Tips for giving an effective business presentation

نکاتی برای پرزنت کردن  کارآمد کسب و کار

Tips for giving an effective business presentation

 

Preparation. 
آماده سازی

Get someone else to evaluate your <strong>performance</strong> and highlight your best skills. For example, go through your presentation in front of a colleague or relative.
از شخص دیگری بخواهید <strong>عملکرد</strong> شما را ارزیابی کند و بهترین مهارت های شما را برجسته کند. به عنوان مثال، پرزنتیشن خود را در حضور یک همکار یا یکی از بستگان انجام دهید.

 Think about who your audience is and what you want them to get out of the presentation. Think about <strong>content and style</strong>.
به این فکر کنید که مخاطبان شما چه کسانی هستند و می خواهید چه چیزی از پرزنتیشن شما درک کنند. به <strong>محتوا و سبک</strong> آن فکر کنید.

Go into the presentation room and try out any moves you may have to make, e.g. getting up from your chair and <strong>moving</strong> to the podium.  
به اتاق پرزنتیشن بروید و هر حرکتی را که ممکن است مجبور باشید انجام دهید، امتحان کنید. مثلا، از روی صندلی خود بلند شوید و به سمت تریبون <strong>حرکت کنید</strong>.

Errors in the first 20 seconds can be very <strong>disorientating</strong>.
هر گونه خطایی 20 ثانیه اول می تواند بسیار <strong>گمراه کننده باشد</strong>.

Familiarise yourself with the electronic <strong>equipment</strong> before the presentation and also have a backup plan in mind, should there be an unexpected problem like a power cut.
در صورت بروز مشکل غیرمنتظره مانند قطع برق، قبل از پرزنتیشن با <strong>تجهیزات</strong> الکترونیکی آشنا شوید و همچنین یک برنامه پشتیبان برای مشکلی غیرمنتظره مانند قطع برق، در ذهن داشته باشید.

 

Dealing with presentation nervousness. 
مقابله با عصبی شدن حین پرزنت کردن

A certain amount of nervousness is <strong>vital</strong> for a good presentation.  
تاحدی عصبی بودن برای یک پرزنتیشن خوب <strong>ضروری</strong> است.

The added adrenaline will keep your faculties sharp and give your presentation <strong>skills</strong> extra force.  
آدرنالین اضافه شده مهارت شما را در سطح بالایی نگه می دارد و به <strong>مهارت های</strong> پرزنتیشن شما قدرت بیشتری می بخشد.

This can, however, result in tension in the upper chest. <strong>Concentrate</strong> on your breathing.
با این حال، این وضعیت می تواند منجر به تنش در قسمت بالای سینه شود. روی تنفس خود <strong>تمرکز</strong> کنید.

 Slow it right down and this will relax you. Strangely, having something to <strong>pick up</strong> and put down tends to help you do this.
سرعت تنفس را کم کنید و این باعث آرامش شما می شود. به طرز عجیبی، داشتن چیزی که آن را <strong>بردارید</strong> و دوباره زمین بگذارید به شما در انجام این کار کمک می کند.

It may seem an odd idea, but we seem to fee! calmer when we engage in what’s referred to as a displacement activity, like clicking a pen or fiddling with jewellery.  
ممکن است ایده عجیبی به نظر برسد، اما به نظر می رسد اثربخش است! وقتی درگیر فعالیتهایی می شویم که از آنها به عنوان جابجایی یاد می شود، مانند فشار دادن سر خودکار یا ور رفتن با جواهرات، آرامتر هستیم.

A limited amount of this will not be too obvious and can make you feel more <strong>secure</strong> at the start.
انجام این کارها تا اندازه ای چندان واضح نخواهد بود و می تواند در ابتدا احساس <strong>اطمینان</strong> بیشتری به شما بدهد.

 

<strong>Interacting</strong> with your audience. 
<strong>تعامل</strong> با مخاطبان:

Think of your presentation as a conversation with your <strong>audience</strong>.
پرزنتیشن خود را به شکل یک مکالمه با <strong>مخاطبان</strong> خود در نظر بگیرید.

 They may not actually say anything, but make them feel <strong>consulted</strong>, questioned, challenged, then they will stay awake and attentive.
آنها ممکن است در واقع چیزی نگویند، اما به آنها احساس <strong>مشورت دادن</strong>، مورد سوال قرار گرفتن، اعتراض کردن بدهید، به این ترتیب، آنها هوشیار و پیگیر باقی خواهند ماند.

Engage with your present audience, not the one you have prepared for. Keep looking for <strong>reactions</strong> to your ideas and respond to them.
با مخاطبان فعلی خود ارتباط برقرار کنید، نه با مخاطبی که پرزنتیشن خود رابرای آن آماده کرده اید. همچنان به دنبال <strong>واکنش</strong> نسبت به ایده های خود باشید و به آنها پاسخ دهید.

 If your audience doesn’t <strong>appear</strong> to be following you, find another way to get your ideas across.
اگر <strong>به نظر نمی رسد</strong> که مخاطبان تان، شما را دنبال می کنند، راه دیگری برای انتقال ایده های خود پیدا کنید.

 If you don’t interact, you might as well send a video recording of your presentation instead!
اگر با آنها تعامل ندارید، شاید بهتر بود به جای پرزنتیشن، یک فیلم ضبط شده از ارائه خود پخش می کردید!

 

Structuring effective presentations. 
ساختار ارائه موثر:

<strong>Effective</strong> presentations are full of examples.
ارائه های <strong>موثر</strong> مملو از مثال است.

 These help your listeners to see more <strong>clearly</strong> what you mean. It’s quicker and more colourful.  
اینها به مخاطبین شما کمک می کند تا منظورتان را <strong>واضح</strong> تر درک کنند. این روش، سریعتر و خوش آب و رنگ تر است.

Stick to the point using three or four main ideas.  
به سه یا چهار ایده اصلی درباره موضوع، بچسبید.

For any <strong>subsidiary</strong> information that you cannot present in 20 minutes, try another medium, such as handouts.
برای هرگونه اطلاعات <strong>فرعی</strong> که نمی توانید در 20 دقیقه ارائه دهید، روش ارائه دیگری مانند جزوات را امتحان کنید.

End as if your presentation has gone well. Do this even if you feel you’ve presented badly.
طوری پایان دهید که گویی پرزنتیشن شما خوب پیش رفته است. این کار را حتی اگر احساس می کنید ارائه بدی داشته اید، انجام دهید.

And anyway a good finish will get you some applause – and you <strong>deserve</strong> it!
و به هر حال یک پایان خوب برای شما تشویق به همراه دارد - و شما <strong>سزاوار</strong> آن هستید!


Questions & answers

Questions 15-22

Complete the sentences below.

Choose NO MORE THAN TWO WORDS from the text for each answer.

Write your answers in boxes 15-22 on your answer sheet.

 

  1. Practising your presentation on a ………………….. or a family member is helpful.
  2. Be prepared for a problem such as a ………………….. .
  3. One way to overcome pre-presentation nerves is to make your ………………….. less rapid.
  4. It is acceptable to do something called a ………………….. at the start of the presentation to reassure you.
  5. Your presentation should be like a ………………….. with the people who have come to hear you.
  6. Check constantly for ………………….. to the points you are making.
  7. Make sure you use plenty of ………………….. to communicate your message effectively.
  8. To keep the presentation short, use things like ………………….. to provide extra details.

 

ANSWERS:

15.colleague
16.power cut
17.breathing
18.displacement activity
19.conversation
20.reactions
21.examples
22.handouts


نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!