) این بخش است. برای این قسمت، باید دو مقاله بنویسید و ۵۰ دقیقه مهلت دارید. برای اولین مقاله ۲۰ دقیقه و برای دومین مقاله ۳۰ دقیقه وقت داده می شود. به هر مقاله بین صفر تا ۵ نمره داده می شود و سپس در مجموع به نمره ای از ۳۰ تبدیل می شود. به طور کلی نمره ی بالای ۲۲ به عنوان نمره خوب شناخته می شود.

انواع تسک رایتینگ

دو نوع مقاله باید نوشته شود که مانند بخش اسپیکینگ، یکی مستقل و یکی غیر مستقل است.

تسک غیر مستقل:

اولین مقاله غیر مستقل است. برای این بخش شما ۳ دقیقه وقت دارید تا یک متن حدودا ۳۰۰ کلمه ای را بخوانید. سپس، باید به یک صوت دو دقیقه ای گوش دهید و سپس درباره این بنویسید که این دو چطور با هم موافق یا در تضاد هستند. برای پاسخ ۲۰ دقیقه زمان دارید و باید بین ۱۵۰ تا ۲۲۵ کلمه بنویسید.

تسک مستقل:

در مقاله دوم متن یا صوتی وجود ندارد، تنها یک سوال است. این سوال درباره یک موضوع آشنا است و درباره نظر شما می پرسد. می توانید از تخیل خود نیز استفاده کنید. برای پاسخ دادن ۳۰ دقیقه وقت دارید و باید حداقل ۳۰۰ کلمه بنویسید.

تعداد سؤالات آزمون تافل (TOEFL) در فرمت جدید و قدیم

در سال 2019 تعداد سولات آزمون تافل (TOEFL) در بخش های لیسنینگ و اسپیکینگ و ریدینگ تافل (TOEFL) تغییر پیدا کردند. از آن پس، ETS تغییراتی ایجاد کرد که در ادامه آن ها را بررسی می کنیم.

تغییرات بخش ریدینگ

در این بخش مانند گذشته همچنان ۳ تا ۴ متن برای خواندن وجود دارد. اگر چهار متن باشد، یعنی یکی از این چهار متن آزمایشی است که نمره ای ندارد. اکنون هر متن درک مطلب به جای ۱۲ تا ۱۴ سوال، با ۹ یا ۱۰ سوال همراه است. به شما ۵۴ دقیقه برای سه متن و ۷۲ دقیقه برای ۴ متن وقت داده خواهد شد تا این بخش را به پایان برسانید. یعنی شما برای هر متن ۱۸ دقیقه زمان و برای هر سوال ۱۰۵ ثانیه وقت دارید ( به جای ۹۰ ثانیه در فرمت قدیم).
توجه داشته باشید که نیاز است شما حداکثر دقت خود را به کار بگیرید، پس درست نیست که فکر کنید این تغییرات موجب ساده تر شدن این بخش شده اند.
اگر تعداد کلی سوالات برای هر متن ۹ تا باشد، یعنی سوال نوع دوم (قرار دادن جمله) سوال آخر خواهد بود ( به جای یکی مانده به آخر). بر طبق گفته ETS تعداد این سوالات هر بار ۱۰ سوال خواهد بود، اما واقعیت این است که آن ها بین ۹ تا ۱۰ سوال هستند.
متن ها از لحاظ دشواری و طولانی بودن دقیقا مانند قبل هستند و انواع سوالات نیز تغییری پیدا نکرده اند.

تغییرات بخش لیسنینگ

در این بخش شما به دو یا سه مجموعه صوتی گوش می دهید که هر کدام شامل یک گفت و گو و دو سخنرانی ( مجموعه طولانی)، یا یک گفت و گو و یک سخنرانی (مجموعه کوتاه) خواهند بود.
مجموعه طولانی دارای ۱۷ سوال است که در ۱۰ دقیقه باید به تمام آن ها پاسخ دهید. در مجموعه کوتاه تر نیز ۱۱ سوال مطرح می شود که ۶ دقیقه و نیم زمان دارید تا پاسخ همه آن ها را پیدا کنید. توجه کنید که در زمان پخش کلیپ زمانی از شما کم نمی شود. این یعنی برای هر سوال ۳۵ دقیقه زمان دارید که مانند فرمت پیشین آزمون تافل (TOEFL) است.
اگر در آزمون شما سه مجموعه صوتی پخش شد، یعنی یکی از سخنرانی ها و یکی از مکالمه هایی که شنیدید نمره دهی نمی شوند. این بخش های آزمایشی می توانند هر کدام از صوت های پخش شده باشند.
دقت کنید که از لحاظ طولانی بودن و دشواری، چیزی تغییر پیدا نکرده است و همان نوع سوالات نیز در آزمون فرمت جدید پرسش خواهند شد.

تغییرات بخش اسپیکینگ

تعداد سوالات آزمون تافل (TOEFL) در فرمت جدید در این بخش کاهش پیدا کرده است. یعنی در فرمت قدیم ۶ تسک بود که اکنون تسک (سوال) اول و تسک پنجم از امتحان حذف شده اند. سوالاتی که باقی مانده اند همان سوالات قبلی هستند و تنها شماره گذاری آن ها عوض شده است. (یعنی تسک دوم به تسک اول تبدیل شده است و به همین ترتیب تا آخر). توجه کنید که در سوال اول جدید، بخش چند انتخابی و مزایا و معایب دیگر وجود ندارند.
نمره اسپیکینگ شما اکنون توسط یک فرد مصحح (انسان) و نرم افزار SpeechRater تعیین می شود. این روش نمره دهی، به نام نمره دهی پیشرفته توسط ETS نامیده می شود. این نرم افزار جدید است. در فرمت قدیم، نمره بخش اسپیکینگ زبان آموزان تنها به وسیله نمره دهندگان انسانی تصحیح و نمره دهی می شد.


نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!