105 نمره تافل: آیا این خوب است؟ مدارسی که می‌توانید وارد آن شوید

زمان مطالعه : 15 دقیقه | منتشر شده در: 1402/02/10

آیا برای ادامه تحصیل در یک کشور خارجی نیاز به شرکت در تافل دارید؟ ممکن است از خود بپرسید که آیا نمره تافل 105 نمره خوبی است یا خیر. آیا 105 برای پذیرش در دانشگاه های مورد نظرتان کافی است؟ یا باید نمره تافل بالاتری را هدف قرار دهید؟
در این مقاله، در مورد اینکه آیا نمره تافل 105 iBT خوب است و چقدر برای دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد رقابتی است بحث خواهیم کرد. سپس، قبل از اینکه نکاتی در مورد بهبود نمره تافل iBT 105 خود به 110 و 115 ارائه دهیم، توضیح خواهیم داد که نمرات تافل برای پذیرش در دانشگاه های معتبر چقدر مهم است.

نمره تافل 105: آیا این نمره تافل خوب است؟

اول اینکه آیا نمره تافل 105 iBT نمره تافل خوبی است؟ حقیقت این است که پاسخ این سوال بستگی به دانشگاه هایی دارد که برای آن درخواست می‌دهید. در اصل، نمره تافل خوب همان نمره ای است که حدنصاب نمره تافل دانشگاه مورد نظر شما را برآورده کند (در نتیجه شانس شما برای قبولی در آنها افزایش می‌یابد).
از طرف دیگر، می‌توانیم از صدک‌ها برای تشخیص خوب بودن یا نبودن نمره تافل استفاده کنیم. به عنوان یادآوری، صدک‌ها به ما می‌گویند که چند درصد از شرکت کنندگان در آزمون نمره ای کمتر از یک حد نصاب خاص کسب کرده اند. هرچه صدک نمره تافل شما بالاتر باشد، نمره شما (در مقایسه با سایر شرکت کنندگان در آزمون) بهتر است.
به طور کلی، هر نمره ای بالاتر از میانه (صدک 50) نمره خوب و هر نمره ای بالاتر از صدک 75 نمره عالی در نظر گرفته می‌شود. بر اساس صدک های رسمی تافل برای همه شرکت کنندگان در آزمون، نمره تافل 105 در حدود صدک 87 قرار می‌گیرد که آن را به نمره ای بالاتر از حدنصاب "خوب" و "عالی" قرار می‌دهد.
با این حال، صدک‌ها می‌توانند بسته به سطح دانشگاه تغییر کنند. به عنوان مثال، نمره 105 iBT تافل برای دانش آموزان دبیرستانی از صدک 87 به صدک 93 ارتقا می‌یابد.
در جدول زیر صدک های نمره تافل 105 برای سطوح مختلف دانشگاهی را می‌بینید:*

سطح اکادمی

صدک نمره 105 تافل

دانش آموزان دبیرستانی

93

دانشجویان دو ساله کالج

95

دانشجوی لیسانس

88

دانشجویان تحصیلات تکمیلی (رشته های غیر بازرگانی)

84

دانشجویان تحصیلات تکمیلی (رشته های بازرگانی)

86

متقاضیان موسسات انگلیسی زبان

92


*همه صدک‌ها بر اساس داده های فعلی ETS تخمین زده شده اند.
همانطور که این نمودار نشان می‌دهد، یک نمره تافل می‌تواند بسته به سطح دانشگاهی که قصد تحصیل در آن را دارید، به طور قابل توجهی تغییر کند. به طور کلی، با بالا رفتن سطح علمی دانشگاه، صدک نمره تافل 105 کاهش می‌یابد، که نشان می‌دهد هر چه تقاضای شما برای تحصیلات در سطح بالاتری باشد، احتمال نیاز به کسب نمره تافل بالاتر از 105 بیشتر می‌شود.
بیایید به داده‌ها دقیق تر نگاه کنیم. برای دانشجویان دو ساله کالج، 105 نمره بسیار بالایی در صدک 95 است. به دست آوردن این نمره به این معنی است که تقریباً از همه آزمون‌دهندگانی که برای کالج‌های دو ساله اپلای می‌کنند، نمره بهتری کسب می‌کنید.
از سوی دیگر، برای دانشجویان فارغ‌التحصیل رشته های غیربازرگانی، نمره تافل 105 در صدک 84 و پایین‌تر است. دانش آموزان فارغ التحصیل معمولاً مهارت های زبان انگلیسی بهتری نسبت به دانشجویان دو ساله دارند و بنابراین نمره بالاتری در تافل کسب می‌کنند. در نتیجه، می‌توان گفت که 105 یک نمره بسیار خوب برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی است (همانطور که برای دانشجویان دو ساله کالج است).
صدک‌ها تنها یک روش برای تعیین میزان خوب بودن نمره تافل هستند. در نهایت، این مهم نیست که شما در چه صدکی هستید، بلکه این مهم است که آیا نمره تافل شما به اندازه کافی بالا است که حدنصاب شرایط تافل دانشگاه مورد نظر تان را برآورده کند.

تافل 105 چقدر رقابتی است؟

نمره 105 iBT تافل یک نمره بسیار رقابتی است .
با توجه به مهارت زبان انگلیسی، 105 نشان می‌دهد که شما در زبان انگلیسی عالی هستید، اگرچه فوق العاده برجسته نیستید. طبق آمار ETS ، نمره حدود 26-27 در ریدینگ تافل، لیسنینگ تافل، اسپیکینگ  تافل و رایتینگ تافل شما را در محدوده "بالا" یا "خوب" - یعنی بالاترین محدوده - برای هر بخش قرار می‌دهد.
برای بهبود نمرات هر بخش از تافل، باید مهارت های زبان انگلیسی خود را با استراتژی های مناسب و تمرین با نمونه سوالات واقعی مثل TPOهای تافل تقویت کنید. 

حالا بیایید ببینیم با نمره 105 می‌توانید وارد چه دانشگاه هایی شوید؟

نمره TOEFL 105 حداقل حدنصاب نمره تافل را در اکثر دانشگاه‌ها و رشته های بسیار خوب برآورده می‌کند.
به گزارش یو اس نیوز، میانگین نمره تافل مورد نیاز برای پذیرش (در مقطع کارشناسی) در دانشگاه های آمریکا 78 است . البته برای دانشگاه های بسیار رقابتی مانند دانشگاه Ivy League  به حداقل نمره تافل ۱۰۰ نیاز دارید. بنابراین، نمره 105 به خوبی بالاتر از هر دو حدنصاب قرار می‌گیرد و نشان می‌دهد این نمره برای پذیرش در اکثر دانشگاه‌ها به اندازه کافی بالا است.
برای متقاضیان مقطع کارشناسی، حداقل نمره تافل معمولاً توسط کالج یا دانشگاه تعیین می‌شود. برای متقاضیان فارغ التحصیل، حداقل نمرات تافل اغلب بسته به رشته متفاوت است. در زیر، حدنصاب نمره تافل برای دانشگاه های مختلف کارشناسی و رشته های تحصیلات تکمیلی را به شما ارائه می‌دهیم.
البته باید به چند نکته توجه داشت: اکثر متقاضیان مقطع کارشناسی برای پذیرش حداکثر به نمره تافل 100 نیاز دارند. در نتیجه، تعداد بسیار کمی از دانشگاه‌ها وجود دارند که به حداقل نمره تافل 105 نیاز دارند. از سوی دیگر، رشته های تحصیلات تکمیلی، به ندرت به نمره 105 یا بالاتر حتی برای پذیرش در رشته های بسیار رقابتی نیاز دارید.

دانشگاه هایی که حدنصاب نمره تافل آنها در مقطع لیسانس کمتر از ۱۰۵ است
 

دانشگاه

حداقل نمره مورد نیاز تافل

نمره پیشنهادی تافل

امهرست

100

-

براون

100

-

کارنگی ملون

102

-

کلمبیا

100

-

دانشگاه مریلند

100

-

دانشگاه میشیگان

100

-

رایس

100

-

دانشگاه روچستر

100

107

USC

100

-

تگزاس A&M

100

-


برنامه های تحصیلات تکمیلی که حداقل نمره تافل را برای آنها کسب می‌کنید

رشته

حداقل نمره مورد نیاز تافل

کارنگی ملون - طراحی MA، MDes، MPS

102

تگزاس A&M - MS مالی

100

هاروارد - آموزش و پرورش

104

جورجیا تک - علوم و مهندسی مواد

100

هاروارد - کارشناسی ارشد الهیات (ThM)

105

دانشگاه آیووا - وکالت

105

نورت ایسترن — دکتری انفورماتیک

105

UNC - کارشناسی ارشد آموزش بین المللی

90

دانشگاه شیکاگو - سیاست عمومی

95


رشته های ارشد که به نمره تافل بالاتر از ۱۰۵ نیاز دارند 

رشته

حداقل نمره مورد نیاز تافل

MIT - تاریخ، نظریه، و نقد معماری و هنر دکتری

115

هاروارد - MBA

109

دانشگاه واشنگتن - دکتری طراحی و مهندسی انسان محور

106

دوک - کارشناسی ارشد الهیات (ThM)

108

دانشگاه مینه سوتا - دکترای علوم اعصاب

107

جورجیا تک - فیزیک

106

نمره تافل شما برای پذیرش چقدر مهم است؟

حالا بیایید ببینیم اصلا آیا نمره تافل شما برای پذیرش مهم است؟ پاسخ این است که به طور کلی بله، اما پذیرش شما بستگی به این دارد که آیا دانشگاه تان حدنصاب خاصی برای تافل تعیین کرده یا خیر.
اگر دانشگاه تان حد نصابی تعیین کرده، باید حداقل این نمره را کسب کنید تا واجد شرایط پذیرش شوید. نگرفتن این نمره باعث می‌شود که شما برای پذیرش واجد شرایط نباشید (مگر اینکه دانشگاه پذیرش مشروط ارائه دهد ). مثلا حدنصاب پذیرش در رشته حقوق دانشگاه آیووا، نمره تافل ۱۰۵ است، بنابراین اگر نمره کمتر از این بگیرید، قبول نمی شوید!
اگر دانشگاه مورد نظرتان نمره تافل خاصی را توصیه می‌کند اما الزامی برای آن ندارد (یا  نمره ای کمتر از نمره توصیه شده را به عنوان حدنصاب در نظر گرفته)، نمره توصیه شده را هدف قرار دهید. اگرچه برای واجد شرایط بودن برای پذیرش نیازی به کسب این نمره ندارید، اما رسیدن به آن (یا فراتر از آن) به طور قابل توجهی شانس شما را برای پذیرش افزایش می‌دهد. به عنوان مثال، دانشگاه روچستر برای پذیرش در مقطع کارشناسی به حداقل نمره تافل ۱۰۰ نیاز دارد اما دریافت حداقل 107 را توصیه می‌کند.
حالا، اگر نمره بسیار بالاتری از نمره تافل مورد نیاز یا توصیه شده دانشگاه خود کسب کنید، چه؟ معمولاً، این مزیت چندانی برای شما ایجاد نمی کند. اکثر دانشگاه‌ها فقط می‌خواهند مطمئن شوند که شما حداقل سطح مهارت زبان انگلیسی را که برای موفقیت در رشته موردنظرتان لازم است را دارید. بنابراین، تفاوت زیادی بین فردی که نمره بالاتری از حدنصاب نمره تافل گرفته و فردی که دقیقا همان نمره را گرفته وجود ندارد.
با این حال، گاهی اوقات اگر کمیته پذیرش بین شما و یک کاندیدای مشابه گیر کند، گاهی اوقات نمره بسیار بالاتر تافل ممکن است به نفع شما باشد.

 

105 نمره تافل: آیا این خوب است؟ مدارسی که می‌توانید وارد آن شوید

چگونه تافل 105 خود را به 110 یا 115 برسانیم؟

نمره تافل 105 یک نمره عالی است اما همیشه به اندازه کافی برای پذیرش در رشته های کارشناسی ارشد بالا نیست. اگر در حال حاضر نمره تافل 105 را می‌گیرید، چگونه می‌توانید نمره خود را ارتقا دهید تا شانس بیشتری برای قبولی در دانشگاه هایتان داشته باشید؟
با محاسبه چند ساعت مطالعه برای رسیدن به نمره هدف (یعنی نمره ای که حداقل شرایط لازم برای همه رشته های مورد نظرتان را برآورده می‌کند) شروع کنید. برای این بخش، ما دو نمره تافل را در نظر خواهیم گرفت: 110 و 115.
در مرحله بعد، نمره فعلی خود (در این مورد، 105) را از نمره هدف خود (110 یا 115) کم کنید تا تعداد نمره هایی را که باید به آن اندازه پیشرفت کنید، بدست آورید. به عنوان مثال، اگر من نمره تافل 105 دارم و سعی کنم 110 بگیرم، باید 5 نمره پیشرفت کنم. از طرف دیگر، اگر 105 داشته باشم اما 115 بخواهم، باید 10 نمره پیشرفت کنم.
هنگامی که تفاوت بین دو نمره را پیدا کردید، از نمودار زیر برای تخمین تقریبی تعداد ساعات مورد نیاز برای مطالعه برای هر بخش تافل استفاده کنید:

بخش

ساعات مطالعه برای بهبود 1 نمره

ریدینگ تافل

6-8

لیسنینگ تافل

6-8

اسپیکینگ تافل

15

رایتینگ تافل

6-8


فرض کنید برای پذیرش در دانشگاه هایتان به حداقل نمره تافل 110 نیاز دارید. پس باید نمره فعلی خود (105) را 5 نمره افزایش دهید. با استفاده از نمودار، می‌بینید که تعداد ساعات مطالعه تان بستگی به این دارد که کدام بخش های تافل را می‌خواهید بهبود بخشید.
اگر بخواهید 2 نمره در ریدینگ Reading و اسپیکینگ Speaking و 1 نمره در رایتینگ Writing کسب کنید، باید حداقل 12 ساعت برای ریدینگ تافل، 30 ساعت برای اسپیکینگ تافل و 6 ساعت برای رایتینگ تافل مطالعه کنید که در مجموع به 48 ساعت آماده سازی می‌رسد.
هنگامی که بدانید به چند ساعت مطالعه نیاز دارید، تاریخ آزمونی را انتخاب کنید که زمان کافی برای تکمیل این برنامه تمرین و مطالعه را در اختیار شما قرار دهد. توصیه می‌کنم حداقل سه تا شش ماه قبل از شرکت در تافل به خودتان فرصت بدهید.
در نهایت، تعداد کل ساعات مطالعه خود را تقسیم کنید تا به تعداد تخمینی ساعات مطالعه در هفته برسید. در مثال بالا باید در مجموع 48 ساعت مطالعه کنید. اگر چهار ماه قبل از تاریخ آزمون فرصت داشته باشید، باید هر هفته حدود سه ساعت مطالعه کنید.
اما چه کاری می‌توانید انجام دهید تا نمره تافل iBT 105 خود را به 110 برسانید؟ یا 115؟ چند ترفند زیر می‌تواند به شما کمک کند ...

برای گرفتن نمره تافل 110 …

با ساختار آزمون آشنا شوید. در این صورت شما فقط به 5 نمره دیگر نیاز دارید تا نمره 110 خود را به دست آورید، بنابراین زمانی را صرف بررسی ساختار تافل کنید. نمونه سوالات واقعی تافل را از نزدیک تجزیه و تحلیل کنید تا دقیقا بدانید که در روز آزمون چه انتظاری باید داشته باشید و وقت خود را برای درک آنچه باید انجام دهید تلف نکنید. 
شرکت در آزمون آزمایشی تافل بهترین تمرینی است که می‌توانید انجام دهید. این آزمون‌ها که به نام تست های تمرینی tpo شناخته می‌شوند، در اپلیکیشن آکادمی زبان شایسته در دسترس شما قرار گرفته اند. در حال حاضر می‌توانید در ۷۴ ازمون ماک تافل به صورت رایگان شرکت کنید. پس فرصت را از دست ندهید و برای بالا بردن نمره تافل خود از آنها استفاده کنید.
روی ضعیف ترین بخش(های) آزمون خود تمرکز کنید. کسب 5 نمره در این سطح نمره تافل یک کار بزرگ است، بنابراین مطمئن شوید که ضعیف ترین مهارت (های) خود را در طول آمادگی برای تافل هدف قرار داده اید. به عنوان مثال، اگر کمترین نمره شما لیسنینگ تافل است، سعی کنید سوالات تمرینی Listening بیشتری را حل کنید و روی بهبود مهارت های یادداشت برداری کار کنید .

برای کسب نمره تافل 115، تمام موارد بالا را انجام دهید و …

مهارت کلی انگلیسی خود را بهبود بخشید. علاوه بر آمادگی برای تافل، باید مهارت های عمومی زبان انگلیسی خود را نیز بهبود بخشید. نقاط ضعف خود را با استفاده از ترکیبی از منابع رسمی و غیر رسمی هدف قرار دهید. به عنوان مثال، اگر در رایتینگ تافل مشکل دارید، می‌توانید هر روز در یک دفتر، خاطرات خود را به زبان انگلیسی بنویسید یا از افراد بومی استفاده کنید تا گرامر و نحوه نوشتار شما را بررسی کنند.
اشتباهات خود را از نزدیک تحلیل کنید. برای رسیدن به این سطح نمره بسیار بالا در تافل، باید بدانید که دقیقاً در سؤالات واقعی چه اشتباهی می‌کنید. با دقت به خطاهایی که مرتکب می‌شوید نگاه کنید و مشخص کنید که آیا الگوهایی وجود دارد یا خیر. سپس، از انواع استراتژی‌ها برای حمله به نقاط ضعف خود استفاده کنید.
آزمون های آزمایشی را به طور منظم انجام دهید. آزمون های تافل کامل TPO شما را به فرمت امتحان عادت می‌دهد و به شما کمک می‌کند تا برای روز آزمون استقامت داشته باشید. تست های رسمی بهترین تمرین برای شما هستند.
نسخه ۷۴ تایی آزمون های تی پی او که پس از ثبت نام در در نرم افزار ما به آنها دسترسی دارید، می‌تواند به توسعه تمامی مهارت های شما کمک کند. با شرکت در این آزمون‌ها به نقاط ضعف خود پی خواهید برد و می‌توانید با تمرین بیشتر، نمره بالاتری در آرمون تافل واقعی کسب کنید.


نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!