در صورتی که اشکالی در ترجمه می بینید می توانید از طریق شماره زیر در واتساپ نظرات خود را برای ما بفرستید
09331464034الکساندر هندرسون (1831-1913)
Born in Scotland, Henderson <strong>emigrated</strong> to Canada in 1855 and become a well-known landscape photographer.
هندرسون که در اسکاتلند متولد شد، در سال 1855 به کانادا <strong>مهاجرت</strong> کرد و یک عکاس مشهور طبیعت شد.
Alexander Henderson was born in Scotlaynd in 1831 and was the son of a successful merchant.
الکساندر هندرسون در سال 1831 در اسکاتلند متولد شد و فرزند یک تاجر موفق بود.
His grandfather, also called Alexander, had founded the family business, and later became the first chairman of the National Bank of Scotland. The family had <strong>extensive</strong> landholding in Scotland.
پدربزرگ او که اسکندر نیز نامیده می شود، تجارت خانوادگی را تأسیس کرده بود و بعداً اولین رئیس بانک ملی اسکاتلند شد. این خانواده در اسکاتلند مالکیت <strong>وسیعی</strong> داشتند.
Besides its <strong>residence</strong> in Edinburgh, it owned Press Estate, 650 acres of farmland about 35 miles southeast of the city.
علاوه بر محل <strong>اقامت</strong> خود در ادینبورگ، که آنجا مالک پرس استیت بود، 650 هکتار زمین کشاورزی در حدود 35 مایلی جنوب شرقی شهر نیز برای او بود.
The family often stayed at Press Castle, the large mansion on the northern edge of the <strong>property</strong>, and Alexander spent much of his childhood in the area, playing on the beach near Eyemouth or fishing in the streams nearby.
خانواده اغلب در قلعه پرس، عمارت بزرگ در مرز شمالی <strong>املاک</strong> خود اقامت داشتند و اسکندر بیشتر دوران کودکی خود را در این منطقه گذراند و در ساحل نزدیک ایموث بازی یا در جویبارهای مجاور ماهیگیری میکرد.
Even after he went to school at Murcheston Academy on the <strong>outskirts</strong> of Edinburgh, Henderson returned to Press at weekends.
حتی پس از اینکه هندرسون در آکادمی مورچستون در <strong>حومه</strong> ادینبورگ به مدرسه می رفت، آخر هفته ها به پرس باز می گشت.
In 1849 he began a three-year apprenticeship to become an <strong>accountant</strong>. Although he never liked the prospect of a business career, he stayed with it to please his family.
در سال 1849 یک کارآموزی سه ساله را آغاز کرد تا <strong>حسابدار</strong> شود. اگرچه او هرگز چشم انداز حرفه ای تجاری را دوست نداشت با هدف داشتن یک شغل تجاری در آینده، او در این حرفه ماند تا خانواده اش را راضی کند.
In October 1855, however, he <strong>emigrated</strong> to Canada with his wife Agnes Elder Robertson and they settled in Montreal.
با این حال، در اکتبر 1855 به همراه همسرش اگنس الدر رابرتسون به کانادا <strong>مهاجرت</strong> کرد و در مونترال ساکن شدند.
Henderson learned photography in Montreal around the year 1857 and quickly took it up as a serious amateur.
هندرسون در حدود سال 1857 عکاسی را در مونترال آموخت و به سرعت آن را به عنوان یک آماتور جدی شروع کرد.
He became a personal friend and <strong>colleague</strong> of the Scottish – Canadian photographer William Notman.
او دوست و <strong>همکار</strong> شخصی عکاس اسکاتلندی-کانادایی ویلیام ناتمن شد.
The two men made a photographic excursion to Niagara Falls in 1860 and they cooperated on experiments with magnesium flares as a <strong>source</strong> of artificial light in 1865.
این دو مرد در سال 1860 یک گشت و گذار عکاسی به آبشار نیاگارا انجام دادند و در سال 1865 از مشعل های منیزیم به عنوان <strong>منبع</strong> نور مصنوعی استفاده کردند.
They <strong>belonged</strong> to the same societies and were among the founding members of the Art Association of Montreal.
آنها به همان جوامع <strong>تعلق داشتند </strong>و از اعضای مؤسس انجمن هنر مونترال شدند.
Henderson acted as chairman of the <strong>association’s</strong> first meeting, which was held in Notman’s studio on 11 January 1860.
هندرسون به عنوان رئیس اولین جلسه <strong>انجمن</strong> که در 11 ژانویه 1860 در استودیوی Notman برگزار شد، منصوب شد.
In spite of their friendship, their styles of photography were quite different. While Notman’s landscapes were noted for their bold realism, Henderson for the first 20 years of his career produced romantic images, showing the strong <strong>influence</strong> of the British landscape tradition.
با وجود دوستی آنها، سبک های عکاسی شان کاملاً متفاوت بود. در حالی که مناظر نوتمن به خاطر واقع گرایی جسورانه خود مورد توجه بودند، هندرسون در 20 سال اول زندگی حرفه ای خود تصاویری رمانتیک تولید کرد که <strong>تأثیر</strong> قوی طبیعت سنتی بریتانیا را نشان می داد.
His artistic and technical <strong>progress</strong> was rapid and in 1865 he published his first major collection of landscape photographs.
<strong>پیشرفت</strong> هنری و فنی او سریع بود و در سال 1865 اولین مجموعه بزرگ خود شامل عکس های مناظر طبیعی را منتشر کرد.
The publication had limited <strong>circulation</strong> (only seven copies have ever been found), and was called Canadian Views and Studies.
این نشریه <strong>تیراژ</strong> محدودی داشت (تاکنون تنها هفت نسخه از آن پیدا شده است) و دیدگاه ها و مطالعات کانادایی نام داشت.
The <strong>contents</strong> of each copy vary significantly and have proved a useful source for evaluating Henderson’s early work.
<strong>مطالب</strong> هر نسخه به طور قابل توجهی متفاوت است و منبع مفیدی برای ارزیابی کارهای اولیه هندرسون به شمار می آید.
In 1866, he gave up his business to open a <strong>photographic</strong> studio, advertising himself as a portrait and landscape photographer.
در سال 1866، او کسب و کار خود را رها کرده و یک استودیوی <strong>عکاسی</strong> افتتاح کرد تا خود را به عنوان یک عکاس پرتره و مناظر طبیعی تبلیغ کند.
From about 1870 he dropped portraiture to <strong>specialize</strong> in landscape photography and other views.
از حدود سال 1870 او پرتره را کنار گذاشت تا در عکاسی مناظر طبیعی و سایر نماها <strong>تخصص یابد.</strong>
His numerous photographs of city life revealed in street scenes, houses, and markets are alive with human <strong>activity</strong>, and although his favourite subject was landscape he usually composed his scenes around such human pursuits as farming the land, cutting ice on a river, or sailing down a woodland stream.
عکسهای متعدد او از زندگی شهری که در آنها، صحنههای خیابان، خانهها و بازارها آشکار میشود، فعالیتهای انسانی زنده را نشان می دهند، و اگرچه موضوع مورد علاقهاش منظره بود، او معمولاً صحنههایش را حول محور <strong>فعالیتهای</strong> انسانی مانند کشاورزی زمین، شکستن یخ روی رودخانه یا قایقرانی پایین یک نهر در جنگل انتخاب می کرد.
There was sufficient demand for these types of scenes and others he took depicting the lumber
trade, steamboats and <strong>waterfalls</strong> to enable him to make a living.
تقاضای کافی برای این نوع تصاویر و تصاویر دیگری که او برای به تصویر کشیدن انتخاب می کرد، مانند تجارت چوب، قایق های بخار و <strong>آبشارها</strong> به اندازه ای بود که امرار معاش کند.
There was little <strong>competing</strong> hobby or amateur photography before the late 1880s because of the time-consuming techniques involved and the weight of equipment.
قبل از اواخر دهه 1880، به دلیل تکنیک های وقت گیر و سنگین بودن تجهیزات، برای عکاسی تفریحی یا آماتور <strong>رقیب</strong> کمی وجود داشت.
People wanted to buy photographs as <strong>souvenirs</strong> of a trip or as gifts, and catering to this market, Henderson had stock photographs on display at his studio for mounting, framing, or inclusion in albums.
مردم میخواستند عکسهایی را بهعنوان یادگاری از یک سفر یا به عنوان <strong>سوقاتی</strong> بخرند، و هندرسون برای استقبال از این بازار، در استودیوی عکس هایی برای آویزان کردن، قاب کردن یا در آلبوم گذاشتن، داشت.
Henderson frequently <strong>exhibited</strong> his photographs in Montreal and abroad, in London, Edinburgh, Dublin,Paris, New York, and Philadelphia.
هندرسون اغلب عکس های خود را در مونترال و خارج از کشور، لندن، ادینبورگ، دوبلین، پاریس، نیویورک و فیلادلفیا<strong> به نمایش می گذاشت</strong>.
He met with greater success in 1877 and 1878 in New York when he won first prizes in the exhibition held by E and H T Anthony and Company for landscapes using the Lambertype process. In 1878 his work won second prize at the world <strong>exhibition</strong> in Paris.
او در سالهای 1877 و 1878 در نیویورک با موفقیت بیشتری روبرو شد، زمانی که در نمایشگاهی که توسط E و H T Anthony and Company برای مناظر با استفاده از فرآیند لامبرتایپ برگزار شد، برنده جایزه شد. در سال 1878 آثار او برنده جایزه دوم در <strong>نمایشگاه</strong> جهانی پاریس شد.
In the 1870s and 1880s Henderson travelled widely throughout Quebec and Ontario, in Canada,
documenting the major cities of the two <strong>provinces</strong> and many of the villages in Quebec.
در دهه های 1890 و 1880 هندرسون به طور گسترده در سراسر کبک و انتاریو در کانادا سفر کرد و از شهرهای بزرگ این دو <strong>استان</strong> و بسیاری از روستاهای کبک مستنداتی تهیه کرد.
He was especially fond of the <strong>wilderness</strong> and often travelled by canoe on the Blanche, du Lièvre, and other noted eastern rivers.
او به ویژه به <strong>طبیعت وحشی</strong> علاقه داشت و اغلب با قایق رانی در رودخانههای بلانش، دو لیور و دیگر رودخانههای مشهور شرقی سفر میکرد.
He went on several <strong>occasions</strong> to the Maritimes and in 1872 he sailed by yacht along the lower
north shore of the St Lawrence River.
او <strong>چندین بار</strong> به ماریتایمز رفت و در سال 1872 با قایق بادبانی در امتداد ساحل شمالی رودخانه سنت لارنس قایقرانی کرد.
That same year, while in the lower St Lawrence River region, he took some photographs of the <strong>construction</strong> of the Intercolonial Railway.
در همان سال، زمانی که در منطقه پایین رودخانه سنت لارنس بود، چند عکس از <strong>ساخت</strong> راهآهن بین دومستعمره گرفت.
This undertaking led in 1875 to a commission from the railway to record the principal <strong>structures</strong> along the almost-completed line connecting Montreal to Halifax.
این عکاسی در سال 1875 منجر به دریافت کمیسیونی از راه آهن برای ثبت <strong>سازه های</strong> اصلی در امتداد راه آهن تقریباً تکمیل شده که مونترال را به هالیفاکس متصل می کرد، شد.
Commissions from other railways followed. In 1876 he photographed bridges on the Quebec, Montreal, Ottawa and Occidental Railway between Montreal and Ottawa.
کمیسیون های دیگری از راه آهن نیز به دنبال آن آمد. در سال 1876 از پلهای کبک، مونترال، اتاوا و راهآهن Occidental بین مونترال و اتاوا عکس گرفت.
In 1885 he went west along the Canadian Pacific Railway (CPR) as far as Rogers Pass in British Columbia, where he took photographs of the mountains and the <strong>progress</strong> of construction.
در سال 1885 او در امتداد راهآهن اقیانوس آرام کانادا CPR تا گذرگاه راجرز در بریتیش کلمبیا به غرب رفت و در آنجا از کوهها و <strong>پیشرفت</strong> ساخت و ساز عکس گرفت.
In 1892 Henderson accepted a full-time position with the CPR as <strong>manager</strong> of a photographic department which he was to set up and administer.
در سال 1892 هندرسون یک سمت تمام وقت در CPR به عنوان <strong>مدیر</strong> بخش عکاسی که قرار بود راه اندازی و اداره شود، را پذیرفت.
His duties included spending four months in the field each year.
وظایف او شامل گذراندن چهار ماه در این زمینه در هر سال بود.
That summer he made his second <strong>trip</strong> west, photographing extensively along the railway line as far as Victoria.
تابستان آن سال، او دومین <strong>سفر</strong> خود را به غرب انجام داد و از امتداد خط راه آهن تا ویکتوریا عکس گرفت.
He continued in this post until 1897, when he <strong>retired</strong> completely from photography.
او تا سال 1897 که به طور کامل از عکاسی <strong>بازنشسته شد</strong>، در این سمت به کار خود ادامه داد.
When Henderson died in 1913, his huge collection of glass negatives was stored in the <strong>basement</strong> of his house.
هنگامی که هندرسون در سال 1913 درگذشت، مجموعه عظیم نگاتیوهای شیشه ای او در <strong>زیرزمین</strong> خانه اش بایگانی شد.
Today collections of his work are <strong>held</strong> at the National Archives of Canada, Ottawa, and the
McCord Museum of Canadian History, Montreal.
امروزه مجموعههایی از آثار او در آرشیو ملی کانادا، اتاوا و موزه تاریخ کانادا مک کورد، مونترال <strong>نگهداری میشود.</strong>
Questions 1-8
Do the following statements agree with the information given in Reading Passage 1?
In boxes 1-8 on your answer sheet, write
TRUE if the statement agrees with the information
FALSE if the statement contradicts the information
NOT GIVEN if there is no information on this
1 Henderson rarely visited the area around Press estate when he was younger.
2 Henderson pursued a business career because it was what his family wanted.
3 Henderson and Notman were surprised by the results of their 1865 experiment.
4 There were many similarities between Henderson’s early landscapes and those of Notman.
5 The studio that Henderson opened in 1866 was close to his home.
6 Henderson gave up portraiture so that he could focus on taking photographs of scenery.
7 When Henderson began work for the Intercolonial Railway, the Montreal to Halifax line had been finished.
8 Henderson’s last work as a photographer was with the Canadian Pacific Railway.
Questions 9-13
Complete the notes below
Choose ONE WORD ONLY from the passage for each answer.
Write your answers in boxes 9-13 on your answer sheet.
Alexander Henderson
Early life
Start of a photographic career
Travelling as a professional photographer
Answers
هنوز نظری درج نشده است!