The Context, Meaning and Scope of Tourism

زمینه، معنا و حوزه گردشگری

The Context, Meaning and Scope of Tourism

 

Travel has existed since the beginning of time, when primitive man set out, often traversing great distances in search of game, which provided the food and clothing necessary for his <strong>survival.</strong> 
از همان ابتدای آفرینش سفر وجود داشته است، زمانی که انسان اولیه و نخستین به راه می افتد اغلب مسافت زیادی را صرفا جهت سرگرمی طی می کند که همین سرگرمی باعث می شود تا غذا و لباس (مناسب) برای <strong>بقای</strong> او فراهم شود.

Throughout the course of <strong>history</strong>, people have travelled for purposes of trade, religious conviction, economic gain, war, migration and other equally compelling motivations. 
در طول<strong> تاریخ </strong>مردم به منظور اهداف تجاری، اعتقادات مذهبی، منافع اقتصادی، جنگ، مهاجرت و دیگر انگیزه ها، مسیری را به همان اندازه می پیمودند.     

In the Roman era, wealthy aristocrats and high government officials also travelled for <strong>pleasure.</strong> 
در دوران روم نیز اشراف ثروتمند و مقامات عالی دولت به منظور<strong> لذت بردن</strong> (و تفریح) سفر می کردند.   

<strong>Seaside resorts</strong> located at Pompeii and Herculaneum afforded citizens the opportunity to escape to their vacation villas in order to avoid the summer heat of Rome. 
<strong>تفرجگاه های ساحلی </strong>واقع در پمپئی و هرکولانیوم این موقعیت و امکان را به شهروندان می داد تا به منظور جلوگیری از گرمای تابستان رم به ویلاهای تعطیلاتی خود بروند (و از گرما فرار کنند).

Travel, except during the Dark Ages, <strong>has continued</strong> to grow and, throughout recorded history, has played a vital role in the development of civilisations and their economies. 
سفر، به جز در دوران تاریک (دیکتاتوری) به رشد خود <strong>ادامه داده </strong>و در طول تاریخ ثبت شده است؛ سفر نقشی حیاتی در توسعه تمدن ها و همچنین اقتصاد آن ها نیز داشته است. 

 

<strong>Tourism</strong> in the mass form as we know it today is a distinctly twentieth-century phenomenon. 
<strong>جهانگردی</strong> به شکل توده ای که امروزه آن را می شناسیم، یک پدیده کاملا مشخص و واضح مربوط به قرن بیستم است.

<strong>Historians </strong>suggest that the advent of mass tourism began in England during the industrial revolution with the rise of the middle class and the availability of relatively inexpensive transportation. 
<strong>مورخان</strong> اینگونه اظهار دارند که ظهور جهانگردی گسترده در انگلیس و در جریان انقلاب صنعتی با ظهور طبقه متوسط و در دسترس بودن حمل و نقل نسبتا ارزان قیمت آغاز شد.   

<strong>The creation</strong> of the commercial airline industry following the Second World War and the subsequent development of the jet aircraft in the 1950s signalled the rapid growth and expansion of international travel. 
<strong>ایجاد</strong> صنعت هواپیمایی تجاری به دنبال جنگ جهانی دوم و متعاقب آن توسعه هواپیمای جت در دهه 1950، نشانگر رشد سریع و گسترش سفرهای بین المللی بود.  

This <strong>growth</strong> led to the development of a major new industry: tourism. 
این <strong>رشد</strong> منجر به توسعه یک صنعت بزرگ و عمده به نام گردشگری شد.

In turn, <strong>international </strong>tourism became the concern of a number of world governments since it not only provided new employment opportunities but alsoproduced a means of earning foreign exchange. 
گردشگری <strong>بین المللی</strong> به نوبه خود به دغدغه تعدادی از دولت های جهان تبدیل شد، زیرا نه تنها فرصت های شغلی جدیدی را فراهم می کرد، بلکه وسیله ای برای کسب ارز خارجی نیز به وجود آورد.

 

<strong>Tourism</strong> today has grown significantly in both economic and social importance. 
<strong>جهانگردی</strong> هم از نظر اقتصادی و هم از نظر اجتماعی به طرز چشمگیری رشد کرده است.

In most <strong>industrialised countries</strong> over the past few years the fastest growth has been seen in the area of services. 
در بیشتر <strong>کشورهای صنعتی </strong>طی چند سال گذشته، سریع ترین رشد در زمینه خدمات دیده شده است.

One of the largest <strong>segments</strong> of the service industry, although largely unrecognised as an entity in some of these countries, is travel and tourism. 
مسافرت و جهانگردی اگرچه در برخی از این کشورها تا حد زیادی به عنوان نهادینه شناخته نمی شود، اما به یکی از بزرگ ترین <strong>بخش های </strong>صنعت خدمات تبدیل شده است.   

 <strong>According to the</strong> World Travel and Tourism Council (1992), Travel and tourism is the largest industry in the world on virtually any economic measure includingvalue-added capital investment, employment and tax contributions. 
<strong>طبق</strong> شورای جهانی مسافرت و جهانگردی (1992)، مسافرت و جهانگردی بزرگ ترین صنعت در جهان است که تقریبا با معیارهای اقتصادی که شامل سرمایه با ارزش افزوده، اشتغال و مالیات می شود، (هماهنگ است).      

 In 1992’ the industry’s gross <strong>output</strong> was estimated to be $3,5 trillion, over 12 per cent of all consumer spending. 
در سال 1992، <strong>تولید</strong> ناخالص این صنعت حدود 3.5 تریلیون دلار تخمین زده شد که بیشتر از 12 درصد کل هزینه های مصرف شده توسط مشتریان بود.

<strong>The travel and tourism industry</strong> is the world’s largest employer the almost 130 million jobs, or almost 7 per cent of all employees.  <strong>
صنعت گردشگردی و جهانگردی </strong>بزرگ ترین کارفرمای دنیا است که تقریبا 130 میلیون شغل یا تقریبا 7 درصد از کل کارمندان دنیا را شامل می شود.

This <strong>industry</strong> is the world’s leading industrial contributor, producing over 6 per cent of the world’s national product and accounting for capital investment in excess of $422 billion in direct, indirect and personal taxes each year. 
این<strong> صنعت </strong>با تولید بیش از 6 درصد از محصول ملی دنیا و تامین سرمایه گذاری بیش از 422 میلیارد دلار از مالیات های مستقیم، غیر مستقیم و شخصی، به صورت سالانه پیشروترین صنعت جهان است.   

<strong>Thus</strong>, tourism has a profound impact both on the world economy and, because of the educative effect of travel and the effects on employment, on society itself. 
<strong>بنابراین </strong>جهانگردی چه در اقتصاد جهان و چه به دلیل تاثیر تربیتی سفر و اثرات آن بر روی اشتغال، بر خود جامعه تاثیر به سزایی دارد.

 

However, <strong>the major problems</strong> of the travel and tourism industry that have hidden,or obscured, its economic impact are the diversity and fragmentation of the industry itself. 
با این وجود،<strong> عمده ترین مشکلات</strong> صنعت سفر و گردشگری که تاثیر اقتصادی آن را پنهان کرده است، تنوع و چند پارگی صنعت است.        

<strong>The travel industry</strong> includes: hotels, motels and other types of accommodation; restaurants and other food services; transportation services and facilities; amusements, attractions and other leisure facilities; gift shops and a large number of other enterprises. 
<strong>صنعت مسافرت و گردشگری </strong>شامل هتل ها، متل ها و مسافرخانه ها و دیگر مکان های اقامتی، رستوران ها و دیگر خدمات غذایی، خدمات و امکانات حمل و نقل تفریحی، جاذبه ها و دیگر امکانات تفریحی، فروشگاه های هدیه و تعداد زیادی از شرکت های دیگر می شود.   

Since many of these businesses also serve <strong>local </strong>residents, the impact of spendingby visitors can easily be overlooked or underestimated. 
از آنجایی که بسیاری از این مشاغل به ساکنان <strong>محلی</strong> نیز خدماتی را ارائه می کنند، به راحتی می توان تاثیر هزینه بازدیدکنندگان را نادیده و یا بسیار کم درنظر گرفت.         

<strong>In addition</strong>, Meis (1992) points out that the tourism industry involves concepts that have remained amorphous to both analysts and decision makers. 
<strong>علاوه بر آن</strong>، میس در سال 1992، اشاره کرد که صنعت جهانگردی شامل مفاهیمی است که هم برای تحلیلگران و هم برای تصمیم گیرندگان بدون شکل (گیری) باقی مانده است.     

<strong>Moreover</strong>, in all nations this problem has made it difficult for the industry to develop any type of reliable or credible tourism information base in order to estimate the contribution it makes to regional, national and global economies. 
<strong>به علاوه </strong>در تمام کشورها این مشکل به وجود آوردن صنعت به منظور تهیه و تولید هر نوع پایگاه اطلاعاتی معتبر گردشگری برای تخمین سهم آن در اقتصاد منطقه ای، ملی و یا جهانی، کار را دشوار کرده است.

However<strong>, the nature</strong> of this very diversity makes travel and tourism ideal vehicles for economic development in a wide variety of countries, regions or communities. 
با این حال، <strong>ماهیت</strong> همین تنوع، سفر و گردشگری را به ابزاری ایده آل برای توسعه اقتصادی در طیف گسترده ای از کشورها، مناطق و یا جوامع تبدیل می کند.    

 

Once the exclusive province of the wealthy, travel and tourism have become an institutionalised way of <strong>life</strong> for most of the population. 
زمانی که استان و منطقه به صورت انحصاری در اختیار ثروتمندان قرار گرفت، سفر و جهانگردی به یک روش <strong>زندگی</strong> نهادینه شده برای اکثر مردم تبدیل شد.        

Tourism has become the largest commodity in <strong>international trade</strong> for many nations and, for a significant number of other countries, it ranks second or third. 
گردشگری برای بسیاری از کشرها به بزرگترین کالا در <strong>تجارت بین الملل</strong> تبدیل شده است و برای تعداد قابل توجهی از کشورهای دیگر نیز در رده های دوم یا سوم قرار دارد.

For example, tourism is the <strong>major</strong> source of income in Bermuda, Greece, Italy, Spain, Switzerland and most Caribbean countries. 
به عنوان مثال گردشگری منبع <strong>اصلی</strong> درآمد در برمودا، یونان، ایتالیا، اسپانیا، سوئیس و اغلب کشورهای کارائیب است.

The travel and tourism <strong>industry </strong>is the number one ranked employer in the Bahamas, Brazil, Canada, France, (the former) West Germany, Hong Kong, Italy, Jamaica, Japan, Singapore, the United Kingdom and the United States. 
<strong>صنعت</strong> توریسم و جهانگردی، کارفرمای شماره یک رتبه بندی شده در باهاما، برزیل، کانادا، فرانسه، آلمان غربی (سابق)، هنگ کنگ، ایتالیا، جامائیکا، ژاپن، سنگاپور، انگلستان و آمریکا است.   

However, because of <strong>problems</strong> of definition, which directly affect statistical measurement, it is not possible with any degree of certainty to provide precise, valid or reliable data about the extent of world-wide tourism participation or its economic impact. 
با این حال به دلیل <strong>مشکلات</strong> بیان شده که مستقیما بر روی سنجش آماری تاثیر می گذارد، ارائه اطلاعات دقیق، معتبر و یا قابل اعتماد در مورد میزان مشارکت جهانگردی در سرتاسر دنیا با تاثیر اقتصادی آن، با هیچ درجه ای از اطمینان امکان پذیر نیست.

In many cases, similar difficulties arise when attempts are made to measure <strong>domestic</strong> tourism.   
در بسیاری از موارد، هنگام سنجش گردشگری<strong> داخلی</strong>، مشکلات مشابهی به وجود می آید.


Questions & answers

Questions 1-4

Reading Passage has five paragraphs, A-E.

Choose the correct heading for paragraphs B-E from the list of headings below.

Write the correct number, i-vii,in boxes 1-4 on your answer sheet

List of Headings

i.     Economic and social significance of tourism
ii.    The development of mass tourism
iii.   Travel for the wealthy
iv.   Earning foreign exchange through tourism
v.    Difficulty in recognising the economic effects of tourism
vi.   The contribution of air travel to tourism
vii.  The world impact of tourism
viii. The history of travel

Example Answer
Paragraph A viii

1 Paragraph B
2 Paragraph C
3 Paragraph D
4 Paragraph E

 

Questions 5-10

Do the following statements agree with the information given in Reading Passage?

In boxes 5-10 on your answer sheet, write

TRUE if the statement agrees with the information
FALSE if the statement contradicts the information
NOT GIVEN if there is no information on this 

5 The largest employment figures in the world are found in the travel and tourism industry.
6 Tourism contributes over six per cent of the Australian gross national product.
7 Tourism has a social impact because it promotes recreation.
8 Two main features of the travel and tourism industry make its economic significance difficult to ascertain.
9 Visitor spending is always greater than the spending of residents in tourist areas.
10 It is easy to show statistically how tourism affects individual economies.

 

Questions 11-13

Complete the sentences below.

Choose NO MORE THAN THREE WORDS from the passage for each answer.

Write your answers in boxes 11-13 on your answer sheet. 

11. In Greece, tourism the most important ............

12. The travel and tourism industry in Jamaica is the major ...............

13. The problems associated with measuring international tourism are often reflected in the measurement of ...............


نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!