Do literate women make better mothers?

آیا زنان باسواد مادران بهتری می شوند؟

Do literate women make better mothers?

 

Children in <strong>developing countries</strong> are healthier and more likely to survive past the age of five when their mothers can read and write.
کودکان در <strong>کشورهای در حال توسعه</strong>، از سلامتی بالاتری برخوردار هستند و اگر مادران باسوادی داشته باشند که می توانند بخوانند و بنویسند، بیشتر از 5 سالی عمر می کنند و زنده می مانند. (تا سن 5 سالگی احتمال مرگ و میر آن ها بسیار کم است).

<strong>Experts</strong> In public health accepted this idea decades ago, but until now no one has been able to show that a woman's ability to read in Itself Improves her children’s chances of survival.
<strong>متخصصان</strong> در بهداشت عمومی، این ایده را در چند دهه گذشته پذیرفتند، اما تا به حال هیچ کس نتوانسته است نشان دهد که توانایی یک زن در خواندن (و نوشتن) می تواند شانس زنده ماندن فرزندش را افزایش دهد.

<strong> </strong>

Most <strong>literate women</strong> learnt to read In primary school, and the fact that a woman has had an education may simply indicate her family’s wealth or that It values Its children more highly.
اغلب <strong>زنان باسواد </strong>در مدرسه ابتدایی خواندن و نوشتن را آموخته اند و این موضوع واقعیت دارد که یک زن تحصیل کرده ممکن است صرفا ثروت بودن خانواده اش را نشان دهد و یا باعث افزایش ارزش و جایگاه فرزندان او شود.

Now a <strong>long-term study</strong> carried out In Nicaragua has eliminated these factors by showing that teaching reading to poor adult women, who would otherwise have remained Illiterate, has a direct effect on their children’s health and survival.
اکنون یک <strong>پژوهش طولانی مدت </strong>در نیکاراگوئه در حال انجام است که موضوع و محور اصلی آن هم این است که آیا حذف این فاکتورها با نشان دادن آموزش خواندن و نوشتن به زنان فقیر که اگر به آن ها این آموزش داده نشود، بی سواد می ماندند، می تواند تاثیر مستقیمی بر روی سلامتی و بقای فرزندان آن ها داشته باشد و این عوامل را از بین ببرد؟

<strong> </strong>

In 1979, the <strong>government</strong> of Nicaragua established a number of social programmes, including a National Literacy Crusade.
در سال 1979، <strong>دولت</strong> نیکاراگوئه تعدادی از برنامه های اجتماعی از جمله نهضت سوادآموزی ملی را راه اندازی کرد.

By 1985, about 300,000 <strong>Illiterate adults</strong> from all over the country, many of whom had never attended primary school, had learnt how to read, write and use numbers.
در سال 1985 حدود 300 هزار <strong>بزرگسال بی سواد</strong> از سرتاسر کشور که بسیاری از آن ها هرگز حتی به مدرسه هم نرفته بودند، یاد گرفتند که چگونه بخوانند، بنویسند و چطور از اعداد استفاده کنند.

<strong> </strong>

During this period, researchers from the Liverpool School of Tropical Medicine, the Central American <strong>Institute of Health</strong> In Nicaragua, the National Autonomous University of Nicaragua and the Costa Rican Institute of Health Interviewed nearly 3,000 women, some of whom had learnt to read as children, some during the literacy crusade and some who had never learnt at all.
در طول این دوره، محققان دانشکده پزشکی گرمسیری لیورپول، انستیتوی بهداشتی آمریکای مرکزی در نیکاراگوئه، دانشگاه خود مختار نیکاراگوئه و <strong>موسسه بهداشتی</strong> کاستاریکا با 3 هزار زن مصاحبه کردند که برخی از آن ها در کودکی خواندن را آموخته بودند، برخی دیگر در طول نهضت ملی سواد آموزی خواندن را آموخته بودند و برخی دیگر نیز به طور کامل سواد نداشتند.

The women were asked how many children they had given birth to and how many of them had died <strong>In Infancy</strong>.
از زنان پرسیده شد که تعداد فرزندانی که به دنیا آورده اند و تعداد فرزندانشان که <strong>در نوزادی</strong> فوت کرده اند، چند نفر بوده اند.

The research teams also <strong>examined</strong> the surviving children to find out how well-nourished they were.
تیم های تحقیقاتی همچنین کودکان نجات یافته از مرگ را <strong>مورد بررسی قرار دادند </strong>تا متوجه شوند تغذیه آن ها به چه شکل است و آیا تغذیه خوبی دارند یا خیر.

<strong> </strong>

The <strong>Investigators</strong>' findings were striking.
یافته های <strong>محققان</strong> قابل توجه بود.

<strong>In the late</strong> 1970s, the infant mortality rate for the children of Illiterate mothers was around 110 deaths per thousand live births.
<strong>در اواخر </strong>دهه 1970، میزان مرگ و میر نوزادانی که مادران بیسوادی داشتند، حدود 110 مرگ در بین هر هزار تولد بود.

At this point In their lives, those mothers who later went on to learn to read had a <strong>similar level</strong> Of child mortality (105/1000).
در این مرحله از زندگی، مادرانی که بعدها به سراغ یادگیری خواندن و نوشتن رفته بودند، <strong>سطح مشابهی </strong>از مرگ و میر را نشان می دادند (105/1000).

For women <strong>educated</strong> in primary school, however, the Infant mortality rate was significantly lower, at 80 per thousand.
با این حال میزان مرگ و میر نوزادان برای زنانی که در دبستان <strong>تحصیل کرده بودند </strong>به میزان قابل توجهی کمتر و حدود 80 مرگ در هر هزار تولد بود.

<strong> </strong>

In 1985, after the National Literacy Crusade had ended, the <strong>infant</strong> mortality figures for those who remained illiterate and for those educated In primary school remained moreor less unchanged.
در سال 1985، پس از اینکه نهضت سواد آموزی ملی به پایان رسید؛ آمار مرگ و میر <strong>نوزادان</strong> برای کسانی که بی سواد مانده بودند و برای افرادی که در دوره ابتدایی تحصیل کرده بودند، بدون تغییر باقی ماند.

For those women who learnt to read through the <strong>campaign</strong>, the infant mortality rate was 84 per thousand, an impressive 21 points lower than for those women who were still Illiterate.
برای آن دسته از زنانی که خواندن و نوشتن را در این جریان و<strong> کمپین</strong> آموخته بودند، میزان مرگ و میر نوزادان حدود 84 در هر هزار نفر بود که 21 امتیاز کمتر از زنان بی سواد بود و این مقدار کاملا قابل توجه بود.

The children of the <strong>newly-literate mothers</strong> were also better nourished than those of women who could not read.
فرزندان <strong>مادرانی که به تازگی سواد یاد گرفته اند</strong>، نسبت به زنانی که توانایی خواندن ندارند، بهتر تغذیه می شوند.

<strong> </strong>

Why are the children of literate mothers better off? <strong>According to</strong> Peter Sandiford of the Liverpool School of Tropical Medicine, no one Knows for certain.
چرا فرزندان مادران با سواد بهتر هستند؟ <strong>به گفته </strong>پیتر ساندیفورد از دانشکده پزشکی گرمسیری لیورپول، هیچکس به طور قطع جواب این سوال را نمی داند.

Child health was not on the <strong>curriculum</strong> during the women’s lessons, so fie and his colleagues are looking at other factors.
سلامتی کودک<strong> </strong>جزو<strong> دروس آموزشی </strong>که زنان در حال آموزش بودند، نبود بنابراین "فی" و همکارانش به دنبال عوامل دیگری هستند.

They are working with the same group of 3,000 women, to try <strong>to find out</strong> whether reading mothers make better use of hospitals and clinics, opt for smaller families, exert more control at home, learn modern childcare techniques more quickly, or whether they merely have more respect for themselves and their children.
آن ها روی همان گروه 3 هزار نفره کار می کنند <strong>تا متوجه شوند </strong>که آیا مادران اهل مطالعه و با سواد از بیمارستان ها و کلینیک ها استفاده بهتری می کنند، خانواده های کوچکتر و کم جمعیت تری دارند، کنترل بیشتری بر روی خانه دارند یا تکنیک های مدرن مراقبت از کودکان را سریع تر یاد می گیرند و یا فقط احترام بیشتری را برای خود و فرزندانشان قائل هستند یا خیر.

<strong> </strong>

The Nicaraguan study may have important <strong>implications</strong> for governments and aid agencies that need to know where to direct their resources.
پژوهش نیکاراگوئه ممکن است <strong>پیامدهای</strong> مهمی برای دولت ها و آژانس های امدادی باشد که بدانند منابع خود را به کدام سو هدایت کنند.

Sandiford says that there <strong>is increasing</strong> evidence that female education, at any age, is "an important health intervention in its own right’.
"سندی فورد" اعتقاد دارد که شواهد <strong>بیشتری</strong> نشان می دهند که آموزش زنان در هر سنی به خودی خود یک مداخله مهم بهداشتی است.

<strong>The results</strong> of the study lend support to the World Bank's recommendation that education budgets in developing countries should be increased, not just to help their economies, but also to improve child health.
<strong>نتایج</strong> این پژوهش به توصیه بانک جهانی مبنی بر افزایش بودجه آموزش در کشورهای در حال توسعه، نه تنها برای کمک به اقتصاد آن ها بلکه برای بهبود سلامت کودکان نیز کمک خوبی خواهد بود.

 

'We’ve known for a long time that maternal <strong>education </strong>is important,’ says John Cleland of the London School of Hygiene and Tropical Medicine.
"جان کللند" از دانشگده بهداشت و پزشکی گرمسیری لندن می گوید: "مدت ها است که می دانیم<strong> آموزش </strong>مادران موضوع بسیار مهمی است."

‘But we thought that even if we started <strong>educating girls</strong> today, we'd have to wait a generation for the pay off.
اما ما گمان می کردیم که حتی اگر امروز هم<strong> آموزش دخترانمان</strong> را شروع کنیم، باید یک نسل منتظر دریافت نتیجه و برایند آن باشیم.

The Nicaraguan study <strong>suggests</strong> we may be able to bypass that.
پژوهش نیکاراگوئه <strong>نشان می دهد </strong>که ممکن است بتوانیم این مدت را کوتاه تر کنیم

<strong> </strong>

' Cleland <strong>warns </strong>that the Nicaraguan crusade was special in many ways, and similar campaigns elsewhere might not work as well.
"کللند" <strong>این هشدار را می دهد </strong>که نهضت سواد آموزی نیکاراگوئه از جهات بسیاری خاص بود و ممکن است برنامه های مشابه در دیگر مکان ها تا این حد موثر نباشند.

It is <strong>notoriously</strong> difficult to teach adults skills that do not have an immediate impact on their everyday lives, and many literacy campaigns in other countries have been much less successful.
آموزش مهارت هایی که به شکل فوری در زندگی روزمره آن ها تاثیری ندارد بسیار <strong>مشهود</strong> است و باید گفت که بسیاری از فعالیت های سواد آموزی در کشورهای دیگر بسیار موفقیت آمیز نبوده اند.

'The crusade was part of a larger <strong>effort </strong>to bring a better life to the people,’ says Cleland.
"کللند" اعتقاد دارد که جنگ صلیبی (نهضت سواد اموزی) بخشی از یک <strong>تلاش</strong> بزرگ تر برای ایجاد زندگی بهتر برای مردم بود.

<strong>Replicating</strong> these conditions in other countries will be a major challenge for development workers.
<strong>تکرار</strong> این شرایط در کشورهای دیگر یک چالش بزرگ برای کارمندان و کارگران (روند) توسعه بود.


Questions & answers

Questions 14-18

Complete the summary using the list of words, A-J, below.
Write the correct letters,  A-J, in boxes 14-18 on your answer sheet.
NB You may use any letter more than once.

The Nicaraguan National Literacy Crusade aimed to teach large numbers of illiterate 14 .................. to read and write. Public health experts have known for many years that there is a connection between child health and 15.................. However, it has not previously been known whether these two factors were directly linked or not. This question has been investigated by 16.................... in Nicaragua. As a result, factors such as 17 ...................... and attitudes to children have been eliminated, audit has been shown that 18................ can in itself improve infant health and survival.

__________________________________________________________________________
A child literacy               B men and women        C an international research team
D medical care               E mortality                      F maternal literacy
G adults and children    H paternal literacy         I a National Literacy Crusade
J family wealth
__________________________________________________________________________



Questions 19-24

Do the following statements agree with the claims of the writer in Reading Passage 1?
In boxes 19-24 on your answer sheet, write:

YES if the statement agrees with the claims of the writer
NO if the statement contradicts the claims of the writer
NOT GIVEN if it is impossible to say what the writer thinks about this

19 About a thousand or the women interviewed by the researchers had learnt to read they were children.
20 Before the National Literacy Crusade, illiterate women had approximately the same levels of infant mortality as those who had learnt to read in primary school.
21 Before and after the National Literacy Crusade, the child mortality rate for the illiterate women stayed at about 110 deaths for each thousand live births.
22 The women who had learnt to read through the National Literacy Crusade showed the greatest change in infant mortality levels.
23 The women who had learnt to read through the National Literacy Crusade had the lowest rates of child mortality.
24 After the National Literacy Crusade, the children of the women who remained illiterate were found to be severely malnourished.


Questions 25 and 26

Choose TWO letters, A-E
Write the correct letters in boxes 25 and 26 on your answer sheet
Which TWO important implications drawn from the Nicaraguan study are mentioned by the writer of the passage?

A.  It is better to educate mature women than young girls
B.  Similar campaigns in other countries would be equally successful.
C.  The effects of maternal literacy programmes can be seen very quickly
D.  Improving child health can quickly affect a country's economy.
E.  Money spent on female education will improve child health.



Answers:
14. B
15. F
16. C
17. J
18. F
19. NOT GIVEN
20. NO
21. YES
22. YES
23. NO
24. NOT GIVEN
25. C
26. E

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!