تافل یا آیلتس | کدام یک بهتر است؟

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1399/11/17

تفاوت تافل و آیلتس موضوع اصلی سوالات بسیاری از افرادی است که برای اثبات مهارت زبان انگلیسی خود به شرکت در یک آزمون زبان انگلیسی نیاز دارند. تافل TOEFL و آیلتس IELTS از جمله محبوب ترین و معتبرترین آزمون های بین المللی زبان انگلیسی هستند. اما باید کدام یک را انتخاب کنید؟ هر آزمون چگونه است؟ آیا دانشگاه های مختلف، یکی از این آزمون ها را به دیگری ترجیح می دهند؟ اعتبار کدام یک بیشتر است؟ آیلتس یا تافل؟
در مقاله ای که امروز برای شما آماده کرده ایم، به تمام این سوالات پاسخ خواهیم داد. با ما همراه باشید. برای شروع، بهتر است که شما را با هر یک از این آزمون ها آشنا کنیم.

معرفی آزمون تافل TOEFL

آزمون تافل (TOEFL کوتاه شده عبارت Test of English as a Foreign Language) یک آزمون مهارت زبان انگلیسی است که توسط ETS برگزار می شود. لازم به ذکر است که این سازمان علاوه بر آزمون تافل TOEFL، آزمون جی آر ای GRE را نیز برگزار می کند. 
آزمون تافل به شکل های مختلفی مانند کاغذی یا رایانه ای برگزار می شود. یکی از بزرگترین تفاوت تافل و آیلتس نیز همین است. به طور معمول، آزمون آیلتس IELTS به شکل فیزیکی برگزار می شود (آزمون کاغذ محور). اما آزمون تافل معمولا به شکل آنلاین برگزار می شود. تنها در کشورهایی که دسترسی مناسبی به اینترنت وجود ندارد، آزمون کاغذی تافل برگزار می شود. آزمون تافل آی بی تی (TOEFL -iBT) با تفاوت قابل توجهی، متداول ترین و قابل قبول ترین نسخه آزمون تافل TOEFL است. 

ساختار آزمون تافل

آزمون تافل TOEFL، 5/3 ساعت طول می کشد و به چهار بخش اصلی تقسیم شده است. بین بخش های لیسنینگ Listening و Speaking، ده دقیقه وقفه وجود دارد. شما با پاسخگویی به سوالات هر بخش، نمره ای بین 0-30 دریافت خواهید کرد. سپس، این نمرات با هم جمع می شوند. بنابراین، مجموعه نمره آزمون تافل TOEFL شما، بین 0-120 خواهد بود.
در ادامه، ساختار و قالب آزمون تافل را برای شما در یک جدول خلاصه کرده ایم. شما با بررسی این جدول و جدول مربوط به آزمون آیلتس IELTS به خوبی به تفاوت تافل و آیلتس پی خواهید برد. 

 

بخش

زمان

سوالات

تکلیف

خواندن (Reading)

54 – 72 دقیقه

30 – 40 سوال

خواندن متن و پاسخ دادن به سوالات

گوش دادن (Listening)

41 – 57 دقیقه

28 – 39 سوال

جواب دادن به سوالاتی در مورد یک سخنرانی کوتاه و یا یک مناظره کلاسی

استراحت

10 دقیقه

-

-

صحبت کردن (Speaking)

17 دقیقه

4 موضوع

صحبت در مورد یک موضوع آشنا و یا مطالبی که خوانده و شنیده اید

نوشتن (Writing)

50 دقیقه

2 موضوع

خواندن یک متن، گوش دادن به یک ویس و پاسخ به سوالات

 

چه کسی نمرات تافل TOEFL را میپذیرد؟

بیش از 9000 موسسه در سراسر جهان نمرات تافل را قبول می کنند. در ایالات متحده آمریکا، اکثر دانشگاه ها نمرات تافل TOEFL را به سایر آزمون های زبان انگلیسی ترجیح می دهند. تفاوت آیلتس و تافل در ایالات متحده همین است. شما می توانید برای پیدا کردن سازمان ها و دانشگاه هایی که نمرات تافل TOEFL را از شما می پذیرند از موتور جستجو TOEFL Destination Search استفاده کنید.
برای بررسی بیشتر تفاوت تافل و آیلتس، شرحی از آزمون آیلتس IELTS نیز ارائه کرده ایم: 

معرفی آزمون آیلتس IELTS

آزمون آیلتس (IELTS کوتاه شده عبارت International English Language Testing System) یکی دیگر از آزمون های مهارت زبان انگلیسی است که به British Council و IDP تعلق دارد. 
آزمون آیلتس IELTS به دو شکل برگزار می شود: 

•    آزمون آیلتس آکادمیک IELTS Academic
•    آزمون آیلتس جنرال IELTS General

شاید بزرگترین تفاوت تافل و آیلتس در همین نکته خلاصه شده باشد. آزمون آیلتس آکادمیک برای افرادی مناسب است که قصد دارند برای ادامه دادن تحصیلات عالی یا حرفه ای، به خارج از کشور بروند. از طرف دیگر، آیلتس جنرال برای افرادی مناسب است که برای تحصیلات مقطع متوسطه، تجربه کاری یا زندگی، به کشورهای انگلیسی زبان سفر می کنند. 
در مقاله امروز، تمرکز اصلی ما بر روی آیلتس آکادمیک است. این نسخه، برای دانشجویانی مناسب است که متقاضی تحصیل در مقطع کارشناسی یا کارشناسی ارشد هستند. لازم به ذکر است که هر دو نسخه آزمون آیلتس IELTS، دارای سیستم نمره دهی یکسان و قالب های مشابه هستند. در ادامه، ساختار آزمون آیلتس IELTS را به صورت خلاصه در یک جدول به شما ارائه کرده ایم: 

 

داوطلب باید به چهار فایل صوتی گوش دهد و سپس به سوالات پاسخ دهد. صداهای ضبط شده همه لهجه بومی انگلیسی دارند. مدت زمانی که برای این بخش در نظر گرفته شده 30 دقیقه است.

تست شنیدن (Listening) آیلتس

مدت زمان: 30 دقیقه

در بخش خواندن آزمون آیلتس، داوطلبان باید به 40 سوال پاسخ دهند. متن های مربوط به این بخش به طور اختصاصی برای ارزیابی مهارت خواندن زبان آموز طراحی شده اند.

تست خواندن (Reading) آیلتس

مدت زمان: 60 دقیقه

در این بخش، زبان آموز ملزم است که در مورد دو موضوع، نقطه نظر و دیدگاه خود را بیان کند. این موضوعات در آزمون های آکادمیک و جنرال متفاوت هستند.

تست نوشتن (Writing) آیلتس

مدت زمان: 60 دقیقه

در بخش اسپیکینگ آزمون آیلتس، مهارت های گفتاری داوطلب مورد ارزیابی قرار می گیرند. این مرحله، در سه بخش اجرا و ثبت می شود.

تست صحبت کردن (Speaking) آیلتس

مدت زمان: 11 الی 14 دقیقه

 

چه کسی نمرات آیلتس IELTS را می پذیرد؟ 

نمرات آیلتس IELTS، مانند آزمون تافل TOEFL، در بیش از 9000 موسسه در سراسر جهان پذیرفته می شوند. با این حال، تفاوت تافل و آیلتس این است که اگر قصد تحصیل در مقطع دکترا در دانشگاه های ایالات متحده را داشته باشید، مدرک تافل ترجیح داده می شود. با این حال، مدرک آیلتس IELTS محبوبیت بیشتری در کشورهایی مانند انگلستان و استرالیا دارد.
پیشنهاد میکنیم پیش از ثبت نام در آزمون آیلتس یا ثبت نام در آزمون تافل، با دانشگاه مقصد ارتباط برقرار کنید و در مورد الزامات مربوط به مدرک زبان بپرسید.
در زیر، یک نمودار مقایسه کلی آورده ایم. این جدول، تفاوت تافل و آیلتس را نشان می دهد:

 

 

تافل

آیلتس

مدت زمان کل آزمون

3 ساعت و 30 دقیقه

2 ساعت و 45 دقیقه

محدوده نمره

0 الی 120

0 الی 9

بخش های آزمون (به ترتیب)

خواندن (Reading)

شنیدن (Listening)

صحبت کردن (Speaking)

نوشتن (Writing)

شنیدن (Listening)

خواندن (Reading)

نوشتن (Writing)

صحبت کردن (Speaking)*

تعداد موسساتی که نمرات آزمون را میپذیرند

بیش از 9000 موسسه و دانشگاه

بیش از 9000 موسسه و دانشگاه

 

دیگر تفاوت تافل و آیلتس این است که داوطلبان می توانند بخش اسپیکینگ آیلتس IELTS را قبل یا بعد از دیگر بخش ها (با هماهنگی با مرکز آزمون) بگذرانند. 

 

تافل یا آیلتس | کدام یک بهتر است؟

تافل در مقابل آیلتس: چگونه باید انتخاب کرد؟

تا اینجای مقاله، شما یک نمای کلی از تفاوت تافل و آیلتس  به دست آورده ایم. اما کدام آزمون را باید انتخاب کنید؟ در ادامه، چهار سوال اصلی که در هنگام انتخاب یکی از این آزمون ها باید از خود بپرسید را آورده ایم. پیشنهاد می کنیم برای آسان تر شدن پروسه تصمیم گیری، در مورد هر یک از این سوالات به خوبی فکر کنید. 

دانشگاه و کشور انتخابی شما مدرک کدام آزمون را می پذیرد؟

این مهم ترین نکته است. چرا که اگر دانشگاه مورد علاقه شما نمره آزمونی که در آن شرکت می کنید را قبول نکند، هیچ حرف دیگری باقی نمی ماند. همانطور که گفتیم، آزمون تافل TOEFL و آیلتس IELTS، هر دو در دانشگاه های مختلف مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در سراسر جهان پذیرفته می شوند. 
با این حال، در دانشگاه ها و موسسات آموزشی آمریکایی، مدرک تافل TOEFL، بیشتر پذیرفته می شود. در حالی که در کشورهای اروپایی، مدرک آیلتس IELTS محبوبیت بیشتری دارد. لازم به ذکر است که بسیاری از دانشگاه ها هر دو مدرک را از متقاضیان می پذیرند. با این حال، ممکن است یک دانشگاه، مدرک خاصی را ترجیح دهد. به همین دلیل بهتر است که پیش از هر کاری، با دانشگاه خود تماس بگیرید. اصلی ترین تفاوت آزمون تافل و آیلتس در همین نکته خلاصه می شود. 

کدام آزمون نقاط قوت شما را بیشتر ارزیابی می کند؟ 

همانطور که مشاهده کردید، تفاوت تافل و آیلتس در بخش ساختار، بسیار ناچیز است. هر دو این آزمون ها، چهار مهارت اصلی زبان انگلیسی را ارزیابی می کنند. با این حال، شیوه ارزیابی در برخی موارد، متفاوت است. در ادامه، 5 مورد از مهم ترین تفاوت های ساختاری تافل و آیلتس را آورده ایم. 
در هنگام خواندن آنها، به این فکر کنید که کدام یک از آن ها با نقاط قوت شما سازگارتر است. اگر مطمئن نیستید می توانید در آزمون آزمایشی تافل TOEFL یا آزمون آزمایشی آیلتس IELTS شرکت کنید تا درک بهتری از آنها پیدا کنید. 

تفاوت 1: چند گزینه ای در مقابل پاسخ کوتاه

یکی از تفاوت های اساسی میان آزمون های آیلتس و تافل این است که در بخش های ریدینگ و لیسنینگ آیلتس، در بسیاری از سوالات، شما باید پاسخ های خود را بنویسید. این در حالی است که در بخش های ریدینگ و لیسنینگ تافل، گزینه های پاسخ به شما ارائه می شوند و شما تنها باید یکی را انتخاب کنید. 
سوالات آزمون تافل در این بخش ها، همه چهار گزینه ای نیستند. با این حال بیشتر آنها چنین قالبی دارند و برای دیگر انواع سوالات هم شما مجبور نخواهید بود که پاسخ خود را تولید کنید. همواره یک گزینه برای انتخاب کردن وجود دارد. اما در آیلتس IELTS، شما باید برای پاسخگویی به بسیاری از سوالات یک پاسخ بنویسید.
به عنوان مثال، هر دو آزمون سوالاتی دارند که در آنها شما باید لیستی از رویدادها یا مراحل را به ترتیب تعیین کنید. در تافل، این مراحل به شما ارائه می شوند و شما تنها باید آنها را در ترتیب مناسب قرار دهید. اما در آیلتس، شما باید این مراحل را خودتان بنویسید. 
در هنگام انتخاب یک آزمون، این تفاوت تافل و آیلتس را در نظر بگیرید. اگر ترجیح میدهید سوالات چند گزینه ای بیشتری داشته باشید (یا سوالاتی که پاسخ دادن به آنها تنها مستلزم انتخاب گزینه درست باشد)، احتمالا آزمون تافل مناسب تر است. 

تفاوت 2: آزمون مبتنی بر رایانه یا آزمون کاغذی

همانطور که قبلا هم اشاره کردیم، یک تفاوت تافل و آیلتس، به شکل برگزاری آزمون برمیگردد. آزمون تافل، معمولا به شکل کامپیوتری (تافل آی بی تی TOEFL-iBT) برگزار می شود. اما آزمون آیلتس، معمولا یک آزمون کاغذی و فیزیکی است. 
در کشور ما، تنها شکل اینترنتی آزمون تافل برگزار می شود. داوطلبان اجازه دارند که بر روی کاغذ چرک نویس یادداشت هایی انجام دهند، اما تمام پاسخ های اصلی و رسمی آن ها از طریق رایانه ارسال می شود. از طریق دیگر، آزمون آیلتس IELTS به دو شکل کامپیوتری و کاغذی برگزار می شود. 
اگر در تایپ کردن سریع تر از نوشتن هستید، دست خط نامرتبی دارید و یا کامپیوترها را به آزمون های کاغذی ترجیح می دهید، می توانید تافل را انتخاب کنید. اگر ترجیح می دهید جواب های خود را بنویسید و یا با آزمون های رایانه ای اساس راحتی نمی کنید (یا حتی با صفحه کلید انگلیسی آشنایی ندارید) میتوانید آیلتس را انتخاب کنید. این نکته، یکی دیگر از تفاوت های تافل و آیلتس است. 

تفاوت 3: متن های استفاده شده در بخش ریدینگ

بخش ریدینگ هر دو آزمون تافل و آیلتس متشکل از قسمت های مختلفی است که هر کدام، سوالات خود را دارند. با این حال، تفاوت تافل و آیلتس این است که آنها از انواع مختلفی از متن استفاده می کنند. به طور معمول، آیلتس از متون دانشگاهی و همچنین قسمت هایی از روزنامه ها و مجلات استفاده می کند. تافل تنها از متون دانشگاهی استفاده می کند. بنابراین، بخش ریدینگ تافل اغلب سنگین تر و دارای واژگان و مفاهیم چالش برانگیزتر است. 

تفاوت 4: بخش اسپیکینگ شفاهی یا کامپیوتری

در تافل TOEFL، بخش اسپیکینگ Speaking، مانند دیگر بخش های آزمون، از طریق رایانه انجام می شود. داوطلبان سوالات ضبط شده را شنیده و سپس برای پاسخ دادن از میکروفون استفاده می کنند. اما در آزمون آیلتس، آزمون گیرنده به صورت مستقیم با شما صحبت خواهد کرد. 
این مسئله، در واقع بزرگترین تفاوت تافل و آیلتس است و شما باید به شکل ویژه ای آن را مورد توجه قرار دهید. برخی افراد، صحبت کردن با یک شخص واقعی را استرس زا می دانند و آزمون تافل را ترجیح می دهند. در حالی که دیگران، گفتگوی واقعی با یک شخص را آسان تر و طبیعی تر می دانند. 
علاوه بر این، باید توجه کنید که بخش اسپیکینگ تافل TOEFL Speaking، همیشه قسمت سوم آزمون است. در حالی که در آزمون آیلتس، شما می توانید تا حداکثر یک هفته قبل یا بعد از تاریخ برگزاری آزمون، این بخش را بگذرانید. 

تفاوت 5: طول مقاله های درخواستی

در بخش رایتینگ هر دو آزمون، شما باید دو مقاله بنویسید. با این حال، در آزمون آیلتس، شما برای نوشتن 400 کلمه درخواست شده، 60 دقیقه زمان خواهید داشت. این در حالی است که در آزمون تافل تنها 50 دقیقه فرصت خواهید داشت اما حدود 500 کلمه را از شما درخواست خواهند کرد! 
حتی اگر تعداد کلمات شما به حد نصاب نرسد، شما همچنان می توانید پاسخ های خود در هر دو آزمون را ارسال کنید. اما به دلیل ارائه نکردن یک پاسخ کامل، احتمالا مقداری امتیاز از دست خواهید داد. 
شرح تفاوت تافل و آیلتس در اینجا به پایان می رسد. علاوه بر موارد گفته شده، شما می توانید نکاتی مانند نزدیک بودن به مرکز آزمون را نیز در نظر بگیرید. انتخاب سنتر مناسب، به خودی خود بسیار اهمیت دارد. آزمون باید در یک تاریخ مناسب و در مکانی مناسب برگزار شود تا شما کمترین میزان استرس را تجربه کنید و با آرامش خاطر، به سوالات پاسخ دهید. 

کدام یک ارزان تر است؟ 

یکی سوال دیگر که اغلب متقاضیان می پرسند، تفاوت تافل و آیلتس از نظر هزینه است. به طور کلی، هزینه شرکت در هر دو آزمون حدود 200 الی 250 دلار است. اما بسته به کشوری که در آن آزمون میدهید و همچنین زمان ثبت نام، این هزینه ممکن است تغییر کند. پیشنهاد می کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر به مطالب هزینه آزمون آیلتس IELTS و هزینه آزمون تافل TOEFL مراجعه کنید.


نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!