جی آر ای راحت تر است یا جی مَت

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1400/02/07

تفاوت جی آر ای (GRE) و جی مت (Gmat) از لحاظ دشواری بر انتخاب یکی از آن ها تاثیر گذار است. بسیاری از دانشجویان هنگام آماده کردن خود برای دوره های کارشناسی ارشد یا MBA، بین GMAT یا GRE یکی را انتخاب می کنند. آنها اغلب با طرح این سوال شروع می کنند که "کدام امتحان آسان تر است؟" GRE اولین بار توسط مدارس بازرگانی در سال 2009 پذیرفته شد. در آن زمان، این آزمون به وضوح از GMAT آسان تر بود.
GRE در آگوست 2011 دستخوش تغییراتی شد. این دو آزمون به هم شبیه شدند، اما بخش ریاضیات GMAT به طور کلی سخت تر بود. با گذشت سال ها، بخش ریاضیات GRE سخت تر شده است. این امر به ویژه در سطوح بالاتر صادق است. امروزه کسب نمره برتر در بخش ریاضیات GRE به همان سختی است. بخش وربال GRE نیز دشوارتر به نظر می رسد. دلیل آن نیز دایره واژگانی است که افراد باید یاد بگیرند.

تفاوت بخش کوانت جی آر ای (GRE) و جی مت (Gmat)

بخش کوانت برای هر دو آزمون، اساساً شامل ریاضیات در سطح دبیرستان است که شامل مثلثات، حساب و ریاضیات سطح بالاتر نمی شود. در جی آر ای استفاده از ماشین حساب مجاز است. به نظر بسیاری از مردم این امر باعث اطمینان بیشتر می شود. با این حال، بیشتر اوقات ماشین حساب بیش از اینکه به شما کمک کند، سرعت شما را کاهش می دهد.
در GMAT، ماشین حساب مجاز نیست. برای هر دو آزمون باید قادر باشید در ذهن خود به راحتی محاسبه کنید. یکی از تفاوت ها این است که بخش کوانت جی مت نسبت به جی آر ای سوالات ریاضی مبتنی بر منطق بیشتر و هندسه کمتری دارد.

تفاوت بخش وربال جی آر ای (GRE) و جی مت (Gmat)

بخشهای وربال GMAT و GRE موارد مشترک بسیاری دارند. با این وجود یک تفاوت آن ها تأکید بیشتر آزمون GRE بر واژگان و انتخاب کلمات است. جی مت به طور مستقیم واژگان شما را ارزیابی نمی کند، بلکه بر منطق و تفکر انتقادی تأکید دارد. تأکید بر کلمات و واژگان مبهم برای بخش وربال جی آر ای، یکی از نکته های منفی آن است.
اکثر شرکت کنندگان (حتی انگلیسی زبانان بومی) باید چیزی بین 1500 تا 2000 کلمه را یاد بگیرند تا در آزمون راحت باشند. فقط به همین دلیل، آزمون جی آر ای می تواند سخت تر از آزمون جی مت باشد. آزمون جی مت توانایی شما را در حفظ و استفاده از 200 قانون دستور زبان رازیابی می کند. بخش تصحیح جملات (Sentence Correction) تماما در مورد علم دستور زبان است. بیشتر داوطلبان آزمون واژگان استفاده شده در GMAT را راحت تر می یابند.
هر دو آزمون دارای سوالات درک مطلب هستند. اینجاست که یک تا دو پاراگراف را می خوانید و سپس به سوالات مربوط به متن پاسخ می دهید. این بخش در هر دو آزمون دارای سوالات انتقادی و تحلیلی است که منطق یک استدلال را تحلیل می کند.
جی آر ای ترجیح می دهد سوالات واژگان را جایگزین آن ها کند. در کل، بخش وربال جی مت بیشتر درک مطلب، تسلط بر دستور زبان و میزان بیان ایده های شما را ارزیابی می کند. جی آر ای نیز همین موارد را می سنجد، اما با استفاده از واژگان مبهم دشواری بیشتری ایجاد می کند.
اگر احساس می کنید از لحاظ دانش واژگان غنی هستید، آزمون جی آر ای می تواند گزینه بهتری برای شما باشد. ساده ترین راه برای دانستن این موضوع این است که در آزمون آنلاین جی آر ای شرکت کنید و  برخی از کلمات مورد نیاز در جی آر ای را بررسی کنید. اگر کلمات دشوار زیادی به نسبت دانش شما وجود داشته باشد، ممکن است جی مت برایتان آسان تر باشد. زیرا تسلط پیدا کردن بر چند مفهوم گرامری می تواند ساده تر از حفظ 1000 کلمه جدید باشد.

تفاوت جی آر ای (GRE) و جی مت (Gmat) ، نگاهی مختصر

حالا که به سوال کدام آسانتر است جواب دادیم، بیایید تفاوت جی آر ای (GRE) و جی مت (Gmat) را با جزییات بیشتری مقایسه کنیم. اگر این مقاله را می خوانید، احتمالا دارید برای مقطع تحصیلات تکمیلی یا دوره های بازرگانی آماده می شوید. احتمالا نام GRE و GMAT را بی شمار دفعه دیده اید.
درست است که هر دوی این آزمون ها گاهی توسط یک آموزشگاه پذیرفته می شود، اما مراقب باشید. این بدان معنا نیست که قابل جایگزینی هستند. مهم است که قبل از ثبت نام تفاوت های آنها را بدانید.
GRE (the Graduate Record Examinations) یک آزمون چند گزینه ای 3 ساعته و 45 دقیقه ای است که توسط بسیاری از مدارس تحصیلات تکمیلی در آمریکای شمالی مورد نیاز است. این آزمون از سال 1936 توسط ETS ایجاد شده است. مانند GMAT ، آزمون GRE نیز مبتنی بر رایانه است و مهارت های شما را در حساب، جبر، هندسه و تجزیه و تحلیل داده ها و همچنین لغات و توانایی خواندن شما را ارزیابی می کند.
شما باید بتوانید در جی آر ای مطالب نوشتاری را ارزیابی کنید، انتقادی بیندیشید و مسائل را حل کنید. GRE به مدارس توانایی قضاوت در مورد آمادگی متقاضیان برای تحصیلات در سطح تحصیلات تکمیلی را می دهد. هیئت پذیرش مدرسه به نمره GRE شما، نمرات و مواد دیگر نگاه می کند تا ببیند آیا شما برای برنامه آن ها مناسب هستید یا خیر.
GMAT یک آزمون چند گزینه ای 3 ساعته و 7 دقیقه ای است که توسط GMAC (Graduate Management Admission Council) گرفته می شود. این آزمون به طور خاص قضاوت می کند که شما چقدر برای MBA آماده هستید. مهارت های مورد سنجش ریاضیات، تجزیه و تحلیل داده ها، نوشتن و حل مسئله هستند.
تیم پذیرش در کنار تجربه کاری، نمرات، رزومه، مصاحبه ها و توصیه نامه ها به نمره GMAT شما نگاه می کنند. اگر شما برای برنامه های MBA ،EMBA، کارشناسی ارشد امور مالی یا بازرگانی مناسب باشید، مشخص خواهد شد.
تفاوت در چیست؟
اصلی ترین تفاوت جی آر ای (GRE) و جی مت (Gmat) موارد استفاده آن هاست. GRE به عنوان بخشی از پذیرش برای انواع برنامه های تحصیلات تکمیلی استفاده می شود. به این معنی که هدف آن کاملاً عمومی است. GMAT فقط برای پذیرش در مدارس بازرگانی استفاده می شود.

باید در جی آر ای شرکت کنم یا جی مت؟

برای پاسخ به این سوال، باید نقاط قوت و اهداف آینده خود را در نظر بگیرید و سپس بین جی آر ای (GRE) و جی مت (Gmat) انتخاب کنید. اگر علاقه شما ادامه تحصیل در کسب و کار و تجارت است، GMAT انتخاب بهتری است.
درست است که GRE توسط برنامه های MBA بیشتری پذیرفته می شود. مدارس عالی تجارت مانند استنفورد و هاروارد اکنون GRE را می پذیرند اما هنوز بسیاری از مدارس بازرگانی فقط GMAT را می پذیرند. یعنی تنها 1300 دانشگاه که یک دوره تجارت دارند GRE را قبول می کنند.
بیش از 7000 دوره تجارت دیگر در بیش از 2300 دانشگاه جی مت را قبول می کنند. به زبان ساده، جی مت شرایط آزمون هر مدرسه تجارتی را برآورده می کند اما جی آر ای کمتر پذیرفته شده است. 
آزمون جی آر ای توسط بسیاری از برنامه های تحصیلات تکمیلی پذیرفته شده است. در صورتی که دقیقا اطمینان ندارید از کاری که می خواهید بعد از فارغ التحصیلی انجام دهید، GRE گزینه بهتری برای شماست.
اگر مصمم به کار در زمینه مدیریت هستید، داشتن نمره GMAT پیام روشنی را به دانشگاه ها می دهد که شما یک داوطلب مصمم برای کسب مدرک MBA یا کارشناسی ارشد مرتبط با تجارت هستید. همچنین قابل ذکر است که مشاغل گاهی از متقاضیان نمره GMAT می خواهند. برای مشاغل مدیریتی و مشاوره ای، این روالی عادی است.
شما همیشه باید مطمئن شوید که مدارس و دوره های مورد نظر شما آزمونی را که تصمیم می گیرید بدهید قبول کنند. پس از این کار، باید تصمیم بگیرید که به چه نمره ای نیاز دارید و نقاط قوت شما چیست. اگر مطمئن نیستید، آزمون آزمایشی جی آر ای (GRE) و جی مت (Gmat) را بصورت آنلاین انجام دهید تا دید بهتری پیدا کنید.

گرفتن نمره جی آر ای GRE آسان تر است یا نمره جی مت Gmat؟

یک تفاوت جی آر ای (GRE) و جی مت (Gmat) در نمره دهی این است که برای اینکه بخواهید یک نمره متوسط در حدود 310 بگیرید، جی آر ای ساده تر است. زیرا پیش از این گرفتن نمره در جی آر ای ساده تر بود. اما پس از ژوئن 2020 و برخی تغییرات، گرفتن نمره خوب در جی مت برای بسیاری زبان آموزان ساده تر شد.
تعداد فزاینده ای از دانشجویان GRE را برای پذیرش در مدارس بازرگانی انتخاب می کنند. شبکه آزمون گسترده تر و دسترسی راحت تر آن یک مزیت است. با این حال، مدت بسیار کوتاهی است که مدارس بازرگانی پذیرش نمرات GRE را برای پذیرش در برنامه های مدیریت تحصیلات تکمیلی آغاز کرده اند. از این رو، اطلاعات بسیار کمی در مورد نمرات GRE برای ورود به مدارس عالی تجارت در دسترس است.
علاوه بر این، مدارس بازرگانی نمرات GRE را به GMAT تبدیل می کنند تا همه متقاضیان را به طور عینی مقایسه کنند. بنابراین باید دید تبدیل نمره جی آر ای به نمره جی مت چگونه انجام می شود. در ادامه روند تبدیل نمره GRE به GMAT را در یک جدول توضیح داده ایم.
GRE و GMAT هر دو آزمون های استانداردی برای پذیرش در دوره های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه های ایالات متحده و سایر کشورها هستند. در گذشته GMAT برای ارزیابی داوطلبان برای پذیرش در برنامه های مدیریت تحصیلات تکمیلی، انتخاب مورد علاقه مدارس بازرگانی بوده است. با این حال، اکنون بسیاری از مدارس برتر نمرات GRE را می پذیرند. چند تفاوت اساسی بین آزمون ها با توجه به فرمت و گزارش دهی نمره وجود دارد.

 

 

GRE

GMAT

 

 

 

 

 

فرمت

3 بخش

 

توانایی ریاضیات

(130-170)

 

توانایی کلامی (130-170)

 

نوشتار تحلیلی (0-6 در 0.5)

4 بخش

 

استدلال ریاضی (6-51)

 

استدلال کلامی (6-51)

 

ارزیابی تحلیلی نوشتاری

(0-6 در 0.5)

استدلال یکپارچه (1-8)

زمان آزمون

3 ساعت و 45 دقیقه

3 ساعت و 7 دقیقه


برای GRE نمرات کوانت و وربال جداگانه گزارش می شوند و از 130 تا 170 متغیر هستند. این نمرات جمع می شوند تا نمره جی آر ای نهایی بدست آید.
اما درGMAT ، نمرات وربال و کوانت به طور جداگانه گزارش می شوند و سپس برای محاسبه نمره نهایی جی مت مقیاس بندی می شوند. نمرات کوانت و وربال می توانند از 6 تا 51 باشند و نمره نهایی مقیاس بندی از 200 تا 800 است.
گزارش نمره برای نوشتار تحلیلی مشابه هم است. با این حال، GMAT دارای یک بخش اضافه به نام استدلال یکپارچه است که در مقیاس 1 تا 8 گزارش می شود.
مقایسه نمره خام و مقیاس بندی شده
 ETSیعنی سازمانی که GRE را اجرا می کند ابزاری مفید برای تبدیل نمرات جی آر ای به نمرات معادل آن در جی مت ایجاد کرده است. با وجود تفاوت جی آر ای (GRE) و جی مت (Gmat) در نمره دهی، این ابزار مقایسه به کاربران اجازه می دهد تا با استفاده از نمرات استدلال وربال جی آر ای و استدلال کوانت آن ها، نمرات جی مت کل، کوانت و وربال را پیش بینی کنند.

نمرات صدک

نمرات صدک در هر دو گزارش جی آر ای (GRE) و جی مت (Gmat) ارائه می شود. آن ها نمایانگر درصدی از مواد آزمونی هستند که نمره کمتری از نمره تعیین شده کسب کرده اند. نمرات صدک که نمرات خام با آن مطابقت دارد، برای هر دو آزمون در زیر نشان داده شده است. با توجه به تفاوت های اساسی شرایط هر متقاضی که در هر آزمون شرکت می کند، نمرات صدک نمی توانند مستقیماً مقایسه شوند. با این حال، می توان از آن ها به عنوان یک راهنما برای مقایسه استفاده کرد.

 

جی آر ای راحت تر است یا جی مَت

جدول تبدیل نمره جی آر ای به جی مت

جدول تبدیل نمره جی آر ای به جی مت زیر بر اساس داده های ارائه شده توسط ابزار مقایسه GRE برای مدارس بازرگانی تهیه شده است.

نمره استدلال کلامی

 جی ار ای

نمره استدلال کمی

 جی آر ای

نمره جی آر ای

نمره جی مت

نمره مقیاس شده وربال جی مت

نمره مقیاس شده کوانت جی مت

170

170

340

800

46

51

165

165

330

730

41

47

160

160

320

640

36

41

155

155

310

560

32

34

150

150

300

470

27

28

145

145

290

390

23

22

140

140

280

300

18

16

135

135

270

220

14

9

130

130

260

200

9

3

سطح نمره موثر جی آر ای GRE چند است؟

حالا که از تفاوت جی آر ای (GRE) و جی مت (Gmat) اطلاع پیدا کردیم باید ببینیم یک نمره جی آر ای خوب چیست. درست است که نمره GRE شما از طریق نمودار با سایر آزمون دهندگان قابل مقایسه است، اما مهم ترین نکته در مورد نمره این است که شما را به عنوان یک کاندید مناسب برای برنامه های مورد هدفتان قرار می دهد. پس از تعیین نمره هدف در آزمون ماک جی ار ای شرکت کنید.
برای اینکه بدانید چه نمره جی آر ای برای شما خوب تلقی می شود به نکات زیر توجه کنید:

• سطح برنامه:

کارشناسی ارشد یا دکترا؛ به طور کلی نمرات GRE برای متقاضیان دکترا بالاتر از نمره متقاضیان کارشناسی ارشد است و این منطقی است زیرا رقابت در دکترا بیشتر است.

• رشته برنامه:

رشته های مختلف دارای نمرات مورد نیاز متفاوتی خواهند بود. نمرات وربال برای برنامه های تحصیلات تکمیلی علوم انسانی اهمیت بیشتری دارند، در حالی که نمره کوانت برای برنامه های علوم و ریاضیات مهم تر است.

• نمره GRE چقدر برای برنامه مهم است:

حتی در همان رشته، بعضی از برنامه ها بیش از بقیه بر نمرات GRE تأکید می کنند. می توانید برای اطلاع از این موضوع از وب سایت های پذیرش کمک بگیرید.

• رقابت پذیری برنامه:

هرچه برنامه رقابتی تر باشد، نمره GRE شما باید بالاتر باشد!

• بقیه فرم درخواست پذیرش شما:

اگر امیدوارید که نمره GRE شما در فرم شما ضعفی را بپوشاند (مانند معدل پایین)، کسب نمره بالا برای نشان دادن آمادگی برای تحصیل در مقطع تحصیلات تکمیلی مهم است.
در نهایت، باید قبل از شرکت در جی آر ای نمره هدف تعیین کنید. برای تعیین نمره هدف، دو روش وجود دارد که بر اساس اینکه آیا برنامه های مورد نظر شما به نمره جی آر ای نیاز دارند یا خیر:

اگر برنامه مورد نظر شامل اطلاعات GRE است:

1. هرگونه اطلاعات GRE موجود را به صورت آنلاین پیدا کنید.
2. آن را در یک جدول ضبط کنید.
3. بالاترین امتیاز را در جدول خود برای هر بخش مشخص کنید و سپس 2 نمره اضافه کنید. این نمره هدف شماست!

اگر برنامه شامل اطلاعات GRE نمی شود:

1. بررسی رتبه بندی و محبوبیت برنامه: بیشترین رتبه بندی و محبوب ترین برنامه ها در یک رشته خاص، نمره تقریباً کامل را در مرتبط ترین بخش انتظار دارند.
2. در نظر بگیرید که کدام بخش از اهمیت بیشتری برخوردار است. به طور کلی می توانید نمره هدف خود را در بخش ضعیف تر جبران کنید، خصوصاً اگر امتیاز شما در قسمت مهم تر بالاتر باشد.
3. سرانجام، سایت هایی مانند Reddit و GradCafe را بررسی کنید تا ببینید آیا می توانید از دانشجویان فعلی و اخیر در مورد نمره GRE آنها راهنمایی بگیرید. این کار به شما کمک می کند تا امتیاز مقدماتی هدف خود را اصلاح کنید.


نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!