در صورتی که اشکالی در ترجمه می بینید می توانید از طریق شماره زیر در واتساپ نظرات خود را برای ما بفرستید
09331464034جنگل های بارانی و لزوم دوره آموزشی کاربردی
Adults and children are <strong>frequently</strong> confronted with statements about the alarming rate of loss of tropical rainforests.
کودکان و بزرگسالان <strong>اغلب</strong> با اظهاراتی درمورد میزان نگران کننده از دست رفتن جنگل های بارانی گرمسیری روبرو میشوند.
For example, one graphic <strong>illustration</strong> to which children might readily relate is the estimate that rainforests are being destroyed at a rate equivalent to one thousand football fields every forty minutes - about the duration of a normal classroom period.
به عنوان مثال ، یک <strong>تصویر</strong> گرافیکی که کودکان ممکن است به راحتی با آن ارتباط برقرار کنند این ارزیابی است که جنگل های بارانی با سرعت معادل یک هزار زمین فوتبال در هر چهل دقیقه تقریباً طی مدت یک کلاس عادی درحال تخریب اند.
In the <strong>face</strong> of the frequent and often vivid media coverage, it is likely that children will have formed ideas about rainforests - what and where they are, why they are important, what endangers them - independent of any formal tuition.
در <strong>مواجهه</strong> با پوشش رسانه ای مکرر و اغلب زنده، به احتمال زیاد بچه ها، فارغ از هرگونه تحصیلات رسمی، تفکراتی را در مورد جنگل های بارانی – چه چیزی و در کجا هستند، چرا مهم هستند، چه چیزی آنها را به خطر می اندازد – در سر میپرورانند.
It is also possible that some of these ideas will be <strong>mistaken</strong>.
همچنین این امکان وجود دارد که برخی از این ایده ها به <strong>اشتباه</strong> برداشت شوند.
Many studies have shown that children harbour <strong>misconceptions</strong> about ‘pure’, curriculum science.
بسیاری از مطالعات نشان داده كه كودكان درباره برنامه درسی علوم محض" دارای <strong>تفکری غلط</strong> هستند.
These misconceptions do not remain isolated but become remain incorporated into a multifaceted, but organised, conceptual framework, making it and the component ideas, some of which are erroneous, more robust but also accessible to <strong>modification</strong>.
این تصورات غلط {فقط خودشان} به تنهایی باقی نمیمانند بلکه تبدیل به تفکرات چندوجهی سازمان یافته می شوند که چهارچوب مفهومی آنها باعث میشود تا این تصور و ایده های جزئی، که برخی از آنها اشتباه هستند، بزرگتر و در عین حال <strong>اصلاح پذیر</strong>تر شوند.
These ideas may be developed by children <strong>absorbing</strong> ideas through the popular media.
این ایده های <strong>جذاب</strong> کودکان ممکن است از طریق رسانه های عمومی پرورش داده شوند.
Sometimes this information may be <strong>erroneous</strong>.
گاهی ممکن است این اطلاعات <strong>اشتباه</strong> باشند.
It seems schools may not be providing an opportunity for children to re-express their ideas and so have them tested and refined by teachers and their <strong>peers</strong>.
به نظر می رسد ممکن است مدارس فرصتی برای بیان عقاید کودکان فراهم نکنند و بنابراین آنها توسط معلمان و <strong>همسالان</strong>شان آزمایش و تصحیح نمیشوند.
<strong> </strong>
Despite the <strong>extensive</strong> coverage in the popular media of the destruction of rainforests, little formal information is available about children’s ideas in this area.
علی رغم پوشش <strong>گسترده</strong> رسانه های مشهور در مورد تخریب جنگل های بارانی، اطلاعات رسمی کمی درباره ایده های کودکان در این زمینه در دسترس است.
The aim of the present study is to start to provide such information, to help teachers design their educational strategies to build upon correct ideas and to displace misconceptions and to plan programmes in <strong>environmental</strong> studies in their schools.
هدف تحقیق در حال حاضر شروع ارائه چنین اطلاعاتی است، کمک به معلمان در طراحی استراتژی های آموزشی خود برای ایجاد ایده های صحیح و جابجایی باورهای غلط و برنامه ریزی برنامه هایی در مطالعات <strong>زیست محیطی</strong> در خود مدارس است.
<strong> </strong>
The study surveys children’s scientific knowledge and <strong>attitudes</strong> to rainforests.
این مطالعه، آگاهی و <strong>نگرش</strong> علمی کودکان نسبت به جنگل های بارانی را بررسی می کند.
Secondary school children were asked to complete a questionnaire containing five <strong>open-form</strong> questions.
از بچه های دوره متوسطه خواسته شد که پرسشنامه ای حاوی پنج سوال را <strong>به طور دلخواه </strong>تکمیل کنند.
The most frequent responses to the first question were descriptions which are <strong>self-evident</strong> from the term ‘rainforest’.
بیشترین پاسخ ها به سوال اول توصیفاتی <strong>بدیهی</strong> از اصطلاح "جنگل بارانی" بودند.
Some children described them as <strong>damp</strong>, wet or hot.
بعضی از دانش آموزان آنها را <strong>نمور</strong> ، مرطوب یا گرم توصیف کردند.
The second question concerned the <strong>geographical</strong> location of rainforests.
سوال دوم مربوط به موقعیت <strong>جغرافیایی</strong> جنگل های بارانی بود.
The <strong>commonest</strong> responses were continents or countries: Africa (given by 43% of children), South America (30%), Brazil (25%).
<strong>متداول ترین</strong> پاسخ ها، قاره ها و یا کشورهای: آفریقا (43٪پاسخ دانش آموزان) ، آمریکای جنوبی (30٪) و برزیل (25٪) بودند.
Some children also gave more general locations, such as being near the <strong>Equator</strong>.
برخی از دانش آموزان موقعیت های متداول تری مانند نزدیک بودن به <strong>خط استوا را </strong>نیز در نظر گرفته بودند.
<strong> </strong>
Responses to question three <strong>concerned</strong> the importance of rainforests.
پاسخ به سوال سه <strong>مربوط به</strong> اهمیت جنگل های بارانی بود.
The dominant idea, raised by 64% of the pupils, was that rainforests provide animals with <strong>habitats</strong>.
نظر اکثریت، که با رای 64% از دانش آموزان مطرح شد، این بود که جنگل های بارانی <strong>زیستگاهی</strong> برای حیوانات فراهم میکنند.
Fewer students responded that rainforests provide plant habitats, and even fewer mentioned the <strong>indigenous</strong> populations of rainforests.
کمتر دانش آموزی پاسخ داد که جنگل های بارانی زیستگاه های گیاهی را فراهم می کنند، و حتی تعداد کمی از آنها به جمعیت <strong>بومی</strong> جنگل های بارانی اشاره کرده اند.
More girls (70%) than boys (60%) raised the idea of <strong>rainforest</strong> as animal habitats.
ایده <strong>جنگل های بارانی</strong> بعنوان زیستگاه حیوانات در دخترها (70٪) رایج تر از پسرها (60٪) بود.
<strong> </strong>
<strong>Similarly</strong>, but at a lower level, more girls (13%) than boys (5%) said that rainforests provided human habitats.
<strong>به همین ترتیب</strong>، اما در میزان پایینتر، دخترها (13٪) بیشتر از پسرها (5٪) گفتند که جنگل های بارانی زیستگاه های انسانی را فراهم می کنند.
These observations are generally consistent with our previous studies of pupils’ views about the use and conservation of observations rainforests, in which girls were shown to be more <strong>sympathetic</strong> to animals and expressed views which seem to place an intrinsic value on non-human animal life.
این مشاهدات به طور کلی با تحقیقات صورت گرفته قبلی ما از دانش آموزان درمورد حفظ و کاربرد جنگل های بارانی، که در آن دختر ها <strong>دلسوزی</strong> بیشتری نسبت به حیوانات نشان داده و نظراتشان را که ارزش حقیقیشان در زندگی غیر انسانی حیوانات است، ابراز کردند، مطابقت دارد.
<strong> </strong>
The fourth question concerned the causes of the <strong>destruction</strong> of rainforests.
سوال چهارم مربوط به علل <strong>تخریب</strong> جنگل های بارانی بود.
Perhaps <strong>encouragingly</strong>, more than half of the pupils (59%) identified that it is human activities which are destroying rainforests, some personalising the responsibility by the use of terms such as ‘we are’.
شاید <strong>دلگرم کننده</strong> باشد، بیش از نیمی از دانش آموزان (59٪) تشخیص دادند که این فعالیت های انسانی است که باعث تخریب جنگل های بارانی می شود، برخی با استفاده از عباراتی مانند "ما هستیم" مسئولیتش را به انسان ها نسبت میدهند.
About 18% of the pupils referred specifically to <strong>logging</strong> activity.
حدود 18 درصد از دانش آموزان به طور خاص به فعالیت <strong>قطع درختان </strong>اشاره کردند.
<strong> </strong>
One misconception, expressed by some 10% of the <strong>pupils</strong>, was that acid rain is responsible for rainforest destruction; a similar proportion said that pollution is destroying rainforests.
یک باور غلط ، که حدود 10٪ از <strong>دانش آموزان</strong> آنرا بیان کردند، این بود که باران اسیدی مسئول تخریب جنگل های بارانی است؛ درصد مشابهی نیز گفتند که آلودگی، جنگل های بارانی را از بین می برد.
Here, children are <strong>confusing</strong> rainforest destruction with damage to the forests of Western Europe by these factors.
در اینجا، دانش آموزان تخریب جنگل های بارانی را با آسیب دیدن جنگل های اروپای غربی توسط این عوامل <strong>اشتباه گرفتند</strong>.
While two fifths of the students provided the information that the rainforests provide oxygen, in some cases this response also <strong>incompatible</strong> embraced the misconception that rainforest destruction would reduce atmospheric oxygen, making the atmosphere incompatible with human life on Earth.
در حالی که دو پنجم دانش آموزان اطلاعاتی را مبنی بر این که جنگل های بارانی اکسیژن را تأمین می کنند، ارائه دادند، در برخی موارد این پاسخ نیز <strong>نادرست</strong> است و این که از بین رفتن جنگل های بارانی باعث کاهش اکسیژن جوی میشود و جو را برای زندگی انسان نامناسب میکند، بعنوان یک تصور غلط پذیرفته شده است.
<strong> </strong>
In answer to the final question about the importance of rainforest conservation, the <strong>majority</strong> of children simply said that we need rainforests to survive.
در پاسخ به سوال آخر در مورد اهمیت حفاظت از جنگل های بارانی ، <strong>اکثریت</strong> دانش آموزان به سادگی گفتند که برای زنده ماندن به جنگل های بارانی احتیاج داریم.
Only a few of the pupils (6%) mentioned that rainforest destruction may <strong>contribute</strong> to global warming.
فقط تعداد کمی از دانش آموزان (6٪) اظهار داشتند که تخریب جنگل های بارانی ممکن است به گرم شدن کره زمین <strong>کمک</strong> کند.
This is <strong>surprising</strong> considering the high level of media coverage on this issue.
این نتیجه با توجه به سطح بالای پوشش رسانه ای در مورد این موضوع <strong>تعجب آور </strong>است.
Some children <strong>expressed</strong> the idea that the conservation of rainforests is not important.
برخی از دانش آموزان این ایده را <strong>بیان کردند</strong> که حفاظت از جنگل های بارانی چندان اهمیتی ندارد.
<strong> </strong>
The results of this study suggest that certain ideas <strong>predominate</strong> in the thinking of children about rainforests.
نتایج این مطالعه بیانگر آن است که ایده های خاصی در افکار دانش آموزان در مورد جنگل های بارانی <strong>غالب</strong> است.
Pupils’ responses indicate some misconceptions in basic scientific knowledge of rain forests’ ecosystems such as their ideas about rainforests as habitats for animals, plants and humans and the relationship between <strong>climatic change </strong>and destruction of rainforests.
پاسخ های دانش آموزان نشانگر تصورات غلط در پایه اطلاعات علمی اکوسیستم جنگل های بارانی است. برای مثال نظراتشان درباره این که جنگل های بارانی زیستگاه های انسانی، حیوانی و گیاهی را تشکیل میدهند و ارتباط نابودی جنگل های بارانی با <strong>تغیرات اقلیمی</strong>.
<strong> </strong>
Pupils did not <strong>volunteer</strong> ideas that suggested that they appreciated the complexity of causes of rainforest destruction.
دانش آموزان ایده ای که پیچیدگی علل نابودی جنگل های بارانی را ارزیابی کند، <strong>ارائه</strong> ندادند.
In other words, they gave no indication of an appreciation of either the range of ways in which rainforests are important or the complex social, economic and political <strong>factors</strong> which drive the activities which are destroying the rainforests.
به عبارت دیگر، آنها هیچ درکی نسبت به طیف وسیع اهمیت جنگل های بارانی یا <strong>عوامل</strong> پیچیده اجتماعی، اقتصاد و سیاسی که باعث فعالیت هایی میشوند که جنگل های بارانی را از بین میبرند، بروز ندادند.
One encouragement is that the results of similar studies about other environmental issues suggest that older children seem to acquire the ability to appreciate, value and <strong>evaluate</strong> conflicting views.
یک دلگرمی این است که نتایج تحقیقات مشابه در مورد سایر مسائل زیست محیطی نشان می دهد که به نظر می رسد دانش آموزان بزرگتر توانایی ارزیابی، ارزش گذاری و <strong>برآورد کردن</strong> دیدگاه های متناقض را دارند.
Environmental education offers an arena in which these <strong>skills</strong> can be developed, which is essential for these children as future decision-makers.
آموزش {در زمینه} محیط زیست عرصه ای را ارائه می دهد که در آن می توان این <strong>مهارت ها </strong>را پرورش داد، که برای این دانش آموزان به عنوان تصمیم گیرندگان آینده ضروری است.
Questions 1–8
Do the following statements agree with the information given in Reading Sample 7?
In boxes 1–8 on your answer sheet write:
TRUE if the statement agrees with the information
FALSE if the statement contradicts the information
NOT GIVEN if there is no information on this
1 The plight of the rainforests has largely been ignored by the media.
2 Children only accept opinions on rainforests that they encounter in their classrooms.
3 It has been suggested that children hold mistaken views about the ‘pure’ science that they study at school.
4 The fact that children’s ideas about science form part of a larger framework of ideas mean that it is easier to change them.
5 The study involved asking children a number of yes/no questions such as ‘Are there any rainforests in Africa?’
6 Girls are more likely than boys to hold mistaken views about the rainforests’ destruction.
7 The study reported here follows on from a series of studies that have looked at children’s understanding of rainforests.
8 A second study has been planned to investigate primary school children’s ideas about rainforests.
Questions 9–13
The box below gives a list of responses A–P to the questionnaire discussed in Reading sample 7.
Answer the following questions by choosing the correct responses A–P.
Write your answers in boxes 9–13 on your answer sheet.
09 What was the children’s most frequent response when asked where the rainforests were?
10 What was the most common response to the question about the importance of the rainforests?
11 What did most children give as the reason for the loss of the rainforests?
12 Why did most children think it important for the rainforests to be protected?
13 Which of the responses is cited as unexpectedly uncommon, given the amount of time spent on the issue by the newspapers and television?
A There is a complicated combination of reasons for the loss of the rainforests.
B The rainforests are being destroyed by the same things that are destroying the forests of Western Europe.
C Rainforests are located near the Equator.
D Brazil is home to the rainforests.
E Without rainforests some animals would have nowhere to live.
F Rainforests are important habitats for a lot of plants.
G People are responsible for the loss of the rainforests.
H The rainforests are a source of oxygen.
I Rainforests are of consequence for a number of different reasons.
J As the rainforests are destroyed, the world gets warmer.
K Without rainforests there would not be enough oxygen in the air.
L There are people for whom the rainforests are home.
M Rainforests are found in Africa.
N Rainforests are not really important to human life.
O The destruction of the rainforests is the direct result of logging activity.
P Humans depend on the rainforests for their continuing existence.
Question 14
Choose the correct letter A, B, C, D or E.
Write your answer in box 14 on your answer sheet.Which of the following is the most suitable title for Reading sample Passage 7?
A The development of a programme in environmental studies within a science curriculum
B Children’s ideas about the rainforests and the implications for course design
C The extent to which children have been misled by the media concerning the rainforests
D How to collect, collate and describe the ideas of secondary school children
E The importance of the rainforests and the reasons for their destruction
Answers:
1. FALSE
2. FALSE
3. TRUE
4. TRUE
5. FALSE
6. NOT GIVEN
7. TRUE
8. NOT GIVEN
9. M
10. E
11. G
12. P
13. J
14. B
با سلام و درود تشکر میکنم از سایت خوبتون بابت بارگزاری مطالب کاربردی سایت، امکانش هست راهنمایی بفرمایید چطور می تونم به ترجمه متون ریدینگ ایلتس 8تا 12 دسترسی داشته باشم