A brief history of automata

تاریخچه مختصری از اتوماتا

A brief history of automata

 

An automaton is a machine, usually made to <strong>resemble</strong> a person or animal, that operates on its own, once it has been started.
اتوماتون، ماشینی است که معمولاً <strong>شبیه</strong> یک انسان یا حیوان ساخته می شود و پس از راه اندازی به تنهایی کار می کند.

 Although few are <strong>constructed</strong> nowadays, they have a history stretching back well over two thousand years.  
اگرچه امروزه تعداد کمی از آنها <strong>ساخته شده اند</strong>، اما تاریخچه ای آنها به بیش از دو هزار سال بر می گردد.

Several myths show that the ancient Greeks were <strong>interested in</strong> the creation of automata.  
افسانه های متعدد نشان می دهد که یونانیان باستان به ساخت اتوماتا <strong>علاقه مند</strong> بودند.

In one, Hephaestus, the god of all mechanical arts, was reputed to have made two female statues of pure gold which assisted him and <strong>accompanied</strong> him wherever he went.  
در یکی از آنها، مشهور بود که هفایستوس، خدای همه هنرهای مکانیکی، دو مجسمه زن از طلای ناب ساخته بود که به او کمک می کردند و هر کجا که می رفت <strong>همراهیش</strong> می کردند.

As well as giving automata a place in mythology, the Greeks almost <strong>certainly</strong> created some.  
یونانی‌ها علاوه بر اینکه در اساطیر، جایگاهی برای اتوماتا قائل شده‌اند، تقریباً <strong>به طور قطع</strong> تعدادی از آنها را نیز نیز خلق کرده‌اند.

These were probably activated by levers and <strong>powered</strong> by human action, although there are descriptions of steam and water being used as sources of power.  
اینها احتمالاً توسط اهرم‌ها فعال می شدند و با عمل انسان، <strong>نیرو می گرفتند</strong>، اگرچه توصیفاتی در خصوص استفاده از بخار و آب به عنوان منابع نیرو در آنها وجود دارد.

Automata were sometimes intended as toys, or as tools for demonstrating basic scientific <strong>principles</strong>.
اتوماتا، گاهی اوقات به عنوان اسباب بازی یا ابزاری برای نشان دادن <strong>اصول</strong> اولیه علمی در نظر گرفته می شد.

 

Other ancient <strong>cultures</strong>, too, seem to have developed automata.  
به نظر می رسد که سایر <strong>فرهنگ</strong> های باستانی نیز اتوماتا را توسعه داده اند.

In Egypt, Ctesibius <strong>experimented</strong> with air pressure and pneumatic principles.  
در مصر، Ctesibius با فشار هوا و اصول پنوماتیک <strong>آزمایشاتی کرد</strong>.

One of his creations was a <strong>singing</strong> blackbird powered by water.  
یکی از ساخته های او یک پرنده سیاه <strong>آوازخوان</strong> بود که با تیروی آب کار می کرد.

A Chinese text of the third century BC <strong>describes</strong> a life-size, human-shaped figure that could walk rapidly, move its head up and down, sing and wink its eye.
یک متن چینی مربوط به قرن سوم قبل از میلاد، پیکره‌ای به شکل انسان را <strong>توصیف می‌کند</strong> که می‌توانست به سرعت راه برود، سر خود را به بالا و پایین حرکت دهد، آواز بخواند و چشمک بزند.

 

Much later, Arab <strong>engineers</strong> of the ninth and thirteenth centuries wrote detailed treatises on how to build programmable musical fountains, mechanical servants, and elaborate clocks.  
مدت‌ها بعد، <strong>مهندسان</strong> عرب قرن نهم و سیزدهم رساله‌های مفصلی در مورد چگونگی ساخت فواره‌های موسیقی قابل برنامه‌ریزی، خدمتکاران مکانیکی و ساعت‌های استادانه نوشتند.

A ninth-century ruler in Baghdad had a <strong>silver</strong> and gold tree with metal birds that sang.  
یک فرمانروای قرن نهم در بغداد درختی از <strong>نقره</strong> و طلا با پرندگان فلزی داشت که آواز می خواندند.

The art of creating automata developed considerably during the fifteenth century, linked with <strong>improvements</strong> in clock making: the mechanisms of automata and clocks had a great deal in common.  
هنر ساخت اتوماتا در طول قرن پانزدهم به طور قابل توجهی توسعه یافت که با <strong>پیشرفت‌هایی</strong> در ساخت ساعت مرتبط بود: مکانیسم‌ اتوماتا و ساعت‌ها اشتراکات زیادی داشتند.

Some truly remarkable automata were <strong>produced</strong> at this time.  
چندین اتوماتای واقعاً قابل توجه در این زمان <strong>تولید شدند</strong>.

Muller was reputed to have made an artificial eagle which flew to greet the Emperor on his entry into Nuremberg, Germany, in 1470, then returned to perch on top of a city <strong>gate</strong> and, by stretching its wings and bowing, saluted the emperor on his arrival.  
مشهور است که مولر یک عقاب مصنوعی ساخته است که به هنگام ورود امپراتور به نورنبرگ آلمان در سال 1470 برای استقبال از امپراتور پرواز کرد، سپس بر بالای <strong>دروازه</strong> شهر نشست و با دراز کردن بال ها و تعظیم، به امپراتور سلام کرد.

Leonardo da Vinci made a lion in honour of the king of France, which advanced towards him, stopped, opened its chest with a claw and <strong>pointed</strong> to the French coat of arms.
لئوناردو داوینچی به افتخار پادشاه فرانسه، شیری ساخت که به سمت او پیش رفت، ایستاد، سینه‌اش را با پنجه باز کرد و به نشان فرانسه <strong>اشاره کرد</strong>.

 

Automata were normally very <strong>expensive</strong> toys for the very rich.  
اتوماتا معمولاً اسباب بازی های بسیار <strong>گران قیمتی</strong> برای افراد بسیار ثروتمند بودند.

They were made for royal or aristocratic patrons, to be viewed only by themselves and selected guests – who were <strong>expected</strong> to be impressed by their wealth.  
آنها برای حامیان سلطنتی یا اشرافی ساخته شده بودند که فقط توسط خودشان و مهمانان منتخب - که <strong>انتظار</strong> می رفت تحت تأثیر ثروتشان قرار گیرند - مشاهده شوند.

Automata were also created for public show, however, and many <strong>appeared</strong> on clock towers, such as the one in Bern, Switzerland, built in 1530.
با این حال، اتوماتا برای نمایش عمومی ساخته می شدند و بسیاری از آنها در برج های ساعت <strong>ظاهر شدند</strong>، مانند یکی در برن، سوئیس، که در سال 1530 ساخته شد.

 

During the eighteenth century, some watchmakers made automata to contribute to the progress of medicine and the natural sciences, particularly to investigate the mechanical laws governing the <strong>structure</strong> and movement of living things.  
در طول قرن هجدهم، برخی از ساعت سازان برای کمک به پیشرفت پزشکی و علوم طبیعی، به ویژه برای بررسی قوانین مکانیکی حاکم بر <strong>ساختار</strong> و حرکت موجودات زنده، اتوماتا می ساختند.

Many of their creations <strong>simulated</strong> almost perfectly the complex structure of human beings and animals.
بسیاری از ساخته های آنها ساختار پیچیده انسان ها و حیوانات را تقریباً به طور کامل <strong>شبیه سازی</strong> کردند.

Maillardet made extensive use of gearing and cogs to produce automata of horses, worked by <strong>turning</strong> a handle.  
Maillardet از دنده ها و چرخ دنده ها برای تولید خودکار اسب ها استفاده کرد که با <strong>چرخاندن</strong> یک دسته کار می کردند.

Vaucanson produced a duck made of gilded <strong>copper</strong> which ate, drank and quacked like a real duck.  
Vaucanson یک اردک ساخته شده از <strong>مس</strong> طلاکاری شده تولید کرد که مانند یک اردک واقعی می خورد، می نوشید و کواک کواک می کرد.

He also made a life-size Female flute player.  
او همچنین یک زن فلوت زن در اندازه واقعی ساخت.

Air passes through the complex mechanism, causing the lips and fingers of the player to move naturally on the flute, opening and closing <strong>holes</strong> on it.  
هوا از مکانیزم پیچیده ای عبور کرد کند و باعث می شد که لب ها و انگشتان نوازنده به طور طبیعی روی فلوت حرکت کنند و <strong>سوراخ</strong> های روی آن را باز و بسته کنند.

This automaton had a repertoire of twelve tunes.
این اتوماتون، دارای مجموعه ای از دوازده آهنگ بود.

 

In another well—known piece, Merlin’s silver swan made in 1773, the swan sits in a stream <strong>consisting</strong> of glass rods where small silver fish are swimming.  
یک قطعه معروف دیگر، قو نقره ای مرلین بود که در سال 1773 ساخته شد، این قو در جریان آبی <strong>متشکل</strong> از میله های شیشه ای نشسته بود که در آن ماهی های نقره ای کوچک در حال شنا بودند.

When the clockwork is wound, a music box plays and the glass rods rotate, giving the <strong>impression</strong> of a flowing stream.  
وقتی ساعت کوک می‌شود، یک جعبه موسیقی شروع به پخش آهنگ می کند و میله‌های شیشه‌ای می‌چرخند و <strong>حس</strong> جریانی روان را به وجود می‌آورند.

The swan <strong>turns</strong> its head from side to side.  
قو سرش را از این طرف به طرف دیگر <strong>می چرخاند</strong>.

lt soon notices the fish and bends down to <strong>catch</strong> and eat one, then <strong>raises</strong> its head to the upright position.
به زودی متوجه یک ماهی می شود و خم می شود تا آن را <strong>بگیرد</strong> و بخورد، سپس سر خود را به حالت عمودی <strong>بلند می کند</strong>.

The mechanism still works.
این مکانیسم هنوز کار می کند.

 

One of the most <strong>skilled</strong> makers of automata was the Swiss watchmaker jaquet-Droz.  
یکی از <strong>ماهرترین</strong> سازندگان اتوماتا، ساعت ساز سوئیسی jaquet-Droz بود.

He produced three automata which, even today, are considered <strong>wonders</strong> of science and mechanical engineering.  
او سه اتومات تولید کرد که حتی امروزه نیز از <strong>شگفتی</strong> های علم و مهندسی مکانیک محسوب می شوند.

One of these, The Writer, simulates a boy sitting at a desk, dipping his pen into the ink and writing <strong>perfectly</strong> legibly.
یکی از این ها، The Writer، پسری را شبیه سازی می کند که پشت میز نشسته است، قلم خود را در جوهر فرو می کند و <strong>کاملاً</strong> خوانا می نویسد.

 

Another <strong>Stunning</strong> creation of the eighteenth century was the Mechanical Theatre in the grounds of Austria’s Hellbrunn Palace, home of the Archbishop of Salzburg.  
یکی دیگر از آثار <strong>خیره کننده</strong> قرن هجدهم، تئاتر مکانیکی در محوطه کاخ هلبرون اتریش، خانه اسقف اعظم سالزبورگ بود.

Designed by the miner Rosenegger, and completed in 1752, this depicts the nobility’s idea of a perfect society, with every class in its <strong>proper</strong> place.  
این طرح که توسط روزنگر معدنچی طراحی شد و در سال 1752 تکمیل شد، ایده اشراف یک جامعه کامل، در هر طبقه اجتماعی را در جای <strong>مناسب</strong> خودشان به تصویر می کشد.

The figures inside a palace depict eighteenth- century court life, while industrious activity is <strong>carried</strong> on in and around this building.  
پیکره‌های داخل آن، یک کاخ با زندگی درباری قرن هجدهم را به تصویر می‌کشند، در حالی که فعالیت‌های سختی در داخل و اطراف این بنا <strong>انجام می‌شو</strong>د.

A total of 141 mobile and 52 immobile little figures demonstrate all manner of trades of the period: building workers bring materials to the foreman, who drinks; butchers slaughter an ox; a barber <strong>shaves</strong> a man.  
در مجموع 141 فیگور کوچک متحرک و 52 فیگور کوچک غیر متحرک، انواع مشاغل آن دوره را نشان می‌دهند: کارگران ساختمان، مصالح را برای سرکارگری می‌آورند که در حال نوشیدن است. قصاب ها یک گاو را ذبح می کنند. آرایشگر سر مردی را <strong>می</strong> <strong>تراشد</strong>.

A dancing bear <strong>performs</strong>, guards march past the palace, a farmer pushes an old woman in a wheelbarrow over the road.  
یک خرس رقصنده <strong>اجرا می کند</strong>، نگهبانان از کنار قصر عبور می کنند، یک کشاورز پیرزنی را با چرخ دستی بر روی جاده هل می دهد.

The theatre shows great skill in clock making and water technology, consisting of <strong>hidden</strong> waterwheels, copper wiring and cogwheels.
این تئاتر مهارت زیادی در ساخت ساعت و فناوری آب، متشکل از آسیاب های آبی <strong>مخفی</strong>، سیم‌کشی مسی و چرخ‌دنده‌ها را نشان می‌دهد.

 

During the nineteenth century, mass production techniques meant that automata could be made cheaply and easily, and they became toys for children rather than an expensive adult <strong>amusement</strong>.  
در طول قرن نوزدهم، تکنیک‌های تولید انبوه به این معنی بود که اتوماتا ‌توانستند ارزان و آسان ساخته شوند و به جای یک <strong>سرگرمی</strong> گران قیمت برای بزرگسالان، به اسباب‌بازی برای کودکان تبدیل شدند.

Between 1860 and 1910, small family businesses in Paris made thousands of clockwork automata and mechanical singing birds and <strong>exported</strong> them around the world.  
بین سال‌های 1860 تا 1910، کسب‌وکارهای خانوادگی کوچک در پاریس هزاران دستگاه خودکار ساعت‌دار و پرنده‌های آوازخوان مکانیکی ساختند و آنها را به سراسر جهان <strong>صادر کردند</strong>.

However, the twentieth century saw <strong>traditional</strong> forms of automata fall out of favour.
با این حال، در قرن بیستم، اشکال <strong>سنتی</strong> اتوماتا از بین رفت.


Questions & answers

Questions 28-30

Complete the summary below.

Choose ONE WORD ONLY from the text for each answer.

Write your answers in boxes 28-30 on your answer sheet.

 

Automata and the ancient Greeks

 

The ancient Greeks had a number of 28 ……………………………………concerning automate. According to one, the god Hephaestus created two assistants made of gold. The Greeks probably also created real automata; it seems most likely that the mechanism which controlled them consisted of 29 …………………………which were worked by human operators. Some automate were designed to be 30……………………………………… with an educational purpose.

 

Questions 31-35

Look at the following descriptions (Questions 31-35) and the list of people below.

Match each statement with the correct person, A-G

Write the correct letter, A-G, in boxes 31-35 on your answer sheet

 

List of Descriptions

31 created an automaton that represented a bird in water interacting with its surroundings

32 created an automaton that performed on a musical instrument

33 produced documents about how to create automata

34 created automata which required a human being to operate the mechanism

35 used air and water power

 

List of People

A Ctesibius

B Arab engineers

C da Vinci

D Maillardet

E Vaucanson

F Merlin

G Jaquet-Droz

 

Questions 36-40

Complete the sentences below.

Choose ONE WORD ONLY from the text for each answer.

Write your answers in boxes 36~40 on your answer sheet.

 

36 The Mechanical Theatre shows court life inside a ………………………………………..

37 In the Mechanical Theatre, building workers, butchers and a barber represent various ……………………….. of the time.

38 ……………………………….. provides the power that operates the Mechanical Theatre.

39 New ………………………….. that developed in the nineteenth century reduced the cost of the production of automate.

40 During the nineteenth century, most automata were intended for use by…………………………………


نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!