The Motor Car

موتور خودرو

The Motor Car

 

The Motor Car 2There are now over 700 million <strong>motor vehicles</strong> in the world - and the number is rising by more than 40 million each year. The average distance driven by car users is growing too - from 8 km a day per person in western Europe in 1965 to 25 km a day in 1995.
در حال حاضر حدود 700 میلیون <strong>وسیله ی نقلیه</strong> در سرتاسر دنیا وجود دارد و این آمار هر ساله با اضافه شدن 40 میلیون خودروی جدید دیگر نیز بالا می رود. مسافت متوسطی که رانندگان هم با هر اتومبیل طی می کنند در حال افزایش است- این میزان از 8 کیلومتر مسافت طی شده روزانه در سال 1965 در غرب اروپا به 25 کیلومتر در سال 1995 رسیده است. 

This <strong>dependence</strong> on motor vehicles has given rise to major problems, including environmental pollution, depletion of oil resources, traffic congestion and safety.
این <strong>وابستگی</strong> و استفاده ی ی رویه از وسایل نقلیه ی موتوری باعث ایجاد مشکلات عمده ی بسیاری شده است، این مشکلات شامل مواردی همچون آلودگی های زیست محیطی، خالی شدن منابع زیرزمینی نفت و گاز، ایجاد ترافیک های سنگین و همچنین ایمنی می شود. 

 

While <strong>emissions</strong> from new cars are far less harmful than they used to be, city streets and motorways are becoming more crowded than ever, often with older trucks, buses and taxis, which emit excessive levels of smoke and fumes.
هرچند <strong>که آلودگی های</strong> اتومبیل های جدید نسبت به گذشته بسیار کمتر شده است، اما با این حال خیابان ها و بزرگ راه ها بسیار شلوغ تر از قبل شده اند که اغلب هم این شلوغی ها به وسیله ی کامیون ها، اتوبوس ها و تاکسی هایی است که میزان دود و آلودگی بسیار بیشتری را منتشر می کنند.

This <strong>concentration</strong> of vehicles makes air quality in urban areas unpleasant and sometimes dangerous to breathe. Even Moscow has joined the list of capitals afflicted by congestion and traffic fumes. In Mexico City, vehicle pollution is a major health hazard.
 این <strong>حجم</strong> از وسایل نقلیه باعث آلودگی هوا و ایجاد خطرات نفسی در مناطق شهری می شود. حتی شهر مسکو هم به لیست شهرهایی اضافه شده است که گرفتار شلوغی، ازدحام، ترافیک و آلودگی شده است. در مکزیکو سیتی آلودگی تولید شده توسط وسایل نقلیه باعث ایجاد خطراتی مهلک برای سلامتی انسان و محیط زیست شده است. 

 

Until a <strong>hundred</strong> years ago, most journeys were in the 20 km range, the distance conveniently accessible by horse. Heavy freight could only be carried by water or rail.
تا حدود <strong>صد</strong> سال پیش اغلب مسافت هایی که بایستی طی می شد در حدود 20 کیلومتر بود که آن هم با اسب به راحتی طی میشد، بارهای سنگین نیز فقط از طریق راه آهن یا مسیرهای آبی قابل حمل بودند.

The <strong>invention</strong> of the motor vehicle brought personal mobility to the masses and made rapid freight delivery possible over a much wider area. Today about 90 per cent of inland <strong>freight</strong> in the United Kingdom is carried by road. Clearly the world cannot revert to the horse-drawn wagon.
<strong>اختراع</strong> وسایل نقلیه ی موتوری قابلیت جابه جایی شخصی را در حجم زیاد و تحویل سریع <strong>باره</strong>ا را در محدوده ی وسیع تری با خود به ارمغان آورد. امروزه حدود 90 درصد از حمل بار داخل انگلستان به وسیله ی جاده ها صورت می گیرد. کاملا واضح است که دنیای فعلی نمی تواند به دوران واگن هایی که با اسب کشیده می شدند بازگردد.

Can it avoid being<strong> locked</strong> into congested and polluting ways of transporting people and goods?
آیا می توان از <strong>مسدود شدن</strong> و ماندن در راه های حمل و نقل مردم و کالاها که بسیار متراکم و آلوده هستند جلوگیری کرد؟

 

In Europe most cities are still <strong>designed</strong> for the old modes of transport.
هنوز هم در اروپا بسیاری از شهرها هستند که دارای <strong>طراحی</strong> قدیمی به سبک حمل و نقل بین المللی می باشند.

Adaptation to the motor car has involved adding ring roads, one-way systems and parking lots.
سازگار شدن با اتومبیل ها به معنای اضافه کردن کمربندی ها، جاده های یک طرفه و همچنین پارکینگ ها است.

In the United States, more land <strong>is assigned</strong> to car use than to housing. Urban sprawl means that life without a car is next to impossible.
در ایالات متحده، اغلب زمین ها بیشتر به ماشین ها <strong>اختصاص دارند</strong> تا به ساختمان سازی. پراکندگی شهری یعنی فاصله دار بودن شهرها و خانه ها از هم و به معنای آن است که زندگی بدون ماشین در چنین محوطه هایی تقریبا غیر ممکن است. 

 <strong>Mass use</strong> of motor vehicles has also killed or injured millions of people. Other social effects have been blamed on the car such as alienation and aggressive human behaviour.
<strong> </strong><strong>این حجم </strong>از استفاده ی وسایل نقلیه باعث کشته و همچنین زخمی شدن میلیون ها نفر شده است. از جمله دیگر اثرات اجتماعی ماشینی شدن زندگی افراد عبارت است از افزایش رفتارهای پرخاشگرایانه ی انسانی و همچنین بیگانگی انسان ها با هم.

 

A 1993 study by the European <strong>Federation</strong> for Transport and Environment found that car transport is seven times as costly as rail travel in terms of the external social costs it entails such as congestion, accidents, pollution, loss of cropland and natural habitats, depletion of oil resources, and so on.
طبق تحقیقاتی که در سال 1993 توسط دولت <strong>فدرال</strong> اروپا در زمینه ی حمل و نقل و منابع زیست محیطی انجام شد، به این نتیجه رسیدند که حمل و نقل با اتومبیل هزینه ی هفت برابری نسبت به حمل و نقل ریلی و حمل و نقل های دیگر در زمینه های مختلفی همچون هزینه های زندگی اجتماعی، شامل شلوغی، ترافیک، افزایش تراکم جمعیت، آلودگی و از بین رفتن زمین های زراعتی و زیستگاه های جانوری، تمام شدن منابع نفتی و...دارد.

Yet cars <strong>easily </strong>surpass trains or buses as a flexible and convenient mode of personal transport. It is unrealistic to expect people to give up private cars in favour of mass transit.
با در نظر گرفتن تمام این موارد، باز هم اتومبیل های شخصی نسبت به قطارها و یا اتوبوس ها به دلیل اینکه سیستم حمل و نقل شخصی <strong>و بسیار راحت تری</strong> هستند،جلوترند. اینکه تصور کنید مردم حاضرند از اتومبیل های شخصی خود برای گسترش سیستم حمل و نقل عمومی دست بکشند رویایی بیش نیست.

 

<strong>Technical solutions</strong> can reduce the pollution problem and increase the fuel efficiency of engines. But fuel consumption and exhaust emissions depend on which cars are preferred by customers and how they are driven.
<strong>راه حل های فنی </strong>می تواند آلودگی هوا را کاهش دهد و میزان سوخت و ساز موتور خودروها را نیز بهینه کند اما میزان مصرف سوخت خودروها و همچنین میزان آلاینده هایی که تولید می شوند به خودروهای محبوب مردم و همچنین نحوه ی راندگی آن ها بسیار بستگی دارد.

Many people buy <strong>larger cars</strong> than they need for daily purposes or waste fuel by driving aggressively.
بسیاری از مردم بدون آن که به <strong>ماشین های بزرگی</strong> نیاز داشته باشند، معمولا آن ها را خریداری می کنند و یا بسیاری از افراد هم هستند که بدون هدف مدت زیادی را در خیابان ها رانندگی می کنند.

Besides, <strong>global </strong>car use is increasing at a faster rate than the improvement in emissions and fuel efficiency which technology is now making possible.
علاوه بر این فراگیر شدن و استفاده ی <strong>جهانی</strong> از اتومبیل ها سرعت بسیار بیشتری را نسبت به بهبود آلودگی هوا که به تازگی به وسیله ی تکنولوژی ممکن شده است، دارد.

 

One <strong>solution</strong> that has been put forward is the long-term solution of designing cities and neighbourhoods so that car journeys are not necessary - all essential services being located within walking distance or easily accessible by public transport.
 یکی از <strong>راه حل های</strong>ی که ارائه شده است، راه حلی طولانی مدت است ه در آن شهرها را به گونه ای طراحی کنند که نیازی به سفر با اتومبیل نباشد- و تمام خدمات ضروری و مورد نیاز در منطقه ای قرار بگیرند که یا بتوان با پای پیاده به آنجا رفت و یا آن که با استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی به راحتی به آنجا رسید.

 Not only would <strong>this save energy</strong> and cut carbon dioxide emissions, it would also enhance the quality of community life, putting the emphasis on people instead of cars. Good local government is already bringing this about in some places.
با استفاده از ای روش نه تنها <strong>انرژی ذخیره شده</strong> و میزان تولیدات دی اکسید کربن هم کاهش پیدا می کند بلکه کیفیت زندگی افراد نیز بالاتر می رود و در عوض توجه به ماشین ها بیشتر به انسان ها توجه می شود. یک دولت محلی خوب و با کفایت قبلا این روش را در چند منطقه به اجرا درآورده است.

But <strong>few democratic</strong> communities are blessed with the vision - and the capital - to make such profound changes in modern lifestyles.
اما تعداد <strong>کمی از جوامع دموکراتیک</strong> عقیده دارند که چنین عملکردی تاثیرات بسیار عمیقی بر سبک زندگی مدرن خواهد گذاشت.

 

<strong>A more likely</strong> scenario seems to be a combination of mass transit systems for travel into and around cities, with small 'low emission' cars for urban use and larger hybrid or lean burn cars for use elsewhere.
سناریوی <strong>محتمل تر</strong> دیگری هم وجود دارد که به صورت ترکیب سیستم متراکم حمل و نقل برای سفر داخل شهری و بیرون شهری است؛ این تئوری به این شکل است که از ماشین های کوچکی که آلایندگی کمتری ایجاد می کنند برای داخل شهر استفاده شود و از ماشین های بزرگ تر دو گانه سوز یا کم مصرف در موارد دیگر استفاده شود.

<strong>Electronically</strong> tolled highways might be used to ensure that drivers pay charges geared to actual road use. Better integration of transport systems is also highly desirable - and made more feasible by modern computers. But these are solutions for countries which can afford them.
ممکن است از بزرگراه هایی که دارای سیستم های پرداخت <strong>الکترونیکی</strong> هستند به منظور اطمینان از اینکه رانندگان عوارضشان را پرداخت می کنند، استفاده شود. البته ترکیب و ادغام سیستم های حمل و نقل بسیار بهتر است و توسط رایانه های مدرن نیز امکان پذیر است. اما این راه حل ها برای کشورهایی مناسب است که امکان تهیه ی این لوازم را داشته باشند. 

 In most <strong>developing countries,</strong> old cars and old technologies continue to predominate.
در بیشتر <strong>کشورهای توسعه یافته</strong> هنوز هم تکنولوژی و ماشین های قدیمی حضور پر رنگ و قاطعانه ای را در جامعه دارند.


Questions & answers

Questions 14-19

Reading Passage 39 has eight paragraphs (A-H). Which paragraphs concentrate on the following information? Write the appropriate letters (A-H) in boxes 14-19 on your answer sheet.

NB You need only write ONE letter for each answer.

14 a comparison of past and present transportation methods
15 how driving habits contribute to road problems
16 the relative merits of cars and public transport
17 the writer's own prediction of future solutions
18 the increasing use of motor vehicles
19 the impact of the car on city development

 


Questions 20-26

Do the following statements agree with the information given in Reading Passage 2? In boxes 20-26 on your answer sheet write

         YES                  if the statement agrees with the information
         NO                    if the statement contradicts the information
         NOT GIVEN      if there is no information on this in the passage


20
 Vehicle pollution is worse in European cities than anywhere else.
21 Transport by horse would be a useful alternative to motor vehicles.
22 Nowadays freight is not carried by water in the United Kingdom.
23 Most European cities were not designed for motor vehicles.
24 Technology alone cannot solve the problem of vehicle pollution.
25 People's choice of car and attitude to driving is a factor in the pollution problem.
26 Redesigning cities would be a short-term solution.

 

Answers:

14. C
15. F
16. E
17. H
18. A
19. D
20. NOTGIVEN
21. NO
22. NOTGIVEN
23. YES
24. YES
25. YES
26. NO


نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!