در صورتی که اشکالی در ترجمه می بینید می توانید از طریق شماره زیر در واتساپ نظرات خود را برای ما بفرستید
09331464034حیوانات می توانند درست را از نادرست تشخیص دهند
Until recently, humans were thought to be the only species to <strong>experience</strong> complex emotions and have a sense of morality.
تا همین اواخر تصور می شد که انسان تنها گونه ای است که احساسات پیچیده ای را <strong>تجربه</strong> می کند و حس اخلاقی دارد.
But Professor Marc Bekoff, an ecologist at University of Colorado, Boulder, US, believes that <strong>morals</strong> are ‘hard-wired’ into the brains of all mammals and provide the social glue’ that allows animals to live together in groups.
اما پروفسور مارک بکوف، بومشناس در دانشگاه کلرادو، بولدر، ایالات متحده، معتقد است که <strong>اخلاق</strong> در مغز همه پستانداران "نهادینه" است و یک اتصال اجتماعی را فراهم میکند که به حیوانات اجازه میدهد درون گروهها با هم زندگی کنند.
His conclusions will assist animal welfare groups pushing to have animals <strong>treated</strong> more humanely.
نتیجه گیری های او به گروه های حمایت از حیوانات کمک می کند تا با حیوانات <strong>رفتاری</strong> انسانی تر داشته باشند.
Professor Bekoff, who presents his case in his book Wild Justice, said: ‘Just as in humans, the moral nuances of a particular <strong>culture</strong> or group will be different from another, but they are certainly there.
پروفسور بکوف، که مثال خود را در کتاب عدالت حیات وحش اش ارائه میکند، میگوید: «درست مانند انسانها، معیارهای اخلاقی یک فرهنگ یا گروه خاص با <strong>فرهنگ</strong> یا گروه دیگر متفاوت است، اما قطعاً وجود دارد.
Moral codes are species specific, so they can be difficult to <strong>compare</strong> with each other or with humans.’
کدهای اخلاقی، برای هر گونه، خاص هستند، بنابراین <strong>مقایسه</strong> آنها با یکدیگر یا با انسان ها دشوار است.
Professor Bekoff believes morals developed in animals to help <strong>regulate</strong> behaviour in social groups.
پروفسور بکوف معتقد است که اخلاق در حیوانات برای کمک به <strong>تنظیم</strong> رفتار در گروه های اجتماعی ایجاد شده است.
He claims that these help to limit fighting within the group and <strong>encourage</strong> co-operative behaviour.
او ادعا می کند که اینها به محدود کردن دعوا در گروه و <strong>تشویق</strong> رفتار مشارکتی کمک می کند.
His ideas have met with some controversy in the <strong>scientific</strong> community.
ایدههای او با تعارضاتی در جامعه <strong>علمی</strong> مواجه شده است.
Professor Frans de Waal, who examines the behaviour of primates, including chimpanzees, at Emory University, Atlanta, Georgia, US, said: ‘I don’t believe animals are moral in the sense we humans are – with a well-developed and reasoned sense of right and wrong – rather that human morality incorporates a set of psychological tendencies and capacities such as <strong>empathy</strong>, reciprocity, a desire for co-operation and harmony that are older than our species.
پروفسور فرانس دی وال، که رفتار نخستیسانان از جمله شامپانزهها را در دانشگاه اموری، آتلانتا، جورجیا، ایالات متحده بررسی میکند، میگوید: «من معتقد نیستم که حیوانات به معنایی که ما انسانها داریم اخلاقی هستند – به صورت یک انسان کاملاً توسعهیافته و با امکان درک درست و نادرست – از طرفی، اخلاق انسانی مجموعهای از گرایشها و ظرفیتهای روانشناختی مانند <strong>همدلی</strong>، دلسوزی، میل به همکاری و هماهنگی را در بر می گیرد که قدمت بیشتری از گونه ما دارند.
Human morality was not formed from scratch, but grew out of our primate <strong>psychology</strong>.
اخلاق انسانی از ابتدا شکل نگرفت، بلکه از <strong>روانشناسی</strong> نخستی ما رشد کرد.
Primate psychology has ancient <strong>roots</strong> and I agree that other animals show many of the same tendencies and have an intense sociality.’
روانشناسی نخستی ها، <strong>منشا</strong> باستانی دارد و من موافقم که سایر حیوانات نیز تمایلات مشابهی و روحیات اجتماعی شدید دارند.
Wolves live in tight-knit social groups that are regulated by <strong>strict</strong> rules.
گرگ ها در گروه های اجتماعی فشرده زندگی می کنند که توسط قوانین <strong>سختگیرانه</strong> تنظیم می شوند.
Wolves also <strong>demonstrate</strong> fairness.
گرگ ها نیز عدالت را <strong>نشان می دهند</strong>.
During play, dominant wolves will appear to <strong>exchange</strong> roles with lower-ranking wolves.
در طول بازی، به نظر میرسد که گرگهای غالب نقش خود را با گرگهای رده پایینتر <strong>عوض میکنند.</strong>
They <strong>pretend</strong> to be submissive and go so far as to allow biting by the lower-ranking wolves, provided it is not too hard.
آنها <strong>تظاهر</strong> به تسلیم بودن می کنند و تا آنجا پیش می روند که اجازه گاز گرفتن توسط گرگ های رده پایین را می دهند، البته به شرطی که خیلی محکم نباشد.
Prof Bekoff argues that without a moral code <strong>governing</strong> their actions, this kind of behaviour would not be possible.
پروفسور بکوف استدلال می کند که بدون قوانین اخلاقی <strong>حاکم</strong> بر اعمال آنها، این نوع رفتار ممکن نخواهد بود.
Astonishingly, if an animal becomes <strong>aggressive</strong>, it will perform a play bow’ to ask forgiveness before play resumes.
به طور شگفت انگیزی، اگر حیوانی <strong>پرخاشگر</strong> شود، قبل از از سرگیری بازی، به عنوان درخواست بخشش، تعظیم می کند.
In other <strong>members</strong> of the dog family, play is controlled in a similar way.
در سایر <strong>اعضای</strong> خانواده سگ ها، بازی به روشی مشابه کنترل می شود.
Among coyotes, cubs which are too aggressive are <strong>ignored</strong> by the rest of the group and often end up having to leave entirely.
در میان کایوتها، تولههایی که بیش از حد تهاجمی هستند توسط بقیه گروه <strong>نادیده گرفته میشوند </strong>و اغلب مجبور میشوند کاملاً آن را ترک کنند.
Experiments with domestic dogs, where one animal was given some sweets’ and another wasn’t, have shown that they possess a sense of fairness as they allowed their <strong>companion</strong> to eat some.
آزمایشهایی که با سگهای اهلی انجام شد، که در آن به یک حیوان شیرینی داده شد و به حیوان دیگر شیرینی داده نشد، نشان داده است که آنها دارای حس انصاف هستند زیرا به <strong>همراه</strong> خود اجازه میدهند مقداری شیرینی بخورد.
Elephants are intensely sociable and emotional animals. Research by Iain Douglas-Hamilton, from the department of zoology at Oxford University, suggests elephants experience compassion and has found evidence of elephants helping injured members of their herd. In 2003, a herd of 11 elephants <strong>rescued</strong> antelopes which were being held inside an enclosure in KwaZulu-Natal, South Africa.
فیل ها حیواناتی به شدت اجتماعی و احساساتی هستند. تحقیقات Iain Douglas-Hamilton، از بخش جانورشناسی دانشگاه آکسفورد، نشان میدهد که فیلها شفقت را تجربه میکنند و شواهدی از کمک فیلها به اعضای مجروح گله خود پیدا کرده است. در سال 2003، یک گله از 11 فیل، بزهایی را که در محوطه ای در کوازولو-ناتال، آفریقای جنوبی نگهداری می شدند، <strong>نجات دادند.</strong>
The top female elephant unfastened all of the metal latches holding the gates closed and swung them open, allowing the antelopes to <strong>escape</strong>.
فیل ماده بالایی تمام چفتهای فلزی که دروازهها را بسته بودند باز کرد و آنها را گشود و به آنتلوپها اجازه <strong>فرار</strong> داد.
This is thought to be a rare example of animals showing empathy for members of another species – a trait previously thought to be the <strong>exclusive</strong> preserve of humankind.
تصور میشود که این نمونه نادری از حیواناتی است که نسبت به اعضای یک گونه دیگر همدلی نشان میدهند - صفتی که قبلاً تصور میشد در <strong>انحصار</strong> نوع بشر است.
A laboratory experiment involved training Diana monkeys to <strong>insert</strong> a token into a slot to obtain food.
یک آزمایش تجربی شامل آموزش میمونهای دیانا برای <strong>وارد کردن </strong>ژتون در شکاف برای به دست آوردن غذا بود.
A male who had become <strong>skilled</strong> at the task was found to be helping the oldest female, who had not learned how to do it.
مشخص شد گونه نر که در این کار <strong>ماهر</strong> شده بود به پیرترین گونه ماده کمک میکرد که این کار را یاد نگرفته بود.
On three occasions the male monkey <strong>picked up </strong>tokens she dropped and inserted them into the slot and allowed her to have the food.
در سه نوبت، میمون نر ژتونهایی را <strong>برداشت</strong> و آنها را در شکاف فرو کرد و به او اجازه داد غذا را بخورد.
As there was no <strong>benefit</strong> for the male monkey, Professor Bekoff argues that this is a clear example of an animal’s actions being driven by some internal moral compass.
از آنجایی که هیچ <strong>منفعتی</strong> برای میمون نر وجود نداشت، پروفسور بکوف استدلال می کند که این یک مثال واضح از اعمال یک حیوان است که توسط برخی قطب نماهای اخلاقی درونی هدایت می شود.
Since chimpanzees are known to be among the most cognitively advanced of the great apes and our closest cousins, it is perhaps not <strong>remarkable</strong> that scientists should suggest they live by moral codes.
از آنجایی که شامپانزهها از پیشرفتهترین میمونهای بزرگ و نزدیکترین عموزادههای ما از نظر شناختی شناخته میشوند، شاید <strong>قابل توجه </strong>نباشد که دانشمندان پیشنهاد کنند که آنها براساس قوانین اخلاقی زندگی کنند.
A chimpanzee known as Knuckles is the only known captive chimpanzee to suffer from cerebral palsy, which leaves him physically and <strong>mentally</strong> impaired.
شامپانزه ای که به نام ناکلز شناخته می شود تنها شامپانزه اسیر شناخته شده ای است که از فلج مغزی رنج می برد، که او را از نظر جسمی و روانی دچار اختلال می کند.
What is extraordinary is that scientists have observed other chimpanzees interacting with him differently and he is rarely <strong>subjected to</strong> intimidating displays of aggression from older males.
آنچه خارقالعاده است این است که دانشمندان مشاهده کردهاند که شامپانزههای دیگر با او تعامل متفاوتی دارند و او به ندرت <strong>در معرض</strong> تظاهرات ترسناک پرخاشگری نرهای بزرگتر قرار میگیرد.
Chimpanzees also demonstrate a sense of justice and those who deviate from the code of conduct of a group are set upon by other members as <strong>punishment</strong>.
شامپانزهها همچنین احساس عدالت را از خود نشان میدهند و آنهایی را که از قوانین رفتاری گروهی منحرف شوند توسط سایر اعضا به عنوان <strong>مجازات</strong> ترد میشوند.
Experiments with rats have shown that they will not take food if they know their <strong>actions</strong> will cause pain to another rat.
آزمایشها با موشها نشان داده است که اگر بدانند<strong> فعالیت شان</strong> باعث درد موش دیگر میشود، غذا نمیخورند.
In lab tests, rats were given food which then caused a second group of rats to receive an electric shock.
در آزمایشهای تجربی، به موشها غذا داده شد که سپس باعث شد گروه دوم موشها شوک الکتریکی دریافت کنند.
The rats with the food stopped eating rather than see this <strong>happen</strong>.
موش هایی که غذا داشتند به جای اینکه شاهد این <strong>اتفاق</strong> باشند، دست از خوردن کشیدند.
Whales have been found to have spindle cells in their brains.
مشخص شده است که نهنگ ها، دارای سلول های دوکی شکل در مغز خود هستند.
These specialised cells were thought to be restricted to humans and great apes, and appear to play a role in empathy and understanding the <strong>emotions</strong> of others.
تصور می شد که این سلول های تخصصی محدود به انسان ها و میمون های بزرگ باشد که به نظر می رسد در همدلی و درک <strong>احساسات</strong> دیگران نقش دارند.
Humpback whales, fin whales, killer whales and sperm whales have all been found to have spindle cells.
نهنگهای گوژپشت، نهنگهای باله، نهنگهای قاتل و نهنگهای اسپرم همگی دارای سلولهای دوکی هستند.
They also have three times as many spindle cells as humans and are thought to be older in <strong>evolutionary</strong> terms.
آنها همچنین سه برابر انسانها سلولهای دوکی دارند و تصور میشود از نظر <strong>تکاملی</strong> مسن تر باشند.
This finding suggests that emotional judgements such as empathy may have evolved considerably earlier in history than formerly thought and could be widespread in the animal <strong>kingdom</strong>.
این یافته نشان میدهد که قضاوتهای احساسی مانند همدلی ممکن است بسیار زودتر از آنچه قبلاً تصور میشد در تاریخ تکامل یافته باشد و در <strong>قلمرو</strong> حیوانات گسترده باشد.
Questions 28-32
Complete the summary below. Choose ONE WORD ONLY from the text for each answer.
Complex social behaviour in wolf packs
Wolves live in packs and it is clear that there are a number of (28) ……………….. concerning their behaviour. Some observers believe they exhibit a sense of (29) ……………….. The stronger, more senior wolves seem to adopt the roles of the junior wolves when they are playing together. They act as if they are (30) …………………. to the juniors and even permit some gentle (31) …………………. What is even more surprising is that when one of the juniors gets too forceful, it bends down begging for (32) ………………. Only when that has been granted will the wolves continue playing.
Questions 33-37
Look at the following animals (Questions 33-37) and the list of descriptions below. Match each animal with the correct description, A-G. Write the correct letter, A-G, in boxes 33-37.
List of Descriptions
A often attack peers who fail to follow the moral code
B appear to enjoy playing with members of a different species
C sometimes share treats with a peer
D may assist a peer who is failing to complete a task
E may be driven away by their peers if they do not obey the moral code
F seem unwilling to benefit from something that hurts their peers
G may help a different type of animal which is in difficulty
Questions 38-40
Choose the correct letter, A, B, C or D.
A Apes have advanced ideas about the difference between good and evil.
B The social manners of some animals prove that they are highly moral.
C Some human moral beliefs developed from our animal ancestors.
D The desire to live in peace with others is a purely human quality.
A it shows that this species of monkey is not very easy to train.
B It confirms his view on the value of research into certain monkeys.
C It proves that female monkeys are generally less intelligent than males.
D It illustrates a point he wants to make about monkeys and other creatures.
A They can suffer from some of the same illnesses as humans.
B They appear to treat disabled peers with consideration.
C They have sets of social conventions that they follow.
D The males can be quite destructive at times.
هنوز نظری درج نشده است!